Het Caravan Topic

Playmobilland in Duitsland is ook erg leuk als ze nog niet zo oud zijn, wij waren er in 2011.

Pittige wolkjes, maar we hebben het droog gehouden. De camping was op loopafstand van het park.

zurmuhle4_zps5c5fe5e2.jpg

Hét grote voordeel van de sleurhut vinden wij dat de reis naar je eindbestemming niet een met-180-over-de-Autbahn-cruisen-totdat-je-er-eindelijk-in-uitgeputte-toestand-bent actie moet zijn. Wij zijn bij deze reis ook op zondagmorgen 12.00 uur vertrokken. We waren hier op doorreis naar het meer van Lugano in Italië. Het jaar erop gingen we naar het Gardameer en onderweg deden we Leogland Ulm (ca. 50 km voor Munchen) aan.

audi1.jpg

Asocialen heb je overal....(wereldverbeteraars ook)...

Klein plekje op de Italiaanse campings

_73_zps1euujyi8.jpg

Op de terugreis hebben we de Moezel aangedaan, heel fraai!

_163_zpssho3uh9k.jpg

Heeft er iemand tips voor een koelbox die op 12 en op 230v kan ?
Ik hoorde de merknamen Mobicool en Waeco voorbijkomen ?

Blue Moon zei:

Waar wil jij hem gebruiken? De lichte uitvoeringen koelen vaak maar tot iets van 18 graden onder de buitentemperatuur. De zware versies koelen veel beter als je de warmte opzoekt.

Ergens waar de zon schijnt:D
Italie, Frankrijk, Kroatie misschien.
Ik had al gelezen dat de lichtere uitvoeringen maar tot 18 graden onder de omgevingstemp. koelen, dat is te warm voor:T:D

Hoe weet ik wat "lichtere" types zijn ? Ligt dat aan het type koeling, of moet je altijd naar de specificaties kijken ?

Wij gebruiken een Mobicool B40. Doet het prima en koelt gewoon op 230v. Kan ook op 12v koelen, maar dan tot zoveel onder de buiten temperatuur. Zolang hij een beetje in de schaduw blijft heb je altijd koud pils. Kost rond de 200 euro uit mijn hoofd. Die kleine dingen kunnen niet goed koelen bij 28 graden. Die zitten vaak ook op ongeveer 60 euro.

Blue Moon zei:
Ligt dat aan het type koeling,

Ja, op 12V is vaak Peltier en koelt tot ongeveer 20 graden onder omgevingstemperatuur (max). Beter koelend is absorbtie (wat ook op gas kan) of compressor. Die laatste twee zijn wel duurder en veel groter. Alles op koelboxformaat en voor minder dan een eurootje of 80 is Peltier.

Running gag van mijn vrouw.... ik kreeg een foto toegezonden

Plaatje:
enhanced-buzz-17677-1396993405-8.jpg

Slit foam swim noodles lengthwise and slip over each awning strut.
from: 41 Genius Camping Hacks You’ll Wish You Thought Of Sooner

De geschiedenis:
Altai zei:
Pjötr zei:
...en ben sinds een tijdje een eigenaar van een combi-camp. Dit is een Deense vouwwagen, een zogenaamde Turbo opzetter..
je draait de pootjes neer, 2 handels los,en je klapt hem open. Stroom inpluggen en klaar!

Pjötr, ik kwam nog een Combi-Camp opzetfilm tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=ql_JKZtsyAk

Deze opname bracht een herinnering boven.
Ik had de vouwwagen eerst niet herkend maar jaren terug ooit eens binnen mogen kijken in een dergelijke vouwwagen.

Wellicht heb jij eenzelfde schuine buis rechtsboven in de deuropening? Zie op 1.21, links in beeld. En heb jij eenzelfde onderstaande ervaring?

Gelijk een ezel twee keer:
Eerste keer bij binnenkomst. Vanuit het felle zonnetje fluks naar binnenstappen en je hoofd nog iets omgedraaid omdat iemand iets tegen je zegt. Kleng! Ik wist niet waar de knal vandaan kwam op mijn rechter wenkbrauw maar ik was gelijk aangeslagen.
En na de bezichtiging bij het verlaten van de schaduwrijke vouwwagen naar het felle zonlicht nogmaals (maar nu met mijn linker wenkbrauw) tegen diezelfde stang aanliep....
Zelden mijn eega zo hard horen lachen.
:(

Ik las van de pech die Pjötr heeft op zijn reis maar wellicht dat hij nog voordeel heeft aan een deze tip?

Blue Moon zei:
Ik heb net een Waeco Tropicool TC-21 gekocht.

Met peltier systeem, maar deze schijnen tot 30C[sup]o[/sup] onder de omgevingstemperatuur te koelen.
Ik heb hem van het weekend getest met de Nederlandse temperaturen.
Blikjes bier (waren eerst op kamertemperatuur) krijgt hij koud tot 4C[sup]o[/sup]:D, gemeten met een digitale thermometer die ik in de koelbox had gelegd.

