Het Caravan Topic

Leuke verhalen om te lezen!

@520d Mooie combinatie, met die Volvo. Is het ook de betere caravantrekker in vergelijking met de E38?

@S-RS Flinke caravan voor die Peugeot zeg. En verrassende prestaties inderdaad, is het de 163pk versie?

Hier geen rasechte kampeerder, maar een jaar of 5 geleden met 3 vrienden toch op het idee gekomen om een caravan te huren en daarmee naar de Spaanse Costa te gaan. De auto van ma, een Volvo V40 2.0 uit 2000, mochten we wel lenen. Zo gezegd, zo gedaan. Oude Adria gehuurd (beetje reclame mag wel, goed bedrijf was dat). Goeie 4 meter, 750kg leeggewicht, maar wél vierpersoons. Kan me de dag van ophalen nog goed herinneren. Verhuurbedrijf zit op de Veluwe, dus vanuit Zuid-Limburg best een stukje rijden. BE-rijbewijs, hoewel niet noodzakelijk voor deze combinatie, was inmiddels binnen, dus vol goede moed op pad met dat ding. Eenmaal op de snelweg zakte de moed me toch enigszins in de schoenen.. "Waar zijn we in hemelsnaam aan begonnen". Want wat reed dat onrustig, joh. Dit is duidelijk andere koek dan de dikke Vivaro met 1500kg tandemasser van de rijschool. Harder dan 90km/h durfde ik niet. Kwam denk ik doordat de caravan leeg was en daardoor veel te weinig gewicht op de kogel.

Ook leuk, bij thuiskomst kregen we het ding met geen mogelijkheid afgekoppeld. Dat ging bij het lessen toch zonder problemen. M'n vader stond het tafereel met 'die sleurhut' smalend te bekijken. Een kennis met 30 jaar caravan ervaring bood soelaas..

Dag van vertrek was ook leuk. Moet je je voorstellen: niet bijster grote Volvo tot de nok toe volgeladen, 4 redelijk uit de kluiten gewassen jongens én een beladen caravan. De voorwielen kwamen nog nét niet los van de grond.. M'n ouders stonden begrijpelijkerwijs enigszins bedenkelijk te kijken bij vertrek, maar wij hadden geen enkele zorgen. Mocht het mis gaan, dan hadden we altijd nog een ANWB buitenland abbo, mét vervangend vervoer. Zo verstandig waren we dan ook wel weer.

Al snel bleek dat de 2-liter er flink aan moest trekken. De paar kilometer die m'n moeder er elke dag mee naar haar werk reed hadden de 136 paarden on-ge-lofelijk lui gemaakt. Helling op bij Luik ging in de 2 met 5000 toeren. Gelukkig kwam de Volvo gaandeweg steeds meer in z'n element en een paar honderd kilometer verder trok hij de combinatie zonder problemen. Helling op in z'n 3, de rest in 4. En met wat gewicht op de kogel, bleek het opeens een verrassend stabiele combinatie! Alleen die zuiging na het inhalen van een vrachtwagen was aardig merkbaar. Ik hou van doorrijden en dat deed ik met de caravan dus ook. 110km/h kruissnelheid was geen enkel probleem. Het ding lag als een blok achter de auto. Op een verlaten stukje in Noord-Frankrijk meen ik zelfs even 120km/h op de teller gezien te hebben.. Wat ik leuk vond, is dat je na verloop van tijd in je soort van eigen colonne rijdt. Met 110km/h haal je natuurlijk bijna alle caravans in, maar op een gegeven moment bevond ik me tussen een stuk of 3 andere caravanners die min of meer hetzelfde tempo aanhielden. Leuk rijden is dat. Waar ik voorheen met medelijden naar die slome caravans keek als ik ze met 150km/h inhaalde op de Autoroute, had ik er nu zowaar plezier in. Het verbruik met dat tempo was wel gruwelijk, 1 op 5 haalde hij niet.

Op de terugweg wel even een momentje gehad. Péage, lange rij, lichte helling.. I.c.m. een benzinemotor is dat hét recept voor koppelingsproblemen. Die kregen we dan dus ook. Op een gegeven moment bleef de motor trekken met volledig ingedrukte koppeling. Motor uit, alarmlichten aan, en daar sta je dan, midden tussen het andere verkeer. Dan zit je toch even wat minder relaxt achter het stuur. 5 minuten gewacht tot de rij voor me bijna helemaal weg was en de koppeling voldoende afgekoeld, en toen konden we weer verder.

Maar het moet gezegd, geweldige vakantie gehad. (y) Het was voor ons alle 4 de eerste keer kamperen, dus je loopt tegen dingetjes aan waar je echt niet aan gedacht hebt. Maar verder is het kamperen erg goed bevallen. Ik sluit zeker niet uit dat ik dat later nog eens ga doen. Maar dan niet op de Hollandse manier: voor een paar weken naar een Hollandse enclave in Zuid-Europa om daar elke avond 'lekker gezellig' met de Hollandse buren te barbecuen. Ieder z'n ding, maar mij niet gezien.

goeiedag allemaal,

leuk om eens een caravantopic op autoweek te lezen.
ik herken veel situaties die jullie beschrijven, erg leuk.
Zelf campeer ik nu ruim 3 jaar, en de combi is een beyerland caravan (1000kg geladen) achter een Lexus GS430.
een heerlijke combi, ik stap uitgerust uit, ook na 8 uur sturen met de sleurhut erachter. uiteraard wel regelmatig stoppen voor de beentjes en de sanitaire stops, koffie etc... ohja af en toe ook nog tanken, de combi rijd gemiddeld 1:7,5 bij een snelheid van 90 - 95 op de cruise.

