Het Caravan Topic

Zo'n split unit. Zal de ervaringen na de vakantie even delen. Ben zelf ook erg benieuwd. Bevalt die niet laat ik er een bankairco inbouwen.

ZLl2K2l.jpg

Wij staan ook weer op de camping........4 dagen te vroeg!:)

Ik had kennelijk zin in vakantie.
Want we kwamen aan op de camping (1 augustus) en onze gereserveerde plek was bezet.
Campingbaas in paniek. Die dacht dat hij fout zat.

Maar nee, Rembrandt had pas vanaf 4 augustus gereserveerd. Foutje, bedankt! :p

Maar, ook al zat de camping nokvol, we hebben toch een plekje gekregen. Nu alleen zaterdag even verhuizen naar de gereserveerde plek.:cool:

@ Michel, ik heb jouw review niet afgewacht heb maar zo’n split ding gekocht. Eerste test op oprit is veelbelovend. Gezien het vermogen (1.5A) moet je geen wonderen verwachten, maar even wat koeler lukt zeker. Ben blij. Dat wordt iig qua temparatuur fatsoenlijk slapen dit jaar.

Het is even wat werk als je trekt maar hij bevalt ins tot nu toe meer dan goed. Slaap heerlijk s nachts en sochtends is het gewoon koel te noemen.

Van trekken krijg je het wel warm. Dan kan ik mij voorstellen dat je de airco niet voelt.

Even een wat ouder topic ophalen, sowieso zullen de eerste kampeerders binnenkort wel weer op pad gaan denk ik?

Ik heb een vraag: vorige week een camper gehuurd om eens te ervaren hoe het is. Beviel uitstekend maar ik zou liever toch een caravan hebben zodat je wat meer flexibel bent en niet elke keer de hele boel in hoeft te pakken als je eens een boodschap moet doen. Nu heb ik redelijk wat ervaring met karretjes trekken enzo maar een echte caravan heb ik nog nooit aan de haak gehad dus op dat vlak schat ik mezelf in als beginner.

De trekauto staat nog niet vast, ben nog wat aan het rondshoppen maar ga daar wel binnenkort een beslissing in maken. Op dit moment neig ik het meeste naar een Mercedes-Benz W204 C230 (2.5 V6) met de 7-traps automaat. De auto weegt zelf 1560 kg / 2045 kg max en mag 1800 kg trekken.

Nu woon ik in Finland en heb zelf geen intentie om op korte termijn naar het buitenland te gaan. Het land zelf is vrij vlak maar er zitten wat stukken bij waar het wat heuvelachtig is, maar milder dan in de Ardennen bijvoorbeeld.

Nu de hamvraag; tot welk gewicht caravan zou ik veilig mee op pad kunnen? De auto zal vrijwel afgeladen worden, met zo weinig mogelijk 'spul' in de caravan zelf. Ik zat zelf te denken dat een 1200 leeg/1500 kg vol wel een beetje het matje zou zijn, of is dat nog te hoog gegrepen? Tevens weet ik niet zo gek veel over kogeldruk Dus als iemand dat nog kan toelichten, graag!

Ik ben geen caravanrijder, maar rij wel regelmatig met zware (dichte) karren. Met een C230 zou ik tot de max gaan. De auto heeft veel over. Om je een idee te geven een Renault Megane met 100 pk mag 1650 kg trekken.

Kogeldruk altijd zo hoog, mogelijk maar nooit die van de auto/trekhaak overschrijden.

Ik zou het een beetje in evenwicht houden en max het gewicht van de auto er achter hangen, gewoon om te voorkomen dat je aanhanger gaat bepalen wat er gaat gebeuren. Kogeldruk is te meten, noet te hoog en zeker niet te laag houden.

Vooropgesteld, zo'n W204 met dikke motor en automaat lijkt me een dijk van een trekauto.

