michel1975
Kilometervreter
Thx
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Boppie zei:Van trekken krijg je het wel warm. Dan kan ik mij voorstellen dat je de airco niet voelt.
Zadelsnuiver zei:@Vincent, ik had inderdaad gelezen dat een Mégane relatief veel mag trekken, maar of het ook veilig blijft is natuurlijk de vraag. Ergens denk ik ook wel dat je met de Mercedes het maximale kunt trekken, maar ik maak dan wel zorgen om bijvoorbeeld de versnellingsbak wanneer je een flinke heuvel op moet.
50 kilo is wel echt aan de lage kant voor een caravan van 1500 kilo. 75 is dan wel et minimum als de auto niet zo ruim bemeten is. Ik zit zelf meestal rond de 80-90 kilo.rke zei:De kogeldruk is een van die krachten. Je kan de kogeldruk bij stilstand eenvoudig meten (een personenweegschaal met een stokje) en als vuistregel wordt ongeveer 50 tot 75 kg aangeraden.
Vin cent zei:Veel auto's hebben een max kogeldruk van 50 kg, 80-90 kg is dan echt te veel.
Vin cent zei:Meestal hebben auto's vanaf het C segment een kogeldruk van 75 kg, daaronder meestal 50 kg. Mijn opmerking ging er vooral om dat je eerst je toestaande kogeldruk checkt voordat je er 80-90 kg op zet.
Daarnaast vroeg ik me nog af wat een afneembare trekhaak inclusief montage moet kosten, ik kwam al prijzen tegen van 1.000 tot 1.500, is dat reëel?
Daarnaast vroeg ik me nog af wat een afneembare trekhaak inclusief montage moet kosten, ik kwam al prijzen tegen van 1.000 tot 1.500, is dat reëel?
Zadelsnuiver zei:En nog een vraag over B-rijbewijs: je mag dan een totaal gewicht van 3.500 kg hebben, maar bij controle zetten ze je dan op de weegschaal of is het simpelweg een rekensommetje van MTM auto + MTM caravan?
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Vin cent zei:Zadelsnuiver zei:En nog een vraag over B-rijbewijs: je mag dan een totaal gewicht van 3.500 kg hebben, maar bij controle zetten ze je dan op de weegschaal of is het simpelweg een rekensommetje van MTM auto + MTM caravan?
[quote]Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Zadelsnuiver zei:@Vincent, de auto die ik op het oog heb heeft een MTM van 2045 kg en de caravan een MTM van 1400 kg, dus totaal zit je dan nog onder de 3500 en zou je geen BE nodig moeten hebben.
R W xxx zei:trekhaak: ja, dat kan zomaar en dan zijn er nog de punten die Muddy ook al aanhaalde als extra koelers e.d.
gewicht: kan allebei, doe een dagje aanhangercursus (E achter, kan geen kwaad en bij een goede instructeur steek je meer op dan alleen het kunstje van het rijden met een aanhanger.