Wat ik mij afvraag is waarom er niet meer mensen snachts rijden, ipv overdags (en dan vooral op de beruchte zwarte dagen)....gezellig met z'n allen in de file staan, mij niet gezien.
en waarom moet er zonodig in het weekend gereden worden, je kan door de weeks toch ook rijden?

greetz

toyoruud zei:
en waarom moet er zonodig in het weekend gereden worden, je kan door de weeks toch ook rijden?

greetz

Omdat veel mensen maar twee of drie weken vakantie hebben en die zo optimaal mogelijk willen benutten. Dus weg zodra je vrij krijgt (vrijdagavond of zaterdagochtend) en terug op zondag.

toyoruud zei:
Wat ik mij afvraag is waarom er niet meer mensen snachts rijden, ipv overdags (en dan vooral op de beruchte zwarte dagen)....gezellig met z'n allen in de file staan, mij niet gezien.

greetz

De meeste vertrekken s`nachts zodat ze in F in de file terecht komen. (en die benne niet misselijk)
Liefst overbruggen vakantiegangers een zover mogelijke bestemming in 1 dag.

In het weekend is er minder vrachtverkeer daardoor denkt men sneller door te kunnen rijden.
Daarbij zijn er ook vele huurcaravans die op tijd gehuurd zijn. (deze reizen meestal doordeweeks weer terug).

Ik zou helemaal uit mijn ritme zijn als ik de hele dag door zou moeten rijden. Dat heb ik wel eens gedaan, maar het is mij slecht bevallen.

TYN zei:
Leuke verhalen om te lezen!

@520d Mooie combinatie, met die Volvo. Is het ook de betere caravantrekker in vergelijking met de E38?

@S-RS Flinke caravan voor die Peugeot zeg. En verrassende prestaties inderdaad, is het de 163pk versie?

Mooi verhaal TYN! De E38 en de Volvo zijn niet te vergelijken. Ook caravans niet. De Hobby woog maximaal 1.400 kg, terwijl de Tabbert maximaal 1.800 kg doet.

De zeven was een heerlijke reiswagen, ook met caravan erachter. De Volvo is dat ook, met als pluspunt het fijne dieselblok. Gewoon een heel degelijke auto.

@S-RS: mooie combi, Knaus is toch een mooie caravan!

TYN

Leuk verhaal. Jou linkje brengt mij ook een beetje tot een basic vraag, moet je voor drie weken vakantie een caravan huren of in bezit hebben? Met een huurprijs van zo'n 350 euro voor een caravan van een jaar of 10 oud is dat best concurrerend. Anderhalve week ben je al kwijt aan verzekering en stalling. Maar het bezit is ook wel weer lekker, je kunt hem pakken wanneer je wil.

Wij hebben de Chateau gekocht en de vouwwagen ingeruild, dat was 2011 en in feite hebben we er geen spijt van gehad.

chateau11.jpg

Het stapelbed is echt helemaal geweldig.

chateau15.jpg

Hier voor het eerst op pad vanaf de Caravanboulevard in HHW

chateau13.jpg

Wat je verhaal betreft, wij stonden in 2011 eens in de file voor...ja daar is hij weer... de Gotthardtunnel. Helling van 4% aan de noordzijde, de file was maar 10 minuten en ik moest vier keer kort achter elkaar vanaf stilstand optrekken. De Corolla Verso diesel kreeg het pittig aan de stok met de zwaartekracht en de stank was al te ruiken. Maar gelukkig verder geen problemen meer gehad. Op de terugweg op een doordeweekse dag gewoon kunnen doorrijden.
Het jaar erop naar het Gardameer hebben we Oostenrijk genomen, da's een stuk vriendelijker, voor de tolstickers en ook de route is prima.

Rayban zei:
toyoruud zei:

greetz

De meeste vertrekken s`nachts zodat ze in F in de file terecht komen. (en die benne niet misselijk)
Liefst overbruggen vakantiegangers een zover mogelijke bestemming in 1 dag.

In het weekend is er minder vrachtverkeer daardoor denkt men sneller door te kunnen rijden.
Daarbij zijn er ook vele huurcaravans die op tijd gehuurd zijn. (deze reizen meestal doordeweeks weer terug).

De caravan biedt juist hele andere mogelijkheden. Wij reden eens halverwege de zondag weg, we hadden in de kerk nog iets te doen, de kids waren in de veronderstelling dat we op maandag zouden weggaan, maar we hadden stiekem alles klaargezet. Om 11.15 thuisgekomen en toen gezegd: zullen we nu niet gaan? Dus om 12.00 uur vertrokken op weg naar Italië. Lekker een uurtje of vijf gereden, in Duitsland op camping Taunus de carvan neergezet. Pootjes uitdraaien, stroom aankoppelen en de vakantie begint!

P1070791a.jpg

Dat ziet er goed uit. De stapelbedindeling is idd erg handig, zeker met jonge kids. Dat was voor ons ook reden om in te ruilen destijds. De Hobby voldeed prima, maar de indeling was met twee kinderen voor ons te omslachtig.

Hoe bevalt de Chateau in kwalitatief opzicht?

Dank je, wij zijn erg tevreden over de Chateau. Geen problemen mee gehad, hij is nu ruim 10 jaar oud. Hij is lekker ruimtelijk en stevig van binnen, en niet al te zwaar. Als de kids groter worden ruilen we hem in voor een kleinere Chateau, een 450 in plaats van een 490. Wel mis ik een mover, maar da's toch wel weer kostbaar om eronder te laten zetten.

