Het Caravan Topic

Oef, dat is een grote wens van ons, van mij. Mijn eega is geheel Londonfreak, ging voordat ze mij kende een week naar de stad met haar zus en keek dan 15 musicals. Uiteraard in een hotel. Da's dan net as met jouw Romereis het meest ideaal.

Ik zou graag met de caravan naar Engeland willen, zie wel tegen de kosten van de bootreis en het linksrijden op. Maar daar kunnen we ons nog in verdiepen.

Joost PP zei:
Dat is een hotel toch ook? Daar is het helemaal een eigen woonruimte. Met nog eens de beperkingen die je bijvoorbeeld wel hebt bij een appartement. Behalve in Engeland, daar kun je je eigen kopje koffie of thee zetten.
Voor ons zou een hotel geen opie zijn, zeker niet als je kinderen hebt. Dan is een camping (uiteraard met redelijk weer) verreweg te prefereren.

Ja, daar heb je zeker gelijk in. Voor kinderen is kamperen een feest, dan komen ze leeftijdsgenootjes tegen waar ze mee kunnen spelen. Ik snap daarom ook heel goed waarom mensen naar de camping op vakantie gaan.

Het is alleen niets voor mij.

A110-50 zei:
JW01 zei:
Bij aankomst ga je de caravan waterpas zetten, wat soep opwarmen en broodjes smeren. Eventueel nog een douche nemen en dan naar bed.

Opgewarmde soep en broodjes smeren als diner op vakantie. Denk inderdaad dat ik een andere associatie heb bij het woord 'vakantie', ivm de crepeerders hier, als ik het zo lees.

Voor de één is vakantie een aantal weken luieren, voor de ander is het een paar weken actief zijn met wandelen, fietsen en/of kanoën. Weer een ander laat zich door tropische oorden vervoeren in zweterige taxibusjes en anderen gaan er prat op om low budget met een tent rond te trekken in de wildernis of zich te laten vollopen in een all-inclusive vakantieoord. Vakantie is datgene waavan de mensen vinden dat het hun zinnen het beste kan verzetten.
Van alleen een strandvakantie zou ik doodongelukkig worden. Na twee dagen heb ik het wel gezien met dat strand, die smerige zonnebrand en dat zand in elke lichaamsopening.

Joost PP zei:
Ik zou graag met de caravan naar Engeland willen, zie wel tegen de kosten van de bootreis en het linksrijden op. Maar daar kunnen we ons nog in verdiepen.

Rond 1985 ben ik met mijn ouders met de camper naar Engeland gegaan. Het links rijden went snel, maar met zo'n brede auto moet je vooral in kleine dorpjes goed uitkijken, vooral als er brede auto's tegemoet komen rijden, zoals de blauwe Daimler waarvan mijn pa met de hoek van de camperuitbouw het voorspatboard raakte en tevens een streep trok over de zijkant van de auto. Onderdelen van Daimlers zijn duur, zo merkten we al snel.... Koplampje, bumpertje, spatboard....... Slik.

the Fox zei:
A110-50 zei:
JW01 zei:
Bij aankomst ga je de caravan waterpas zetten, wat soep opwarmen en broodjes smeren. Eventueel nog een douche nemen en dan naar bed.

Opgewarmde soep en broodjes smeren als diner op vakantie. Denk inderdaad dat ik een andere associatie heb bij het woord 'vakantie', ivm de crepeerders hier, als ik het zo lees.

Voor de één is vakantie een aantal weken luieren, voor de ander is het een paar weken actief zijn met wandelen, fietsen en/of kanoën. Weer een ander laat zich door tropische oorden vervoeren in zweterige taxibusjes en anderen gaan er prat op om low budget met een tent rond te trekken in de wildernis of zich te laten vollopen in een all-inclusive vakantieoord. Vakantie is datgene waavan de mensen vinden dat het hun zinnen het beste kan verzetten.
Van alleen een strandvakantie zou ik doodongelukkig worden. Na twee dagen heb ik het wel gezien met dat strand, die smerige zonnebrand en dat zand in elke lichaamsopening.

Even over dat "luieren" dan betekend dat dus dat ik het hele jaar op vakantie ben.

Nog even voor de negatievelingen ik start zo nog een topic.

opvakantie.jpg

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Joost PP zei:
Dat is een hotel toch ook? Daar is het helemaal een eigen woonruimte. Met nog eens de beperkingen die je bijvoorbeeld wel hebt bij een appartement. Behalve in Engeland, daar kun je je eigen kopje koffie of thee zetten.
Voor ons zou een hotel geen opie zijn, zeker niet als je kinderen hebt. Dan is een camping (uiteraard met redelijk weer) verreweg te prefereren.

Ja, daar heb je zeker gelijk in. Voor kinderen is kamperen een feest, dan komen ze leeftijdsgenootjes tegen waar ze mee kunnen spelen. Ik snap daarom ook heel goed waarom mensen naar de camping op vakantie gaan.