Qua gewicht, volgens mij is de officieuze richtlijn 80% van het gewicht van de auto. Dus met je gezin (200kg) en alle spullen (50kg) zit je aan 1810kg; 80% daarvan is pakweg 1450kg. Dus max 1500kg lijkt me inderdaad, al heb ik geen twijfel dat de auto 1800kg aankan, de vraag is of je dat op moet gaan zoeken.

Qua kogeldruk, beter iets meer dan iets minder. 75-80kg is de norm meen ik. Ik kan me nog herinneren bij het ophalen van een lege caravan dat het ding bij 90km/h gevoelsmatig alle kanten op ging. Toen er eenmaal wat gewicht in zat (en de kogel van de auto iets lager zat) reed de combinatie als een trein, ook bij 110km/h.

Bedankt voor de antwoorden zo ver :)
@Vincent, ik had inderdaad gelezen dat een Mégane relatief veel mag trekken, maar of het ook veilig blijft is natuurlijk de vraag. Ergens denk ik ook wel dat je met de Mercedes het maximale kunt trekken, maar ik maak dan wel zorgen om bijvoorbeeld de versnellingsbak wanneer je een flinke heuvel op moet.

@RW dat zegt mijn gezond verstand dus ook. OK dus kogeldruk van de caravan moet je meten? Of kun je dit ook uitrekenen? Het is dus geen vast gegeven zeg maar?

@Tyn lijkt me ook een vrij geschikte combinatie, die 80% lijkt me ook een goede richtlijn. Maar als ik op caravantrekker wat berekeningen maak dan lijkt het dat ik nog lager moet zitten. Maar ik denk dat die site wellicht wat te pessimistisch is en/of niet alle data 100% correct heeft.

Kogeldruk meten: https://caravantrekker.nl/info/belading_kogeldruk.php
Ik heb een hele tijd regelmatig met een paardentrailer rondgereden, een 2-paardsexemplaar van in totaal zo'n 1750kg. Eerst achter een Jeep GC, later achter een V70. Beide auto's mochten hem trekken maar de V70 werd veel meer gestuurd dan de Jeep. Daar spelen in dit geval natuurlijk wel meer factoren mee maar toch. Een Megane van 1300kg(?) op pad sturen met een maar iets lichtere trailer dan die ik had, no way dat dat een verantwoorde combi is.

Caravantrekker staat bekend om zijn vrij voorzichtige berekeningen.

Ik denk dat TYN voor de Mercedes wel aardig zit qua berekening.

Ik heb zelf de afgelopen jaren rondgereden met een (max) 1500kg caravan achter een 1250kg (leeg) Octavia. En dat is niet ideaal. Ook al mag de Octavia die 1500 trekken. Het was veel schipperen met belading. Uiteindelijk wel de juiste beladingswijze gevonden, en we blijven voornamelijk in Nederland, maar het was niet ideaal.
Met 6 man (2 volwassenen en 4 kinderen) en kleding en gasflessen in de auto, en vier fietsen op de auto, kwam ik een heel eind richting "auto zwaarder dan caravan", maar het hield niet over.

Nu heb ik een auto die leeg al meer weegt dan de caravan max mag wegen, en dat geeft een veel stabieler gevoel.

Met een caravan van max 1500kg heb je een behoorlijke caravan (opbouw van 5-5,5 meter). Ik ken je wensen met betrekking tot een caravan niet, maar de keuze is reuze.

Ik zou wel even proberen om, in het geval van een Mercedes, eentje te halen met een trekhaak af fabriek. Tenminste, bij de W205 is het dan zo dat de koeling aangepast is. Denk niet dat het zozeer nodig is, maar dan is het wel tiptop in orde.

