Het Caravan Topic

Lol, een luxe hotelkamer is natuurlijk alles behalve creperen/kamperen.

Daarnaast is er niemand die de hele dag binnen in zijn/haar hotelkamer zit. Juist hotels heb je ook zowel in natuur als in het centrum van een mooie stad. Probeer daar maar eens je klapkar of caravan uit te vouwen... Waar komt die misvatting toch vandaan dat je om buiten te zijn per se in een klein caravannetje moet zitten?o_O.

J00P zei:

Daarnaast is er niemand die de hele dag binnen in zijn/haar hotelkamer zit. Juist hotels heb je ook zowel in natuur als in het centrum van een mooie stad. Probeer daar maar eens je klapkar of caravan uit te vouwen... Waar komt die misvatting toch vandaan dat je om buiten te zijn per se in een klein caravannetje moet zitten?o_O.

Ik vind (en ik begrijp dat enkelen daar heel anders over denken) dat de grootte van de caravan of de lengte van de vakantie weinig toevoegt.
Voor mij is het de verandering van leefstijl, de verandering van omgeving die het vakantiegevoel triggert. Even niet moeten, even geen agenda, even mijn (geen) planning.

Een week zeilen door de Biesbos in een onstabiel zeilbootje met een tent tussen de brandnetels (tegenwoordig verboden), met de fiets uit de Oekraïne naar huis fietsen (fitnessinstructrice), met langlauflatten twee weken door donker, verlaten Noorwegen dwalen (collega), met Mien en Sjaan naar de stacaravan op de heide, met de Tobbert op de ANWB camping met keurig toilet en vakjes, met de klapkar tussen de dennebomen, op de motor Zuid Europa verkennen...
Het maakt geen drol uit hoe, het is verandering. Van iedere ochtend naar de collegae fietsen met de bammetjes onder de snelbinders naar doen waar je zin in hebt.

En zelfs dat, ik heb voor mijn werk een keer 8 maanden op een camping gewoond in mijn 3,20 m lange sleurhut. Heerlijk overzichtelijk, meer dan die kleine ruimte heeft een mens echt niet nodig.

Een tiny house wat bij toeval wielen heeft.

J00P zei:

Leven en laten leven vriend.

Zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Voorkeuren die bovendien nog eens kunnen veranderen naar gelang de omstandigheden.

Tegenwoordig geeft een (gehuurde) caravan mij een beter vakantiegevoel dan een hotel.

J00P zei:

Ieder z'n meug.... ik ga echt niet in zo'n toeristisch asielzoekerscentrum zitten als ik met eigen middelen ook een prima slaapplek heb en alle vrijheid kan krijgen die een hotelhokje nooit kan bieden.
Voor de luxe kan ik net zo goed thuis blijven zitten, daar heb ik geen hotelkamer of vakantie voor nodig.

Tja.. een hotel is voor mij toch echt verbonden aan werken. Zakenreizen kunnen ook echt wel leuk zijn (je moet het wel leuk vinden om 10 a 20 weken per jaar van huis te zijn) en ik ben daarbij ook wel in heel mooie omgevingen geweest (zowel stad als middle-of-nowhere natuur) maar daarmee blijven hotels toch geassocieerd met werk.
Het zo snel/efficiënt mogelijk naar de locatie reizen en het vooraf boeken is dus een levensstijl die ik juist in vakantie niet wil hebben.

Qua luxe en formaat doet mijn camper (en vrijwel elke caravan die ik hier zie) niet perse onder voor een hotelkamer. Juist die verschillen die er zijn zorgen juist dat je in een andere omgeving bent. Voor ons is het ongeplande karakter van vakantie ook juist zo'n verschil.

Maar om een beetje terug te trollen: schijnbaar is de luxe van een hotel voor jou wel dusdanig bijzonder dat je dat als vakantie kiest

Een hotel kan toch ook prima zijn? Voor een weekend weg met zijn tweeën kies ik altijd een hotel, maar gaan we met onze zoon dan verkies ik weer altijd de camping boven een hotel.

Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten?

Mieluh zei:
Een hotel kan toch ook prima zijn? Voor een weekend weg met zijn tweeën kies ik altijd een hotel, maar gaan we met onze zoon dan verkies ik weer altijd de camping boven een hotel.

Lijkt mij ook, maar niet iedereen hier heeft het denkvermogen om die optie te verzinnen. :)

Een hotel of b&b is ook een prima vakantieplek.

Ik heb ook wel van die toeristen-uitjes gedaan en ik heb ook zakelijk wel bnb's en hotels gebruikt. Van de ouderwetse F1 containers tot en met all-inclusive, soms tussen de dronken Russen of roodgefrituurde Engeltjes. Zi heb ik ook een keer een half Brussels herenhuis gehuurd ( voor een appel en een ei) met een badkamer/wc van 8 bij 10 waarbij de plee letterlijk op een verhoging stond. En waarbij twee jachthonden vrijwel dagelijks een duifje verschalkten die zij knagend op zaten te peuzelen.

Het is vakantie, het is even uit de sleur. En ik hoop van harte voor je dat 14 dagen volledig dronken een verandering is van sleur.

Twix zei:
Zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Voorkeuren die bovendien nog eens kunnen veranderen naar gelang de omstandigheden.
.

Dat inderdaad. Wij hebben beide vroeger altijd gekampeerd met onze ouders. Geweldige vakanties in Zuid-Frankrijk, Italië of Kroatië.
In 2005 en de jaren erna zonder kinderen (voor 2014 dachten we dat we heel druk waren... sinds die tijd denk ik er anders over), hebben we vooral vliegvakanties gedaan. Canarische eilanden, rondtrip Thailand, etc. etc.

