Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
A110-50 zei:Janus Diedericus zei:Caravans (of in mijn geval voornamelijk de vouwwagen) bieden meer vrijheid, het kamperen is een vrij sociale bezigheid maar je levert wel in op het gebied van comfort.
Meer vrijheid zie ik niet zo, je zit dicht op elkaar en hebt amper privacy. Sociaal heb je natuurlijk zelf in de hand, dat is in een hotel oid echt niet anders.
A110-50 zei:Ja want dat is inderdaad hoe alle hotels er uit zien...
Gewoon een normaal en schoon hotel uitkiezen is een kleine moeite.
Janus Diedericus zei:A110-50 zei:Janus Diedericus zei:Caravans (of in mijn geval voornamelijk de vouwwagen) bieden meer vrijheid, het kamperen is een vrij sociale bezigheid maar je levert wel in op het gebied van comfort.
Meer vrijheid zie ik niet zo, je zit dicht op elkaar en hebt amper privacy. Sociaal heb je natuurlijk zelf in de hand, dat is in een hotel oid echt niet anders.
Ik trachtte net de discussie te sluiten, dacht dat de subtiele hint verpakt in mijn laatste opmerking wel duidelijk was.
Dat jij die extra vrijheid niet ziet en denkt dat je altijd hutje-mutje zit op een camping bewijst voor mijn gevoel dat je last hebt van tunnelvisie.
Nooit wakker gelegen in een hotel vanwege lawaaiige buren? Die muren zijn net zo goed van karton.
Je hebt wel degelijk campings met grote staanplaatsen maar daar betaal je dan ook voor, net als voor een hotel met meer voorzieningen.
Verder is het vaak makkelijker om een camping vroegtijdig te verlaten met geringe extra losten in vergelijking met een hotel. Daarin zit ook een extra stukje vrijheid. En dan heb ik het nog niet eens over plekken waar je gedoogd mag wildkamperen.
Leon in z'n SEAT zei:Denk dat nog wel meevalt toch? Die vouwwagens zijn in de regel niet zo zwaar volgens mij. Ik heb me er een tijdje in verdiept, niet zozeer om te kamperen maar meer als ombouwprojectje voor een aanhangertje. Zo'n vouwwagen is dan een aardig vertrekpunt: leuk qua omvang, niet al te zwaar van zichzelf maar wel een geremde as. Bovendien tegen schappelijke prijzen verkrijgbaar op MP. Echter wat ik een beetje voorbij zie komen zijn het grotendeels karretjes met een maximaal toelaatbaar gewicht van rond de 600 à 700 kg.
Janus Diedericus zei:Daarom, zo veel mensen, zo veel meningen.
Blijft toch apart hè. Eindelijk vakantie, weg uit de dagelijkse sleur. Ga je alsnog met een sleurhut op padJanus Diedericus zei:De sleurhut, heerlijke naam is dat toch.
Is ook niet mijn favoriet maar er is nou eenmaal vraag naar en ze mogen op de openbare weg komen, so be it...
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:En vergeet geen schoenen, en kleding, reserve schoenen en reserve kleding, reserve reserve schoenen en..... Blikvoer, en dan bedoel ik niet voor de hond. puzzelboekjes, spelletjes, kasteelromannetjes, nóg meer puzzelboekjes.......... Tuinset(s), je wilt tenslotte kunnen zitten onder je luifel.
Mijn God wat een ellende.. Zou er nu al stress van krijgen.
[size=x-small]Voor de azijnpissers onder ons, ik dol maar een beetje hoor. Ieder z'n ding.[/size]
- Quatrelle - zei:Eenmaal aangekomen idd caravan waterpas zetten, na de nodige parkeer manouvres, om een zo'n gunstig mogelijke benutting van het gereserveerde plekjes te creëeren. Stroom aansluiten, voortent opzetten, stoeltjes uitklappen en even kennis met de buurtjes maken.
Ford Versailles V8 zei:Er gaat niets boven een Predom !