Verder kan genoemde auto, als de caravan goed is beladen, op z'n sloffen 1500 kilo aan en ook wel meer. Ga je richting de 1800 kilo, dan wel even écht goed aan de slag om veel gewicht in de auto te houden, misschien hulpveren monteren en inderdaad een flinke kogeldruk en in de caravan ook goed beladen, qua positie. (midden en laag en zeker niet achterin). Ik ben vorig jaar, omdat het even niet anders kon, met een Megane naar Italië geweest, met 1500 aan de haak. Maniakaal precies beladen en toen ging het wel, maar ik doe het niet weer. Terwijl de auto inderdaad nog veel meer mocht trekken. We hebben nu de S205 voor de caravan, die mag minder trekken dan de Megane, maar is 500 kilo zwaarder en heeft 120 pk meer. o_O

@Rembrandt,
vwb Caravantrekker; klopt en da's ook wel logisch lijkt me.
vwb gewicht: ong het leeggewicht van de auto dus. Het komt ook allemaal niet op een kilo meer of minder, je moet gewoon het niet te gek maken, zelfs al 'mag de auto het'.

@RW dank voor de link, had ik zelf nog niet gezien. Duidelijk verhaal en 100% eens mbt de Mégane.

@Rembrandt goed om te weten dat mijn vermoedens mbt caravantrekker correct waren. Wensen voor de caravan zijn vrij basic, zat inderdaad te denken om onder de 6 meter opbouw te blijven, enkelasser, rondzit, vast bed, cassette toilet en keukentje met gaskoelkast en een boiler dan ben ik al een tevreden mens. 2 volwassenen en 3 kinderen. Zoiets als deze Münsterland Luxus lijkt me wel wat en zit qua gewicht ook gewoon veilig.

Deze Hobby Prestige 560 is weer wat ruimer, zit met 1600 kg max wel op de limiet (1340 leeg)

En deze lel van een Solifer Finlandia 620 weegt gek genoeg leeg 1200 kg en max 1600, zou dus eventueel ook nog kunnen.

@W212 de beoogde C230 heeft nog geen trekhaak, maar dank voor de tip. Belading lijkt me inderdaad ook ontzettend belangrijk, maar het is (voor nu) de bedoeling om de caravan zelf zo leeg mogelijk te houden.
Hoe fabrikanten het maximale trekgewicht berekenen is mij soms een raadsel, maar gezond verstand lijkt me altijd beter om te volgen dan de opgave volgens de fabriek ;)

Bij de Kip hield ik aan kogeldruk 80/85 kg aan. Liever te hoog dan te laag dan gaat je caravan met je aan de haal. De PHEV mag 1500 kg trekken. Maximale toegestane gewicht van de Kip was 1550 kg. Daar zat ik meestal ook aan en de PHEV trok dat meer dan prima. Voordat iedereen begint over overschrijding. Dat klopt. Echter wordt er met weegplaten gewogen dus bij controle zat ik 1470 kg (kogeldruk eraf want die hangt op je auto). Nu was de PHEV qua gewicht sowieso een prima trekker. Dat kwam door de gewichtsverdeling van de auto zelf. De accus liggen op de bodem dus het gewicht ligt laag.

Ik zou het wel aandurven hoor om 1800 kg er achter te hangen. Gewoon zorgen dat de auto goed zwaar beladen is.

@zadelsnuiver:

Belangrijke zaken bij een caravan:

De fabrikant moet iets roepen over het maximale aanhangergewicht maar er zijn weinig algemeen geldende regels hoe dit te berekenen. Neem dit getal dus als richtlijn en niet als absolute waarde.

Als je een aanhanger aan de auto koppelt, zullen er krachten op de trekhaak komen die je normaal niet ervaart.

De kogeldruk is een van die krachten. Je kan de kogeldruk bij stilstand eenvoudig meten (een personenweegschaal met een stokje) en als vuistregel wordt ongeveer 50 tot 75 kg aangeraden. Dit kan hoger zijn, er zijn (de beroemde) Airstream caravans geleverd die als geadviseerde kogeldruk 250 kg hebben, daar moet dus een halve vrachtwagen zoals een Ford F150 of zo voor gezet worden.
Bij het rijden vormt de luchtweerstand van de rijwind een koppel wat de kogeldruk vermindert, maak de kogeldruk dus niet te licht. De kogeldruk te hoog maken zorgt dat de auto via de trekhaak aan de voorkant opgetild wordt, dus te zwaar is zeker ook niet goed. Een auto met een korte overhang achter is in het voordeel. Mocht je onderweg zijn en ervaren dat de kogeldruk de auto te licht sturend maakt, is de belading van de auto richting voorwielen verplaatsen een old-school oplossing die goed kan werken.