Het is alleen niets voor mij.

Ik vind dat mooi om te horen, als je dit in het eerste bericht had neergezet, had dit 15 PB berichten gescheeld....

the Fox zei:
Joost PP zei:

Rond 1985 ben ik met mijn ouders met de camper naar Engeland gegaan. Het links rijden went snel, maar met zo'n brede auto moet je vooral in kleine dorpjes goed uitkijken, vooral als er brede auto's tegemoet komen rijden, zoals de blauwe Daimler waarvan mijn pa met de hoek van de camperuitbouw het voorspatboard raakte en tevens een streep trok over de zijkant van de auto. Onderdelen van Daimlers zijn duur, zo merkten we al snel.... Koplampje, bumpertje, spatboard....... Slik.

Oef, da's wel een angstbeeld. Misschien dan toch maat een B&B'tj?

JW01 (vanaf een Appel) zei:
A110-50 zei:
JW01 zei:

Je bent verwend... :p

Dat kan ik niet ontkennen nee;)

Maar 'afzien' als vakantie gaat me gewoon te ver. Dan kan je toch net zo goed thuisblijven...

Heerlijk, buiten zijn, rond trekken, landen en culturen bezoeken en aktief zijn. In Europa bij voorkeur met eigen vervoer en tent/vouwwagen/caravan, buiten Europa hangt het van de omstandigheden af. Ik mag graag buiten zijn en aktief zijn, de tent heeft mijn voorkeur, maar het is slechts een plek om te slapen. Dit jaar vermoedelijk met onze Camplet Royal achter de Oc richting Slovenië of met een Knaus achter de Oc richting het Spreewald en west-Polen. Beetje afhankelijk of onze kleinste de nachten gaat doorslapen of niet. Tent is met drie kleintjes momenteel even geen optie meer. Ben simpelweg dan te veel tijd kwijt met het opruimen en opzetten tijdens het rondtrekken. Zo'n Camplet is dan ideaal, bedden strak trekken, 6 haringen eruit, 2 stokken loshalen en de hele tent klapt in z'n geheel met slaaptenten en al terug in de bak. Achterwand met de keuken dichtklappen, fietsen op het deksel en klaar. Caravan gaat nog sneller (de kunst is om vooral geen troep mee te nemen, alleen het hoognodige): pootjes opdraaien, luifeltje indraaien, stekker eruit en klaar. Hotel biedt meer comfort, maar is me vaak wel te onpersoonlijk. Zeker de hotels van ketens lijken allemaal op elkaar en vind ik met (kleine) kinderen niet zo ideaal. Te weinig bewegingsvrijheid. Maar dat is smaak.

A110-50 zei:
Maar 'afzien' als vakantie gaat me gewoon te ver. Dan kan je toch net zo goed thuisblijven...

Ik kan me wel voorstellen dat mensen zo denken. Waarom krom liggen in een tochtig tentje als je in een dik hotelbed kunt liggen? Ik denk dat dat dieper zit dan afzien. Het gevoel van totaal vrij zijn weegt voor mij persoonlijk veel zwaarder dan het feit of ik een keer een steentje onder mijn inflating voel. Ik ben zelf bijna 10 jaar reisleider geweest bij een goedkopere aanbieder van aktieve vakanties. Was heel leuk, had altijd reizigers van heel diverse pluimage met slechts één overeenkomst: ze wilden niet twee weken stil zitten. De reizen waren goedkoop en compleet, alleen het eten moest je zelf voor zorgen. Veel studenten in de groep gehad die inderdaad voor de opgewarmde soep en broodjes gingen, maar bv ook in Italië ooit een advocaat in de groep die een complete lijst van fantastische restaurantjes bij zich had en iedere avond voor minstens 75 euro uit ging eten. Hij hoefde geen dure reis te hebben, zijn lol zat erin om van het reisbudget iedere avond lekker en lokaal te eten. En de grap? Allemaal hadden ze een topvakantie. Zo veel mensen, zo veel wensen. Gelukkig maar.

Overigens ooit een rondreis gemaakt door zuidelijk Afrika. Toen konden we kiezen tussen hotels/lodges of een kampeerrondreis. Gekozen voor die laatste. De magnifieke sterrenhemel, 's nachts de grazende nijlpaarden in de buurt horen, een meter naast je tentje een jakhals horen huilen en dat elders op de savanne beantwoord horen worden vanuit je bedje, met de hele zwik in een kampje tussen het wild in de Okavango staan, 's avonds rond het vuur aan de praat raken met het personeel en de mensen uit de omgeving, prima gegeten van de braai en de grill die we bij ons hadden, echt on-ver-ge-te-lijk. In Namibië één nacht in een hostel geslapen met een andere hotelgroep. Die bleken de reis echt totaal anders ervaren te hebben, hadden eigenlijk maar heel weinig van Afrika mee gekregen. Die waren zelfs lichtelijk teleurgesteld. Toen wist ik zeker dat we in elk geval voor die reis de juiste keuze hadden gemaakt. Ook al waren de nachten soms inderdaad best wel fris.