JoostM zei:Heb je net 1300 km gereden.. Moet je nog een voortent op zetten, afspannen, luifel en wellicht zelfs nog een bijzettent, opzetten.
Dat noemen ze nu ontspanning.![]()
JoostM zei:Heb je net 1300 km gereden.. Moet je nog een voortent op zetten, afspannen, luifel en wellicht zelfs nog een bijzettent, opzetten.
JW01 (vanaf een Appel) zei:JoostM zei:Heb je net 1300 km gereden.. Moet je nog een voortent op zetten, afspannen, luifel en wellicht zelfs nog een bijzettent, opzetten.
Geloof me. Na zo'n afstand ga je echt niet ook nog de voortent opzetten.
Bij aankomst ga je de caravan waterpas zetten, wat soep opwarmen en broodjes smeren. Eventueel nog een douche nemen en dan naar bed.
Volgende dag zet je dan de voortent op, en haal je wat boodschappen. Zo gaat dat bij ons tenminste.![]()
Verschrikkelijk. Vakantie is pas echt vakantie als het personeel geen Nederlands kan. Gebrekkig Engels is vaak het bestJoachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:JW01 (vanaf een Appel) zei:JoostM zei:Heb je net 1300 km gereden.. Moet je nog een voortent op zetten, afspannen, luifel en wellicht zelfs nog een bijzettent, opzetten.
Bij aankomst ga je de caravan waterpas zetten, wat soep opwarmen en broodjes smeren. Eventueel nog een douche nemen en dan naar bed.
Volgende dag zet je dan de voortent op, en haal je wat boodschappen. Zo gaat dat bij ons tenminste.![]()
Ik kom aan, loop naar de bar en zeg; 'biertje' en laat mij vervolgens in de lederen loungefauteul ploffen.![]()
Leon in z'n SEAT zei:Verschrikkelijk. Vakantie is pas echt vakantie als het personeel geen Nederlands kan. Gebrekkig Engels is vaak het bestJoachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:JW01 (vanaf een Appel) zei:JoostM zei:Heb je net 1300 km gereden.. Moet je nog een voortent op zetten, afspannen, luifel en wellicht zelfs nog een bijzettent, opzetten.
Ik kom aan, loop naar de bar en zeg; 'biertje' en laat mij vervolgens in de lederen loungefauteul ploffen.![]()
![]()
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:JW01 (vanaf een Appel) zei:JoostM zei:Heb je net 1300 km gereden.. Moet je nog een voortent op zetten, afspannen, luifel en wellicht zelfs nog een bijzettent, opzetten.
JW01 zei:Bij aankomst ga je de caravan waterpas zetten, wat soep opwarmen en broodjes smeren. Eventueel nog een douche nemen en dan naar bed.
Janus Diedericus zei:Gisteren heb ik nog zo'n "bloed irritante" caravan voor laten gaan. De situatie, op de rechter baan van de A12 Antwerpen - Bergen op Zoom reed een rij vrachtwagens, zeven of acht stuks met daar achter een auto met caravan.
Op de linkerbaan een auto-rups (zo dicht reed men op elkaars achterbumper) die met gering snelheidsverschil de vrachtwagens passeerde. Dit doordat vooraan de rups drie campers reden. Traditioneel gezien begint de Duitse invasie in het paasweekend, alle kampeervoertuigen waren dan ook Duits. Door het geringe snelheidsverschil groeide de rups steeds verder aan, de Duitser met caravan wilde ook wel voorbij de vrachtwagens daarom had de beste man alvast zijn knipperlicht naar links aangezet. Wachten tot de auto's voorbij zijn zou een eeuwigheid duren gezien het eerder geschetste beeld. Maar wat doet de gemiddelde egocentrische automobilist? Juist, nog dichter op de voorganger gaan rijden zodat die vervelende sleurhut er zeker niet tussen zal duiken.
toegegeven, ook ik maakte me schuldig aan onnodig links rijden, simpelweg omdat ik er ook geen zin in had dat men mij er niet meer tussen zou laten. Toen ik echter de caravancombinatie zag ging ik van het gas af. Om mijn goede bedoelingen duidelijk te maken seinde ik kort met mijn groot licht. Na een kort twijfelmoment kwam hij naar links waar hij me even bedankte met zijn alarmlichten (typisch Duits?). Vervolgens ging de rups iets sneller, de campers waren de vrachtwagens voorbij, en de caravanner probeert zo min mogelijk hinder te veroorzaken. Hij ging van 90 km/u naar +/- 110 km/u. Even later waren we de vrachtwagens voorbij, de beste man gaat terug naar rechts en steekt nogmaals zijn hand op om mij te bedanken.