En vanaf 2015 weer kamperen met de kids. Héérlijk. Oh, en een vliegvakantie naar Curaçao vanwege het 5 jarig huwelijk. Ook lekker hoor, maar daar laat je jonge kinderen in een hotel/appartement-resort toch minder makkelijk even gaan omdat het er minder overzichtelijk is.

Kleine verdeling dan maar:
Weg met z'n tweeën? -> Hotel / B&B, 100%..
Een paar dagen weg met de kids (5 en 7 jaar) -> Gehuurde accomodatie op een camping / overbetaald park
Langer dan een week weg (incl. Hemelvaart/Pinksteren weekenden) met kids -> Caravan op een camping met mooi weer als het even kan :)

Mieluh zei:

Juist. ;)

wij hebben overigens genoten op Krieghuusbelten. Vooral omdat de kinderen maandag een studiedag hadden en daarmee ook de camping zo ongeveer voor zich alleen. Zelfs het hele zwembad! Lekker onderaan de glijbaan er aan in lopen, en dan hard roepen: "Papa, wil je even langs de sensor lopen bij de trap".

Geweldig. :)

Afgelopen week voor het eerst in jááren weer wezen kamperen in het Zwarte Woud in Duitsland. We hadden goed weer maar het viel me absoluut niet tegen. Mijn broer had zo'n '2 seconds' tentje gekocht (hij ging eerder nog een week naar Oostenrijk) en die wilde ik ook kopen maar die was er niet meer dus had ik de duurdere XL gekocht. Gelukkig maar want die heeft nog een 'voortentje' voor schoenen e.d. Van binnen zwart, licht van buiten, ideaal.

zwLCiGg.jpg

Op twee verschillende campings gestaan. Op de eerste (niet op de foto) kon de auto er bij en konden we stroom tappen vanuit de MG ZS FL van mijn tweelingbroer. Bij de tweede plek hadden we een geweldig uitzicht maar vooral Nederlanders op de camping en die zijn duidelijk rumoeriger..

Op de terugweg nog naar Caravan Center Bocholt geweest waar een enorm assortiment aan caravans en wat campers stonden. Qua caravans vooral veel verschillende Hobby's en Fendts. Ik vond het behoorlijk tegenvallen. Veel kitch (ledjes, spiegeltjes) en voelde nogal claustrofobisch aan, zelfs de allergrootste, sommige met een andere indeling wat minder. Ook de interieurs leken qua ontwerp erg op elkaar; lees saai. Veel waren met extra kinderbedden dus ook niet voor mij van toepassing.

38XmXiG.jpg

Ik vind kamperen eigenlijk best leuk en zo'n tent vond ik prima. Je slaapt er toch alleen maar in en overdag zijn wij gewoon actief bezig en liefst 's avonds ook nog. Een caravan zou iig niks voor mij zijn, ik mis daarin het echt campinggevoel. Tuurlijk zit je meestal buiten maar dan heb je ook niet zo'n slagschip achter je auto nodig. Eten kan meestal ook op een camping of in de buurt. Het is maar net wat voor vakantie je wil en of je met kinderen bent lijkt me.

WuQodQO.png

Helaas stonden er geen compacte buscampers zoals die van Stellantis/Toyota. Die lijken mij eigenlijk ideaal. Als het regent kan je toch even binnen zitten en verder alleen in slapen en je kan er fatsoenlijk mee rijden. Staan die bij gewone merkdealers ofzo?

9-FEB0410-A525-43-CB-B9-AB-DB749079-D701.jpg

E99174-AD-BEB5-423-D-BCBC-2-C0-F8-F55-B1-C2.jpg

Nou wij zijn lekker 4 weken in Drenthe geweest gewoon helemaal top gehad.
Wilde toch het eerste jaar met de caravan niet al te ver en dat is prima bevallen.

Maar toch 4 fietsen op de caravan waaronder een best zware elektrische :) kon je toch merken.
Natuurlijk ben je het eerste jaar best aan het spelen met de gewichtverdeling maar is me toch aardig gelukt met alles erin.

Nu aan het twijfelen wat gaan we volgend jaar doen wederom Nederland of toch verder weg.
We hebben nog even maar voor en mooie camping moet je toch op tijd boeken.

Staan bij de Crosscamp dealers, via de crosscamp-site kun je die wel opzoeken.
Maar schrik niet van de huidige prijzen en levertijden van campers in welke vorm dan ook.....

Tja ieder z'n ding natuurlijk. Mijn zwager is ook een echte kampeerder maar die zweert bij de caravan. Die gebruiken ze eigenlijk alleen om in te slapen (twee volwassenen en twee kinderen), de rest ben je inderdaad buiten (ook koken e.d.) Voordeel is volgens hem dat als je ergens maar één nachtje staat (bijvoorbeeld een tussenstop), dat je het spul zo operationeel hebt. Voortent e.d. blijft dan gewoon opgeborgen. Pootjes uitdraaien, tafel en stoelen naar buiten en klaar. Dat je meer benzine verstookt en wat langer onderweg bent naar Frankrijk wordt dan op de koop toegenomen.