Ik heb hem van Marktplaats afgehaald, nieuw zijn de goedkoopste van deze maat (21 liter) €230.....
De 35 liter variant is dik €300:eek: Waeco verkoopt ze als professionele koelboxen
Hij kan op 12/24V en op 230V, de 230V trafo is ingebouwd, je hoeft alleen maar de stekker in te pluggen.

Wij zijn ook weer op pad:
4CD6B735-5A69-4D73-AEA3-46919754B0AF_zpslsmqxiqw.jpg

Fietsen op de auto was nieuw en dus even wennen. Sowieso was het wel opnieuw uitvogelen hoe te beladen, met deze Octavia. Hij lijkt hier wel erg door te hangen.
Uiteindelijk al vrij snel de fietsen achter verwijderd en ín de caravan gedaan. Gaf toch een wat stabielere combinatie.

Tja, met een gezin van 6 heb je een hoop mee te slepen, maar we genieten nu wel lekker van de vakantie.

De Schaduw zei:
@Blue Moon: Past die rechtop in de kofferbak van de Z4? Lijkt me haast niet?
Ja hoor dat past:T , de kofferbak is vrij diep.
En bij de Z4 zit de accu in de kofferbak (zal wel voor de gewichtsverdeling zijn, aangezien er plek zat is onder de motorkap....), dus ik heb daar gelijk maar even een 12v aansluiting gemaakt vlak naast de accu.

Zo,

De Franse wegen weer een keer onveilig gemaakt met de sleurhut.

De laatste jaren denk ik iedere keer weer: dit jaar is het laatste jaar dat we met de sleurhut weg gaan. En ieder jaar weer blijkt hij toch nog waterdicht en functioneren banden en remmen nog naar behoren.

Ik heb een klein, lichtgewicht sleurhutje zonder fratsen. Helemaal leeg weegt hij ongeveer 500 kg en ik mag 750 max beladen. Lekker alles direct boven de as laden, goede bandjes er onder (geen aanhanger-afkeursloffen), wieltjes gebalanceerd, ruim beneden het max aanhangergewicht van de Leon.
En dat rijdt alsof er geen sleurhut aan vast zit. En dus ben ik ieder jaar weer blij dat ik geen pispot meesjouw, geen barbeque, geen douche, geen stapelbed voor een klein weeshuis, geen mud aardappelen. Gewoon een overdekt bed en boedebakkie op wieltjes.

Waar ik dit jaar wel tegen gezondigd heb, ik heb in het verre Frankrijk een fiets gekocht voor dochterlief. En dus stonden er twee fietsen in de sleurhut op de terugreis. Waardoor de broodjes met kaas en de Cola in de koelbox in de auto moesten staan - de fietsen stonden voor het keukenblokje. Bovendien bleek op de terugreis dat als je twee fietsen met één spinnetje vast zet, de fietsen tegen elkaar rammelen.

Toch, zowel de heenreis als de terugreis verliepen voorbeeldig. Zelfs de traditionele verkeerschaos in Parijs is zonder schade overleefd en dat is niet de verdienste van de Franse kamikazepiloten chauffeurs....

Over een paar dagen gaat dochterlief een eerste keer met de sleurhut weg. Ze wil een paar daagjes uitproberen hoe het is om met de wannabee schoonzoon lekker burgelijk op de camping te staan. Bier, kampeerstoel, boekje, Nederland-vakantieland, relaaaaxxxx to the maaaaxxxxx.....

Zo'n eerste keer is altijd spannend, dus we gaan eerst een oefenrondje maken.

Rembrandt zei:
Wij zijn ook weer op pad:
4CD6B735-5A69-4D73-AEA3-46919754B0AF_zpslsmqxiqw.jpg

Fietsen op de auto was nieuw en dus even wennen. Sowieso was het wel opnieuw uitvogelen hoe te beladen, met deze Octavia. Hij lijkt hier wel erg door te hangen.
(..)

Lijkt mij ook wel dat je de meest lange versie voor een enkelasser hebt.. Zou 2 assen het niet stabieler maken?

@RKE. Leuk verhaal. (y)

rke zei:
Over een paar dagen gaat dochterlief een eerste keer met de sleurhut weg...met de wannabee schoonzoon....
Zo'n eerste keer is altijd spannend....

Goed gedaan Rke. (y)

En wellicht volgend jaar lekker burgerlijk op de camping een stapelbed voor een klein weeshuis?
:)

Altai zei:
rke zei:
Over een paar dagen gaat dochterlief een eerste keer met de sleurhut weg...met de wannabee schoonzoon....
Zo'n eerste keer is altijd spannend....

Goed gedaan Rke. (y)

En wellicht volgend jaar lekker burgerlijk op de camping een stapelbed voor een klein weeshuis?

Voor zover ik weet is 6 stuks per worp wel het maximum met IVF. Zonder IVF blijft het beperkt tot 2 stuks per worp en 2 kleinkinderen is nog geen weeshuis.

Bovendien...
Weeshuis...
Dan heb ik geen dochter meer.

Liever niet !

rke zei:
......6 stuks per worp wel het maximum met IVF. Zonder IVF blijft het beperkt tot 2 stuks per worp...

Weeshuis neen. Dat wens ik niemand toe. Maar de kans op....

"De kans de jackpot in de staatsloterij te winnen is 0,00000016 procent" volgens Daniël Samkalden, Volkskrant van 13 augustus 2009.