Zo kan het natuurlijk ook, ten opzichte van de auto voor mij (en voor de Duitse combinatie) heb ik misschien wel 10 seconden verloren.
We zijn allemaal weggebruikers, sommige wat wendbaarder dan anderen. Door elkaar af en toe wat ruimte te geven wordt het een stuk gezelliger op de weg. Daarvoor hoef je de beweegredenen van sleurhutters niet eens te begrijpen.![]()
Janus Diedericus zei:Ieder zijn mening natuurlijk.
Ik vind het beide een compromis. In hotels voelt het vaak onpersoonlijk, ook twijfel ik altijd over de hygiëne.
Caravans (of in mijn geval voornamelijk de vouwwagen) bieden meer vrijheid, het kamperen is een vrij sociale bezigheid maar je levert wel in op het gebied van comfort.
Vaak is een B&B nog het leukste. Omdat het kleinschaliger is zijn de mensen vaak vriendelijk en voelt het niet zakelijk als een hotel. Verder is de goede naam + mond op mond reclame (of tegenwoordig de internetbeoordeling) een stuk belangrijker waardoor het vaak een veel schonere indruk maakt dan een hotel.
Maar hé, dat is slechts mijn mening.![]()
Janus Diedericus zei:Daarom, zo veel mensen, zo veel meningen.
Joost PP zei:Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:Joost PP zei:Ik vind de anti-caravan opmerkingen oprecht jammer. Zegt veel over de verdraagzaamheid van de ander.....Iedereen heeft recht op het gebruik te maken van de wegen, natuurlijk moet je rekening houden met elkaar. Dus 90 rijden zodat je vrachtwagens niet in de weg zit en niet zomaar inhalen. Kamperen hoeft niet voor iedereen de ideale manier van vakantiehoden zijn, daarin staat iedereen vrij.
Zo kennen we je weer Joost!![]()
Als je niet kunt/wilt snappen dat de - door jou vermeende - anti caravan opmerkingen als grap bedoeld zijn vind ik dat oprecht jammer voor je.
Zegt veel over jou verdraagzaamheid en de lengte van je tenen.![]()
We???
Ooh het was als grap bedoelt? Wat een hele goeie humor zeg......
Als morgen een hondentopic wordt geopend dan zet ik als niet hondenliefhebber ook geen negatieve zaken neer.......
A110-50 zei:JW01 zei:Bij aankomst ga je de caravan waterpas zetten, wat soep opwarmen en broodjes smeren. Eventueel nog een douche nemen en dan naar bed.
Opgewarmde soep en broodjes smeren als diner op vakantie. Denk inderdaad dat ik een andere associatie heb bij het woord 'vakantie', ivm de crepeerders hier, als ik het zo lees.
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:En vergeet geen schoenen, en kleding, reserve schoenen en reserve kleding, reserve reserve schoenen en..... Blikvoer, en dan bedoel ik niet voor de hond. puzzelboekjes, spelletjes, kasteelromannetjes, nóg meer puzzelboekjes.......... Tuinset(s), je wilt tenslotte kunnen zitten onder je luifel.
Mijn God wat een ellende.. Zou er nu al stress van krijgen.
