TYN
Net ingestapt
Leuke verhalen om te lezen!
@520d Mooie combinatie, met die Volvo. Is het ook de betere caravantrekker in vergelijking met de E38?
@S-RS Flinke caravan voor die Peugeot zeg. En verrassende prestaties inderdaad, is het de 163pk versie?
Hier geen rasechte kampeerder, maar een jaar of 5 geleden met 3 vrienden toch op het idee gekomen om een caravan te huren en daarmee naar de Spaanse Costa te gaan. De auto van ma, een Volvo V40 2.0 uit 2000, mochten we wel lenen. Zo gezegd, zo gedaan. Oude Adria gehuurd (beetje reclame mag wel, goed bedrijf was dat). Goeie 4 meter, 750kg leeggewicht, maar wél vierpersoons. Kan me de dag van ophalen nog goed herinneren. Verhuurbedrijf zit op de Veluwe, dus vanuit Zuid-Limburg best een stukje rijden. BE-rijbewijs, hoewel niet noodzakelijk voor deze combinatie, was inmiddels binnen, dus vol goede moed op pad met dat ding. Eenmaal op de snelweg zakte de moed me toch enigszins in de schoenen.. "Waar zijn we in hemelsnaam aan begonnen". Want wat reed dat onrustig, joh. Dit is duidelijk andere koek dan de dikke Vivaro met 1500kg tandemasser van de rijschool. Harder dan 90km/h durfde ik niet. Kwam denk ik doordat de caravan leeg was en daardoor veel te weinig gewicht op de kogel.
Ook leuk, bij thuiskomst kregen we het ding met geen mogelijkheid afgekoppeld. Dat ging bij het lessen toch zonder problemen. M'n vader stond het tafereel met 'die sleurhut' smalend te bekijken. Een kennis met 30 jaar caravan ervaring bood soelaas..
Dag van vertrek was ook leuk. Moet je je voorstellen: niet bijster grote Volvo tot de nok toe volgeladen, 4 redelijk uit de kluiten gewassen jongens én een beladen caravan. De voorwielen kwamen nog nét niet los van de grond.. M'n ouders stonden begrijpelijkerwijs enigszins bedenkelijk te kijken bij vertrek, maar wij hadden geen enkele zorgen. Mocht het mis gaan, dan hadden we altijd nog een ANWB buitenland abbo, mét vervangend vervoer. Zo verstandig waren we dan ook wel weer.
Al snel bleek dat de 2-liter er flink aan moest trekken. De paar kilometer die m'n moeder er elke dag mee naar haar werk reed hadden de 136 paarden on-ge-lofelijk lui gemaakt. Helling op bij Luik ging in de 2 met 5000 toeren. Gelukkig kwam de Volvo gaandeweg steeds meer in z'n element en een paar honderd kilometer verder trok hij de combinatie zonder problemen. Helling op in z'n 3, de rest in 4. En met wat gewicht op de kogel, bleek het opeens een verrassend stabiele combinatie! Alleen die zuiging na het inhalen van een vrachtwagen was aardig merkbaar. Ik hou van doorrijden en dat deed ik met de caravan dus ook. 110km/h kruissnelheid was geen enkel probleem. Het ding lag als een blok achter de auto. Op een verlaten stukje in Noord-Frankrijk meen ik zelfs even 120km/h op de teller gezien te hebben.. Wat ik leuk vond, is dat je na verloop van tijd in je soort van eigen colonne rijdt. Met 110km/h haal je natuurlijk bijna alle caravans in, maar op een gegeven moment bevond ik me tussen een stuk of 3 andere caravanners die min of meer hetzelfde tempo aanhielden. Leuk rijden is dat. Waar ik voorheen met medelijden naar die slome caravans keek als ik ze met 150km/h inhaalde op de Autoroute, had ik er nu zowaar plezier in. Het verbruik met dat tempo was wel gruwelijk, 1 op 5 haalde hij niet.
Op de terugweg wel even een momentje gehad. Péage, lange rij, lichte helling.. I.c.m. een benzinemotor is dat hét recept voor koppelingsproblemen. Die kregen we dan dus ook. Op een gegeven moment bleef de motor trekken met volledig ingedrukte koppeling. Motor uit, alarmlichten aan, en daar sta je dan, midden tussen het andere verkeer. Dan zit je toch even wat minder relaxt achter het stuur. 5 minuten gewacht tot de rij voor me bijna helemaal weg was en de koppeling voldoende afgekoeld, en toen konden we weer verder.
Maar het moet gezegd, geweldige vakantie gehad.
