• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Het Caravan Topic

Guest
hetcaravantopic.jpg

Ik vond toch echt dat het op autoweek tijd werd voor een caravan Topic.
Dus met trots open ik het Caravan Topic.
[size=x-large]Inhoudsopgave[/size]
1. Bekende Caravan Modellen.
2. Caravan Kopen?
3. Caravans in films.
4. Regels.

[size=x-large]Bekende Caravan Modellen[/size]

Veel merken hebben caravans die vroeger of nu heel populair zijn (geweest) hier onder zie je een paar namen met foto’s.
T@B 320
T@b%20320%20RS%20Yellow.jpg

Hobby Classic 350
2599_55YMFPZhl.jpg

Kip Kompact 400
KipKompakt400_1988.jpg

Airstream Pacer 1960 (kleine Airstream)
IMAGE050.JPG

[size=x-large]Caravan Kopen?[/size]

Wil je een Caravan kopen? Dan staan hier een paar handige site’s:
Caravan 2e Hands:

Marktplaats
Ebay.co.uk
Camper Caravans
Tweedehands Caravan
Caravan 1e Hands:

Airstream
Tabbert
Kip
Caravan onderdelen en accessoires

Caravan Plus
Caravan Parts
Obelink

[size=x-large]Caravans in films[/size]

Natuurlijk zijn er ook een aantal series en films waar caravans in zijn ze spelen wel niet de hoofdrol maar toch.
Hiervan noem ik er 1 op die iedereen wel moet kennen…
De caravan van Bassie en Adriaan!

Bassie_en_Adriaan_Prelude_Caravan.jpg

[size=x-large]Regels[/size]Als laatste de regels:

1. Maximale foto grote 800 bij 600 Pixels dit en niet groter om te zorgen dat de pagina nog een beetje fatsoenlijk laad.
2. Het hier niet over stacaravans, aanhangers en andere van dit soort dingen. (vouwwagen wel toegestaan)
3. Het hier boven alles gezellig houden.

Ik wens iedereen veel plezier toe in dit Topic.

Guest
OMG... dit is een forum voor autoliefhebbers toch? Dus geen sleurhuttenforum, de gruwel!

Guest
Ptr zei:
OMG... dit is een forum voor autoliefhebbers toch? Dus geen sleurhuttenforum, de gruwel!

Leg mij dan ook uit dat er een fiets Topic is?
Dit is tenminste nog autogerelateerd.

Guest
Van fietsers heb ik nauwelijks last. Van motorrijders nog minder. Van sleurhutten heb ik meer last dan van spelende kinderen op een woonerf.

Guest
Ptr zei:
Van fietsers heb ik nauwelijks last. Van motorrijders nog minder. Van sleurhutten heb ik meer last dan van spelende kinderen op een woonerf.

Dat is dan weer menings gericht ik vind ze leuk (hoe ouder hoe leuker natuurlijk)

rke

Gebruiker
En ik dacht dat ik hier de azijnzeiker was...

Een sleurhut zal natuurlijk nooit zo doorrijden als een dikke beemer met angstige drugsdealert achter het hoepeltje. Maar deze mensen hebben net zo goed het recht gebruik te maken van de openbare weg als ik. Zelfs als ze nog langzamer rijden als een vrachtwagen.

Ik heb zelf deze sleurhut:
toyotankmetsleurhut.jpg

Dit is een van de laatste RC's. Deze combinatie rijdt heerlijk, vermogen in overvloed en de Camry zou hem zelfs ongeremd mogen trekken. Ik merk wel dat de sleurhut in populariteit aan het minderen is, je ziet ze bij bosjes te koop staan. Toch ruilen wij deze mobiele portipotti nog niet in, hij brengt nu niets meer op en over twintig jaar is hij nog net zo veel waard.