Inderdaad, ieder zijn ding... ik ben blij met mijn oude vakantiebusje, die zet ik ook gewoon ergens neer waar het kan/mag en het mij bevalt en daar kan ik ook goed in zitten, slapen, eten enz. zonder eerst de pootjes uit te moeten draaien.
Ik rijd dagelijks al met aanhangers dus als ik op vakantie ga is een aanhanger achter m'n auto eigenlijk wel het laatste wat ik wil... want dan zou m'n vakantie ook nog op werk gaan lijken.:)

Ja da's helemaal makkelijk inderdaad, het rijdt lekker door en je hebt er geen stalling voor nodig (in principe). Mijn buren hebben ook al jaren zo'n T4 kampeerbus, die wordt ook als tweede auto gebruikt. Maar die nemen de kinderen niet meer mee op vakantie dus dan kan dat wel, met een gezin is dat toch te krap. Mijn zwager is daar overigens wel jaloers op, waarschijnlijk komt daar in de toekomst ook nog wel zo'n ding op het oprit te staan :)

Bobbeltje zei:
9-FEB0410-A525-43-CB-B9-AB-DB749079-D701.jpg

E99174-AD-BEB5-423-D-BCBC-2-C0-F8-F55-B1-C2.jpg

Nou wij zijn lekker 4 weken in Drenthe geweest gewoon helemaal top gehad.
Wilde toch het eerste jaar met de caravan niet al te ver en dat is prima bevallen.

Maar toch 4 fietsen op de caravan waaronder een best zware elektrische :) kon je toch merken.
Natuurlijk ben je het eerste jaar best aan het spelen met de gewichtverdeling maar is me toch aardig gelukt met alles erin.

Nu aan het twijfelen wat gaan we volgend jaar doen wederom Nederland of toch verder weg.
We hebben nog even maar voor en mooie camping moet je toch op tijd boeken.
Met 4 fietsen achterop kun je verdelen wat je wilt. Dat gaat nooit een stabiele combinatie worden. Als je dan toch perse die elektrische fiets overal naartoe mee wilt slepen dan door het raam in de caravan.

Leon in zn Fiesta zei:
Ja da's helemaal makkelijk inderdaad, het rijdt lekker door en je hebt er geen stalling voor nodig (in principe). Mijn buren hebben ook al jaren zo'n T4 kampeerbus, die wordt ook als tweede auto gebruikt. Maar die nemen de kinderen niet meer mee op vakantie dus dan kan dat wel, met een gezin is dat toch te krap. Mijn zwager is daar overigens wel jaloers op, waarschijnlijk komt daar in de toekomst ook nog wel zo'n ding op het oprit te staan :)

Met 2 personen hoef ik het zitgedeelte in mijn vakantiebusje niet eens om te bouwen om er in te kunnen slapen, en als ik er een hefdak met 2 slaapplaatsen op zou maken dan kan er ook prima met 4 personen in geslapen worden zonder dat het ten koste gaat van de 4 aanwezige zitplaatsen.
Met een T4 zal dat inderdaad wat lastiger worden, maar m'n Transit FT130 heeft aardig wat meer binnenruimte als een T4.

michel1975 zei:
Met 4 fietsen achterop kun je verdelen wat je wilt. Dat gaat nooit een stabiele combinatie worden. Als je dan toch perse die elektrische fiets overal naartoe mee wilt slepen dan door het raam in de caravan.

Waren 2 fietsen voorop en 2 fietsen achterop wilde prima alleen kon je merken dat je toch zwaar was beladen
Stabiel was hij zeker als je alles maar goed verdeeld

Fietsen achterop zal in bepaalde (extreme) omstandigheden een pendule effect geven, hoeveel kogeldruk je ook hebt. Het gewicht zit te ver (en ook nog hoog) achter de as van de caravan. Kalm aan en met een goede kogeldruk zal het heel lang goed gaan, maar zelf net een stuurcorrectie en tegelijkertijd een Mercedes Sprinter XXL die met 160 km/u voorbij komt, kan een mooie slinger teweeg brengen die dan ineens heel lastig te stoppen is. Goede kogeldruk aanhouden, rest van gewicht rond de as en achter de as zo weinig mogelijk beladen, dat is volgens mij het recept voor een stabiele caravan. En niet alles verdelen van voor tot achter.

Bobbeltje zei:
michel1975 zei:

Waren 2 fietsen voorop en 2 fietsen achterop wilde prima alleen kon je merken dat je toch zwaar was beladen Stabiel was hij zeker als je alles maar goed verdeeld
Hiermee maak je het alleen maar erger. Door aan de voorkant het gewicht te 'compenseren' creeer je juist een pendule effect. Op papier qua gewichten en in een rechte lijn prima. Maar in bochten versterkt het het effect alleen maar. Hoe verder en hoe hoger het gewicht van de as zit hoe onstabieler het wordt. Niet lullig bedoeld maar je hebt echt een hele onstabiele combi. Er is op internet nog een beter filmpje die dit effect kan laten zien.
https://www.youtube.com/watch?v=YdxPj--u7p4

Wij zijn ooit eens met een caravan op pad geweest en toen hebben we twee fietsen in de caravan gezet, zoveel mogelijk boven de as. Wel jammer dat dat bij de meeste caravans zo'n gedoe is. Want juist als je rijdt heb je niks aan die loze ruimte in de caravan.

Filmpje kende ik al en idd als je alles achterop plaatst is het dikke drama (helaas zelf een keer meegemaakt)
Dit was absoluut geen pretje op de snelweg
Wist toen direct het probleem dat ik de gehele voortent en stokken veels te ver naar achter had geplaatst.

De zware E-bike had ik op de dissel met een kinderfiets en in verhouding 2 lichte fietsen achterop

De rest van het gewicht zat allemaal op de as of zo ver mogelijk voorin om zo de kogeldruk zo hoog mogelijk te hebben (80 kilo)

De stokken lagen vol op de as en de gehele combinatie laten wegen en was er 10 kilo over de max.

Alle overige zware onderdelen zaten allemaal in auto maar idd blijft het een uitdaging.

Maar moet er wel eerlijk bij zeggen nu met een zwaardere auto rijd het wel een stuk aangenamer

Muddy Bandit zei:
Inderdaad, ieder zijn ding... ik ben blij met mijn oude vakantiebusje, die zet ik ook gewoon ergens neer waar het kan/mag en het mij bevalt en daar kan ik ook goed in zitten, slapen, eten enz. zonder eerst de pootjes uit te moeten draaien.