Daarnaast zijn er de zijdelingse krachten die op de trekhaak werken. Zoals je misschien weet uit de mechanica vormt een lichaam dat rond een as draait een koppel wat zich keert tegen verandering van de draaisnelheid, het traagheidsmoment. Ik neem een balk, monteer die met een as in het midden van de lange kant en ik oefen een kracht op die balk uit om deze te laten draaien. Wat speelt er dan allemaal mee?
Ten eerste de lengte van die balk. Als die balk aan beide zijden 1 meter uitsteekt of tien meter, dat scheelt enorm.
Ten tweede is de massaverdeling van belang. Als de massa zich vooral aan de uiteinden van die balk zitten, heb je een groter traagheidsmoment dan wanneer die massa gelijk verdeeld is of zelfs precies waar de as zit.
Hoe zie ik dit verhaaltje in combinatie met de caravan? Als je de caravan aan de uiteinden laadt (fietsen op de dissel, keuken achter in de caravan) zullen de zijdelingse krachten op de kogel groter zijn dan wanneer de fietsen op de as liggen en de keuken in het midden gemonteerd is.

Deze zijdelingse krachten zorgen er voor dat de caravan de auto gaat sturen in plaats van de hoepeldraaier. De mate waarin de caravan de auto kan besturen hangt van een tweetal zaken af. Allereerst is de afstand tussen de achteras en de kogel belangrijk (weer die overhang achter). Meer overhang is meer invloed op het sturen.
Maar de manier van achteras ophanging speelt ook mee. Bij sommige auto's voor wedstrijden wordt de achteras volledig in stalen scharnieren opgehangen. Dan heeft de caravan alleen invloed via de sterkte van de wangen van de banden. Andere auto's krijgen voor het comfort een achteras die in erg zachte rubbers wordt opgehangen. met die zachte rubbers kan de caravan relatief makkelijk de auto sturen.

Uit dit lange verhaal kan je afleiden dat een caravan een veel grotere invloed heeft op de auto dan een bouwvakkerskarretje. Daarnaast moet je ook op een andere manier naar de trekauto kijken dan je normaal zou doen. Hoe stug is de achterwielophanging, zitten er lage banden op, heeft hij een korte overhang achter en uiteraard - waar de meeste beginnende caravansleurders op letten - zit er een motor in met voldoende porrie om alles op gang te brengen.

Het verdient zeker aandacht om bij aanschaf van de caravan te letten op montage van zware spullen rond de as in plaats van kop of kont montage. Bij de keuze van de trekauto is stugheid van ophanging en overhang van belang. Een busje of 4x4 komt vaak als zeer geschikt uit de vergelijking vooral vanwege de stugge ophanging. Bij een busje heb je ook nog eens de voordelen dat de kracht van de rijwind voor de caravan grotendeels wegvalt waardoor de kogeldruk minder hoeft te zijn en je hebt veel meer mogelijkheden voor de belading.

Zadelsnuiver zei:
@Vincent, ik had inderdaad gelezen dat een Mégane relatief veel mag trekken, maar of het ook veilig blijft is natuurlijk de vraag. Ergens denk ik ook wel dat je met de Mercedes het maximale kunt trekken, maar ik maak dan wel zorgen om bijvoorbeeld de versnellingsbak wanneer je een flinke heuvel op moet.