Jay DoubleYou

Gebruiker
Ptr zei:

Ben je toevallig caravanverkoper? :)

On-topic: Leuk initiatief om hier een topic over te beginnen. Zelf ben ik wel van Tabbert, T@B en met name de Airstream-caravans.
Wij kamperen ook al jaren. Wel leuk om twee/drie weken per jaar eens heel anders te leven dan je normaal doet. (Waarbij ik niemand voor het hoofd wil stoten, want het hele jaar door met weinig middelen moeten leven is natuurlijk iets wat je niemand toewenst.)

FromRussia

Gebruiker
Iemand met een caravan op de snelweg is echt bloed irritant ,vooral als het een vrachtwagen gaat inhalen . Toen ik voorheen maandelijks over de heerlijke Franse snelwegen reed ,werd je er soms ziek van ,en ook de Fransozen aan het grootlicht te zien :)

Tegenwoordig heb je wel mooie caravans zoals Kabe en Tabbert ,is heel mooi ,maar dan moet ie al op de camping staan !! Voor de rest blijft kamperen toch het leukst ,kun je lekker buiten zitten ,beetje kletsen , toch anders dan een hotelkamer...

D Elzinga

Gebruiker
500C zei:
Iemand met een caravan op de snelweg is echt bloed irritant ,vooral als het een vrachtwagen gaat inhalen . Toen ik voorheen maandelijks over de heerlijke Franse snelwegen reed ,werd je er soms ziek van ,en ook de Fransozen aan het grootlicht te zien :)

Tegenwoordig heb je wel mooie caravans zoals Kabe en Tabbert ,is heel mooi ,maar dan moet ie al op de camping staan !! Voor de rest blijft kamperen toch het leukst ,kun je lekker buiten zitten ,beetje kletsen , toch anders dan een hotelkamer...

Kom je eigenlijk wel eens caravans tegen in Rusland? Heb echt het idee dat het een voornamelijk West-Europees verschijnsel is...

Idefiqs

Gebruiker
D. Elzinga zei:
500C zei:

Kom je eigenlijk wel eens caravans tegen in Rusland? Heb echt het idee dat het een voornamelijk West-Europees verschijnsel is...

Kamperen op zijn Russisch...

rian_02389908.hr.en.jpg

FromRussia

Gebruiker
Hahah nee niet echt caravans hier ,is echt iets NL's en Duits denk ik ?? Zag ze in Amerika wel eens... maar dat zijn net appartementen op wielen :)

the Fox

Gebruiker
Ptr zei:

Het is niet verplicht om dit topic te volgen.

Mijn sleurhut. Een Paradiso uit 1991. Twee jaar geleden gekocht voor 650 euro, inclusief voortent en luifel. Is binnen een minuut op te zetten. Dak gaat rechtstandig omhoog. Nauwelijks extra luchtweerstand tijdens het rijden, benzineverbruik van mijn auto is met dit karretje er achter nauwelijks hoger dan zonder dit karretje.

644211_520302048039982_1788561442_n.jpg

Jay DoubleYou

Gebruiker
500C zei:

Zo'n Kabe of Tabbert is bijna een hotelkamer... :T

Tot nu nog nooit van Kabe gehoord, maar kan zo in het rijtje van mijn favoriete grote sleurhutten. :cool:
file-61-57089-4078.jpg

Sanoma

Gebruiker
5704_579064452115212_392637005_n.jpg

Mijn Kip 510T :)

Ik begrijp best dat automobilisten (waaronder ikzelf :) ) een hekel hebben aan caravans! Maarja, aan de andere kant: tis ook wel een hele last achter de auto. Zit totaal geen gang in. Maar goed; het heeft wel wat voor een keer.

Voor de rest: geef me maar een huisje/hotel.

Guest
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
D. Elzinga zei:
500C zei:

Kamperen op zijn Russisch...

rian_02389908.hr.en.jpg

Kun je die ook achter een auto hangen o_O

rke zei:
En ik dacht dat ik hier de azijnzeiker was...

Een sleurhut zal natuurlijk nooit zo doorrijden als een dikke beemer met angstige drugsdealert achter het hoepeltje. Maar deze mensen hebben net zo goed het recht gebruik te maken van de openbare weg als ik. Zelfs als ze nog langzamer rijden als een vrachtwagen.