Mooie caravan JoostPP (y)

Een caravan kost je in het hoogseizoen zo`n €500,-- p/w.
Alhoewel je dicht tegen het omslagpunt aanzit kan je dan nog beter huren dan kopen.
Je haalt alleen je voordeel eruit als je meerdere keren p/j op vakantie gaat.

In het verleden heb ik ook een hobby met stapelbed gehuurd.
Met 2 kids is dat de perfecte indeling.
Wij hadden een zogenoemd frans bed met wc ernaast.
scenic_plus_hobby_500kmfe.jpg

Jaren later kocht ik een LMC (n)
(te zwaar, en de kwaliteit viel mij tegen)

Ooit ben ik met een vouwwagen naar Frankrijk geweest, dat was een eenmalige afdwaling.
Tussenstops waren te omslachtig, opbouwen op de plek duurde veel te lang etc etc.

toyoruud zei:

greetz

Door de weeks rijden is veel prettiger. Je zoekt een vrachtwagen, gooit de sleurhut er achter en stelt de snelheid van de vrachtwagen in. Ik vind zelf 's nachts rijden ideaal maar mijn echtgenote is nachtblind. Voor haar is in het donker rijden echt eng.

Ik rij meestal op zondag of maandag weg. Dan kan je op het gemakkie de sleurhut laden en op maandag kan je de filebewoners plagen. Wordt de file te heftig neem je een ontbijtje (of diner), desnoods in de sleurhut. Op werkdagen is de file na een paar uurtjes wel weer weg, op de beroemde zwarte zaterdagen duurt de file de hele dag.

Joost PP zei:
Dank je, wij zijn erg tevreden over de Chateau. Geen problemen mee gehad, hij is nu ruim 10 jaar oud. Hij is lekker ruimtelijk en stevig van binnen, en niet al te zwaar. Als de kids groter worden ruilen we hem in voor een kleinere Chateau, een 450 in plaats van een 490. Wel mis ik een mover, maar da's toch wel weer kostbaar om eronder te laten zetten.

Dat laatste is zeker waar. Het is serieus veel geld voor iets dat je maar weinig nodig hebt. Maar wel een superhandig accessoire, dat staat vast.

520d zei:
Joost PP zei:

Dat laatste is zeker waar. Het is serieus veel geld voor iets dat je maar weinig nodig hebt. Maar wel een superhandig accessoire, dat staat vast.
Ieder voordeel heeft dan ook meteen een nadeel.
De aanschafprijs voel je maar 1x.
Het gewicht van de mover (±70kg) zal je altijd mee moeten slepen. (gaat wel van je laadvermogen af).

520d zei:
70kg lijkt me wat veel, maar je punt is terecht.

De mover is het probleem ook niet (zo zeer), maar de bijbehorende accu voegt wel degelijk snel een boel kilogrammen toe. Ik denk dat de meeste caravanners echt geen flauw benul hebben hoeveel kilo's ze er nu echt achter hebben zitten. Met een mover, wat gasflessen en een fietsenrek met fietsen ben je bij veel caravans wel al aardig door het laadvermogen heen. Dan moet je verder dus niets meer in de caravan hebben.

Rayban zei:
Ooit ben ik met een vouwwagen naar Frankrijk geweest, dat was een eenmalige afdwaling.
Tussenstops waren te omslachtig, opbouwen op de plek duurde veel te lang etc etc.

Kwestie van de juiste klapper meenemen... Je hebt vouwwagens en bouwwagens. Die laatste zijn inderdaad alleen leuk voor lange standplaatsgebonden plaatsen. Met wagens als een Camplet of een Holtkamper sta je zo, binnen 10 minuten volledig slaap- en kookklaar geïnstalleerd. Met een Camplet koken tijdens een tussenstop is ook geen probleem, de keuken zit vast aan de wagen en draait gewoon 90 graden uit de bak.

Rayban zei:
Mooie caravan JoostPP (y)

Een caravan kost je in het hoogseizoen zo`n €500,-- p/w.
Alhoewel je dicht tegen het omslagpunt aanzit kan je dan nog beter huren dan kopen.
Je haalt alleen je voordeel eruit als je meerdere keren p/j op vakantie gaat.

In het verleden heb ik ook een hobby met stapelbed gehuurd.
Met 2 kids is dat de perfecte indeling.
Wij hadden een zogenoemd frans bed met wc ernaast.
scenic_plus_hobby_500kmfe.jpg

Jaren later kocht ik een LMC (n)
(te zwaar, en de kwaliteit viel mij tegen)

Wij gingen in de drie voorgaande jaren twee keer per jaar met de caravan weg, dan wordt het inderdaad een ander verhaal. Dit jaar zijn we een weekje naar Denemarken in een huisje geweest, maar we zitten voor 2015 te denken aan een Pasen - Pinksteren seizoensplek waarbij we tijdens de mooie dagen lekker op de camping zitten. In het hoogseizoen dan naar het buitenland. Dan kan het prima uit.

Een flinke caravan voor de Scenic. Mooi ding ook! Wat vond je trouwens tegenvallen aan de LMC?