Maar de kans op....
"De kans om in verwachting te raken van een meerling is niet zo groot: 1,6 procent. De meeste meerlingen zijn tweelingen. Drie of meer baby’s tegelijk krijgen, komt heel zelden voor. Moderne vruchtbaarheidstechnieken zorgen wel voor een groter aantal meerlingen dan vroeger."
https://www.opvoeden.nl/kinderwens/vruchtbaarheid/kans-op-meerling/

Wellicht op termijn eerst starten met één:
hauck-opvouwbaar-kinderbed.jpg

:D

en dat gaat volgens mij best passen in het kleine, lichtgewicht sleurhutje zonder fratsen. (y)

Ik heb er binnenkort een te koop:).

Kleintjes worden groot maar dat hoef ik rke dan niet uit te leggen:).

Durashift zei:
Lijkt mij ook wel dat je de meest lange versie voor een enkelasser hebt.. Zou 2 assen het niet stabieler maken?

Valt mee, hoor. Vanuit deze positie gefotografeerd lijkt het altijd wat langer. Al is de volledige lengte dik 12+ meter.
Dit is een "500", wat inhoudt dat de opbouw zo'n 5 meter is. Totale lengte (incl dissel, excl fietsenrek) is 7.28m.
Knaus voert of voerde ook nog een 550. Alles daarboven (600+) is geloof ik wel dubbel-asser.

Ik heb de Chateau voor het eerst achter de Volvo gehangen, een ritje gemaakt van zo'n 20 km, best een stabiele combinatie.

13723986_1027655810675164_7513210824900434489_o.jpg

Zo inmiddels zit mijn vakantie erop.

Om persoonlijke redenen stond de vakantie hoog op mijn lijstje, en zo ben ik toch nog vrij onverwachts vertrokken. Met mijn vader.
Mijn moeder houdt niet zo van reizen, die wil eigenlijk maximaal een dag rijden, liever nog minder. Ik merk dat mijn vader wat meer in is voor andere bestemmingen en zo ben ik dit jaar weer met hem op vakantie-gegaan.

Omdat ze zelf ook nog op vakantie willen, hadden we besloten om wederom naar het oosten te gaan, daar is het naar verhouding iets goedkoper. Nu was dat uiteraard niet de hoofdreden, maar wel iets wat meespeelde. Vorig jaar was Polen een enorm succes, dus het plan was om die richting weer op te gaan.

Na het goed besproken te hebben, zouden we Gdansk aandoen (wens van mijn vader), en daar vandaan richting Vilnius & Riga. Via Wroclaw of Krakau (die is het geworden) richting Praag(wederom een wens van hem) Riga & Vilnius was mijn wens. Krakau hebben we gedaan, omdat Auschwitz "plotseling op kwam om te bezoeken" en dit iets dichter bij Krakau ligt.

Uiteindelijk zijn we 3 en half week weggeweest, intens veel gezien. De Hyundai heeft in die tijd rond de 5100 KM afgelegd, zonder pijn. Oké dankzij een slecht wegdek ging het motormanagement-lampje branden (kun je nagaan hoe slecht de weg was).

In Riga hebben we noodweer gehad, maar doordat de weg ervoor zo slecht was, is de bol zo door elkaar geschud dat de de stang van het uitzetraam is gaan verplaatsen, bij het openklappen van de vouwwagen is de stang terrecht gekomen in het doek, en voor we het wisten zat er een gigantische jaap in de voorkant, en waren beide ritsen losgetrokken.

Vouwwagen is dus totalloss... Auch... Gelukkig hebben we hem 6 jaar geleden gekocht voor slechts 75 euro, en is ie inmiddels 6 of 7 vakanties meegegaan... In eerste instantie stonden we een beetje in dubio, naar de decatlon, tent halen en de vouwwagen voor schroot achterlaten. Met duckttape de boel plakken, thuis een andere kopen...

Rondje marktplaats leerde ons, tussen de 300 en 800 euro is het geld voor een identieke, 800 is way too much, en voor 300 is het ding in mindere staat als de onze...

Duckttape was mooi, tot het regende... de boel was zeiknat... Gelukkig als verwende kampeerder hadden we een kacheltje mee, en in de brandende hitte de kachel op vol aan gezet om de boel te drogen...

De volgende dag had m'n vader een plan, de boel met een nood-reparatie vast naaien.. Maar vind maar eens draad en een sterke naald in Riga... De plaatselijke Mall had een handwerk-winkel, en met letterlijk handen en voeten hebben we sterk garen en naalden gescoord. (uiteraard voor een fractie van wat hier kost).

De boel vast gemaakt, ik kon toen mooi een stuk door Riga lopen, m'n vader had geen hulp nodig. Wel balen dat het uitzet-raam niet open kon, zeker omdat het 35 graden was. Maar het lekken was over!

Bij thuiskomst hebben we besloten de vouwwagen te repareren, m'n vader kan dat zelf. Het is wel veel werk, de hele tent moet los, maar hij heeft er vertrouwen in dat ie dat kan doen. Inmiddels heb ik met de vouwwagen half Europa al gezien, dus ja dat schept ook wel een band.