Ik heb zelf deze sleurhut:
toyotankmetsleurhut.jpg

Dit is een van de laatste RC's. Deze combinatie rijdt heerlijk, vermogen in overvloed en de Camry zou hem zelfs ongeremd mogen trekken. Ik merk wel dat de sleurhut in populariteit aan het minderen is, je ziet ze bij bosjes te koop staan. Toch ruilen wij deze mobiele portipotti nog niet in, hij brengt nu niets meer op en over twintig jaar is hij nog net zo veel waard.

Leuke combi.
the Fox zei:
Ptr zei:

Het is niet verplicht om dit topic te volgen.

Mijn sleurhut. Een Paradiso uit 1991. Twee jaar geleden gekocht voor 650 euro, inclusief voortent en luifel. Is binnen een minuut op te zetten. Dak gaat rechtstandig omhoog. Nauwelijks extra luchtweerstand tijdens het rijden, benzineverbruik van mijn auto is met dit karretje er achter nauwelijks hoger dan zonder dit karretje.

644211_520302048039982_1788561442_n.jpg

Prachtig... (y)

Sanoma zei:
5704_579064452115212_392637005_n.jpg

Mijn Kip 510T :)

Ik begrijp best dat automobilisten (waaronder ikzelf :) ) een hekel hebben aan caravans! Maarja, aan de andere kant: tis ook wel een hele last achter de auto. Zit totaal geen gang in. Maar goed; het heeft wel wat voor een keer.

Voor de rest: geef me maar een huisje/hotel.

Zo kip caravan vind ik ook altijd mooi.

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Ptr zei:

Ben je toevallig caravanverkoper? :)

On-topic: Leuk initiatief om hier een topic over te beginnen. Zelf ben ik wel van Tabbert, T@B en met name de Airstream-caravans.
Wij kamperen ook al jaren. Wel leuk om twee/drie weken per jaar eens heel anders te leven dan je normaal doet. (Waarbij ik niemand voor het hoofd wil stoten, want het hele jaar door met weinig middelen moeten leven is natuurlijk iets wat je niemand toewenst.)

Ik vind persoonlijk ook de Tabbert's en Airstream's het mooist.

Dit is ook wel een mooie combi:

airstream-chief.jpg

Guest
Ik ben zelf niet van de nieuwe auto's maar, deze is wel gaaf (y)

Ik hoop binnenkort een foto te vinden van mijn vader's Buick met het kleine tabbertje erachter (dat is echt wel een geinig en leuk gezicht) als ik die niet kan vinden moet ik wachten tot september waarschijnlijk :(

opel omega

Gebruiker
Sanoma zei:
Zit totaal geen gang in. Maar goed; het heeft wel wat voor een keer.

Dat hangt een beetje van je combinatie af :) Hier een Adria met goede stroomlijn en altijd auto's met een 6 cilinder. De caravan ligt er goed op de weg en weegt maar 1000kg (geladen). De auto's minimaal 1600kg. Slingeren is dus niet voorkomend (zelfs niet na een elandproef een paar jaar terug) Als het nodig is kan dat nog steeds erg hard. Als kruissnelheid houden we tegenwoordig door de brandstofprijzen 90 aan maar vroeger ging dat veel harder.
De controles waren toen nog niet zo strak dus reden we standaard 120 km per uur. We kwamen een jaar of 10 geleden bijvoorbeeld een collega van mijn vader tegen. (met een Passat en caravan die samen nauwelijks 80 volhielden) We kwamen met 120 aanrijden toen mijn vader hem herkende in de verte. Hij was de enige weggebruiker ongeveer op de weg...... Pedaal naar beneden en de 6 cilinder zijn werk laten doen :) We kwamen hem dus al toeterend en zwaaiend met 150 voorbij. Tot op de dag van vandaag heeft hij het er nog over als we het over kamperen hebben. Wat kwamen jullie toen snel voorbij... damn.