s velthuis zei:
Overigens ooit een rondreis gemaakt door zuidelijk Afrika. Toen konden we kiezen tussen hotels/lodges of een kampeerrondreis. Gekozen voor die laatste. De magnifieke sterrenhemel, 's nachts de grazende nijlpaarden in de buurt horen, een meter naast je tentje een jakhals horen huilen en dat elders op de savanne beantwoord horen worden vanuit je bedje, met de hele zwik in een kampje tussen het wild in de Okavango staan, 's avonds rond het vuur aan de praat raken met het personeel en de mensen uit de omgeving, prima gegeten van de braai en de grill die we bij ons hadden, echt on-ver-ge-te-lijk.

Dat kan ik beamen. Ik heb zelf gekampeerd in landen als Kenia, Tanzania, Mozambique, Malawi én Zuid Afrika. Dat is overweldigend. In Tanzania heb ik op de rand van de Ngorongoro-krater gekampeerd. Dat was behoorlijk fris, maar ik had de dag daarvoor op een markt een deken gekocht die ook door de lokale bevolking werd gebruikt. Die isoleerde goed.

Ik heb daar ook geleerd dat als een gids tegen je zegt geen eten in de tent te houden, je dat ook echt niet moet doen. Een stelletje in een tent iets verderop had dat advies in de wind geslagen en werd midden in de nacht door een groep zwijnen uit de tent gedreven. Spectaculair. De zwijnen waren via de voorzijde de tent binnengedrongen en de kampeerders hadden de achterzijde van de tent kapot gescheurd om weg te kunnen komen. Dat mis je allemaal als je in een hotel zit :) .

Elke avond sliep ik als een blok, ongeacht de ondergrond. En de sterrenhemel is onbeschrijfelijk mooi.

Nadeel van kamperen kan zijn dat je last hebt van snurkers. Wat mij betreft komt er op campings een toegangsverbod voor snurkers, zowel menselijke als dierlijke snurkers (ik herinner mij een hond in Frankrijk, niet normaal).

Maar ook in B&B's in Ierland heb ik last gehad van snurkers. Ze zijn overal!

JW01 (vanaf een Appel) zei:
A110-50 zei:
Bizar. Of gewoon nooit (goed) geprobeerd?

Wel eens drie weken gekampeerd? :T Ik snap wel dat voor sommigen misschien "creperen" kan zijn, maar goed. :)

Ja, helaas wel;) Heimwee heb ik nooit, maar vond t niet erg weer normaal te kunnen slapen in een bed, zonder door lawaai van schreeuwende kinderen of zelfs glasbak-geluid gewekt te worden. En dat scheen dan nog een 5-sterren camping te zijn.

A110-50 zei:
Ja, helaas wel;) Heimwee heb ik nooit, maar vond t niet erg weer normaal te kunnen slapen in een bed, zonder door lawaai van schreeuwende kinderen of zelfs glasbak-geluid gewekt te worden. En dat scheen dan nog een 5-sterren camping te zijn.

Dat kan. Is toch ook niets mis mee? Mijn tent heeft in San Gimignano ooit op een plekje gestaan waarvan ik me afvroeg waarom daar niemand stond. Was een drukke, kleine camping en het was een mooie plek qua uitzicht. En toen sloeg om 1 uur 's nachts de achter de bosjes verborgen zwembadreiniging aan... Wat heb ik gevloekt na drie uur. :( Het is niet altijd rozengeur en maneschijn.

Het maakt in mijn geval nooit iets uit of ik in een tent, caravan, hotel of B&B vakantie vier. Zodra ik ergens arriveer start er iemand een kettingzaag. Vaste prik, de rode draad door mijn vakanties. Tijdens mijn vakanties verdwijnen hele bossen in mijn omgeving.

s velthuis zei:
A110-50 zei:

Dat kan. Is toch ook niets mis mee? Mijn tent heeft in San Gimignano ooit op een plekje gestaan waarvan ik me afvroeg waarom daar niemand stond. Was een drukke, kleine camping en het was een mooie plek qua uitzicht. En toen sloeg om 1 uur 's nachts de achter de bosjes verborgen zwembadreiniging aan... Wat heb ik gevloekt na drie uur. :( Het is niet altijd rozengeur en maneschijn.

Niks mis mee? Meen je dat?
Heerlijk, een vakantie waar je niet eens kan uitslapen of wakker wordt van allerlei lawaai of geschreeuw. Als je dat normaal vindt tijdens een verblijf begrijp ik echt niet waarom je op vakantie gaat...