Het was voor ons alle 4 de eerste keer kamperen, dus je loopt tegen dingetjes aan waar je echt niet aan gedacht hebt. Maar verder is het kamperen erg goed bevallen. Ik sluit zeker niet uit dat ik dat later nog eens ga doen. Maar dan niet op de Hollandse manier: voor een paar weken naar een Hollandse enclave in Zuid-Europa om daar elke avond 'lekker gezellig' met de Hollandse buren te barbecuen. Ieder z'n ding, maar mij niet gezien.
@520d Mooie combinatie, met die Volvo. Is het ook de betere caravantrekker in vergelijking met de E38?
@S-RS Flinke caravan voor die Peugeot zeg. En verrassende prestaties inderdaad, is het de 163pk versie?
Hier geen rasechte kampeerder, maar een jaar of 5 geleden met 3 vrienden toch op het idee gekomen om een caravan te huren en daarmee naar de Spaanse Costa te gaan. De auto van ma, een Volvo V40 2.0 uit 2000, mochten we wel lenen. Zo gezegd, zo gedaan. Oude Adria gehuurd (beetje reclame mag wel, goed bedrijf was dat). Goeie 4 meter, 750kg leeggewicht, maar wél vierpersoons. Kan me de dag van ophalen nog goed herinneren. Verhuurbedrijf zit op de Veluwe, dus vanuit Zuid-Limburg best een stukje rijden. BE-rijbewijs, hoewel niet noodzakelijk voor deze combinatie, was inmiddels binnen, dus vol goede moed op pad met dat ding. Eenmaal op de snelweg zakte de moed me toch enigszins in de schoenen.. "Waar zijn we in hemelsnaam aan begonnen". Want wat reed dat onrustig, joh. Dit is duidelijk andere koek dan de dikke Vivaro met 1500kg tandemasser van de rijschool. Harder dan 90km/h durfde ik niet. Kwam denk ik doordat de caravan leeg was en daardoor veel te weinig gewicht op de kogel.
Ook leuk, bij thuiskomst kregen we het ding met geen mogelijkheid afgekoppeld. Dat ging bij het lessen toch zonder problemen. M'n vader stond het tafereel met 'die sleurhut' smalend te bekijken. Een kennis met 30 jaar caravan ervaring bood soelaas..
Dag van vertrek was ook leuk. Moet je je voorstellen: niet bijster grote Volvo tot de nok toe volgeladen, 4 redelijk uit de kluiten gewassen jongens én een beladen caravan. De voorwielen kwamen nog nét niet los van de grond.. M'n ouders stonden begrijpelijkerwijs enigszins bedenkelijk te kijken bij vertrek, maar wij hadden geen enkele zorgen. Mocht het mis gaan, dan hadden we altijd nog een ANWB buitenland abbo, mét vervangend vervoer. Zo verstandig waren we dan ook wel weer.
Al snel bleek dat de 2-liter er flink aan moest trekken. De paar kilometer die m'n moeder er elke dag mee naar haar werk reed hadden de 136 paarden on-ge-lofelijk lui gemaakt. Helling op bij Luik ging in de 2 met 5000 toeren. Gelukkig kwam de Volvo gaandeweg steeds meer in z'n element en een paar honderd kilometer verder trok hij de combinatie zonder problemen. Helling op in z'n 3, de rest in 4. En met wat gewicht op de kogel, bleek het opeens een verrassend stabiele combinatie! Alleen die zuiging na het inhalen van een vrachtwagen was aardig merkbaar. Ik hou van doorrijden en dat deed ik met de caravan dus ook. 110km/h kruissnelheid was geen enkel probleem. Het ding lag als een blok achter de auto. Op een verlaten stukje in Noord-Frankrijk meen ik zelfs even 120km/h op de teller gezien te hebben.. Wat ik leuk vond, is dat je na verloop van tijd in je soort van eigen colonne rijdt. Met 110km/h haal je natuurlijk bijna alle caravans in, maar op een gegeven moment bevond ik me tussen een stuk of 3 andere caravanners die min of meer hetzelfde tempo aanhielden. Leuk rijden is dat. Waar ik voorheen met medelijden naar die slome caravans keek als ik ze met 150km/h inhaalde op de Autoroute, had ik er nu zowaar plezier in. Het verbruik met dat tempo was wel gruwelijk, 1 op 5 haalde hij niet.
Op de terugweg wel even een momentje gehad. Péage, lange rij, lichte helling.. I.c.m. een benzinemotor is dat hét recept voor koppelingsproblemen. Die kregen we dan dus ook. Op een gegeven moment bleef de motor trekken met volledig ingedrukte koppeling. Motor uit, alarmlichten aan, en daar sta je dan, midden tussen het andere verkeer. Dan zit je toch even wat minder relaxt achter het stuur. 5 minuten gewacht tot de rij voor me bijna helemaal weg was en de koppeling voldoende afgekoeld, en toen konden we weer verder.
Maar het moet gezegd, geweldige vakantie gehad.