Ander mooie gebeurtenis is de tocht naar een camping op 1900m hoogte. Er loopt een weg met haarspeldbochten naar toen met een stijgingspercentage van tussen de 12 en 15%. Beneden werd dan de tank volgegooid. Dan het gas erop en met 50-60 km per uur omhoog. De caravan zat dan boven aan de voorkant vol roetaanslag en de tank was bijna leeg maar het overige verkeer was nauwelijks sneller. Dat was altijd het voordeel aan die Omega's. Die koelingen waren zo groot dat je het pedaal eigenlijk constant tegen de bodem kon houden zonder dat hij warm liep. De ventilatoren sloegen aan (ter grote van jumbomotoren...) en de temperatuur bleef dan perfect constant.

Tegenwoordig nog steeds een combinatie die als de brandweer gaat als het nodig is. Met een 184pk 3,0 TDI en nogsteeds die 1000kg caravan is er weinig wat je niet lukt. De koeling is helaas wel minder. Je moet dus wat beter oppassen. Ondanks de sterkere motor is het rijden met de caravan dan iets zwaarder. Die Omega's gooide de automaat terug en de motor begon te dreunen tegen de rode lijn van de toerenteller en bliezen verder. De Signum probeert altijd laag in de toeren bij zijn optimale punt te blijven waardoor hij vaak doodgedrukt word. Ga je echter zelf terugschakelen dan loopt hij wat warm.

FromRussia

Gebruiker
Bij mij is het niet echt een caravanland ,wel is kamperen hot hier ,je mag hier overal kamperen . Meeste trekken met fietsen op de trekhaak en tent in dakkoffer etc. de wildernis in met hun 4WD ,die de meeste wel hebben die buiten de steden wonen. Het rijden naar uithoeken is ook een uitdaging voor sommige Duitsers en Engelsen en soms ook NL-ers :p

54be538s-960_zpsfc4ed5af.jpg

Brosok-na-Vostok-map-Yekaterinburg-Tyumen-Ishim_zps190cc46a.jpg

On-the-road-Omsk-Russia_zpsfa3522d7.jpg

NK2013_3_zps1b3e9b74.jpg

Guest
Leuk topic, wij hebben een Chateau Caratt 480.

zeeland18.jpg

Heerlijk ruim met twee zitjes, ééntje voor ons die we 's avonds dan wel moeten verbouwen en ééntje voor de kids. Achterin een stapelbed, ideaal zo. Met zijn 975 kg leeg door veel auto's nog prima te trekken.

Ik vind de anti-caravan opmerkingen oprecht jammer. Zegt veel over de verdraagzaamheid van de ander.....Iedereen heeft recht op het gebruik te maken van de wegen, natuurlijk moet je rekening houden met elkaar. Dus 90 rijden zodat je vrachtwagens niet in de weg zit en niet zomaar inhalen. Kamperen hoeft niet voor iedereen de ideale manier van vakantiehoden zijn, daarin staat iedereen vrij.

In het verleden hebben we gekampeerd met tent en vouwwagen, maar dit is toch wel heerlijk relaxed. Ik kan me nog herinneren dat we in Duitsland wegreden, in de stroemnde regen, pootjes uitdraaien, kabeltje afkoppelen, aan de auto aankoppelen en rijden maar! OK met beperkingen, maar op het moment dat je stopt gaat de vakantie weer verder, heerlijk buiten, niet in een saai hotel met een anonieme kamer en allerlei beperkingen en voor de kids is een camping het allerleukst.

Guest
D. Elzinga zei:
500C zei:

Dat verhaal over de Franse snelwegen klinkt erg onwaarschijnlijk. Dit omdat je met de caravan 130 mag (niet verstandig), dat betekent dat je niet aan de 80 bent gebonden zoals in Duitsland. En vele Franse snelwegen zijn driebaand (2x3), zodat er vollop ruimte is en het snelheidsverschil relatief klein is.
Duitsland legt m.i. zware beperkingen op, vele inhaalverboden en veelal maar tweebaans. Vanaf Karlsruhe is er een stuk van meer dan 100 km zonder inhaalmogelijkheden. Ik zat op een gegeven moment achter een militaire colone die niet harder dan 60, 65 reed. Ben er dus lekker voorbij gereden, met 100 km/uur.