Ik kwam ook bij de IJssel een plaats tegen waar je voor max. twee dagen gratis mocht staan met een camper. Dat zal vast op meerdere plekken zijn en wel erg handig lijkt me. Ik zou sowieso niet snel ergens 3/4 weken stil blijven staan. Zijn echter ook genoeg mensen die graag niks doen op vakantie en gewoon lekker bij de caravan willen zitten en gebruik maken van de faciliteiten van de camping zoals een zwembad, zeker met de kinderen. Eigen douche zie ik het nut niet zo van, de meeste campings hebben prima sanitair tegenwoordig. Ook dat hoort bij de charme van kamperen al hoef je ook niet meer met wc-rol onder je arm naar toiletten te lopen :)

Wij zijn 8 jaar geleden een beetje per ongeluk begonnen met kamperen met caravan.
Ik had voor een kennis de caravan naar de camping gebracht (hun auto was stuk) en als bedankje konden we er zelf nog een weekje gebruik van maken.
Aansluitend meteen zelf een caravan aangeschaft.

Die eerste keer was zonder stroom.
Eigen caravan meteen stroom erop.
De keer erop maar eens de watervoorziening incl warm water bruikbaar gemaakt.
Volgende luxe werd de wc. Tot dan niet gebruikt, maar bleek toch wel handig voor de “kleine boodschap” ‘s nachts.
En nu heb ik ook Nespresso, wifi en een luifel.
Alles om het gemak van een caravan zo veel mogelijk uit te buiten.:)

Persoonlijk één van de beste investeringen die ik gedaan heb. Ding wordt volgend jaar 20, maar voldoet nog prima en zou nu voor dezelfde prijs verkocht kunnen worden als waar ik ‘m 8 jaar geleden voor kocht.

Nooit gedacht dat het iets voor mij was, maar met de kinderen bevalt het me super.
Wel hebben we vanaf het begin gezegd dat als de kinderen niet meer meegaan, de caravan er ook uitgaat.
Dan zou ik eerder voor B&B, hotel of appartementen kiezen.

Rembrandt zei:
Die eerste keer was zonder stroom.
Eigen caravan meteen stroom erop.
De keer erop maar eens de watervoorziening incl warm water bruikbaar gemaakt.
Volgende luxe werd de wc. Tot dan niet gebruikt, maar bleek toch wel handig voor de “kleine boodschap” ‘s nachts.
En nu heb ik ook Nespresso, wifi en een luifel.
Alles om het gemak van een caravan zo veel mogelijk uit te buiten.:)

Heel herkenbaar... en op een gegeven moment kom je een keer tot de conclusie dat je met al die luxe voorzieningen en gemakken om je heen continu overbeladen in het rond rijdt en eigenlijk nog veel luxer thuis je vakantie kunt vieren.:)
Dat is de reden dat ik m'n vakantiebus juist geheel verstoken wil houden van al dat soort luxe dingen, na een poosje lekker primitief kamperen/zwerven waardeer je de luxe van thuis opeens ook weer een heel stuk beter.

Eigenlijk wordt ie steeds lichter.
De voortent blijft al thuis. Het water gebruiken we niet (campings hebben prima kranen :p). En veel van die typische kinderspullen (kinderstoel, box, speelgoed, etc) hoeft niet meer mee nu de kinderen ouder worden. Een iPad is nu genoeg!:)

Dus ook wij gaan steeds lichter op pad.
Bv met de luifel: veel sneller klaar.
En daardoor ben je ook geneigd sneller op pad te gaan, of bv maar voor een paar dagen.
Zo heeft mijn vrouw deze vakantie drie dagen op de Deventer stadscamping gestaan. Gewoon….omdat het kon. Vlak bij huis, maar erg leuk.

Ik heb trouwens de eerste camping voor zomer 2023 al geboekt: we gaan eindelijk een keer de grens over.

Rembrandt zei:
Eigenlijk wordt ie steeds lichter.
De voortent blijft al thuis. Het water gebruiken we niet (campings hebben prima kranen :p). En veel van die typische kinderspullen (kinderstoel, box, speelgoed, etc) hoeft niet meer mee nu de kinderen ouder worden. Een iPad is nu genoeg!:)

Dus ook wij gaan steeds lichter op pad.
Bv met de luifel: veel sneller klaar.
En daardoor ben je ook geneigd sneller op pad te gaan, of bv maar voor een paar dagen.
Zo heeft mijn vrouw deze vakantie drie dagen op de Deventer stadscamping gestaan. Gewoon….omdat het kon. Vlak bij huis, maar erg leuk.

Ik heb trouwens de eerste camping voor zomer 2023 al geboekt: we gaan eindelijk een keer de grens over.

Heel herkenbaar. 6 en 8 zijn de dames hier, dus inderdaad. Telefoon, tablet, wat tekenspullen, een voetbal, schep, en dingen voor in het zwembad en we zijn klaar. Dit jaar was de caravan dan denk ik ook lichter dan het eerste jaar. Zomer 2017 woog ie 1450 kg (1300 toegestaan). We hebben toen nog zooi eruit gehaald, maar met 1400 kg gingen we wel op pad. De dakairco blijft een top-investering in het warme buitenland. We stonden namelijk opnieuw in Kroatië en hadden er drie weken ruim 30+.

Huf4GYMl.jpg

hxkmPdOl.jpg

Héérlijk genoten en de kinderen vonden het weer zó leuk, dat we voor volgend jaar vijf weken een plek hebben vastgezet. Voor april maar eens beslissen welke 3 weken we gaan.