@ Joost PP post van 19-4 8.11uur: Die kleine ziet er op foto 2 inderdaad niet heel vrolijk uit. Die bedacht zich: Nu moeten papa en mamma dit alles nog uit gaan pakken?:)

@Fox: Ik heb heerlijk gelachen over je strand escapades, eten in de tent bewaren en de kettingzaag. Alles heel herkenbaar. Mooi moment is wel dat op een uniek moment een mogelijke deelnemer van Jackass een enorme boom gaat vellen: Staande op een huishoudtrapje met een kettingzaag. Zelden zo gelachen.

A110-50 zei:
Heerlijk, een vakantie waar je niet eens kan uitslapen of wakker wordt van allerlei lawaai of geschreeuw. Als je dat normaal vindt tijdens een verblijf begrijp ik echt niet waarom je op vakantie gaat...

Tja, ook dat is persoonlijk. Normaal gesproken ben ik wakker tussen 6.30u en 7.30u. Ongeacht welk moment in het jaar, ongeacht hoe laat ik naar bed ben gegaan. Om half vier erin, om half zeven wakker. Overigens maak ik op de campings waar ik kom (en ik heb er echt al heel wat tientallen misschien honderden) gehad zelden mee dat er (geluids)overlast is. Hooguit het gefluit van de vogels. Alleen als je rustige nachten wilt, kun je kustcampings en andere campings waar relatief veel jongeren drank komen hijsen beter mijden. Al zijn die 's ochtends vaak juist wel heel rustig :) Maar kampeerders zijn doorgaans behoorlijk sociaal ingesteld en gericht op de omgeving. Meer dan eens meegemaakt dat we 's avonds terug kwamen, het bv even geregend bleek te hebben en dat iemand even zo vriendelijk was geweest om even de was achter het tentdoek te gooien.

s velthuis zei:
Meer dan eens meegemaakt dat we 's avonds terug kwamen, het bv even geregend bleek te hebben en dat iemand even zo vriendelijk was geweest om even de was achter het tentdoek te gooien.
Op het vuile grondzeil....... :)

the Fox zei:
s velthuis zei:
Meer dan eens meegemaakt dat we 's avonds terug kwamen, het bv even geregend bleek te hebben en dat iemand even zo vriendelijk was geweest om even de was achter het tentdoek te gooien.

Daar was ons tentje te klein voor... ;) Lag dan gewoon op de slaapzak. Maar het gaat om de intentie. Een hand is snel toegestoken op de camping, of er nou een caravan op de plek 'gemoved' moet worden of er midden in een de nacht een tent getaped moet worden. Nooit problemen mee gehad.

Toen ik jong was, gingen we altijd naar de camping met een caravan en tentjes. Vond het altijd erg leuk, wat ik niet prettig vond waren de wc's en de douches. Maar ik begrijp dat tegenwoordig de meeste caravans een toilet en douche hebben, dus dat is geen probleem meer.

Een keer per jaar kampeer ik nog een nacht. Tijdens een jaarlijkse wielerronde slapen we met zo'n tien tot twintig man (m/v) in een grote tent. Daar heb ik geen probleem mee. Maar eigenlijk gaan we alleen nog maar op vakanties in hotels.

Of ik ooit zelf nog zou kamperen? Dat weet ik niet. Tot nu toe vind ik het heerlijk om naar een hotel te gaan. Gewoon een paar daagjes er tussenuit.

Twix zei:
Toen ik jong was, gingen we altijd naar de camping met een caravan en tentjes. Vond het altijd erg leuk, wat ik niet prettig vond waren de wc's en de douches.

In de meeste landen en op de meeste campings is het sanitair de afgelopen 10, 15 jaar met sprongen vooruit gegaan. Wat nog steeds niet wil zeggen dat het altijd goed is, maar franse toiletten of gore toiletblokken kom ik steeds minder tegen. Bovendien zijn er steeds meer reviewsites waarop dat snel genoeg te controleren is. Ook met een pleerol over de camping heb ik al jaren niet meer hoeven doen en douchemunten beginnen ook een uitstervend fenomeen te worden. In de Knaus zit wel zo'n chemisch toiletje dat de kinderen gebruiken, maar dat is zeker niet ideaal. Minimale spoeling en na een paar dagen kun je die cassette weer ergens legen. Liever gewoon het campingsanitair. En ach, voor die 15 minuutjes dat je er dag doorbrengt in het sanitairgebouw...