Als opvolger zag ik wel een Predom zitten, maar ook daar kleven wel weer nadelen aan.. De Hyundai trekt de vouwwagen met gemak, en is nog steeds redelijk zuinig, met een caravan zou dat wel anders zijn. Het trekken wil nog, maar het verbruik zal wel hoger zijn. Voordeel is wel dat ik dan mijn geliefde kat mee kan meenemen, dat kan in de vouwwagen niet uiteraard.

Dus voorlopig blijft de vouwwagen, ach niets is leuker als je een camping opkomt en de mensen gaan er met een blik bier voorzitten, "mensen met een vouwwagen, leuk" en binnen een minuut staat alles, die beteuterde gezichten zijn nog altijd super om te zien!

Ik wil in mijn topic een reisverslag plaatsen, dus ik verwijs dan wel naar, hier :D

Uiteraard heb ik ook allemaal foto's, ik zal dan ook wat plaatsen. We hebben ook foto's gemaakt van de andere leuke kampeer-mobielen.. Zo kwamen we een camper uit Duitsland tegen, welke tegelijkertijd een mobiele tattoo-studio was.. Een landrover-camper, een Duitse chick in een Opel Corsa C :eek: (ze sliep op de achterbank).

klaar voor vertrek!

Een foto op de camping in Gdansk.. Een vouwwagen werd gezien als tent, dus we mochten tussen de tenten staan. Veel mooiere plaatsen! Het was een toer om boven te komen, maar de Hyundai flikte het wel! De volgende dag bleek het mulle zand te veel zijn voor Letse Dodge Ram, dat ding zat vast! :eek:

Al met al is deze post nog te summier, want ik heb het nog neit eens gehad over alle toffe dingen die we gezien hebben!

Ok, beetje vreemde tijd zo begin december om dit topic omhoog te trappen, maar ik kan de schuld aan Rembrandt geven ;)

Rembrandt zei:
Guys, er is ook een Caravan-topic !

Het 'mijn-auto-topic' ging inmiddels vooral over de nieuwe aanwinst, en niet meer over de trekhaak die verdomde laag (te laag volgens normen) is. Dus, hier ook maar even wat plaatsen.

Om te beginnen, vroeger altijd gekampeerd met ouders en broertje. In de begin jaren met vouwwagen, maar sinds 1993 met een Bürstner Club caravan. Die caravan is er nog steeds bij mijn ouders overigens. Zijn er erg zuinig op, hebben wel eens naar wat anders gekeken, maar hij blijft.
Mooie herinneringen dus aan Zuid-Frankrijk (o.a. Roquebrune, Biscarosse-plage, Perpignan, Cap Agde), Italië (Lago Maggiore, Bella Italia - Garda Meer) en Kroatië (Poreç, Bijela Uvala).

Daarna met de wederhelft lekker rondgereisd middels vliegvakanties, maar ook nog wel eens een zomervakantie op de camping in Kroatië doorgebracht. Tentje opgeslagen bij schoonouders op de plek, je kent het wel. Vorig jaar zelfs nog, met onze eerste dochter die toen bijna een jaar was.
11698982_835497933184979_3353099489853649891_o.jpg

Inmiddels een jaar verder, dochter nummer twee is nu vijf maanden en ja, de komende jaren gaan we echt veelal lekker kamperen. 'Net als vroegûh'.
Eerst met het idee de Club van m'n ouders mee te nemen (zit ook een stapelbed in overigens), maar als je eenmaal start met een 'caravanjacht', de spaarrente minimaal is en de overheid het liefst ook nog wat extra's wil van je. Waarom dan niet maar investeren? Dat is gelukt, en na een week zoeken vonden we bij de Adria-dealer in Oirschot een mooie Adria Altea 462 PK van 2011. Linkje: https://www.ovis.nl/partners/partnerlink/details/654972/c9e1074f5b3f9fc8ea15d152add07294

Voorzien van vast stapelbed, een vast zitje én een vast bed. Bewust naar die combi gezocht omdat we ook in het voorjaar er mee weg willen. Dan is het wel lekker om geen bedden te moeten ombouwen.
Vorige week vrijdagavond bekeken, en het ziet er keurig uit. Naast de standaarduitrusting voorzien van het Life-pakket (stabilisator, reservewiel, traagschuimmatras, vuilwatertank) en een Heki II dakluik.
91030182-7454-4153-8738-279B533AF0FD.jpg

Goed, een voortent (Dorema Garda 270XL), bijpassende luifel, garantie, twee nieuwe banden, en nog wat kleine dingen verder kwamen we op een bedrag uit waarvan het voor beide win-win was naar ons idee. Kortom, aangeschaft en 17 december halen we hem op. (y)
Ter beeld, de voortent, bewust voor 270 gekozen i.v.m. de kids en het net wat meer ruimte hebben.
17803FD6-47AD-4735-8349-A7E5F7702625.jpg

Het issue met de trekhaak op mijn Mégane III GTline laten we hier maar niet bespreken. Samengevat: onbeladen auto -> trekhaakhoogte 39 cm.
Caravan aangehaakt met 80kg kogeldruk -> 33 cm (wettelijk zou het 35 cm of hoger moeten zijn, maar die vraag heb ik bij relatie van RDW uit staan).