Caravannen is inderdaad iets typisch Westeuropees. Engeland en Amerika zijn meer van de campers, dat lijkt mij dan weer minder ideaal, tenzij de reis ook je vakantie is. Maar ik heb er geen ervaring mee, kan er dus eigenlijk niet over oordelen.....

Gewoon Dirk

Gebruiker
Gisteren heb ik nog zo'n "bloed irritante" caravan voor laten gaan. De situatie, op de rechter baan van de A12 Antwerpen - Bergen op Zoom reed een rij vrachtwagens, zeven of acht stuks met daar achter een auto met caravan.
Op de linkerbaan een auto-rups (zo dicht reed men op elkaars achterbumper) die met gering snelheidsverschil de vrachtwagens passeerde. Dit doordat vooraan de rups drie campers reden. Traditioneel gezien begint de Duitse invasie in het paasweekend, alle kampeervoertuigen waren dan ook Duits. Door het geringe snelheidsverschil groeide de rups steeds verder aan, de Duitser met caravan wilde ook wel voorbij de vrachtwagens daarom had de beste man alvast zijn knipperlicht naar links aangezet. Wachten tot de auto's voorbij zijn zou een eeuwigheid duren gezien het eerder geschetste beeld. Maar wat doet de gemiddelde egocentrische automobilist? Juist, nog dichter op de voorganger gaan rijden zodat die vervelende sleurhut er zeker niet tussen zal duiken.
toegegeven, ook ik maakte me schuldig aan onnodig links rijden, simpelweg omdat ik er ook geen zin in had dat men mij er niet meer tussen zou laten. Toen ik echter de caravancombinatie zag ging ik van het gas af. Om mijn goede bedoelingen duidelijk te maken seinde ik kort met mijn groot licht. Na een kort twijfelmoment kwam hij naar links waar hij me even bedankte met zijn alarmlichten (typisch Duits?). Vervolgens ging de rups iets sneller, de campers waren de vrachtwagens voorbij, en de caravanner probeert zo min mogelijk hinder te veroorzaken. Hij ging van 90 km/u naar +/- 110 km/u. Even later waren we de vrachtwagens voorbij, de beste man gaat terug naar rechts en steekt nogmaals zijn hand op om mij te bedanken.
Zo kan het natuurlijk ook, ten opzichte van de auto voor mij (en voor de Duitse combinatie) heb ik misschien wel 10 seconden verloren.

We zijn allemaal weggebruikers, sommige wat wendbaarder dan anderen. Door elkaar af en toe wat ruimte te geven wordt het een stuk gezelliger op de weg. Daarvoor hoef je de beweegredenen van sleurhutters niet eens te begrijpen. :cool:

Idefiqs

Gebruiker
Joost PP zei:
Ik vind de anti-caravan opmerkingen oprecht jammer. Zegt veel over de verdraagzaamheid van de ander.....Iedereen heeft recht op het gebruik te maken van de wegen, natuurlijk moet je rekening houden met elkaar. Dus 90 rijden zodat je vrachtwagens niet in de weg zit en niet zomaar inhalen. Kamperen hoeft niet voor iedereen de ideale manier van vakantiehoden zijn, daarin staat iedereen vrij.

Zo kennen we je weer Joost! :rolleyes:

Als je niet kunt/wilt snappen dat de - door jou vermeende - anti caravan opmerkingen als grap bedoeld zijn vind ik dat oprecht jammer voor je.

