Het Caravan Topic

Oh, absoluut, je bent veel actiever bezig met het rijden zelf. Veel minder op de automatische piloot.

520d zei:
Dat is het punt. Ik zie echt helemaal niets van wat er achter de caravan gebeurt. Achteruit rijden voorkom ik dus liever zoveel mogelijk.

Precies! Eigenljk zou je een achteruitrijcamera moeten hebben, lijkt me trouwens met een draadloos systeem heem simpel en voor ee paar honderd euro op te lossen. Helemaal mooi zou zijn een wifi camera die communiceert met de bestaande display. Dan heb je ook geen extra scherm nodig.

Meestal stapt mijn eega uiit, maar eigenlijk moet je het voorkomen. Met zo'n enorme dode hoek is het een Russische roulettemanouvre.

Ze bestaan dus wel... :D
Wel een beetje zwaar om achter zoiets als een Pollo te hangen.

Dat achteruit rijden hoort toch ook zo? De een loopt links achter de caravan en geeft aanwijzingen, de ander stuurt de auto. En dan wijzen/ zeggen waar de caravan heen moet, niet hoe zij denkt dat ik aan het hoepeltje zou moeten draaien (naar links, naar links, want de caravan moet naar rechts....)

Ik heb een camera gehad, maar dat beeld vertekende enorm.

Dat was een el-cheapo chinees ebay-ding (50 euro..) dus ik heb nu alleen nog wat resten camera achter op de sleurhut zitten. Bij de volgende let ik meer op de grootte van het scherm (dit scherm was belachelijk klein) en een eventuele groothoeklens (diie wil ik dus niet). Je hebt al zicht via de spiegels, het gaat juist om de details direct achter de caravan. Met dat el-cheapo ding wat ik gehad heb (2 inch scherm...) was zelfs een andere auto achter de caravan spotten al een uitdaging.

Misschien kan er een app voor gebakken worden. Een eenvoudige camera die via de blauwe tand beelden stuurt naar de smartphone die met een elastiekje om de binnenspiegel zit.

Of je hanteert gewoon het principe 'Boem is stop'.

Hoe dan ook, je ziet geen bal van wat er achter de caravan zit. Ik vind het al lastig om met een bestelauto achteruit te rijden, waarbij je geen gebruik kan maken van de binnenspiegel en niet binnendoor naar achteren kan kijken én niet over de schouder kan kijken omdat er geen ramen achter de voorportieren zitten. De stuurhandelingen zijn het probleem niet, maar het slechte zicht naar achteren maakt het vervelend. Dan rij ik liever met mijn vouwcaravan achteruit.

rke zei:
Dat achteruit rijden hoort toch ook zo? De een loopt links achter de caravan en geeft aanwijzingen, de ander stuurt de auto. En dan wijzen/ zeggen waar de caravan heen moet, niet hoe zij denkt dat ik aan het hoepeltje zou moeten draaien (naar links, naar links, want de caravan moet naar rechts....)

Gidsen. In dienst nog geleerd. Maar niet met een caravan dan. :)

the Fox zei:
Of je hanteert gewoon het principe 'Boem is stop'.
Normaal gesproken uit ik zo'n opmerking en roepen jullie dat het niet de bedoeling is dat ik een kostbare bolide van jullie gratis voorzie van striping en nieuwe styling.

Hoe dan ook, je ziet geen bal van wat er achter de caravan zit. Ik vind het al lastig om met een bestelauto achteruit te rijden, waarbij je geen gebruik kan maken van de binnenspiegel en niet binnendoor naar achteren kan kijken én niet over de schouder kan kijken omdat er geen ramen achter de voorportieren zitten. De stuurhandelingen zijn het probleem niet, maar het slechte zicht naar achteren maakt het vervelend. Dan rij ik liever met mijn vouwcaravan achteruit.

Bestelauto's zijn ook erg onoverzichtelijk. Ik zie ook steeds vaker bestelauto's waar een camera voor het zicht naar achteren gemonteerd is.

Achteruit rijden met een laag karretje is een goede stuuroefening. Maar voor toeschouwers is het ook wel lachen zoals sommige mensen tobben. Er zijn er bij die zo geconcentreerd bezig zijn met het sturen van de kar dat de voorkant van de auto vrolijk in een obstakel gezet wordt. En het is en blijft gewoon een handigheidje wat je jezelf moet aanleren.

Hier mijn caravan-verhaaltje...