Wij hadden de reisafstand met de vouwwagen beperkt tot 800 km, één rijdag. Dat vonden we dan wel weer jammer, want wij zagen het ook niet zitten onderweg de vw voor de overnachting op te zetten. Nu zijn er wel prima vouwwagens waar dat supersnel mee kan, maar die kosten ook weer een hoop. Dat was één van de redenen hem weg te doen.

s velthuis zei:
520d zei:

De mover is het probleem ook niet (zo zeer), maar de bijbehorende accu voegt wel degelijk snel een boel kilogrammen toe. Ik denk dat de meeste caravanners echt geen flauw benul hebben hoeveel kilo's ze er nu echt achter hebben zitten. Met een mover, wat gasflessen en een fietsenrek met fietsen ben je bij veel caravans wel al aardig door het laadvermogen heen. Dan moet je verder dus niets meer in de caravan hebben.

Ja dat klopt. Daar kwam nog bij dat de Verso 2.0 D4D 7 zits vreemd genoeg een maximaal trekgewicht van 1100 kg heeft. De zevenzits benzine en de vijfzits diesel heeft 1300 kg. De Chateau Caratt is leeg 975, maar wat tie nou echt weegt? Hier vlakbij heb ik een bevriend aannemer zitten met een weegbrug, ik wil hem nog steeds een keertje wegen compleet met voortent.

De mover zouden we willen voor de parkeerplaats in de achtertuin. Achterom hebben we een doodlopend straatje, de caravan past nét in de achtertuin, maar het is met de lengte toch wel passen en meten de draai 90 graden te nemen. Na vier jaar is dat telkens weer met zijn tweeén een zeunuwslopende bezigheid. In het straatje loopt ook nog een lengterichel voor de waterafoer en als daar een wiel in staat is het puur spierballenwerk. Gelukkig helpen de buren meestal wel mee, maar ik ben toch altijd weer blij als tie achter de auto hangt.

s velthuis zei:
520d zei:

Precies. Dat is een van de redenen voor mij om de fietsen op het dak van de auto te zetten.

Joost PP zei:
s velthuis zei:
520d zei:

Ja dat klopt. Daar kwam nog bij dat de Verso 2.0 D4D 7 zits vreemd genoeg een maximaal trekgewicht van 1100 kg heeft. De zevenzits benzine en de vijfzits diesel heeft 1300 kg. De Chateau Caratt is leeg 975, maar wat tie nou echt weegt? Hier vlakbij heb ik een bevriend aannemer zitten met een weegbrug, ik wil hem nog steeds een keertje wegen compleet met voortent.

De mover zouden we willen voor de parkeerplaats in de achtertuin. Achterom hebben we een doodlopend straatje, de caravan past nét in de achtertuin, maar het is met de lengte toch wel passen en meten de draai 90 graden te nemen. Na vier jaar is dat telkens weer met zijn tweeén een zeunuwslopende bezigheid. In het straatje loopt ook nog een lengterichel voor de waterafoer en als daar een wiel in staat is het puur spierballenwerk. Gelukkig helpen de buren meestal wel mee, maar ik ben toch altijd weer blij als tie achter de auto hangt.

Voor dat geval zou je ook kunnen shoppen voor een losse mover.
Kost iets minder en hoef je niet mee te nemen.
Ook daar zijn verschillende varianten in te krijgen.
bv:https://www.caravanmovershop.nl/docs/movertest/movertest-kck-2-443294[1].pdf Google maar eens op caravan verplaatser.

Mijn lmc had last van vocht in de wand, daarbij viel de kwaliteit van het interieur mij tegen.

Mijn scenic had best moeite met die hobby.
Maar ja, met 90 pk en 1300kg aan de haak hou je niet veel over.
Desondanks haalde ik toch nog 120 km/u, alleen bergje op viel je heel veel terug in snelheid.
Maar ook dan ga je nog sneller dan het meeste vrachtverkeer.

@Rayban

Die foto heb je hier jaren geleden ook al eens geplaatst meen ik (of was het met de LMC?). Lading kritiek kreeg je toen over je heen vwb die combinatie. Dat arme Renaultje. :)

Tja, daar maakt een ieder zijn eigen afweging. Mijn uitgangspunt was altijd dat de auto leeg minimaal hetzelfde moest wegen als de caravan met maximale belading. Bij mijn huidige combi haal ik dat net niet, maar met de belading van de auto compenseer ik dat wel. Ik heb nooit het gevoel gehad dat de caravan te zwaar is voor de auto. Het is een erg zekere cobi met degelijk weggedrag.

520d zei:
Tja, daar maakt een ieder zijn eigen afweging. Mijn uitgangspunt was altijd dat de auto leeg minimaal hetzelfde moest wegen als de caravan met maximale belading.

daar ben ik het helemaal mee eens!
en een korte overhang achter scheelt ook aanzienlijk in het weggedrag. Nu moet ik daar weinig over zeggen, mijn Lexus heeft een giga-overhang achter, maar goed, de auto is zodanig zwaar en heeft achterwiel-aandrijving dat deze toch erg stabiel op de weg ligt.
en achterwielaandrijving heeft ook mijn voorkeur boven voorwielaandrijving, je krijgt immers meer gewicht en dus meer grip op de aangedreven wielen. wat fijn is op vochtig/nat gras of in de modder (spreek uit ervaring)

om terug te komen op het snachts rijden, als ik op vakantie ga, vertrekken we meestel savonds en rijden de nacht door, tot smorgens vroeg, dan even 2 uurtjes plat/slapen op een grote parkeerplaats, ontbijten en dan het laatste stukje door naar de bestemming.