Zegt veel over jou verdraagzaamheid en de lengte van je tenen.(n)

Carfanatic

Gebruiker
afgelopen week zag ik de eerste caravans weer uit de stalling komen, veel figuren die het niet nodig vinden om extra zijspiegels te plaatsen.

verder zat ik gisteren achter een s-max met hobby caravan (zo'n brede 2,5m uitvoering) en dat is pas echt een slagschip :eek:

JoostM

Gebruiker
JW01 (vanaf een Appel) zei:
Tot nu nog nooit van Kabe gehoord, maar kan zo in het rijtje van mijn favoriete grote sleurhutten. :cool:

Niet verbazingwekkend. De goedkoopste Kabé kost nagenoeg evenveel als de duurste Hobby; het Landhaus, dus die zie je niet veel.
2014_ww_landhaus_aussen_people_FINAL.jpg

Mechanix

Gebruiker
M'n ouders gingen (en gaan nog steeds...) met een Jamet op stap.

DSC02876.JPG

In eerste instantie was dit het trekkende voertuig:

1994_suzuki_swift_4_dr_ga_sedan-pic-46130.jpeg

Gelukkig lag de camping ergens in Overijssel, want volgens mij was de combinatie amper op de weg te houden... o_O

Mechanix zei:
M'n ouders gingen (en gaan nog steeds...) met een Jamet op stap.

DSC02876.JPG

In eerste instantie was dit het trekkende voertuig:

1994_suzuki_swift_4_dr_ga_sedan-pic-46130.jpeg

Gelukkig lag de camping ergens in Overijssel, want volgens mij was de combinatie amper op de weg te houden... o_O
Denk dat nog wel meevalt toch? Die vouwwagens zijn in de regel niet zo zwaar volgens mij. Ik heb me er een tijdje in verdiept, niet zozeer om te kamperen maar meer als ombouwprojectje voor een aanhangertje. Zo'n vouwwagen is dan een aardig vertrekpunt: leuk qua omvang, niet al te zwaar van zichzelf maar wel een geremde as. Bovendien tegen schappelijke prijzen verkrijgbaar op MP. Echter wat ik een beetje voorbij zie komen zijn het grotendeels karretjes met een maximaal toelaatbaar gewicht van rond de 600 à 700 kg.

rke

Gebruiker
@opel-omega
Dat is ook het prettige aan mijn combinatie. 188 paarden, 1500 kg trekauto en 750 kg sleurhut. Zware troep verdelen over de auto en sleurhut en een handgeschakelde bak in plaats van een automaatje. Rijdt als een losse personenauto, alleen is het verbruik wat slechter.

Mijn vrouw kan zich wel eens ergeren als ik ga plagen met heuveltje op rijden. De tank dan even terugzetten naar drie (zelfs een keer met een helling van 10 % de tweede versnelling), dan de gasplank onderin stampen en doorblazen. Dan heeft een doorsnee instapmodelletje echt moeite die sleurhut even in te halen. Een keer heb ik zelfs een lokale fransoos zo ver gekregen dat ik zijn motortje hoorde janken en zwoegen om toch maar die "slome" ollander voorbij te komen. Op een gegeven moment had hij auto's met meer power achter zich, toen heb ik de gasplank maar wat opgetild.

Toch vind ik voor het echte caravanrijden een sportieve bolide meer geschikt dan een luxe reisbolide. Ik heb deze sleurhut ook achter een tweetal Corolla's (diesels), een Baleno (GTI) en Laguna gehad. Van deze combinaties reed de Baleno het prettigst, door de stugheid van de achterwielophanging voel je de sleurhut veel minder werken. Dat was ook bij de eerste twee Corolla's: de eerste was een hatchback met 1.8 diesel, de tweede een station met 2.0 diesel. De eerste had misschien te weinig vermogen, maar de tweede liet zich behoorlijk sturen door de sleurhut. Op langere tochten is de eerste dan toch prettiger: Een gasplank langdurig onderin houden is beter te doen dan continu bijsturen.

Ook daarom zitten er in de Pollo stuggere bussen: dat merk ik direct als de sleurhut er ooit achter moet.