In 1980 kochten mijn ouders een Gran Paradiso. Wat een joekel was dat! Je had elke keer veel bekijks bij aankomst op de camping!
Enige jaren later, in 1986 meen ik, gingen zij naar de Caravan Rai.
Ze kwamen thuis met de mededeling: We hebben een caravan gekocht, een Hobby!
Dat kon toen blijkbaar nog, op de Rai gelijk een order schrijven.
Dus in de zomer van 1987 gingen wij met de Hobby op pad! Wat een luxe was dat!

Deze caravan is toen een jaar of vier gebruikt. En toen.... toen was het opeens over met kamperen.
Kinderen de deur uit, pa en ma hadden ook geen zin meer om ver te rijden. De caravan kwam bij een oom in een loods te staan.
En daar bleef ie staan en staan.... twintig jaar lang... Wegdoen was geen optie onder het mom van "je weet het maar nooit".

Heel af en toe kwam ik in de loods waar ie stond.
De laatste keer dat ik 'm zag was toen ik er een nieuwe nummerplaat op ging zetten.
Het kenteken van het (toen) trekkende voertuig ging er af en het originele kenteken kwam er op: 98-WP-01.

Tot drie jaar geleden. Ik kreeg opeens zin om die goede oude Hobby weer tot leven te wekken.
Een caravan van zo'n 25 jaar oud, die er eigenlijk nog als nieuw uit zag.
Oke, een gedateerd interieur en in een mooie bruine jaren '80 kleurstelling. Maar verder was er eigenlijk niks mis mee.

Twee dagen bezig geweest om de binnen- en buitenkant schoon te maken.
Ik heb het hele interieur losgeschroefd en tot in de kleinste details gereinigd.
Toen een afspraak gemaakt bij een locale caravanboer om hem weer helemaal veilig en gebruiksklaar te maken.
Alles wat oud was is vervangen (banden, velgen, remmerij, gasleidingen, verwarming, elektra enz...)
Toen dat was gedaan kwam ie glansrijk door de 'caravan-apk' heen!
Dat heeft me een kleine 1500 euro gekost, een bedrag dat vele malen hoger is dan de dagwaarde.
Maar dat wist ik, dat had ik er voor over, uit nostalgische overwegingen.
Het enige wat nog ontbrak was een nieuwe voortent. Dat is een Dorema geworden.

In de zomer van 2011 was het dan zo ver, de Hobby begon haar tweede leven, als een dame van middelbare leeftijd die haar eerste facelift achter de rug heeft. De bestemming was Italie. Heerlijk licht van gewicht, dus achter de Tiguan was dat een eitje om door de bergen te cruisen!
Ook dit jaar wordt ze weer ingezet, de bestemming is nog onbekend.

Als ik ooit een andere caravan ga kopen, ik weet wel, deze oude dame wordt niet ingeruild. Die blijft in de familie!

Ik ben altijd bang voor het vochtspook. Mijn ouders hadden een Avento 395. Best een leuk ding, in 2008 hielden ze op met kamperen. Omdat deze een rondzit had met maar '1 tweepersoonsbed, was hij ongeschikt voor ons met de kids.
Caravan op MP gezet, van een caravanhandelaar uit HHW, van de Boulevard, kwam een aantrekkelijk bod. Erheen gereden, daar werden beiden kopkanten bekeken en er was helaas vocht aanwezig. OK de caravan was bijna 20 jaar oud, maar het drukte het bod enorm en waarschijnlijk rijdt hij nu in Polen rond.

Ik vraag me altijd af wat je eraan kunt doen? Jaarlijks eem vochtmeting? Heb het voor onze Chateau eigenlijk ook al drie jaar niet gedaan. En wat kun je eraan doen als er toch vocht zit?

Gazpacho zei:
In de zomer van 2011 was het dan zo ver, de Hobby begon haar tweede leven, als een dame van middelbare leeftijd die haar eerste facelift achter de rug heeft. De bestemming was Italie. Heerlijk licht van gewicht, dus achter de Tiguan was dat een eitje om door de bergen te cruisen!
Ook dit jaar wordt ze weer ingezet, de bestemming is nog onbekend.

Als ik ooit een andere caravan ga kopen, ik weet wel, deze oude dame wordt niet ingeruild. Die blijft in de familie!

Met plezier gelezen. Ik hoop dat je er nog vele jaren plezier van zal hebben.