Natuurlijk ga ik de komende tijd lekker de pagina's in dit topic doorlezen, en plaats ik na volgend weekend wel wat foto's van de combinatie. (y) Voor wie advies heeft over een SCM goedgekeurde wielklem en disselslot hou ik me aanbevolen. Interpolis verlangt dit in de verzekering, dus moet deze week nog even wat bestellen.

Wat vakantie betreft, in het voorjaar 'testen' op een camping in de Achterhoek. En komende zomer weer naar Kroatië op onze 'vaste stek'.
Schoonouders hebben een 2012 Adora 462 PU (achter aan Altea grappig genoeg), dus dat wordt een leuke combi op die 1300 km naar de zon. ;)

Ik heb de milenco wielklem compact universeel scm.
Voordeel hiervan is dat als je hem opbergt hij bijna geen ruimte inneemt en geen 20kg weegt.

Dit topic maar weer even afstoffen en nieuw leven inblazen.
Hier naast de Kip nog een tweede caravan aangeschaft. De kip staat op een vast plek aan het IJsselmeer en met de SMV lekker richting het zuiden. Ondanks zijn respectabele leeftijd van 43 jaar heb ik nog nooit met een caravan gereden die zo makkelijk rijdt. Hij ligt echt als een blok op de weg en de combinatie met de elektronische rem is echt onovertroffen. Dat de hedendaagse caravans nog steeds met een oplooprem worden verkocht is echt onbegrijpelijk. Nog een paar kleine zaken zoals nieuwe bandjes en hij is klaar om met 130 km/u over de peage te zoeven.(dit gaat me vast commentaar opleveren:))

153lh1t.jpg

11imj9h.jpg

tak2hc.jpg

Leuk, zo'n elektrische rem. Het ouderwetse systeem van de caravan drukt door zijn massa de rem in, is ook niet meer van deze tijd. Probeer maar eens in de achteruit de caravan op een kampeerplekje te manoeuvreren wat een beetje omhoog loopt. Met de hand duwen is een drama, want het plekje loopt omhoog maar als je er een dikke diesel in zijn achteruit tegen aan laat duwen, zie je de hele vakantie welke route je gevolgd hebt: twee bandensporen van het blokkeren door het gras.
Ik lees wel dat er iets in de auto aangepast moet worden voor dit systeem.

Wat wel een aanrader is met 130+ over de Franse tolwegen: neem normale banden, geen 'caravanbanden'. Laat de wielen balanceren en zorg voor goede schokdempers. Verder is het goed te doen, maar vooral bergaf is het riskant. Een tegen de auto duwende caravan kan de auto in onbalans brengen wat een slingerende combinatie tot gevolg kan hebben. Vooral plotselinge zijwind (vrachtwagen die de wind blokkeert, bergkam) kan bergaf voor onaangenaam heftige hartslagverhoging zorgen.
Ik rij zelf met een gerust hart met 130 de berg op, maar naar beneden doe ik het heel rustig aan. Verder ben ik een van die pietlutten die de kogeldruk keurig binnen de 60 tot 75 kg wil hebben, desnoods laad ik de caravan opnieuw. En uiteraard de zware lading zo laag mogelijk en zo veel mogelijk direct boven de as. Ik heb hiervoor zelfs een speciale bak gemaakt die in de caravan past, precies boven de as.
Dat zijn eigenlijk de bekende zaken die altijd voor iedere caravan gelden maar met 130 in plaats van 80 km/uur merk je het effect van juiste belading veel heftiger.

Ik heb inmiddels een nieuwe vriendin die er graag met de sleurhut op uit wil. Veel oudere vrouwen lijken alleen nog maar Rijnreisjes met de zonnebloem te willen maar ik heb gelukkig die ene zeldzame gevonden die een motortochtje Schotland en een sleurhuttenrace naar Scandinavië ziet zitten. We hebben een proefweekje gedaan in Limburg en dat is ons prima bevallen (wel eerst de auto moeten ruilen met dochterlief..).
Daarom ga ik de komende zomer de sleurhut wat opwaarderen. Ik denk aan een paar simpele zonnecellen en rondom led verlichting. De koelkast draait al enkele seizoenen met een setje ventilatoren die de koeling sterk verbeteren (ik heb zelfs ijsklontjes midden in de Franse zon - voor de pastis) en ik heb dit jaar een zwaardere accu gescoord. Een simpel zonnecelletje zal het laden verbeteren, misschien zelfs zo veel dat ik geen campingstroom nodig heb. Verder zou een systeem waarmee ik de (race)fietsen vast in de sleurhut kan bevestigen wel zin hebben, maar dat valt nog niet mee. De fietsen op de dissel of aan de kont hangen levert een massatraagheidsmoment op wat ik eigenlijk als te veel ervaar.
Dan 'stuurt de caravan' de auto in plaats van andersom.

rke zei:
Leuk, zo'n elektrische rem. Het ouderwetse systeem van de caravan drukt door zijn massa de rem in, is ook niet meer van deze tijd. Probeer maar eens in de achteruit de caravan op een kampeerplekje te manoeuvreren wat een beetje omhoog loopt. Met de hand duwen is een drama, want het plekje loopt omhoog maar als je er een dikke diesel in zijn achteruit tegen aan laat duwen, zie je de hele vakantie welke route je gevolgd hebt: twee bandensporen van het blokkeren door het gras.
Ik lees wel dat er iets in de auto aangepast moet worden voor dit systeem.