Over 2023 gesproken, de twee weken met Hemelvaart en Pinksteren hebben we 1 juli al geboekt :). Wordt weer de Twee Bruggen in Winterswijk. 45 km, een stuk dichterbij dan drie keer naar Texel dit voorjaar. :p Hier gaat overigens de Doréma voortent (270 diep ipv 240) en luifel er nog wel altijd aan. Enerzijds voor schaduw, maar ook om de boel droog te houden bij de soms nachtelijke regen/onweersbuien ;)

De Adria Altea 462 PK is hier van 2011 (dec. 2016 aangeschaft), maar ziet er ook nog altijd als nieuw uit.
jI6rIagl.jpg

Perfecte indeling met stapelbed achterin, een dwars zit die je niet hoeft om te bouwen (maar kan wel), en dwarsbed voorin. Eigenlijk willen we een Frans-bed, maar dan kom je al snel aan een grotere maat caravan. De Adria Altea 552PK stond dan ook lang op het lijstje, maar zoals hier al gezegd: je leeft vooral buiten en dat besefte ik me in Kroatië weer al te goed. Drie zwembroeken, twee korte broeken en wat t-shirts en ondergoed. Meer had ik er niet nodig.

Langer hoeft het dus niet, al is het voor de auto geen probleem. We reden redelijk constant 110 in Duitsland, Oostenrijk en Slovenië. Bult op ook mooi 100 vasthouden en zo de rest voorbij stuiven ;)
bU1SQBLl.jpg

Eerst iemand met een verkeerd beladen caravan en nou eentje met een te zwaar beladen caravan en die beduidend harder ermee rijdt dan toegestaan (80/90 km/h). Bijzondere riscio's die jullie nemen.

Wij hebben em wel wat groter, Knaus 550 FSK. 2,5m breed met Frans bed, (bijna) rondzit tegenover de keuken en stapelbed achterin. Ik vind het wel fijn dat ie wat langer is, want dan is de ruimte onder de luifel ook wat groter. Bij ons gaan er nogal wat surfspullen mee en dan is wat extra ruimte "onder dak" wel handig. Ik zou ook niet zo snel kleiner willen, ook niet als we zonder stapelbed zouden gaan kamperen. Nadeel is wel dat je in Italië toch wel altijd even goed moet kijken, daar zijn de kampeerplekjes toch vaak wat kleiner dan in Frankrijk bijvoorbeeld.

Het wordt steeds gekker, een jaar van te voren de camping al vast leggen. Pas na de winter ga ik weer eens nadenken over het komend kampeerseizoen. Resultaat is dat veel campings door dit gedrag nog nauwelijks plek hebben. Het is te hopen dat het kamperen weer wat uit de gratie raakt. Leukste is wat mij betreft om kort van te voren nog te kunnen bepalen waar we naar toe gaan. Is het aan de kust al lekker weer dan doen we Texel en anders doen we Zuid-Limburg. Kun je tegenwoordig wel vergeten.

Hier staat de sleurhut weer in de stalling. De Knaus 450FU Silver Selection bevalt ons perfect. Hebben er een schitterende Unico Bologna voortent met petluifel en inritsbaar grondzeil bij gekocht. Kost wat, maar ook niet vergelijken met de Dorema die we aan de vorige caravan hebben. Supermooie tent die ook snel is op te zetten. Slikranden met klittenband zijn ook een uitkomst. In Frankrijk hebben we ze er niet aan gehad zodat het ook heerlijk ventileerde in de tent.

Ik rij meestal zo'n 90 a 95 met de caravan. Vind ik hard zat en hoef ik ook niet constant in te halen. Scheelt ook enorm in het verbruik, zeker als je achter een snellere vrachtwagen kunt hangen. de BMW trekt hem fantastisch, heeft er geen enkele moeite mee. Verbruik rond de 1 op 9.

IMG-0296.jpg

michel1975 zei:
Bobbeltje zei:
michel1975 zei:

Waren 2 fietsen voorop en 2 fietsen achterop wilde prima alleen kon je merken dat je toch zwaar was beladen Stabiel was hij zeker als je alles maar goed verdeeld
Hiermee maak je het alleen maar erger. Door aan de voorkant het gewicht te 'compenseren' creeer je juist een pendule effect.
Tuurlijk niet. Inderdaad het je het liefste die vier fietsen boven de as (of in ieder geval zo dichtbij als kan) van de caravan, maar 2 voorop en 2 achterop is altijd nog beter dan alle 4 achterop. Dat is toch ook juist wat je op dat filmpje ziet. De kilo's voor de as van de caravan worden, bij de juiste kogeldruk (niet te weinig maar ook niet te veel), wel onder controle gehouden door de auto.

MCW xxxxxxxxxx zei:
Eerst iemand met een verkeerd beladen caravan en nou eentje met een te zwaar beladen caravan en die beduidend harder ermee rijdt dan toegestaan (80/90 km/h). Bijzondere riscio's die jullie nemen.
Hoewel je in theorie natuurlijk gelijk hebt, denk ik dat het in de praktijk wel meevalt. Ik heb zelf nooit met een caravan gereden, wel met grote/zware aanhangers en ook van die lompe schaftketen. En ja, daar zaten ook hele foute combinaties bij waar je eigenlijk niet de weg mee op moet gaan. Bijvoorbeeld met negatieve kogeldruk (geen aanrader), of met ruim 3 ton lading (exclusief de aanhanger) achter een bus die 2 ton mag trekken (ook geen aanrader). Maar ja, soms maak je jezelf wijs dat je geen keuze hebt. Het besef hoe fout het kan gaan komt vaak pas achteraf... En op korte afstanden is het vaak nog wel behoorlijk te compenseren door de snelheid heel laag te houden (40/50 waar je anders makkelijk 80 kan en mag). Wel op gepaste momenten even de eventuele file laten passeren uiteraard :) En nee, daar praat ik het niet mee goed maar je voelt doorgaans vrij snel aan of een combinatie stabiel is of niet (nog voordat het gevaarlijk wordt). Moet ik ook weer bij zeggen dat ik er bij lange afstanden en met de familie op de achterbank ook wel scherp(er) op zou zijn. Al is het maar omdat je dan juist een beetje door wil kunnen rijden zonder gedoe.