Je versnellingsbak is afgestemd op het vermogen. Rustig een heuvel op is niet extra belastend voor een versnellingsbak. Wat ik vooral ervaar is dat het trekken nooit echt het probleem is. Het is het sturen en remmen waar de aanhanger echt aanwezig is. Gewicht van de auto tov de aanhanger is dan bepalend.

rke zei:
De kogeldruk is een van die krachten. Je kan de kogeldruk bij stilstand eenvoudig meten (een personenweegschaal met een stokje) en als vuistregel wordt ongeveer 50 tot 75 kg aangeraden.
50 kilo is wel echt aan de lage kant voor een caravan van 1500 kilo. 75 is dan wel et minimum als de auto niet zo ruim bemeten is. Ik zit zelf meestal rond de 80-90 kilo.

Veel auto's die daadwerkelijk wat kunnen en mogen trekken, hebben we een wat hogere toegestane kogeldruk. 50kg is erg laag.

@Michel, ik had er nog niet eens over nagedacht dat je in principe de kogeldruk van het gewicht af kunt trekken. Nu zal ik vooral in het begin zeker niet de grens op gaan zoeken, maar wel een handige tip :)

@RKE, mooi verhaal, alles wat je schrijft klinkt erg logisch. Dank voor deze toelichting (y)

@Vincent, dat merkte ik ook met de camper, het was een flinke jongen (Adria Matrix 670 SL) van bijna 8 meter lang. Pas bij het remmen merk je echt dat je met iets groots en zwaars op pad bent. Maar goed om te lezen dat ik me geen zorgen hoef te maken om de versnellingsbak.

@W212, wat jij zegt ligt erg in lijn met wat ik overal lees; 75 kg lijkt zo'n beetje de standaard. Maargoed ik zal tzt zelf moeten gaan ondervinden wat het beste werkt. Heeft tandemasser nog een effect op de kogeldruk?

@RW ik dacht ergens te lezen dat de C230 een max kogeldruk van 75 kg kan hebben, maar daar zou ik eventueel nog iets overheen kunnen gaan begrijp ik?

Overigens bedenk ik me opeens dat ik natuurlijk maar een B rijbewijs heb. Dus als de max. toelaatbare massa van de auto al 2.045 kg is blijft er maar 1.455 kg over voor de caravan. Dus ik denk dat mijn rijbewijs in dit geval een grotere beperking zal zijn dan de auto.

Vin cent zei:
Veel auto's hebben een max kogeldruk van 50 kg, 80-90 kg is dan echt te veel.

Kom ik niet zo vaak tegen eerlijk gezegd. Wel 75 of meer. En als 75 de max is, dan ben ik niet bang om 80-85 kg er op te leggen.

Meestal hebben auto's vanaf het C segment een kogeldruk van 75 kg, daaronder meestal 50 kg. Mijn opmerking ging er vooral om dat je eerst je toestaande kogeldruk checkt voordat je er 80-90 kg op zet.

Vin cent zei:
Meestal hebben auto's vanaf het C segment een kogeldruk van 75 kg, daaronder meestal 50 kg. Mijn opmerking ging er vooral om dat je eerst je toestaande kogeldruk checkt voordat je er 80-90 kg op zet.

Eens hoor, uiteraard eerst checken. Maar die 80-90 kg heb je ook vooral nodig als je met een caravan van 1500 kg of meer gaat rijden. En daar zou ik geen b segment auto voor spannen. ;)

Die indeling hebben wij ook, met 4 kinderen. De mijne staat hier een stukje boven. Bijna even groot (totale lengte 7,28m).
Van de treinzit achter maak je een tweepersoons bed, en dan kunnen alle kinderen daar slapen. Kun je de schuifdeur dicht doen en zelf nog even zitten.
Bij drie kinderen kun je de jongste ook nog bij jullie leggen, zodat dat je enige slaapkamer is. Houdt je de rondzit over en hoef je die niet steeds om te bouwen. Zo deden wij het in het begin ook.

Nu de kinderen wat groter zijn bouw ik de rondzit wel om, en wordt het meer een slaapcaravan. Maar over het algemeen leef je op een camping toch meer buiten.