Wat wel een aanrader is met 130+ over de Franse tolwegen: neem normale banden, geen 'caravanbanden'. Laat de wielen balanceren en zorg voor goede schokdempers. Verder is het goed te doen, maar vooral bergaf is het riskant. Een tegen de auto duwende caravan kan de auto in onbalans brengen wat een slingerende combinatie tot gevolg kan hebben. Vooral plotselinge zijwind (vrachtwagen die de wind blokkeert, bergkam) kan bergaf voor onaangenaam heftige hartslagverhoging zorgen.
Ik rij zelf met een gerust hart met 130 de berg op, maar naar beneden doe ik het heel rustig aan. Verder ben ik een van die pietlutten die de kogeldruk keurig binnen de 60 tot 75 kg wil hebben, desnoods laad ik de caravan opnieuw. En uiteraard de zware lading zo laag mogelijk en zo veel mogelijk direct boven de as. Ik heb hiervoor zelfs een speciale bak gemaakt die in de caravan past, precies boven de as.
Dat zijn eigenlijk de bekende zaken die altijd voor iedere caravan gelden maar met 130 in plaats van 80 km/uur merk je het effect van juiste belading veel heftiger.

Ik denk aan een paar simpele zonnecellen en rondom led verlichting. De koelkast draait al enkele seizoenen met een setje ventilatoren die de koeling sterk verbeteren (ik heb zelfs ijsklontjes midden in de Franse zon - voor de pastis) en ik heb dit jaar een zwaardere accu gescoord. Een simpel zonnecelletje zal het laden verbeteren, misschien zelfs zo veel dat ik geen campingstroom nodig heb. .
Kogeldruk ligt aan het gewicht van de caravan en de trekkende auto. De Kip heb ik op 90 kg met een eigen gewicht van 1600kg (op de weegbrug. Toegestaan gewicht is 1550 kg en dan heb ik de 90 kg kogeldruk nog) maar de SMV zal ik nog even gaan experimenteren. Maar gok zo rond de 70 kg. Liever meer dan minder en niet geforceerd door gewicht aan de voor of achterkant toevoegen of verwijderen. Banden zijn gewone banden en niet van dat Japennoekie rubber. Slijten doen ze niet. Voor wat betreft de rem hoeft er niets aangepast te worden. Rem reageert op het remlicht. Bergaf 130 is niet aan te raden. de snelheid was ook op een vlakke weg danwel helling. Overigens durf ik het met de S zonder twijfel de 130 te overschrijden. Combinatie van een zware achterwielaandrijver icm een relatief lichte caravan. Alleen accu red je overigens niet met de koelkast. De Kip heeft ook een zonnepaneel icm. een boardaccu.

Ik heb eigenlijk niets met caravans maar bovenstaande exemplaar vind ik toch wel wat hebben. Leuke combi ook met de Benz. (y)

Die oplooprem inderdaad. Afgelopen zomer op een camping gestaan (Lac de Monteynard) in de Franse alpen, de weg er naartoe was knap stijl naar beneden. Heel veel moeite moeten doen om de rem elke keer even "los te trekken". Alsnog waren de remmen redelijk warm toen we bij de camping aankwamen. Kwamen ook caravans op de camping aan waar de bestuurder die moeite niet gedaan had, met nogal wat stank/rook als gevolg. Ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een elektronische rem. Klinkt als een erg fijn alternatief voor die gallige oplooprem.

Overigens in het bezit van een Hobby 540 UK (met zo'n kinderkamer met stapelbed). Dit jaar voor het eerst met de Superb van mdv ervoor. Vanwege het lage eigen gewicht van de auto redelijk wat spullen in de auto geladen en hulpveren laten plaatsen. Al met al een erg stabiele combinatie geworden, beter dan de 525d die we hiervoor hadden. Motorisch is het natuurlijk een flinke stap achteruit, maar het dieseltje deed het prima. De olietemperatuur liep wel fors op, bij een langere klim op de snelweg. Maar goed, ook geen idee hoe dat bij de BMW was, want die had geen mogelijkheid om de olietemperatuur af te lezen. Maar die gaf sowieso geen kik, bergop.

W212 zei:
Die oplooprem inderdaad. Afgelopen zomer op een camping gestaan (Lac de Monteynard) in de Franse alpen, de weg er naartoe was knap stijl naar beneden. Heel veel moeite moeten doen om de rem elke keer even "los te trekken". Alsnog waren de remmen redelijk warm toen we bij de camping aankwamen. Kwamen ook caravans op de camping aan waar de bestuurder die moeite niet gedaan had, met nogal wat stank/rook als gevolg. Ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een elektronische rem. Klinkt als een erg fijn alternatief voor die gallige oplooprem.