A110 50

Gebruiker
Caravans:cry:
Wat is er toch leuk aan het 'vakantie' vieren in een ellendig klein hutje, wat in vergelijking met elk huis oprecht creperen mag worden genoemd? Kan werkelijk waar geen enkele reden bedenken waarbij kamperen boven een huisje of hotel kan worden geplaatst... Wat een primitieve en simpele vorm van vakantie vieren zeg...

Ouwediesel

Gebruiker
Ford Versailles V8 zei:
Er gaat niets boven een Predom !

72525F25FLHP2ojCYT5HNl7Ndi0c7yG7H2EdK6d.jpg

Tja een caravan, met slecht weer is het wel comfortabel maar het idee dat je de hele heen- en terugreis met zo'n ding aan de sleep bent en het totaal niet opschiet.
Afgelopen zomer heb ik op de Fernpass vele kilometers achter een sleurhut gereden, man wat gaat dat tergend langzaam.

Gewoon Dirk

Gebruiker
Ouwediesel zei:
Afgelopen zomer heb ik op de Fernpass vele kilometers achter een sleurhut gereden, man wat gaat dat tergend langzaam.

Mooi toch, tijd zat om van het natuurschoon en de vergezichten te genieten. Sowieso, draait vakantie niet om ontstressen, even een tandje terug schakelen?
The destination is not the main goal of a journey, it's how you get there. ;)

Idefiqs

Gebruiker
Ouwediesel zei:
Ford Versailles V8 zei:
Er gaat niets boven een Predom !

72525F25FLHP2ojCYT5HNl7Ndi0c7yG7H2EdK6d.jpg

Tja een caravan, met slecht weer is het wel comfortabel maar het idee dat je de hele heen- en terugreis met zo'n ding aan de sleep bent en het totaal niet opschiet.

predom_narodowe_archiwum_cyfrowe.jpeg

Ouwediesel

Gebruiker
Janus Diedericus zei:
Ouwediesel zei:

Mooi toch, tijd zat om van het natuurschoon en de vergezichten te genieten. Sowieso, draait vakantie niet om ontstressen, even een tandje terug schakelen?
The destination is not the main goal of a journey, it's how you get there. ;)

Helemaal mee eens maar soms gaat het echt te langzaam, Nederlanders rijden vaak nog met redelijk kleine caravans maar onze Oosterburen kiezen vaak voor een rollende bungalow en op een bergpas gaat zoiets echt heel langzaam vooruit.

Jay DoubleYou

Gebruiker
A110-50 zei:
Caravans:cry:
Wat is er toch leuk aan het 'vakantie' vieren in een ellendig klein hutje, wat in vergelijking met elk huis oprecht creperen mag worden genoemd? Kan werkelijk waar geen enkele reden bedenken waarbij kamperen boven een huisje of hotel kan worden geplaatst... Wat een primitieve en simpele vorm van vakantie vieren zeg...

In de praktijk gebruik je (zeker als het warm is) de caravan alleen als slaapplek. Voor de rest ben je buiten of zit je bij regen in de voortent.
Ik heb een hekel aan luifels! :)

Gewoon Dirk

Gebruiker
A110-50 zei:
En dan slapen op een dun matrasje dat vraagt om decubitus... Leuk hoor;)

Nee, op een hotelbed baden in het zweet van hordes obese Duitse toeristen, iets te romantisch ingestelde Italianen en alle andere toeristen die er al op hebben gelegen is lekker voor je gezondheid. ;)

[size=x-small]Die schuimrubber matrasjes vliegen als eerste de caravan uit, gewoon fatsoenlijk slaapmateriaal aanschaffen heb je zelf in de hand.[/size]

A110 50

Gebruiker
Dat bed wordt tenminste dagelijks verschoond en is minstens net zo luxe als thuis. Alsof een dun schuimrubber laagje dat een jaar lang staat te verstoffen beter is dan een hotelbedo_O

Gewoon Dirk

Gebruiker
A110-50 zei:
Dat bed wordt tenminste dagelijks verschoond en is minstens net zo luxe als thuis. Alsof een dun schuimrubber laagje dat een jaar lang staat te verstoffen beter is dan een hotelbedo_O