Vind 'm wel vrij prijzig voor een caravan uit 1996. En ik houd niet zo van die oude keukenblokken. Vanaf ongeveer 2003 heb je in de meeste caravans de keukenblokken met de twee glazen "deksels". Dat staat een stuk moderner.

Ik zat te denken om alle drie de kinderen in de slaapkamer te houden en dat wij dan inderdaad het woongedeelte nog hebben. De rondzit hoef je volgens mij niet eens om te bouwen als je het niet erg vindt om gescheiden te liggen. En helemaal waar, eigenlijk ben je toch de hele dag buiten dus mega ruim hoeft het ook weer niet. Keuken is inderdaad wat minder modern maar ik stoor me er niet zo aan, de prijs tsja.. Finland hè alles is hier gewoon duurder. Maar ik denk dat ik deze wel voor 5k mee kan nemen.

Ik hoor niet tot het typische caravanvolk.
Mijn sleurhut is maar 3,2 meter lang en weegt minder dan 750 kg.

Ik denk dat je moet kijken hoe je de caravan wil gebruiken. Wil je wild kamperen in een gebied waar wilde dieren een tentje gevaarlijk maken of wil je drie weken aan een stuk op de camping van Zoutelande staan? Wil je avontuurlijk de Alpen door of via der Autobahn naar de camping?

Ik heb een caravan geërfd die klein en handzaam is. Ik ben zelf iemand die het liefst met een oud driehoektentje rondtrekt en dan is mijn portable wc-hokje meer dan voldoende. Met dat ding kan ik overal komen waar iemand met alleen een auto ook kan komen en ik ben niet verplicht het hele jaar in een gasguzzler te rijden voor die ene vakantiereis door de Alpen.
Over Alpen gesproken, met 12 meter sleurhut en 7 meter limousine over een smalle Alpenpas laveren is een kunst.

Maar, mijn kinderen moesten al vroeg in een tentje naast de caravan slapen en we moeten nog steeds een selectie van kleding meenemen. De meisjes in mijn gezin hebben mij dat weleens kwalijk genomen.

De getoonde Mercedes W204 lijkt mij niet de ultieme caravan-auto. Hij heeft veel overgang achter en is op luxe gebouwd. Een lange caravan zal veel stuurreacties kunnen opwekken, merkbaar meer dan bijvoorbeeld met een Fiat Doblo of VW Caddy (die eigenlijk voor vrachtvervoer gebouwd zijn). Qua vermogen zal het wel goed zitten, een Mercedes heeft meestal genoeg power.
Je zal dit vooral merken bij uitwijken en bij windvlagen dankzij voorbijrijdend verkeer.

In Nederland kan je een caravan huren. Ik zou dat toch ook eens overwegen, je merkt snel genoeg hoe veel gemak je bijvoorbeeld van een rondzit hebt en hoe vervelend 12 meter caravan kan zijn.
Over die rondzit: ik heb mijn rondzit na het eerste jaar niet meer gebruikt (en ik heb deze caravan nu 27 jaar). Inmiddels is het een vast bed met goede matrassen.

Kijk bij een automaatbak even of de koeling van de bak wel berekend is op dat trekgewicht.
Ik weet niet hoe Mercedes hier mee om gaat, maar diverse merken schrijven voor de automaatbak wel een extra oliekoeler voor indien er een trekhaak gemonteerd wordt.

Ow ja... let er ook nog even op dat de kogeldruk een deel van het laadvermogen van de auto is, de kogeldruk gaat dus ten koste van je bagagegewicht.

Die Solifer is gaaf zeg Zadelsnuiver! Wat een bak is dat zeg! Die LMC ook. Valt me op dat caravans ineens duur zijn (geworden) . Maar ja de prijzen in Finland zullen ook wel anders zijn (misschien).