Altai zei:
@ Joost PP post van 19-4 8.11uur: Die kleine ziet er op foto 2 inderdaad niet heel vrolijk uit. Die bedacht zich: Nu moeten papa en mamma dit alles nog uit gaan pakken?:)

De kleine was ook net wakker trouwens, het was pittig afzien, kamperen in Denthe en totaan Hoogeveen met twee jengelende kids in de auto zitten. ien minuten voor aankomst viel ze in slaap. Ook dat hoort er dan weer bij. We hebben die vakantie (2009) bij de Media Markt twee schermpjes gekocht en het was en wereld van verschil. Iedereen kan zeggen "vroeger in de Kadett, Simca, hadden we dat niet en keken we naar buiten om nummerborden te tellen'. Het echte verhaal is waarschijnlijk dat die reizen vroeger oersaai en vervelend waren....maar dat zijn we vergeten.

julizwane41.jpg

s velthuis zei:
Twix zei:
Toen ik jong was, gingen we altijd naar de camping met een caravan en tentjes. Vond het altijd erg leuk, wat ik niet prettig vond waren de wc's en de douches.

In de meeste landen en op de meeste campings is het sanitair de afgelopen 10, 15 jaar met sprongen vooruit gegaan. Wat nog steeds niet wil zeggen dat het altijd goed is, maar franse toiletten of gore toiletblokken kom ik steeds minder tegen. Bovendien zijn er steeds meer reviewsites waarop dat snel genoeg te controleren is. Ook met een pleerol over de camping heb ik al jaren niet meer hoeven doen en douchemunten beginnen ook een uitstervend fenomeen te worden. In de Knaus zit wel zo'n chemisch toiletje dat de kinderen gebruiken, maar dat is zeker niet ideaal. Minimale spoeling en na een paar dagen kun je die cassette weer ergens legen. Liever gewoon het campingsanitair. En ach, voor die 15 minuutjes dat je er dag doorbrengt in het sanitairgebouw...

Ja da's waar. Wij gebruiken deeigen WC alleen voor de nacht en als het heel hard regent. Op vrijwel alle campings heb je papier en zeep.

the Fox zei:
s velthuis zei:
Overigens ooit een rondreis gemaakt door zuidelijk Afrika. Toen konden we kiezen tussen hotels/lodges of een kampeerrondreis. Gekozen voor die laatste. De magnifieke sterrenhemel, 's nachts de grazende nijlpaarden in de buurt horen, een meter naast je tentje een jakhals horen huilen en dat elders op de savanne beantwoord horen worden vanuit je bedje, met de hele zwik in een kampje tussen het wild in de Okavango staan, 's avonds rond het vuur aan de praat raken met het personeel en de mensen uit de omgeving, prima gegeten van de braai en de grill die we bij ons hadden, echt on-ver-ge-te-lijk.

Dat kan ik beamen. Ik heb zelf gekampeerd in landen als Kenia, Tanzania, Mozambique, Malawi én Zuid Afrika. Dat is overweldigend. In Tanzania heb ik op de rand van de Ngorongoro-krater gekampeerd. Dat was behoorlijk fris, maar ik had de dag daarvoor op een markt een deken gekocht die ook door de lokale bevolking werd gebruikt. Die isoleerde goed.

Ik heb daar ook geleerd dat als een gids tegen je zegt geen eten in de tent te houden, je dat ook echt niet moet doen. Een stelletje in een tent iets verderop had dat advies in de wind geslagen en werd midden in de nacht door een groep zwijnen uit de tent gedreven. Spectaculair. De zwijnen waren via de voorzijde de tent binnengedrongen en de kampeerders hadden de achterzijde van de tent kapot gescheurd om weg te kunnen komen. Dat mis je allemaal als je in een hotel zit :) .

Elke avond sliep ik als een blok, ongeacht de ondergrond. En de sterrenhemel is onbeschrijfelijk mooi.

Nadeel van kamperen kan zijn dat je last hebt van snurkers. Wat mij betreft komt er op campings een toegangsverbod voor snurkers, zowel menselijke als dierlijke snurkers (ik herinner mij een hond in Frankrijk, niet normaal).

Maar ook in B&B's in Ierland heb ik last gehad van snurkers. Ze zijn overal!

Ook kreuners kunnen voor de nodige overlast zorgen :D

s velthuis zei:
the Fox zei:
s velthuis zei:

Daar was ons tentje te klein voor... ;) Lag dan gewoon op de slaapzak. Maar het gaat om de intentie. Een hand is snel toegestoken op de camping, of er nou een caravan op de plek 'gemoved' moet worden of er midden in een de nacht een tent getaped moet worden. Nooit problemen mee gehad.

Dat klopt. De bereidwilligheid om elkaar te helpen is op de camping altijd erg groot.

A110-50 zei:
s velthuis zei:
A110-50 zei:

Ik werd eergisteren ook wakker gemaakt door lawaai in een hotel. Dat was echter in het midden van Parijs, waar ze bezig waren met de weg. ;)

Dit was in 2011, we gingen naar Italië maar om de reis te breken gingen we ook twee dagen naar Playmobilland. Hartstikke leuk voor kids van tussen de 5 en 8 jaar, maar dit terzijde.