TYN zei:
@Rayban

Die foto heb je hier jaren geleden ook al eens geplaatst meen ik (of was het met de LMC?). Lading kritiek kreeg je toen over je heen vwb die combinatie. Dat arme Renaultje. :)

Toch zat ik binnen de toegestane gewichten.

De lmc was op papier lichter maar reed veel zwaarder.
lmckleineafb.jpg

(beeld vertekend iets waardoor de auto klein lijkt)
Toen ik de scenic ingeruild had voor een rav4 ging het stukken makkelijker.
Alleen dat tanken was weer een nadeel gem. 1:5 bij 120km/u

@s velthuis,
Klopt dat renaults veel mogen trekken.
Je moet alleen verdomde goed rekenen, voor je het weet zit je over het ttm

Ziehier een stickertje van een renault scenic
TTMsticker.jpg

Uitlegje:
Auto leeg: 1195kg
Auto max gewicht: 1870kg
laadvermogen auto: 675kg (incl inzittende etc)
max trekgewicht: 1300kg
Totaal Toegestane Massa: 2795kg

Kortom, wil je een caravan van 1300kg trekken dan mag je auto maar (2795-1300kg=) 1495kg wegen.
Wat dus neerkomt op 300kg lading (incl inzittende)
Ga je echter je auto maximaal beladen (675kg) dan blijft er maar 2795kg - 1870kg = 925kg om achter je auto te binden.

Met die hobby caravan zat ik tegen het maximale aan.
Daarbij was de caravan leeg op de voortent en de fietsen na, vandaar de topbox.

van alle caravans die ik gehuurd heb was de hobby mij het beste bevallen.
En toch kochten we een lmc omdat we het idee hadden dat die de hobby overtrof..

toyoruud zei:
en achterwielaandrijving heeft ook mijn voorkeur boven voorwielaandrijving, je krijgt immers meer gewicht en dus meer grip op de aangedreven wielen. wat fijn is op vochtig/nat gras of in de modder (spreek uit ervaring)

Daarom beviel mij de E38 als caravantrekker ook prima. Een zware achterwielaangedreven auto met een relatief lichte caravan erachter. een erg fijne combi. De XC70 heeft vierwielaandrijving en dat functioneert ook prima.

520d zei:
Tja, daar maakt een ieder zijn eigen afweging. Mijn uitgangspunt was altijd dat de auto leeg minimaal hetzelfde moest wegen als de caravan met maximale belading. Bij mijn huidige combi haal ik dat net niet, maar met de belading van de auto compenseer ik dat wel. Ik heb nooit het gevoel gehad dat de caravan te zwaar is voor de auto. Het is een erg zekere combi met degelijk weggedrag.

Mijn ouders hadden 35 jaar geleden (de tijd vliegt, help!!) een relatief kleine en lichte Austin Allegro 1.5. Daar hingen ze een Eura-caravan achter met een opbouw van 3,80 m. Natuurlijk de bekende zakken met aardappelen mee. Toen we op de Autobahn in Duitsland reden ging het flink mis op het moment dat we vanuit een beschut deel een open dal inreden. De caravan werd gegrepen door een rukwind en de Austin ging mee. Eerst rechts tegen de vangrail geklapt, vervolgens 180 graden gedraaid om te eindigen met een klap tegen de linker vangrail. De caravan was rondom beschadigd, maar dat was het ergste niet. In de caravan was alles gelanceerd, van onderbroeken tot kruidenpotjes. Alles was aan gort. Gelukkig waren wij allen ongedeerd, hetgeen een wonder was gezien het feit dat mijn broer en ik zonder gordels op de achterbank zaten en de linker hoek van de caravan zich in de auto had geboord doordat de combinatie was geschaard. Ik vermoed dat dit ongeval niet was gebeurd wanneer we in een dikke Volvo hadden gereden.

TYN zei:

*heel verhaal*

In verhouding tot de 508 is het inderdaad een behoorlijke caravan. Toen m'n ouders de caravan kochten reden ze nog een suv met 4x4, die was een behoorlijk stuk zwaarder dan de huidige 508. Op papier is de huidige combinatie geen al te beste, de 508 is gok ik zo slechts 200/300kg zwaarder dan de caravan in beladen toestand, niet optimaal dus. Neemt niet weg dat de combinatie ontzettend veel(te veel) vertrouwen geeft waardoor je soms wat overmoedig aan de haal gaat.
Het is inderdaad de 163pk versie, behoorlijk zuinig ook nog met de caravan erachter. CC staat op 105 en bergop wordt die ook niet gespaard, 1 op 9 gemiddeld aan de pomp(y)

Geweldig verhaal van jou overigens! Lijkt mij ook leuk om te doen met een aantal vrienden, helaas moeten die niks van caravans weten. Vorig jaar wel met een 3 vrienden en een Espace met 280k en zonder koelfan 4200km gereden:)

520d zei:
@S-RS: mooie combi, Knaus is toch een mooie caravan!
Thanks, is wel de combinatie van m'n ouders uiteraard. Maar dat had je wellicht al begrepen ;)

Mooi is Knaus zeker, maar de kwaliteit is tegenover 10 jaar geleden hard achteruit gegaan. De vorige Knaus kwam uit 1998 en was werkelijk waar oerdegelijk, in al die jaren is er helemaal niets kapot gegaan. Met de huidige is er elk jaar wel iets kapot. Afgelopen zomervakantie hadden we ineens de WC deur in de hand, alle drie de scharnieren afgebrokeno_O Ondanks dat we er ontzettend zuinig mee om gaan.