Overigens in het bezit van een Hobby 540 UK (met zo'n kinderkamer met stapelbed). Dit jaar voor het eerst met de Superb van mdv ervoor. Vanwege het lage eigen gewicht van de auto redelijk wat spullen in de auto geladen en hulpveren laten plaatsen. Al met al een erg stabiele combinatie geworden, beter dan de 525d die we hiervoor hadden. Motorisch is het natuurlijk een flinke stap achteruit, maar het dieseltje deed het prima. De olietemperatuur liep wel fors op, bij een langere klim op de snelweg. Maar goed, ook geen idee hoe dat bij de BMW was, want die had geen mogelijkheid om de olietemperatuur af te lezen. Maar die gaf sowieso geen kik, bergop.

Echt oude caravans hebben soms een beugeltje om de oplooprem mee uit te zetten. Dat beugeltje bleef dan hangen of werd vergeten, iets wat men dan ontdekte bij de eerste rempoging o_O (n) .

De olietemperatuur van de motor is echt belangrijk. Olie smeert redelijk als het koud is (< 20 graden), het smeert matig als het lauw is (40 ~ 60 graden) om dan bij temperaturen tussen de 80 en 120 graden weer goed te smeren.
In het algemeen wordt aangenomen dat als de olie in het carter boven de 120 graden komt, het ergens in het blok verbrandt. Verbrande olie is goed te ruiken (ruikt naar verbrand frituurvet) maar het smeert nauwelijks. Als je ooit gaat tunen of langere tijd de motor echt zwaar belast, is het een goede zaak de olietemperatuur in de gaten te houden. Ik heb zelf al een paar blokjes gesloopt en ik heb diverse versnellingsbakken gesloopt zien worden door een (te) hoge olietemperatuur.
Voor mijzelf heb ik als excuus dat ik niet wist dat de olie niet zo heet mocht worden.

Ik wist dat inderdaad, alhoewel ik dacht dat het bij 130 graden echt mis gaat. Ben daarom ook wel blij met het feit dat de Superb de mogelijkheid biedt om het te volgen. Verbaasde me er wel over dat je dus vrij makkelijk richting de 120 gaat, én er overheen, als je met zomerse temperaturen een langere klim moet doen met de caravan.

We gaan nu wat rustiger naar boven dan voorheen. Ook niet erg, tis tenslotte vakantie.

Mijn Mégaantje (met 1.2 downsize 130 pk) moest er afgelopen zomer ook aardig aan trekken. De caravan was wat zwaarder dan de bedoeling was 1500 ipv 1300 kg, maar het ging eigenlijk best prima. Lekker op toeren houden, en we reden met relatief koude temperaturen heen zowel overdag als in de nacht. Soms wel even in de 3 volgas omhoog in Oostenrijk en Slovenië om de 80-90 km/u vast te houden. Maar over het algemeen een kruissnelheid van 110 km/u aangehouden.

Terugweg kreeg het motortje het wel wat warmer. Bult richting Duitse grens, 33 graden buiten en toen merkte ik dat vooral bij piekbelasting de airco geen koude lucht meer blies. Motormanagement besloot dus even geen pk's meer naar de aircopomp te sturen. :)

Ook hier een erg stabiele combinatie (auto zat achterin ook redelijk vol om gewicht te hebben). DAnkzij de hulpveren lag het mooi horizontaal 80 kg kogeldruk en zo de twee keer 1300 km weggetikt met een verbruik van 1:6,1 gemiddeld. (y).

De combi:
17884198_1320094728058628_3984965096180482476_n.jpg

Maar zijn taak zit er bijna op. Februari de nieuwe IV Estate GT205 inrijden en die mag van de zomer dezelfde caravan naar dezelfde camping nabij Poreç slepen. Iets minder beladen (jongste dochter wat groter, dus hoeft minder van eetspul e.d. mee), en bovendien een stuk beter voorzien in vermogen. 205 pk vs 130 en 290 Nm vs 205.
Ook qua rijklaargewicht een goede 140 kg zwaarder meen ik, dus benieuwd wat dat gaat opleveren in nog wat meer stabiliteit. Hulpveren zijn er niet voor de Mégane IV GT, maar het doorzakken schijnt mee te vallen bij dit model.

W212 zei:
Ik wist dat inderdaad, alhoewel ik dacht dat het bij 130 graden echt mis gaat.

Het is een richtlijn, ik heb ook wel eens 140 graden gehoord. Ik heb zelf met de Leon max 120 graden aangehouden, hetgeen door het lage caravangewicht (750 kg) goed te doen was. Alleen bij lange, steile klimmetjes dreigde de temperatuur over de 120 graden te gaan.
Het verbruik bleef bij 1 op 8,5 maar ik heb de combinatie niet sneller getrapt dan tussen de 110 en 120 (op de teller).

De temperatuurmeter is meestal (zo niet altijd) een koelvloeistofmeter. Er zijn er heel weinig die een aparte oliemeter hebben. Koelvloeistof is overigens ook sneller warm dan olie. Kortstondig een hogere temperatuur aantikken kan geen kwaad. Tenzij die door blijft lopen maar dat mag een vanzelfsprekendheid zijn.