[size=x-small]Voor de azijnpissers onder ons, ik dol maar een beetje hoor. Ieder z'n ding.[/size]
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:Joost PP zei:Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:Joost PP zei:Ik vind de anti-caravan opmerkingen oprecht jammer. Zegt veel over de verdraagzaamheid van de ander.....Iedereen heeft recht op het gebruik te maken van de wegen, natuurlijk moet je rekening houden met elkaar. Dus 90 rijden zodat je vrachtwagens niet in de weg zit en niet zomaar inhalen. Kamperen hoeft niet voor iedereen de ideale manier van vakantiehoden zijn, daarin staat iedereen vrij.
Zo kennen we je weer Joost!![]()
Als je niet kunt/wilt snappen dat de - door jou vermeende - anti caravan opmerkingen als grap bedoeld zijn vind ik dat oprecht jammer voor je.
Zegt veel over jou verdraagzaamheid en de lengte van je tenen.![]()
We???
Ooh het was als grap bedoelt? Wat een hele goeie humor zeg......
Als morgen een hondentopic wordt geopend dan zet ik als niet hondenliefhebber ook geen negatieve zaken neer.......
![]()
![]()
rke zei:Maw: Mijn sleurhut mag zijn tijd uitdienen, maar na die tijd ga ik gewoon het oudje spelen dat ik eigenlijk al ben. Gewoon het hotel in en mezelf laten verwennen.
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:Quoten is ook een vak apart ...
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:Te laat Joost...![]()
Joost PP zei:---...
Ford Versailles V8 zei:@ Joachim Stiller: hij is leuk.
@ Ouwe Diesel: hij is leuk.
Zo'n mini-Kalasnikov wil ik ook wel.
Ik bedoelde de polyester mini-caravan uit Polen, die hier in Aalten werd geimporteerd.
Een hartstikke leuk ding, die zelfs door een Fiat Panda kon worden getrokken.
the Fox zei:Ptr zei:OMG... dit is een forum voor autoliefhebbers toch? Dus geen sleurhuttenforum, de gruwel!
Het is niet verplicht om dit topic te volgen.
Mijn sleurhut. Een Paradiso uit 1991. Twee jaar geleden gekocht voor 650 euro, inclusief voortent en luifel. Is binnen een minuut op te zetten. Dak gaat rechtstandig omhoog. Nauwelijks extra luchtweerstand tijdens het rijden, benzineverbruik van mijn auto is met dit karretje er achter nauwelijks hoger dan zonder dit karretje.
![]()
rke zei:En ik dacht dat ik hier de azijnzeiker was...
Een sleurhut zal natuurlijk nooit zo doorrijden als een dikke beemer met angstige drugsdealert achter het hoepeltje. Maar deze mensen hebben net zo goed het recht gebruik te maken van de openbare weg als ik. Zelfs als ze nog langzamer rijden als een vrachtwagen.
Ik heb zelf deze sleurhut:
![]()
Dit is een van de laatste RC's. Deze combinatie rijdt heerlijk, vermogen in overvloed en de Camry zou hem zelfs ongeremd mogen trekken. Ik merk wel dat de sleurhut in populariteit aan het minderen is, je ziet ze bij bosjes te koop staan. Toch ruilen wij deze mobiele portipotti nog niet in, hij brengt nu niets meer op en over twintig jaar is hij nog net zo veel waard.
the Fox zei:JoostM zei:Heb je net 1300 km gereden.. Moet je nog een voortent op zetten, afspannen, luifel en wellicht zelfs nog een bijzettent, opzetten.
Je moet er inderdaad wel iets voor doen. Vorig jaar stond ik bij 30 graden Celsius de voortent op te zetten. Dat was even bikkelen. De rest van de vakantie heb ik weinig meer gedaan. En dan dat vreselijk inpakken aan het eind van de vakantie.
Maar ik vind kamperen toch leuk, ondanks de moeite voor- en achteraf. Bij fatsoenlijk weer ben je de hele dag buiten. En de kinderen vinden het geweldig. Toen ik de leeftijd had van mijn dochters verbleven mijn ouders met kinderen in pensions en hotels. Wat voelde ik mij daar opgesloten.
De Paradiso in vol ornaat. De zijwand kan je openritsen en oprollen zodat je binnen (visueel) heel veel ruimte hebt.
![]()