Het hoogtepunt was toch wel vorig jaar, doet de Knaus niet vervelend, begint het AL-CO onderstel vervelend te doen. Samen met mijn vader ging ik een weekje naar de Alpe d Huez, het plan was om een week te wielrennen, maar hij heeft geen fiets aangeraakt. Op de heenweg 10 km voor het bereiken van de eindbestemming begon de caravan heel lichtjes maar wel hoog te piepen. Caravan langs de kant gezet, we dachten dat het de trommels waren dus die gecontroleerd maar niks aan de hand want ze waren gewoon koud. Verder gereden en de laatste km was het constant gejank. Op de camping de caravan neergezet en de boel omhoog gekrikt, 1cm speling op het wiel, wiellager finaal aan gort gedraaid.
Normaal gesproken moeten die dingen het een heel caravan leven volhouden, maar dit was pas de 4e of 5e keer dat de caravan mee was. Uiteindelijk een week lang een hoop gezeik mee gehad. Niet alleen het wiellager was kapot, maar die was gaan draaien in de trommel, dus die was ook uitgesleten. Al-CO Frankrijk kon pas een maand later een trommel leveren wat er uiteindelijk in heeft geresulteerd dat mijn vader in 24 uur tijd een retourtje NL(noord) heeft moeten doen om onderdelen te halen. Onderweg ook nog eens met 150km/u op een klein vosje gereden, dus bij aankomst in NL kon die ook nog eens langs de dealer om de boel met ductape bij elkaar te houden.

Een weekje uitrusten werd het dus niet, een hotel is soms zo gek nog niet :rolleyes:

Heftig hoor. Zo zie je dat het lelijk mis kan gaan. Daar sta je niet bij stil, want dat gebeurt jou toch niet, is vaak de gedachte. Ik probeer me er altijd van bewust te zijn dat de totale combi dik 4.000 kg weegt en dat je daar met beleid mee moet rijden. Je hebt toch snel de neiging wat harder te willen rijden, en gevoelsmatig kan dat vaak ook. Maar er hoeft maar iets te gebeuren en het gaat stevig mis.

Qua kruissnelheid houd ik daarom eigenlijk altijd 100 km als maximum aan. Dat vind ik een prettige en comfortabele snelheid, waarmee je ook nog soepeltjes met de stroom meegaat. Een enkele keer wil ik bij inhalen dan wel eens gas bijgeven als de omstandigheden dat vragen, maar meestal is 100 voldoende om een vrachtwagen in het juiste tempo in te halen.

Bij het rijden op smalle wegen en bij tolhuisjes en benzinepompen rijd ik ook altijd heel rustig. Liever iets langzamer dan een paaltje meepakken. Dat laatste is mij gelukkig nooit gebeurd. Bij mijn laatste rit is wel een caravanspiegel gesneuveld. Met dank aan een tegenligger die niet op zijn eigen weghelft wist te blijven....:(

S-RS zei:
Een weekje uitrusten werd het dus niet, een hotel is soms zo gek nog niet :rolleyes:

Balen!

Met de E60 ben ik op weg naar de wintersport (in een hotel) gestrand, vijftig kilometer van mijn bestemming. Met vrouw en twee kleine kinderen, gezellig in de vrieskou. Uiteindelijk mocht ik in een 116D op zomerbanden terug naar NL, met achterlating van het gros van mijn bagage. Dan helpt een goed hotel ook niet meer.

the Fox zei:
Mijn ouders hadden 35 jaar geleden (de tijd vliegt, help!!) een relatief kleine en lichte Austin Allegro 1.5. Daar hingen ze een Eura-caravan achter met een opbouw van 3,80 m. Natuurlijk de bekende zakken met aardappelen mee. Toen we op de Autobahn in Duitsland reden ging het flink mis op het moment dat we vanuit een beschut deel een open dal inreden. De caravan werd gegrepen door een rukwind en de Austin ging mee. Eerst rechts tegen de vangrail geklapt, vervolgens 180 graden gedraaid om te eindigen met een klap tegen de linker vangrail. De caravan was rondom beschadigd, maar dat was het ergste niet. In de caravan was alles gelanceerd, van onderbroeken tot kruidenpotjes. Alles was aan gort. Gelukkig waren wij allen ongedeerd, hetgeen een wonder was gezien het feit dat mijn broer en ik zonder gordels op de achterbank zaten en de linker hoek van de caravan zich in de auto had geboord doordat de combinatie was geschaard. Ik vermoed dat dit ongeval niet was gebeurd wanneer we in een dikke Volvo hadden gereden.

Zo, dan heb je de schrik behoorlijk te pakken lijkt mij!

520d zei:
Heftig hoor. Zo zie je dat het lelijk mis kan gaan. Daar sta je niet bij stil, want dat gebeurt jou toch niet, is vaak de gedachte. Ik probeer me er altijd van bewust te zijn dat de totale combi dik 4.000 kg weegt en dat je daar met beleid mee moet rijden. Je hebt toch snel de neiging wat harder te willen rijden, en gevoelsmatig kan dat vaak ook. Maar er hoeft maar iets te gebeuren en het gaat stevig mis.

Qua kruissnelheid houd ik daarom eigenlijk altijd 100 km als maximum aan. Dat vind ik een prettige en comfortabele snelheid, waarmee je ook nog soepeltjes met de stroom meegaat. Een enkele keer wil ik bij inhalen dan wel eens gas bijgeven als de omstandigheden dat vragen, maar meestal is 100 voldoende om een vrachtwagen in het juiste tempo in te halen.