De autofabrikant beseft tegenwoordig dat er mensen zijn die wel het belang van de olietemperatuur kennen. Een tijd lang zijn er auto's geleverd met alleen een lampje "nu is het fout (gegaan)" maar tegenwoordig kan je via het menu de olietemperatuur te voorschijn halen.

Voor oudere auto's leveren diverse chinese fabrikanten goedkope aftermarket thermometers waarbij de montage het grootste probleem is.

Willekeurig voorbeeld, bijna 7 euro op het moment van schrijven.

Voor de volledigheid nog een plaatje bij het praatje:

jpdcz8s7.jpg

En deze Skoda heeft inderdaad een aparte olietemperatuur aanduiding, op te roepen in het menu.

Door de hulpveren hangt de hut er best netjes achter. 90 kilo op de kogel ongeveer en voortent en sup (zwaar kreng) in de kofferbak van de auto.

W212 zei:
Door de hulpveren hangt de hut er best netjes achter. 90 kilo op de kogel ongeveer en voortent en sup (zwaar kreng) in de kofferbak van de auto.
Ow dat valt nog mee die van mij wil graag een complete surfuitrusting mee.

5uzuv.jpg

Haha. Er ligt nog et een en ander in de caravan, maar niet zóveel. Sup hebben we mee dus, met mogelijkheid om zeil op te zetten, en 1 freeride board en 3 zeiltjes. Daar waar we naartoe gingen is altijd een redelijk stabiel windje.

Waar gaan jullie altijd naar toe? Zoek nog een leuke bestemming voor komende zomer maar om mijn zoon over te halen niet op Makkum te blijven zal het waarschijnlijk een surfspot moeten worden.

Wees gerust hij zal een selectie moeten maken. Meestal neem ik mijn Tabou 125ltr mee en hij mag er dan nog 2 uitzoeken.

Zijn naar Lac de Monteynard geweest. Jaar of 5 geleden naar Savel, maar daar is het meer wel erg smal. Vorig jaar naar Treffort (camping de la plage). Daar is het meer breder en komt de wind beter door. Wel waren er bij de camping eigenaar wat zorgen over het peil van het meer in de zomer. Stond afgelopen jaar ook vrij laag. (weinig sneeuw in de winter).

link

Is goed bevallen, denk dat we dit jaar weer gaan. Afgelopen jaar alle dagen mooi weer. En met mooi weer steekt er bijna elke dag rond het middaguur een windkracht 4 op, soms 5. Dus grote zeilen mee en voldoende liters in je board. Camping is voor ons prettig. Lekker klein, aantal plaatsen met uitzicht over het meer. Verder niet veel te doen, maar dat zoeken wij ook niet echt. Watersport is vertier genoeg wat dat betreft. Dichtstbijzijnde supermarkt is wel dik kwartier rijden. Sanitair is schoon en zoals vaak op watersport campings, veelal relaxte mensen.

Ziet er inderdaad wel goed uit. Qua windrichting en diepte ook goed te doen?
Op zich is laag water nog wel te doen. Neem wel een wiervin mee.:)

Wind altijd, óf van links door het dal, óf van rechts (als er weer omslag aan zit te komen). Dus gewoon rakjes van en naar de overkant.

Wiervin heb je niet nodig, water is kraakhelder. Of de diepte goed te doen is.. Als je graag overal wilt kunnen staan, dat wordt niks. Het is een stuwmeer. Foilen wordt er ook veel gedaan, zowel door surfers als kiters. (elk een eigen deel van het strand).

Maar goed, allemaal een beetje offtopic. Als je meer wilt weten, of nog wat foto's wilt, laat maar weten.

Ff dit luchtige topic weer een schop geven. Nu de kou bijna weg is:) wordt hier de caravan al weer reisklaar gemaakt. De Kip gaat over 3 weken naar zijn vaste stek en de velgen van de SMV zijn weer terug van de straler. Nieuwe bandjes er om deze week en die is ook vakantieklaar. Ben al aan het zoeken naar een trekhaak voor de SL. Mocht zoonlief besluiten niet meer mee te gaan blijft de PHEV lekker thuis. Alleen nog even oefenen om de ridgeback achterin de SL proppen.:)

ncduuv.jpg

De schuur waar mijn caravan staat moet ontdaan worden van asbest.
Vandaag dus de caravan al even achter de auto gehad.......en twee (kleinere) andere caravans. Om even te helpen met leegruimen.
Blijkt dat wij de caravan toch minder zwaar stallen dan anderen..........

Had er toch even een foto van moeten maken: drie caravans keurig naast elkaar achterwaarts met de auto ingeparkeerd.:cool:

Zo caravan klaar gemaakt voor vertrek. Nieuwe bandjes rondom op vers gestraalde velgen en omdat de hond meegaat ook maar een airco geregeld.
Daarnaast nieuwe boardaccu en lader aangeschaft. Ideaal trouwens zo'n opblaasbare Karsten voortent die vermoedelijk alleen als luifel gebruikt gaat worden. Nu nog even alles een beetje uitkienen met inpakken. Hond neemt een substantieel deel van de achterbak in beslag en de surfspullen zijn ook niet echt handzaam te noemen.

t9xncp.jpg

21lopx4.jpg

23hxieb.jpg

Terug
Bovenaan