Leon in zn Fiesta zei:
MCW xxxxxxxxxx zei:
Hoewel je in theorie natuurlijk gelijk hebt, denk ik dat het in de praktijk wel meevalt. Ik heb zelf nooit met een caravan gereden, wel met grote/zware aanhangers en ook van die lompe schaftketen. En ja, daar zaten ook hele foute combinaties bij waar je eigenlijk niet de weg mee op moet gaan. Bijvoorbeeld met negatieve kogeldruk (geen aanrader), of met ruim 3 ton lading (exclusief de aanhanger) achter een bus die 2 ton mag trekken (ook geen aanrader). Maar ja, soms maak je jezelf wijs dat je geen keuze hebt. Het besef hoe fout het kan gaan komt vaak pas achteraf... En op korte afstanden is het vaak nog wel behoorlijk te compenseren door de snelheid heel laag te houden (40/50 waar je anders makkelijk 80 kan en mag). Wel op gepaste momenten even de eventuele file laten passeren uiteraard :) En nee, daar praat ik het niet mee goed maar je voelt doorgaans vrij snel aan of een combinatie stabiel is of niet (nog voordat het gevaarlijk wordt). Moet ik ook weer bij zeggen dat ik er bij lange afstanden en met de familie op de achterbank ook wel scherp(er) op zou zijn. Al is het maar omdat je dan juist een beetje door wil kunnen rijden zonder gedoe.

Helemaal mee eens
Rij zelf ook wekelijks met grote aanhangers achter de auto maar je hebt echt zo door wanneer deze verkeerd is beladen of te zwaar.

Rij zelf altijd wel netjes 90 met de caravan of aanhanger (bij het inhalen van een vrachtwagen gaan we wat harder tot max 100, daarna laat ik hem weer terug vallen naar de 90 (92 op de teller)) want vind zelf boven de 100 niet lekker rijden.

MCW xxxxxxxxxx zei:

Ho, ho, netjes Tempo-100 op de caravan voor Duitsland hoor. Vooruit, Oostenrijk en Slovenië heb ik zo even geen idee van wat het toegestane tempo is. :rolleyes: De combinatie was in ieder geval mooi stabiel. Al heb ik de begrenzer op 114 gezet om te voorkomen dat het ongemerkt te snel gaat.

In Nederland is het natuurlijk 90 en daar werd ik aan herinnerd, een week na de terugweg van Texel. Op de trajectcontrole van de A2 totáál niet nagedacht. Kreeg een fijne heffing thuis :)

W212 zei:
Wij hebben em wel wat groter, Knaus 550 FSK. 2,5m breed met Frans bed, (bijna) rondzit tegenover de keuken en stapelbed achterin. Ik vind het wel fijn dat ie wat langer is, want dan is de ruimte onder de luifel ook wat groter. Bij ons gaan er nogal wat surfspullen mee en dan is wat extra ruimte "onder dak" wel handig. Ik zou ook niet zo snel kleiner willen, ook niet als we zonder stapelbed zouden gaan kamperen. Nadeel is wel dat je in Italië toch wel altijd even goed moet kijken, daar zijn de kampeerplekjes toch vaak wat kleiner dan in Frankrijk bijvoorbeeld.

Wij hadden een jaar of twee terug bijna een volle Knaus 500 FDK van 2016 (kan dat? een 2,3m breed uitvoering ipv de brede 2,5) gekocht. Wat een prachtige caravan is dat. En eens, je moet dan wel een fatsoenlijk brede plek hebben. Onze 'vaste stek' in Kroatië is ruim genoeg, maar dan slaat de twijfel weer toe. Is een grotere caravan nou echt nodig...

Kristian2 zei:
Het wordt steeds gekker, een jaar van te voren de camping al vast leggen. Pas na de winter ga ik weer eens nadenken over het komend kampeerseizoen. Resultaat is dat veel campings door dit gedrag nog nauwelijks plek hebben.

Klopt inderdaad. Het was in Kroatië ook óntzettend druk. In al die jaren dat we er al heen gaan eigenlijk nog nooit zo vol gezien. Onze vaste plek was dan ook al gereserveerd voor volgend jaar, dus we wijken uit naar een plek aan de andere kant van het straatje.

Kristian2 zei:
Hier staat de sleurhut weer in de stalling. De Knaus 450FU Silver Selection bevalt ons perfect. Hebben er een schitterende Unico Bologna voortent met petluifel en inritsbaar grondzeil bij gekocht. Kost wat, maar ook niet vergelijken met de Dorema die we aan de vorige caravan hebben. Supermooie tent die ook snel is op te zetten. Slikranden met klittenband zijn ook een uitkomst. In Frankrijk hebben we ze er niet aan gehad zodat het ook heerlijk ventileerde in de tent.

Dat klinkt goed! De Dorema bevalt hier wel goed, maar het kan allemaal wel wat slimmer volgens mij. We hebben er wel een grondzeil met opblaasbare randen in liggen om eventueel water tijdens een stortbui buiten te houden.

Kristian2 zei:
Ik rij meestal zo'n 90 a 95 met de caravan. Vind ik hard zat en hoef ik ook niet constant in te halen. Scheelt ook enorm in het verbruik, zeker als je achter een snellere vrachtwagen kunt hangen. de BMW trekt hem fantastisch, heeft er geen enkele moeite mee. Verbruik rond de 1 op 9.

