Zo inmiddels zit mijn vakantie erop.
Om persoonlijke redenen stond de vakantie hoog op mijn lijstje, en zo ben ik toch nog vrij onverwachts vertrokken. Met mijn vader.
Mijn moeder houdt niet zo van reizen, die wil eigenlijk maximaal een dag rijden, liever nog minder. Ik merk dat mijn vader wat meer in is voor andere bestemmingen en zo ben ik dit jaar weer met hem op vakantie-gegaan.
Omdat ze zelf ook nog op vakantie willen, hadden we besloten om wederom naar het oosten te gaan, daar is het naar verhouding iets goedkoper. Nu was dat uiteraard niet de hoofdreden, maar wel iets wat meespeelde. Vorig jaar was Polen een enorm succes, dus het plan was om die richting weer op te gaan.
Na het goed besproken te hebben, zouden we Gdansk aandoen (wens van mijn vader), en daar vandaan richting Vilnius & Riga. Via Wroclaw of Krakau (die is het geworden) richting Praag(wederom een wens van hem) Riga & Vilnius was mijn wens. Krakau hebben we gedaan, omdat Auschwitz "plotseling op kwam om te bezoeken" en dit iets dichter bij Krakau ligt.
Uiteindelijk zijn we 3 en half week weggeweest, intens veel gezien. De Hyundai heeft in die tijd rond de 5100 KM afgelegd, zonder pijn. Oké dankzij een slecht wegdek ging het motormanagement-lampje branden (kun je nagaan hoe slecht de weg was).
In Riga hebben we noodweer gehad, maar doordat de weg ervoor zo slecht was, is de bol zo door elkaar geschud dat de de stang van het uitzetraam is gaan verplaatsen, bij het openklappen van de vouwwagen is de stang terrecht gekomen in het doek, en voor we het wisten zat er een gigantische jaap in de voorkant, en waren beide ritsen losgetrokken.
Vouwwagen is dus totalloss... Auch... Gelukkig hebben we hem 6 jaar geleden gekocht voor slechts 75 euro, en is ie inmiddels 6 of 7 vakanties meegegaan... In eerste instantie stonden we een beetje in dubio, naar de decatlon, tent halen en de vouwwagen voor schroot achterlaten. Met duckttape de boel plakken, thuis een andere kopen...
Rondje marktplaats leerde ons, tussen de 300 en 800 euro is het geld voor een identieke, 800 is way too much, en voor 300 is het ding in mindere staat als de onze...
Duckttape was mooi, tot het regende... de boel was zeiknat... Gelukkig als verwende kampeerder hadden we een kacheltje mee, en in de brandende hitte de kachel op vol aan gezet om de boel te drogen...
De volgende dag had m'n vader een plan, de boel met een nood-reparatie vast naaien.. Maar vind maar eens draad en een sterke naald in Riga... De plaatselijke Mall had een handwerk-winkel, en met letterlijk handen en voeten hebben we sterk garen en naalden gescoord. (uiteraard voor een fractie van wat hier kost).
De boel vast gemaakt, ik kon toen mooi een stuk door Riga lopen, m'n vader had geen hulp nodig. Wel balen dat het uitzet-raam niet open kon, zeker omdat het 35 graden was. Maar het lekken was over!
Bij thuiskomst hebben we besloten de vouwwagen te repareren, m'n vader kan dat zelf. Het is wel veel werk, de hele tent moet los, maar hij heeft er vertrouwen in dat ie dat kan doen. Inmiddels heb ik met de vouwwagen half Europa al gezien, dus ja dat schept ook wel een band.
Als opvolger zag ik wel een Predom zitten, maar ook daar kleven wel weer nadelen aan.. De Hyundai trekt de vouwwagen met gemak, en is nog steeds redelijk zuinig, met een caravan zou dat wel anders zijn. Het trekken wil nog, maar het verbruik zal wel hoger zijn. Voordeel is wel dat ik dan mijn geliefde kat mee kan meenemen, dat kan in de vouwwagen niet uiteraard.
Dus voorlopig blijft de vouwwagen, ach niets is leuker als je een camping opkomt en de mensen gaan er met een blik bier voorzitten, "mensen met een vouwwagen, leuk" en binnen een minuut staat alles, die beteuterde gezichten zijn nog altijd super om te zien!
Ik wil in mijn topic een reisverslag plaatsen, dus ik verwijs dan wel naar, hier
Uiteraard heb ik ook allemaal foto's, ik zal dan ook wat plaatsen. We hebben ook foto's gemaakt van de andere leuke kampeer-mobielen.. Zo kwamen we een camper uit Duitsland tegen, welke tegelijkertijd een mobiele tattoo-studio was.. Een landrover-camper, een Duitse chick in een Opel Corsa C

(ze sliep op de achterbank).

klaar voor vertrek!

Een foto op de camping in Gdansk.. Een vouwwagen werd gezien als tent, dus we mochten tussen de tenten staan. Veel mooiere plaatsen! Het was een toer om boven te komen, maar de Hyundai flikte het wel! De volgende dag bleek het mulle zand te veel zijn voor Letse Dodge Ram, dat ding zat vast!
Al met al is deze post nog te summier, want ik heb het nog neit eens gehad over alle toffe dingen die we gezien hebben!