Deze onheilspellende wolken hingen op de laatste avond al boven de camping. Gelukkig hielden we het nog droog. Op de dag van vertrek kwam het met bakken uit de hemel. Voor ons was het een kwestie van caravan rijkaarmaken, een sprint naar het washoekje voor de verfrissingen, stroomkabel afkoppelen, pootjes uitdraaien, aankoppelen en rijden maar. Het ontbijt namen we 80 km verderop langs de snelweg. Dat vind ik dan weer het mooie van de caravan. Was met de vouwwagen niet zo gelukt.

zurmuhle2_zpse6eeb6b3.jpg

We blijven dit jaar (net als in 2013) drie weken in Nederland, dit geeft flink wat rust, maar we verlangen toch wel weer naar het avontuurlijk trekken met de caravan. Gaat in 2015 zeker weer gebeuren.

Dit soort doortrekcampings langs de Duitse snelwegen zijn wel weer minder leuk. Je hebt ze helaas nodig want je dagafstand is beperkt. Het is voor 20 euro een veredelde parkeerplaats waar je veilig de nacht doorbrengt. OK er is een winkel en een douche, maar verder is er weinig aan.
Voordeel is dat de auto aan de caravan blijft gekoppeld, je rijdt dus zo weer weg. Maar eigenlijk moet je gewoon twee of drie dagen blijven, al is het alleen al voor de plek.

P1080317_zpse4e3b948.jpg

Ja, is zeker zo. Toen we echter met de caravan weg waren viel ons wel één ding op: het weer is altijd beter dan het vanuit zo'n caravan lijkt. Ik kook altijd buiten en had ook met de caravan gewoon onze twee benzinebranders bij ons (want je weet, gas is om op te rijden, diesel om op te stoken en benzine om op te koken) en we hebben altijd buiten gezeten. Maar bv in Klingenbrunn waren we daarmee wel de enigen. Iedereen had zich binnen verschanst in de motregen. Ook met de tent in Noorwegen trokken we er iedere dag op uit en het zag er vaak grijs en dreigend uit (en vanachter glas waarschijnlijk nog veel enger), maar buiten viel echt reuze mee. Pas als je echt de hele dag buiten leeft, valt dat op. Wat niet wegneemt dat opbreken in de stromende regen gewoon beroerd is. In Innerleithen kwamen we ooit met de groep in de stromende regen aan, na een verder mooie fietstocht. Voor de camping stond 10 cm water (busje planeerde zo de camping op) en toen moesten er nog 12 tentjes opgezet worden. Kwam iedereen helpen, mensen hielden zeilen boven onze hoofden en tent voor tent werd in no time in de grond gedrukt. Binnen een half uur stond alles, kurkdroog opgezet. Vind ik mooi, die hulpvaardigheid krijg ik een warm gevoel van. Maar caravans waren toen fijner geweest :)

Klaar voor vertrek.
Foto-3RMTHIR7-D.jpg

Even de benen strekken onderweg
Foto-AVKVBANF-D.jpg

Op een doortrekcamping is het wagentje binnen een paar minuten gereed om te bewonen.
Foto-EU44GEHL-D.jpg

En op de camping maken we er een paleis van met bijbehorend uitzicht.
Foto-OXY8WYXS-D.jpg

Helaas had Moeder Natuur een hoosbui voor ons in petto waar een stok van de luifel niet tegen opgewassen was.
Foto-GYLMLJPO-D.jpg

Maar dat euvel werd met enige inventiviteit hersteld
Foto-AHREKRID-D.jpg

Tijd voor de terugreis
Foto-XCRUSYH3-D.jpg

En dan staan we op de terugreis met onze David naast deze Goliath, die met een Smart op sleeptouw op weg was naar Turkije.
Foto-TV6UPR44-D.jpg

@The Fox De Paradiso: Vaak zien rijden. Een behoorlijk lang ding op de weg.
Maar het beschreven gedeelte bij op een doortrekcamping is het wagentje binnen een paar minuten gereed om te bewonen. Dat deel van minuten klinkt wel erg aanlokkelijk ten opzichte van 20-30 minuten om onze tent op te zetten. :) De eerdere foto met kind van JoostPP kwam erg bekend voor.:D

Het is zelfs zo, Altai, dat het dak binnen een halve minuut omhoog is gezet en je dan droog kan zitten. Maar binnen moet je nog wel het keukenblokje op de plek zetten en de tafel omhoog plaatsen. Maar dan sta je dus al overdekt.

Met de voortent is het natuurlijk een ander verhaal. Daar ben je zo een half uur mee kwijt. Vorig jaar heb ik de voortent met een klein beetje hulp van mijn meiden opgezet. Helemaal alleen ging niet, er moest af en toe iemand even een stok rechtop houden. De voortent zet ik alleen maar op als we ergens minimaal vier dagen staan.

Fox leuke foto's, een mooi apparaat zo, ik kan niet goed zien of je er nou wel of geen extra spiegels voor nodig hebt. De Corolla zal hem prima trekken, natuurlijk.