Joost PP zei:
Ik ben altijd bang voor het vochtspook. Mijn ouders hadden een Avento 395. Best een leuk ding, in 2008 hielden ze op met kamperen. Omdat deze een rondzit had met maar '1 tweepersoonsbed, was hij ongeschikt voor ons met de kids.
Caravan op MP gezet, van een caravanhandelaar uit HHW, van de Boulevard, kwam een aantrekkelijk bod. Erheen gereden, daar werden beiden kopkanten bekeken en er was helaas vocht aanwezig. OK de caravan was bijna 20 jaar oud, maar het drukte het bod enorm en waarschijnlijk rijdt hij nu in Polen rond.

Ik vraag me altijd af wat je eraan kunt doen? Jaarlijks eem vochtmeting? Heb het voor onze Chateau eigenlijk ook al drie jaar niet gedaan. En wat kun je eraan doen als er toch vocht zit?

Droog stallen is een goede remedie om de problemen van vocht te voorkomen en je kan de naden goed dicht houden. Daar is speciale kit voor in de handel. Meestal lekken caravans op de naden tussen het dak en de wanden en ook rond de ruiten wil het wel eens gaan lekken.

rke zei:
Joost PP zei:

Droog stallen is een goede remedie om de problemen van vocht te voorkomen en je kan de naden goed dicht houden. Daar is speciale kit voor in de handel. Meestal lekken caravans op de naden tussen het dak en de wanden en ook rond de ruiten wil het wel eens gaan lekken.

Ik zag vorig jaar op de camping een vrij nieuwe KIP caravan (ze werden weer een tijdje in beperkte oplage gemaakt) waar aan alle kanten kit uit de naden kwam. Ik maakte daar een opmerking over, dat het er slordig uit zag. De buurman van de eigenaar van de KIP zei echter dat hij liever een caravan ziet waar het kit uit de naden komt dan een caravan die er aan de buitenkant strak afgewerkt uitziet want 'zo kan je zien dat er niet bespaard is op het waterdicht maken van de caravan'.

Leuk topic!
Zelf heb ik vanaf jongs af aan altijd gekampeerd. Als kind met vouwwagen (Scout) en later met een tent. Mijn vader was de vouwwagen op een gegeven moment zat vanwege o.a. het onhandige inpakken. Toen werd er een aanhanger aangeschaft met 3 losse tenten (ouders apart, mijn zus apart en ik samen met mijn broer in 1 tent). Het kamperen is me altijd goed bevallen. Vooral door het veel buiten zijn.
Met mijn vrouw heb ik ook altijd gekampeerd. Eerst in een geleende tent van mijn ouders, en daarna met onze eigen de Waard tent. Waar we natuurlijk erg trots op waren! :cool:
Vorig jaar hebben we een caravan gekocht. Nooit gedacht! ;) Maar het is er toch van gekomen! Eigenlijk door de schuld van Autoweek... :D
Want zij hadden een tijd terug een reportage gemaakt waarbij ze met allerlei kampeermiddelen naar Goodwood gingen. O.a. met een Eriba Touring (hefdak) caravan. En dat type caravan viel direct in de smaak vanwege o.a. de looks en indeling.
Nu kamperen we (mijn vrouw en ik) dus met een Eriba Touring. En het bevalt uitstekend! Eigenlijk is het heel luxe als je het met een tent vergelijkt. Voor ons zijn de twee belangrijkste pluspunten het lekkere bed (lattenbodem en pocketvering matrassen net als thuis!) en het gemakkelijk kunnen vertrekken om door te reizen naar een volgende plek. Bij met name nat weer was dat laatste echt een drama met een tent. Het rijden met caravan bevalt ook erg goed: met een tempo van rond de 90-95km/h op weg zijn met afstanden van meestal rond de 600km op een dag is het relaxed reizen! In Frankrijk pakken we voor bepaalde trajecten de route national wat prima te doen is. De gemiddelde snelheid en de gereden afstand op 1 dag liggen dan natuurlijk wat lager. Maar dit wordt ruim gecompenseerd door alles wat ondertussen te zien is. En door b.v. het eenvoudig kunnen stoppen bij een plaatselijke boulangerie! Heerlijk! (y)

Alles went, behalve een Fendt! :T
1805.jpg

Soms kom je via een omweg op een onverwachte site uit:
Via een review van een Sirion 1 met een één liter drie cilinder motor wordt beschreven dat er een kleine caravan getrokken kon worden.
https://www.autoweek.nl/autoreview/38425/daihatsu-sirion-10-12v-xti
Terecht gekomen bij de Eriba Eribelle uit 1986.
Als tegenwicht van de bovenstaande Fendt van Petalo (??) een Eriba Eribelle uit 1986, leeggewicht ca. 480 kg. Geweldig een dergelijk klein apparaat met twee slaapplaatsen en een wc.