1:7,6 hier gemiddeld over 2850 km (incl. 250 km daar in de omgeving). Vooruit, dit jaar nog met internationale tankpas, dat is vanaf februari afgelopen :)

adinsx zei:
Wij hadden een jaar of twee terug bijna een volle Knaus 500 FDK van 2016 (kan dat? een 2,3m breed uitvoering ipv de brede 2,5) gekocht. Wat een prachtige caravan is dat. En eens, je moet dan wel een fatsoenlijk brede plek hebben. Onze 'vaste stek' in Kroatië is ruim genoeg, maar dan slaat de twijfel weer toe. Is een grotere caravan nou echt nodig...

Volgens mij is FDK 2,3 inderdaad en FSK 2,5 meter. Te herkennen aan et zitje tegenover de keuken, bij de FSK is die halfrond en wat ruimer. In de zomer hebben wij de ruimte eerlijk gezegd ook niet nodig, et is vooral makkelijk. Maar als we in de herfst nog ergens gaan staan om te surfen, dan is de binnenruimte wel erg lekker. En dan is et voordeel van de indeling (net als bij jullie) ook het grootst, je hoeft namelijk niks om te bouwen. We hadden hiervoor een Hobby 540 UK, met een kinderkamer voorin en een rondzit achterin. Dan moest je altijd ombouwen in de herfst in in et voorjaar, bij matig weer. Dan is dit veel handiger.

Wij hebben een 500TK. Dat is volgens mij een omgekeerde UK.
Dus voorin een rondzit, en achterin een "kinderkamer" met stapelbed en treinzit.
YdGy8Uk.jpg

De treinzit bouwen we standaard om tot ruim twee-persoonsbed.
Zo heb je achterin een volledige slaapkamer, en kun je voorin nog zitten. Zo hebben we het vrij lang volgehouden.

Met z'n zessen (en steeds groter wordende kinderen) is nu de voorste rondzit ook bijna standaard omgebouwd tot twee-persoonsbed. Het is dan dus echt een slaap-caravan.

Volgend seizoen gaan de kinderen (waarschijnlijk de oudste twee, maar je weet nooit) in een tentje.
Daarmee zouden we weer terug kunnen naar de "slaapkamer" en rondzit.
4d4eb50816740826ae0aa14685304f46.jpg

Nu had ik een mooie voortent gevonden, die heel mooi bij de De Waard bijzettent past. Maar door de laatst aangeschafte luifel zie ik die niet meer meegenomen worden.:rolleyes:
mj9bi3K.jpg

adinsx zei:
MCW xxxxxxxxxx zei:

Ho, ho, netjes Tempo-100 op de caravan voor Duitsland hoor. Vooruit, Oostenrijk en Slovenië heb ik zo even geen idee van wat het toegestane tempo is. :rolleyes: De combinatie was in ieder geval mooi stabiel. Al heb ik de begrenzer op 114 gezet om te voorkomen dat het ongemerkt te snel gaat.

In Nederland is het natuurlijk 90 en daar werd ik aan herinnerd, een week na de terugweg van Texel. Op de trajectcontrole van de A2 totáál niet nagedacht. Kreeg een fijne heffing thuis :)

MCW zit er dus niet zo ver naast. Je hebt niet voor niets boetes ontvangen;) 'Ho, ho' is dus niet zo op zijn plaats in dit geval.

Apart, hoe jullie al dat gevaar bagataliseren. Een les voor het normale verkeer dus, om niet te dicht bij caravans te rijden:)

MCW xxxxxxxxxx zei:
80/90 in Nederland, daarbuiten mag je harder. Mijn ouders hadden een pasr jaar geleden al een caravan die gekeurd was en officieel 100 mocht.

Jan 7666490 zei:
MCW zit er dus niet zo ver naast. Je hebt niet voor niets boetes ontvangen;) 'Ho, ho' is dus niet zo op zijn plaats in dit geval.

Apart, hoe jullie al dat gevaar bagataliseren. Een les voor het normale verkeer dus, om niet te dicht bij caravans te rijden:)

Ho, ho........niet zo generaliseren!
:p

Jan 7666490 zei:

Vooruit, als jij de S achter boete weg laat :). Het was er maar één, 45,- voor ik meen 98 ipv 90, gecorrigeerd bleef er niet zoveel over.
Tip voor het overige verkeer, rij toch minstens negentig voor de truckers. ;-).

Maar goed, ik vind het verder prima als de rest 90 rijdt, ik ga er dan wel even voorbij op een veilige manier, maar ook zonder verkeer links al te veel dwars te zitten.

Frits79 zei:
MCW xxxxxxxxxx zei:
80/90 in Nederland, daarbuiten mag je harder.

Onzin. Duitsland: 80 km/h (met Tempo 100 mag je op de autosnelweg 100 km/h), Denemarken, Finland, Estland, Hongarije, Ierland, Luxemburg, Italie, Noorwegen, Polen, Slovenië, Spanje en de lijst gaat door: https://holtkamp-west.nl/maximumsnelheden-caravans-europa

100 in sommige landen (ligt er ook aan hoe zwaar je combinatie is) en dan alsnog 110 rijden o_O

Rij zelf ook wekelijks met grote aanhangers achter de auto maar je hebt echt zo door wanneer deze verkeerd is beladen of te zwaar.

Ja maar daar zijn niet voor niets regels voor.