@The Fox; Ja, dat deel van minuten of halve minuut en droog staat de Paradiso was nieuw(s). Een hele snelle opzetter denk ik dan. Het tweede deel (30 minuten) zoals beschreven heb ik vaak gezien bij het plaatsen van de voortent en luifel van een vouwwagen.
Het langdurig vechten met stokken, koppelstukken en doek maakt het vaak tot een aflevering van Peppie en Kokkie. Best vermakelijk wanneer je eigen tent al staat.:D

Altai zei:
@The Fox; Ja, dat deel van minuten of halve minuut en droog staat de Paradiso was nieuw(s). Een hele snelle opzetter denk ik dan. Het tweede deel (30 minuten) zoals beschreven heb ik vaak gezien bij het plaatsen van de voortent en luifel van een vouwwagen.
Het langdurig vechten met stokken, koppelstukken en doek maakt het vaak tot een aflevering van Peppie en Kokkie. Best vermakelijk wanneer je eigen tent al staat.:D

Daar hebben we met onze Camplet gelukkig geen last van. Die hebben we er op uitgezocht. Bovendien vind het heel irritant om in "hondenhokken" naast elkaar te slapen. De Camplet heeft gewoon 5 a 6 slaapplekken naast elkaar op een minimum aan oppervlakte.

https://www.youtube.com/watch?v=mYk1I2PB3rY

@ The Fox: Het gestuntel is niet erg dat hoort erbij. Maar in mijn optiek is het stuntelen van een ander altijd leuker. Even helpen is ook niet zo moeilijk.:D

@S Velthuis: Het is toch een Camp-let? Ik heb deze zeer snelle opzetters wel eens gezien. Ik herken de zwarte knop aan de achterzijde. Er werd toen geen luifel aangezet. Dat was ook bij Fox de "tijdvreter". Maar de Camp-let is toch tot max. 4 personen verkrijgbaar? Twee in de wagenbak en twee op de binnenkant deksel. Of gaan er ook nog eens twee met een ondertentje onder de deksel slapen?
Trouwens in de tijd dat deze vouwwagen gereed staat heb ik mijn enkele keukenmeubel nog niet opgezet. :)

Tja...

Wij hebben inmiddels ook wel wat campings gezien.

Wat mij wel opvalt, heel veel Nederlanders gaan naar het zuiden. Toch is Scandinavie ook heel erg mooi, in Zweden mag je nog gewoon langs de kant van de weg camperen en die "weg" kan een gravelpad zijn van tientallen kilometers waar je in weken tijd misschien wel twee mensen ziet. Ik heb een collega gehad die iedere winter met de langlaufskies naar Noorwegen vertrok om twee weken in zijn eentje door de ongerepte sneeuw te banjeren.
Ook is het voor een Nederlander een unieke ervaring niet te kunnen slapen van uilen die de hele dag door naar elkaar roepen. Of een snoek van 125 cm aan een haakje te zien - dat ontneemt de lust te zwemmen nog beter dan die paar graden boven nul van het zwemwater.
Ik ben ook nog op zoek geweest naar elanden maar die zijn tegenwoordig (na Tjernobyl) niet meer zo talrijk.

Toch zijn we ook vaak naar het zuiden gereist en zelfs in Nederland hebben we gekampeerd. Nederland is een ideale vakantieplek met kleine kinderen (dan verstaan ze het gebrabbel van de kleine) en je hebt niet het probleem waarvoor je dvd-spelers nodig hebt - In Nederland is de stichting SVR een aanrader. In het zuiden reizen we met een luifeltje voor ons sleurhutje, als we noordelijker blijven nemen we de voortent mee.

We doen ook wel eens een dag een onafhankelijk programma. Dan gaat mijn echtgenote lekker winkelen en ik ga een mooie route rijden met de hoerensloep. Vorig jaar nog de Stelvio onveilig gemaakt (letterlijk, een Lambo bijsloffen met zo'n gezins-gedrocht is een aanslag op de toch al zwakke remmerij) en dan vermaak ik mezelf kostelijk. In ieder geval vermaak ik mezelf dan beter dan met het kijken naar tig onbetaalbare Gukkie brillen en DolleGabanana tassies.

In de toekomst wil ik de sleurhut inruilen voor een motor-aanhangertje. Dan twee motorfietsjes er op en huisje of hotelletje huren. En ik ben ook nog niet op het vasteland van Groot Brittannie geweest :D en landen als Polen, Ierland, Finland staan ook nog op de verlanglijst.

Dit jaar willen we richting Zuid Frankrijk / Portugal. We plannen meestal kort van te voren waar we precies heen gaan (in het hoogseizoen is een reservering handig), waarbij het oorspronkelijke plan soms helemaal omgegooid kan worden. Zo zijn we een keer naar Zuid Duitsland vertrokken en toch maar "even" doorgereden via Lichtenstein, Zwitserland, Italie, Frankrijk en Belgie.