Mijn vader heeft een Sterckeman, die heeft de as vrij ver naar achteren, dat ding heeft dus een beste kogeldruk. Zet je een fiets op de dissel nou dan heb je zo 120 KG. Ik weet nog in Denemarken, op een stoplicht op een heuvel, nou daar gingen de voorwielen van de VW Vento van de grond..
Hij zit nu geloof ik ook rond 75-80 kilo, achterin in de caravan een volwaardig reserve wiel, de voortent, bij rijden altijd zorgen dat de WC (die achterin zit) vol zit met schoon spoelwater. (Aangevuld met Oostblok drank, goede reden om in te slaan ;) )

Pap zijn caravan is vrij stabiel, met stabilisator(?) hij is ook vrij licht. Volwaardige vierpersoons caravan en beladen maximaal 1000 KG. Gruau & Sterckeman hebben ook grote(re) caravans en zijn vaak wat lichter dan de concurrentie, maar de vraag is of ze ook in Finland zijn geleverd.

@rke, tsja.. stof tot nadenken. Maar zoals gezegd ben ik niet van plan naar de Alpen of Spanje of de Autobahn te gaan, ik woon in het mooiste land van Europa en heb nog lang niet alles gezien. Ook ben je wat aan het overdrijven met 7 meter auto en 12 meter caravan, en ik kan met de beste wil van de wereld toch echt geen 5 man kwijt in een caravan van 3,2 meter. Kinderen in een tent zou kunnen, maar moet je wel goed weer garantie hebben en dat bestaat niet in Finland. Daarnaast hebben we hier beren en wolven en 1 miljoen miljard muggen, dus dat gaat hem gewoon niet worden. Die gasguzzler rij ik overigens met veel plezier, en we hebben ook nog de Prius dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Maar ik neem alle informatie mee in mijn uiteindelijke besluit dus wederom hartelijk dank voor jouw bijdrage (y)

@muddy bandit, goede tips! Ik zal nog even informeren over de oliekoeler (y)

@Peter ik zag zojuist toevallig nog een Sterckeman te koop staan, Deze!
Hij viel me op omdat hij qua prijs vrij gunstig was voor het bouwjaar, en zoals Rembrandt ook al aangaf heeft deze een glazen afdekplaat voor de keuken. Kreng staat echter wel in Tornio, bij de grens met Zweden. Toevallig ben ik daar vorige week nog geweest o_O

Zadelsnuiver zei:
Ik vind dit ook wel een mooi ding trouwens, en qua ruimte en gewicht lijkt me dit een ideale combinatie.

Wij hebben soortgelijke indeling, Hobby 540 UK. Totaal 7.32 meter geloof ik. Bevalt erg goed.

@Audi A6, interessant om te zien, dank je!

@W212, goed om te horen dat zo'n indeling goed bevalt. Ik zit er nu sterk aan te denken om een soortgelijke caravan te huren of te vragen of die LMC Luxus niet tegen betaling een weekje op proef zou kunnen.

Daarnaast vroeg ik me nog af wat een afneembare trekhaak inclusief montage moet kosten, ik kwam al prijzen tegen van 1.000 tot 1.500, is dat reëel?

En nog een vraag over B-rijbewijs: je mag dan een totaal gewicht van 3.500 kg hebben, maar bij controle zetten ze je dan op de weegschaal of is het simpelweg een rekensommetje van MTM auto + MTM caravan?

trekhaak: ja, dat kan zomaar en dan zijn er nog de punten die Muddy ook al aanhaalde als extra koelers e.d.
gewicht: kan allebei, doe een dagje aanhangercursus (E achter :cool:, kan geen kwaad en bij een goede instructeur steek je meer op dan alleen het kunstje van het rijden met een aanhanger.

Daarnaast vroeg ik me nog af wat een afneembare trekhaak inclusief montage moet kosten, ik kwam al prijzen tegen van 1.000 tot 1.500, is dat reëel?

die €1000 ben je wel kwijt, alleen de afneembare trekhaak + kabelset zit al rond de €400 of je moet natuurlijk een mannetje hebben.