Bij het rijden op smalle wegen en bij tolhuisjes en benzinepompen rijd ik ook altijd heel rustig. Liever iets langzamer dan een paaltje meepakken. Dat laatste is mij gelukkig nooit gebeurd. Bij mijn laatste rit is wel een caravanspiegel gesneuveld. Met dank aan een tegenligger die niet op zijn eigen weghelft wist te blijven....:(

Jou caravan is toch 2.50m breed? Dat lijkt mij nog een behoorlijke uitdaging, ik vind de tolpoortjes met 2,30m al smal. Moet ik zeggen dat ze tolpoortjes het probleem niet zijn. Bij het tanken is het vooral even opletten welke pomp je pakt, de meeste inrichtingen zijn niet berekend op een combinatie van 12,5 meter.

520d zei:
Balen!

Met de E60 ben ik op weg naar de wintersport (in een hotel) gestrand, vijftig kilometer van mijn bestemming. Met vrouw en twee kleine kinderen, gezellig in de vrieskou. Uiteindelijk mocht ik in een 116D op zomerbanden terug naar NL, met achterlating van het gros van mijn bagage. Dan helpt een goed hotel ook niet meer.

Oeii dat is wel zuur zeg! Dat de auto en/of caravan kapot gaat is nog niet zo'n ramp, maar het gedoe dat je er van hebt is altijd zo vervelend. Zeker als je een deel van je bagage achter moet laten:rolleyes:

S-RS zei:
Jou caravan is toch 2.50m breed? Dat lijkt mij nog een behoorlijke uitdaging, ik vind de tolpoortjes met 2,30m al smal. Moet ik zeggen dat ze tolpoortjes het probleem niet zijn. Bij het tanken is het vooral even opletten welke pomp je pakt, de meeste inrichtingen zijn niet berekend op een combinatie van 12,5 meter.

Klopt, maar dat went stiekem best snel. Net als de lengte overigens. Wel uitkijken en rustig beoordelen hoe je een bepaalde situatie inrijdt. Mijn grootste probleem is vaak de campingplaats zelf. Eigenlijk is de caravan daar te groot voor, zeker als het van de afgebakende plekken zijn. Daar heb ik me wel een beetje op verkeken. Bigger is dus niet altijd better.....

520d zei:
S-RS zei:

Klopt, maar dat went stiekem best snel. Net als de lengte overigens. Wel uitkijken en rustig beoordelen hoe je een bepaalde situatie inrijdt. Mijn grootste probleem is vaak de campingplaats zelf. Eigenlijk is de caravan daar te groot voor, zeker als het van de afgebakende plekken zijn. Daar heb ik me wel een beetje op verkeken. Bigger is dus niet altijd better.....

Bij mijn vader is de auto + caravan spiegels ook 2.50...

Je hebt het vast moeilijk vooral als je dunne straatjes door moet...

the Fox zei:
520d zei:
Tja, daar maakt een ieder zijn eigen afweging. Mijn uitgangspunt was altijd dat de auto leeg minimaal hetzelfde moest wegen als de caravan met maximale belading. Bij mijn huidige combi haal ik dat net niet, maar met de belading van de auto compenseer ik dat wel. Ik heb nooit het gevoel gehad dat de caravan te zwaar is voor de auto. Het is een erg zekere combi met degelijk weggedrag.

Da's wel heftig! Je zou denken dat als de caravan redelijk zwaar is de wind daar lastig vat op krijgt. Gelukkig nooit zoiets meegemaakt. Een wonder dat er niemand gewond is geraakt.

Wel kent volgens mij iedere caravanrijder wel de zuigende werking van een passerende vrachtauto of met name een touringcarbus. Die laatste komen nog wel eens met 120 langsvliegen.....

KoenSteunenberg zei:
520d zei:
S-RS zei:

Bij mijn vader is de auto + caravan spiegels ook 2.50...

Je hebt het vast moeilijk vooral als je dunne straatjes door moet...

Tja,

Ik heb een klein, smal sleurhutje. Ik rij met de gedachte: Als de Camry er door kan, kan de sleurhut waarschijnlijk wel mee. Natuurlijk klopt dat niet als er een hoogtebeperking is maar verder kom ik overal met dat ding. Bovendien geeft een kleinere sleurhut meer een kampeergevoel: je leeft dan veel meer in de voortent.

Ik heb wel ervaren dat een auto met stuggere achterwielophanging prettiger rijdt. Zo'n Polo (als ik heb) heeft een achterwielophanging van onderbroekenelastiek en dat zorgt er voor dat een caravan meer de auto kan sturen. Jammer genoeg beoordelen instanties als KCK en de ANWB trekauto's niet op de stugheid van de achterwielophanging maar meer op massa en vermogen.

Wat ik mezelf nog steeds afvraag is waarom er geen caravans zijn met vier wielen. Lekker stabiel en je hebt geen reactiekrachten van de sleurhut op de auto.

Zo'n aanhanger, maar dan met opbouw:
Weijer%20schamel2as1.jpg

@RKE: zo een bedoel je:

schaftketen.JPG

:);)

Maar een draaistelaanhanger is veel moeilijker mee te manouvreren als je het niet gewend bent. En draaistelaanhangers kunnen ook redelijk makkelijk gaan slingeren.

Hoezo gaat zo'n schamelwagen redelijk makkelijk slingeren dan? M'n gevoel zegt het tegenovergestelde.

