Tja...
Wij hebben inmiddels ook wel wat campings gezien.
Wat mij wel opvalt, heel veel Nederlanders gaan naar het zuiden. Toch is Scandinavie ook heel erg mooi, in Zweden mag je nog gewoon langs de kant van de weg camperen en die "weg" kan een gravelpad zijn van tientallen kilometers waar je in weken tijd misschien wel twee mensen ziet. Ik heb een collega gehad die iedere winter met de langlaufskies naar Noorwegen vertrok om twee weken in zijn eentje door de ongerepte sneeuw te banjeren.
Ook is het voor een Nederlander een unieke ervaring niet te kunnen slapen van uilen die de hele dag door naar elkaar roepen. Of een snoek van 125 cm aan een haakje te zien - dat ontneemt de lust te zwemmen nog beter dan die paar graden boven nul van het zwemwater.
Ik ben ook nog op zoek geweest naar elanden maar die zijn tegenwoordig (na Tjernobyl) niet meer zo talrijk.
Toch zijn we ook vaak naar het zuiden gereist en zelfs in Nederland hebben we gekampeerd. Nederland is een ideale vakantieplek met kleine kinderen (dan verstaan ze het gebrabbel van de kleine) en je hebt niet het probleem waarvoor je dvd-spelers nodig hebt - In Nederland is de stichting SVR een aanrader. In het zuiden reizen we met een luifeltje voor ons sleurhutje, als we noordelijker blijven nemen we de voortent mee.
We doen ook wel eens een dag een onafhankelijk programma. Dan gaat mijn echtgenote lekker winkelen en ik ga een mooie route rijden met de hoerensloep. Vorig jaar nog de Stelvio onveilig gemaakt (letterlijk, een Lambo bijsloffen met zo'n gezins-gedrocht is een aanslag op de toch al zwakke remmerij) en dan vermaak ik mezelf kostelijk. In ieder geval vermaak ik mezelf dan beter dan met het kijken naar tig onbetaalbare Gukkie brillen en DolleGabanana tassies.
In de toekomst wil ik de sleurhut inruilen voor een motor-aanhangertje. Dan twee motorfietsjes er op en huisje of hotelletje huren. En ik ben ook nog niet op het vasteland van Groot Brittannie geweest

en landen als Polen, Ierland, Finland staan ook nog op de verlanglijst.
Dit jaar willen we richting Zuid Frankrijk / Portugal. We plannen meestal kort van te voren waar we precies heen gaan (in het hoogseizoen is een reservering handig), waarbij het oorspronkelijke plan soms helemaal omgegooid kan worden. Zo zijn we een keer naar Zuid Duitsland vertrokken en toch maar "even" doorgereden via Lichtenstein, Zwitserland, Italie, Frankrijk en Belgie.
Maar, dat is vakantie. Hier vind ik het mooi, hier blijf ik even. Daar vind ik het minder, daar ben ik zo weer vertrokken.