Ik was voor de (afneembare) trekhaak € 750,- kwijt. Extra koeling kostte nog eens € 700,-. Let er wel op dat je voor de caravan, voor het mooie, een geschakelde plus nodig hebt zodat de koelkast op de accu van de auto doordraait en uitschakelt als de auto geen stroom meer levert.

Zadelsnuiver zei:
En nog een vraag over B-rijbewijs: je mag dan een totaal gewicht van 3.500 kg hebben, maar bij controle zetten ze je dan op de weegschaal of is het simpelweg een rekensommetje van MTM auto + MTM caravan?

Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen

Dus BE halen of je caravan terug laten keuren.

@RW, zit er inderdaad sterk aan te denken om een cursus te doen of zelfs BE te halen, ik ga eens informeren.

@Carfanatic, dank voor de link! 1.000 Euro is niet onoverkomelijk natuurlijk maar dan misschien wel lonend om een auto te zoeken waar al een trekhaak onder zit.

@W212, goede tip mbt de stekker, nu wil ik sowieso wel een combi koelkast dus die op gas en elektriciteit kan, ook handig wanneer je een keer wat langer wilt pauzeren en zo'n koelkast gebruikt maar iets van 20 gram gas dus ook geen probleem natuurlijk.

@Vincent, de auto die ik op het oog heb heeft een MTM van 2045 kg en de caravan een MTM van 1400 kg, dus totaal zit je dan nog onder de 3500 en zou je geen BE nodig moeten hebben.

Vin cent zei:
Zadelsnuiver zei:

[quote]Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Dus BE halen of je caravan terug laten keuren.[/quote]En daar gaan we weer. Je hoeft je caravan niet terug te laten keuren. Als het gewicht er maar niet boven komt. Altijd fijn verkeerde info verschaffen.

Hoger gewicht caravan?
Vaak wordt gevraagd of het het maximaal toegestaan gewicht van de caravan hoger mag zijn dan het maximaal trekgewicht van de auto? Ja, dat mag 'op papier', maar het maximaal gewicht mag in werkelijkheid niet meer zijn dan het trekgewicht. De caravan mag dan dus niet maximaal beladen zijn.

Dat is alleen wanneer je BE hebt, bij een B rijbewijs kijkt men daar echt anders tegen aan, zeker in het buitenland.

Ik heb gequote van deze pagina: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen

Zadelsnuiver zei:
@Vincent, de auto die ik op het oog heb heeft een MTM van 2045 kg en de caravan een MTM van 1400 kg, dus totaal zit je dan nog onder de 3500 en zou je geen BE nodig moeten hebben.

Perfect! Ik ging er vanuit dat je caravan een hoger MTM had.

R W xxx zei:
trekhaak: ja, dat kan zomaar en dan zijn er nog de punten die Muddy ook al aanhaalde als extra koelers e.d.
gewicht: kan allebei, doe een dagje aanhangercursus (E achter :cool:, kan geen kwaad en bij een goede instructeur steek je meer op dan alleen het kunstje van het rijden met een aanhanger.

Met de trekhaak zal je een speciale aansluitset nodig hebben die soms alleen door de dealer aangesloten kan worden (can-bus systeem). Ik neem aan dat 7-polig niet meer geleverd wordt, tegenwoordig is 13-polig de norm. Een van die polen is de constante plus voor het opladen van de caravanaccu. Er zijn verloopstekkers van 13 naar 7 en omgekeerd.

aansluitschema-13-polige-stekker.jpg

Een lesje rijden met aanhanger is echt een aanrader. Zelfs bij een bochtje nemen moet je op hele andere dingen letten.
Ga voor de grap eens op een camping kijken hoe sommige mensen heerlijk prutsen, zelfs met een mover.

https://www.anwb.nl/auto/rijtrainingen/caravan-en-aanhangwagen

Terug
Bovenaan