Is het ook niet zo dat sommige auto's een lager maximum trekgewicht hebben vwb een schamelwagen dan een 'gewone' aanhanger (omdat alleen de achterste wielen geremd zijn?). Zie verschil 'Autonoom' vs. 'Middenas geremd' op kenteken.

Edit: ZO wil ik nou graag gaan caravannen. Geweldig. Die Australiers hebben het begrepen.

s velthuis zei:
@RKE: zo een bedoel je:

schaftketen.JPG

:);)

Maar een draaistelaanhanger is veel moeilijker mee te manouvreren als je het niet gewend bent. En draaistelaanhangers kunnen ook redelijk makkelijk gaan slingeren.

Inderdaad, zo een. Maar dan meer "Tobbert", minder "Bob de Bouwer".

Slingeren. Een normale sleurhut wil ook best wel slingeren. Bij een draaistelaanhanger lijkt mij dat meer het gevolg van ruimte op de kogel en misschien kan je het draaistel dempen met een soort stuurdemper.

Jij hebt het ook over manoeuvreren. Ik ken slechts een persoon (ikke... ) die de caravan met de auto op zijn plek zet, de rest van het kampeervolk gebruikt daar de mover voor. Mijn vrouw schaamt zich er zelfs voor dat ik het leuk vind dat ding met de auto op zijn plek te duwen.

Maar je zit met die vier wielen nooit meer te tobben met kogeldruk en de caravan heeft veel minder invloed op het stuurgedrag van de auto. Kontkeuken, kopkeuken, fietsendrager met 6 fietsen achterop, twaalf mud aardappels in het laadruim... no problem. Plus dat je van het probleem af bent dat mensen niet begrijpen dat de zwaarste spullen zo dicht mogelijk bij de as moeten zitten. - Als dat al mogelijk is, sommige caravanbouwers bouwen zodanig dat je niet anders kan dan zover mogelijk naar voren (of achteren) laden.

rke zei:
Jij hebt het ook over manoeuvreren. Ik ken slechts een persoon (ikke... ) die de caravan met de auto op zijn plek zet, de rest van het kampeervolk gebruikt daar de mover voor. Mijn vrouw schaamt zich er zelfs voor dat ik het leuk vind dat ding met de auto op zijn plek te duwen.

En wat zeg jij dan? Doe het dan zelf!:D

Even wat verder gezocht en ze blijken wel degelijk te bestaan, dergelijke caravans. Bimobil maakt ze bijvoorbeeld:

G_3.jpg

p7220085_595.jpg

Hier (halverwege de pagina) en hier is er wat meer over te lezen. Grootste nadelen die ik lees zijn: zwaardere constructie nodig (bovenstaande is bijna 1900kg leeg), rijdt helemaal niet zo stabiel, hogere opbouw, duurder, lastig waterpas te zetten of met de hand te verplaatsen.

TYN zei:
Hoezo gaat zo'n schamelwagen redelijk makkelijk slingeren dan? M'n gevoel zegt het tegenovergestelde.

Ja, draaistelaanhangers (of schamelaanhangers) zijn inderdaad niet per definitie stabiel. Pas geleden nog een vrachtwagen ingehaald met een schamelaanhanger die aan het zig-zaggen was. Ook al een keer meegemaakt met zo'n broodwagen van het Stoepje. Misschien dat er met een demper op het draaistel wel iets te doen is, dat weet ik verder niet. Wel is het zo dat een schamelaanhanger inderdaad veel makkelijker te beladen is, daarom zal het bij truckaanhangers ook wel populair zijn.

Edit: ik zie dat jij ook al gevonden had dat ze niet zo stabiel zijn. Wist trouwens niet dat er echte caravans op deze basis gebouwd zijn. Grappig. Maar daar moet dus wel een vrachtwagen voor...

520d zei:
rke zei:

En wat zeg jij dan? Doe het dan zelf!:D
Ik vind het wel een uitdaging om een flink stuk achteruit te rijden met de caravan, liefst nog met een bochtje er bij. Nu moet ik wel zeggen dat het met mijn vouwcaravan wel wat gemakkelijker is, omdat ik vanuit de auto over het dak van de caravan kan kijken en eerder hoge obstakels die achter de caravan staan in de smiezen heb.

Dat is het punt. Ik zie echt helemaal niets van wat er achter de caravan gebeurt. Achteruit rijden voorkom ik dus liever zoveel mogelijk.

TYN zei:
Even wat verder gezocht en ze blijken wel degelijk te bestaan, dergelijke caravans. Bimobil maakt ze bijvoorbeeld:

G_3.jpg

p7220085_595.jpg

Hier (halverwege de pagina) en hier is er wat meer over te lezen. Grootste nadelen die ik lees zijn: zwaardere constructie nodig (bovenstaande is bijna 1900kg leeg), rijdt helemaal niet zo stabiel, hogere opbouw, duurder, lastig waterpas te zetten of met de hand te verplaatsen.

Geinig! Maar dat waterpas zetten is idd wel een issue. En dat gewicht!

520d zei:
S-RS zei:

Rijden met een caravan of, zoals in mijn geval, grote aanhangers vergt ook gewoon planning / vooruitkijken. Ergens inrijden is 1. Ergens weer uitkomen is 2. Ik rijd zelf regelmatig met een Ford F250 met een grote tandemasser, en dat vergt gewoon wat planning.

Zo is het. Maar dat vind ik ook wel weer leuk om te doen. Het verzet de zinnen. Ik ben met de caravan achter de auto meestal direct mijn zakelijke beslommeringen kwijt. Heerlijk!

Terug
Bovenaan