Daar gaan immers geen schone lakens op aan het begin van de vakantie?
Zweet stopt trouwens niet bij de lakens, dus leuk dat die verschoond worden maar verder ook nutteloos.
Gemiddeld wordt een hotelbed 150 dagen per jaar niet beslapen. Op die dagen ligt zo'n bed dus ook te verstoffen.
Zoals ik al eerder aangaf, de kwaliteit van het caravanbed heb je zelf in de hand.
Je kan wel de nadelen van een caravanbed gaan opnoemen, maar wees reëel en zie in dat een hotelbed ook niet zonder contra's is.

A110 50

Gebruiker
Alles heeft nadelen, alleen zijn die bij kamperen imo wel zoveel groter dat het absoluut niet te vergelijken is met het genot van een hotel oid.

Carfanatic

Gebruiker
A110-50 zei:

je verschoont thuis ook iedere dag je bed :rolleyes:

Altai

Gebruiker
Leuk topic. Mooie opening met de T@B 320, Kip Kompact en een heerlijk kleine Airstream (ik wist niet dat deze zo klein gemaakt werden). Alles geheel in mijn lijn/smaak.
@ Joachim Stiller; Kamperen op zijn Russisch.
Het blijft tenslotte een trekkend volk.
'Jager-verzamelaars' is de voorafgaande vorm van levenswijze van zowel de nomaden in eigenlijke zin, als degenen die zich gingen vestigen. Zij zwerven per definitie ook rond, maar voeren traditioneel nog geen kudden met zich mee.:D
Wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nomade

@JW01 (vanaf een Appel) komt die Kabe met dakopbouw en dakterras uit een aflevering van Top Gear?

Gewoon Dirk

Gebruiker
Ieder zijn mening natuurlijk.
Ik vind het beide een compromis. In hotels voelt het vaak onpersoonlijk, ook twijfel ik altijd over de hygiëne.
Caravans (of in mijn geval voornamelijk de vouwwagen) bieden meer vrijheid, het kamperen is een vrij sociale bezigheid maar je levert wel in op het gebied van comfort.
Vaak is een B&B nog het leukste. Omdat het kleinschaliger is zijn de mensen vaak vriendelijk en voelt het niet zakelijk als een hotel. Verder is de goede naam + mond op mond reclame (of tegenwoordig de internetbeoordeling) een stuk belangrijker waardoor het vaak een veel schonere indruk maakt dan een hotel.

Maar hé, dat is slechts mijn mening. ;)

A110 50

Gebruiker
Janus Diedericus zei:
Caravans (of in mijn geval voornamelijk de vouwwagen) bieden meer vrijheid, het kamperen is een vrij sociale bezigheid maar je levert wel in op het gebied van comfort.

Meer vrijheid zie ik niet zo, je zit dicht op elkaar en hebt amper privacy. Sociaal heb je natuurlijk zelf in de hand, dat is in een hotel oid echt niet anders.

Altai

Gebruiker
A110-50 zei:

Voor diegenen (lees hotelgasten :)) die zich graag in slaap laten sussen:
Citaat uit De Telegraaf van 17 april 2014 : “Hotelgasten klagen steen en been over kakkerlakken, bedwantsen en stankoverlast.”
Smerigste hotel ter wereld te koop
van onze redactie
Het beroemde - of beter gezegd beruchte - Hotel Carter in New York staat te koop. De nieuwe eigenaar moet niet bang zijn om zijn handen vuil te maken; het hotel is drie keer (!) verkozen tot 'world's dirtiest hotel'.
https://www.telegraaf.nl/reiskrant/22515911/__Smerigste_hotel_ter_wereld_te_koop__.html

[sub]Ik krijg nog steeds jeuk al lees ik dit alleen maar.[/sub] Doe mij maar een stoffige Therm-a-Rest slaapmat.:cool:

Bovenaan