Hoewel je in theorie natuurlijk gelijk hebt, denk ik dat het in de praktijk wel meevalt. Ik heb zelf nooit met een caravan gereden (...) Maar ja, soms maak je jezelf wijs dat je geen keuze hebt. Het besef hoe fout het kan gaan komt vaak pas achteraf... En op korte afstanden is het vaak nog wel behoorlijk te compenseren door de snelheid heel laag te houden (40/50 waar je anders makkelijk 80 kan en mag). Wel op gepaste momenten even de eventuele file laten passeren uiteraard smiling smiley En nee, daar praat ik het niet mee goed maar je voelt doorgaans vrij snel aan of een combinatie stabiel is of niet (nog voordat het gevaarlijk wordt). Moet ik ook weer bij zeggen dat ik er bij lange afstanden en met de familie op de achterbank ook wel scherp(er) op zou zijn.

Dus eigenlijk ben je het wel met mij eens ;) Want je gaat zelf juist zachter rijden als je weet dat het niet goed beladen is en je zou er niet je kinderen mee in gevaar brengen op lange afstanden.

Als je geen zin hebt om een minihuisje achter je aan te trekken met de logische regels daarvoor dan kan je beter een stacaravan huren.

Kijk, met zo'n tentje in het mooie Oostenrijk (ik heb de foto's van Anton voorbij zien komen op insta), heb je natuurlijk weinig te maken met juist beladen, lekker tempo rijden, etc. Maar geloof me, net als wat anderen zeggen, je voelt héél snel aan of de combinatie stabiel is. We hebben eens, omdat het ging regenen, heel snel de zooi in de caravan gegooid en de 45 km vanuit de Achterhoek naar huis gereden. Al vrij snel dacht ik: dit klopt niet. Hij kwispelt. En ja, dan ga je rustiger rijden.

Met vlakke weg, bult op of bult af was er ook nu naar Kroatië geen enkele onbalans, het risico was eerder ongemerkt harder rijden dan ik zelf wilde (de 110 waar het kan).
En mij best als een ander 90 aanhoud, ik vind 100-110 een fijner tempo, zeker waar de snelweg 3 of 4 baans is. (y)

Je kan het krom of recht lullen, maar je bent gewoon gevaarlijk bezig en/of je voelt je beter dan de 'gewone burger', waar de regels voor bedoeld zijn...
Niks zo gevaarlijk als zelfoverschatting.

Ik had het niet over onbalans, dat haal jij erbij om het goed te praten dat jij je niet aan de regels houdt.

MCW xxxxxxxxxx zei:

Ik rij ook wel eens (...) te hard maar niet met een grote sleurhut er achter. En ik hoef je vast niet te vertellen wat het verschil is tussen een noodsituatie bij 80/90 km/h of bij 110 km/h met zo'n combinatie.

Kijk, met zo'n tentje in het mooie Oostenrijk heb je natuurlijk weinig te maken met (...) lekker tempo rijden, etc.

Je kan ook lekker tempo rijden met een auto :)

adinsx zei:
Met vlakke weg, bult op of bult af was er ook nu naar Kroatië geen enkele onbalans, het risico was eerder ongemerkt harder rijden dan ik zelf wilde (de 110 waar het kan).
En mij best als een ander 90 aanhoud, ik vind 100-110 een fijner tempo, zeker waar de snelweg 3 of 4 baans is. (y)

90 is voor mijn gevoel een wat ongelukkige snelheid met de caravan. Ik legde zelf de grens bij 100 km, toen ik nog met caravans reed. Harder leek qua stabiliteit wel te kunnen, maar ik was me altijd wel bewust van het totale gewicht van de hele combinatie. Tot 100 voelde dat safe, daarboven minder. In NL was het dus onprettig rijden, daar hield ik 85 aan ivm de geldende limieten. Frankrijk was het fijnst. Lekker met 100 op de cc naar het zuiden.

MCW xxxxxxxxxx zei:
Dus eigenlijk ben je het wel met mij eens ;) Want je gaat zelf juist zachter rijden als je weet dat het niet goed beladen is en je zou er niet je kinderen mee in gevaar brengen op lange afstanden.
Ben het deels met je eens, laat ik het dan zo zeggen. Kern van mijn verhaal is vooral dat je wel vrij snel merkt/voelt hoe de belading is. Met een goed beladen, stabiele combi wordt het echt niet opeens levensgevaarlijk als je 91 km/u rijdt. Natuurlijk zijn die regels er met een reden, maar veilig/gevaarlijk is geen keiharde wetenschap of rekensom. De grootste invloed zit nog altijd achter het stuur. De ene keer is 100 km/u geen probleem, de andere keer is 70 km/u al gevaarlijk.

Jan 7666490 zei:
Je kan het krom of recht lullen, maar je bent gewoon gevaarlijk bezig en/of je voelt je beter dan de 'gewone burger', waar de regels voor bedoeld zijn...
Niks zo gevaarlijk als zelfoverschatting.
Of je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt en probeert toch mening te hebben, 110 met een goed belanden caravan en een goede auto er voor is absoluut geen probleem, je mag niet voor niks 130 in Frankrijk.

130 km/u vind ik dan persoonlijk weer wat aan de hoge kant voor zo'n combinatie, maar goed. Als het echt niet zou kunnen of per definitie levensgevaarlijk is, dan zouden de Fransen het ook niet toestaan inderdaad. Daar mag je redelijkerwijs toch wel vanuit gaan.

Zo8Zan5.png

Wat een fraai interieur zeg! Veel beter dan al dat kitsch of juist steriele wat je bij veel campers ziet.

https://www.youtube.com/watch?v=C_s7bhgw1YI

Zoals ik eerder in dit topic zei heb ik niets met nieuwe grote caravans en campers. Teveel glimmertjes, spiegeltjes en ledjes. Sowieso is voor mij kamperen in de natuur zijn en ga ik liever op pad met iets compacts Van deze minicamper word ik juist ontzettend hebberig! Je kan er zitten, slapen en koken. Fiets achterop en gaan. Vanaf 10:53 zie je het campergedeelte:

Terug
Bovenaan