Maar, dat is vakantie. Hier vind ik het mooi, hier blijf ik even. Daar vind ik het minder, daar ben ik zo weer vertrokken.

Altai zei:
@S Velthuis: Het is toch een Camp-let? Ik heb deze zeer snelle opzetters wel eens gezien. Ik herken de zwarte knop aan de achterzijde. Er werd toen geen luifel aangezet. Dat was ook bij Fox de "tijdvreter". Maar de Camp-let is toch tot max. 4 personen verkrijgbaar? Twee in de wagenbak en twee op de binnenkant deksel. Of gaan er ook nog eens twee met een ondertentje onder de deksel slapen?
Trouwens in de tijd dat deze vouwwagen gereed staat heb ik mijn enkele keukenmeubel nog niet opgezet. :)

Klopt, het is officieel Camp-let. In de basis in de Camplet een vierpersoons, maar de duurdere modellen (Concorde/Royal en later Savanne/Premium) kunnen een zijpaneel inruilen voor een aanritsbare slaapcabine. Deze blijft gewoon aangeritst zitten, zit 1 stok in.

SetWidth1000-basic-solsejl.jpg

Onder het deksel is alleen een vak waar een koffer ingeschoven kan worden. Voortent zit er al bij aan (kun je met z'n zessen in zitten rondom een tafel, keukenblok zit vast aan een scharnier en draait 90 graden de voortent in. Luifel en zo doe ik niet aan, kost te veel tijd... :T Als het warm is en regent, kun je de hele voorkant uit de voortent ritsen.

@S Velthuis:
De "markies" optrekken gaat zeer snel. Maar ik zag in de film de korte en dunne pootjes en vroeg mij af of slapen hieronder zou passen en of het veilig zou zijn. Het als bergruimte benutten begrijp ik beter. En een dergelijke zijuitbouw heb ik eerder gezien aan een bungalowtent.
Dat er in de voortent ruimte is voor een langwerpige tafel met 6 personen ("rondom een tafel") had ik niet geschat. De wagenbak is niet enorm breed en het uitgeklapte keukenmeubel (de voormalige breedte) is bijna de diepte van de voortent. Maar een gewetens (bier)vraag: Mocht je de getoonde luifel willen opzetten gaat dit dan sneller dan de 30 minuten van Fox?
Fox had 30 minuten nodig voor de voortent en bij de Camplet staat deze ook al in ik dacht 2 min 40. Maar mocht je de luifel willen opzetten hoeveel tijd ben je dan kwijt?

s velthuis zei:
rke zei:
Wat mij wel opvalt, heel veel Nederlanders gaan naar het zuiden. Toch is Scandinavie ook heel erg mooi

Sssst... :(

Nog meer Sssst:

Schotland,
Ierland,
Portugal....

Staan helaas nog alledrie op mijn to-do lijstje.

Ik vind dit ook een gouden idee. Moet toch eens wegen wat de RaceCar leeg weegt.
Foto-EXO74ZOE.jpg

Altai zei:
Fox had 30 minuten nodig voor de voortent en bij de Camplet staat deze ook al in ik dacht 2 min 40. Maar mocht je de luifel willen opzetten hoeveel tijd ben je dan kwijt?

Weet ik niet zeker, wij hebben de voorluifel achtergelaten bij de verkoper... ;) Op zich zal het wel meevallen, de luifel zit gewoon aangeritst aan de voortent. De Royal heeft een petjesluifel op drie kleine stokjes. Die kleine stokjes zullen wel vervangen worden door twee staanders en eventueel een paar liggers. De gastencabine voegt 1,20 bij 2,10m toe. Op deze foto is de slab te zien die aan de bak en de deksel geklikt wordt om tocht in de voortent te voorkomen. Hierin zit dat vak voor de koffers:

royal-bedroom-annexe.jpg

De voortent is zo'n 2,5 bij 3,5 m. De voortent is nog wel een metertje dieper dan de keuken lang (en de bak inderdaad breed) is:

140400748_1_big.jpg

Camp-let_3_b.jpg

@S Veldhuis: Ik net even gekeken op MP. Ik zag op een foto door een zijraam dat de voortent inderdaad 1 m dieper is dan de keuken. Al deze plaatjes maken de echte kampeerder kriebelig.... Willen gelijk op pad als het vermoeden er is dat de zon gaat schijnen.
Mooi geschreven: luifel bij de verkoper achtergelaten(y) krijg je dus ook nooit ruzie over.:D

In mijn ogen doet de foto met de tafel met twee stoelen de maat van de voortent zo'n 2,5 bij 3,5 m geen recht. Nu lijkt het iets krap. In het geheel een mooie vouwwagen.:cool:
Thanks voor de uitleg en de bloemen (op de foto).:)

Terug
Bovenaan