https://www.google.nl/search?q=Eriba+Hymer+Eribelle&tbm=isch&imgil=PCkUOnzldAUh8M%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn0.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcQtRIWVH62XPyKjyMHVzaNjlvI64qjnMz9Zoc2uGFEvF6QlggYs%253B1024%253B768%253BrfuZ58xl8a0I1M%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.ebay.co.uk%25252Fitm%25252FHYMER-ERIBA-ERIBELLE-38T-CARAVAN-1996-LOW-RESERVE-PRICE-SIMILAR-TO-A-PUCK-%25252F230938172020&source=iu&usg=__1ZxNFx1J6i5Nb1H5-THOAYwdThU%3D&sa=X&ei=0t-OU_D-JYjwPLrogfgK&ved=0CCsQ9QEwAA&biw=1280&bih=642#facrc=_&imgrc=PCkUOnzldAUh8M%253A%3BrfuZ58xl8a0I1M%3Bhttp%253A%252F%252Fi881.photobucket.com%252Falbums%252Fac15%252Fbossmotion%252Ffef%252Fgh%252F14.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ebay.co.uk%252Fitm%252FHYMER-ERIBA-ERIBELLE-38T-CARAVAN-1996-LOW-RESERVE-PRICE-SIMILAR-TO-A-PUCK-%252F230938172020%3B1024%3B768
Die Eribelle bot ursprünglichen und bescheiden Caravan-comfort.
Uit de site van https://www.eribelle.nl/pagina2.php zie pdf: https://www.eribelle.nl/docs/document.135.pdf
@ rke met de vraag over een VW Polo 1.6 uit 1999: post van 23-04-2014 18:49
”Wat denken jullie van de Pollo (1600 motortje van 75 paardjes) om ons caravanneke te trekken? Een vriend van mij raadt mij dit af, maar we zijn ook met een 60 paardjes sterke Corolla met deze caravan op pad geweest.”
Conclusie uit de ANWB test van de Eribelle met een VW Polo 1.3 uit 1987: “Het is verbazingwekkend hoe gemakkelijk de caravan met de auto mee holt”.
Zie https://www.eribelle.nl/docs/document.11.pdf

Altai zei:
@ rke met de vraag over een VW Polo 1.6 uit 1999: post van 23-04-2014 18:49
”Wat denken jullie van de Pollo (1600 motortje van 75 paardjes) om ons caravanneke te trekken? Een vriend van mij raadt mij dit af, maar we zijn ook met een 60 paardjes sterke Corolla met deze caravan op pad geweest.”
Conclusie uit de ANWB test van de Eribelle met een VW Polo 1.3 uit 1987: “Het is verbazingwekkend hoe gemakkelijk de caravan met de auto mee holt”.
Zie https://www.eribelle.nl/docs/document.11.pdf

Dezelfde caravan heeft gehangen achter een Opel Corsa 1.3I, een Opel Kadett 1.6I, een Toyota Corolla 1.8D (H:cool:, een Toyota Corolla 2.0D (Station), een Skoda Ocatavia 1.6I, een Suzuki Baleno 1.8 GTX (sedan), een Renault Laguna 1.8 op LPG (station) en achter de Toyota Camry 3.0.

Natuurlijk rijdt hij met de Camry het makkelijkst, dan is het gewoon alsof er niets achter hangt. Maar de Polo heeft ook een 1600 cc-tje met 75 paardjes, ik denk dat het makkelijk gaat. En dan zal de Polo op het stukje naar st Tropez niet onder de 4000 rpm komen, dan nog verwacht ik een verbruiksscore beter dan wat de Camry met sleurhut nu scoort.

Het grote minpunt is dat iemand mijn vrouw heeft wijsgemaakt dat deze sleurhut niet achter de Polo kan (de Alpen schijnen erg steil te zijn in de zomer). Dus heb ik nu een lomp grote gezinsbak waar ik eigenlijk alleen nog maar tijdens de vakantie mee naar Frankrijk moet hobbelen en de rest van het jaar staat hij stof te happen.

Aan de andere kant: de Camry rijdt heerlijk en brengt als tweedehandsje niets op. Dus zolang het banksaldo het toelaat, scheur ik af en toe in dat slagschip... puur voor de fun.
Lekker stukje house in de cdspeler, toerenteller tegen het rood, gasplank onderin en met kermende bandjes en grote grijns op mijn hoofd is het ernstig genieten geblazen.

@rke; De Camry is het in mijn ogen waard om deze zomer uitgelaten te worden. Maar voorzien van een grote grijns met een lekker stukje house in de cd-speler, toerenteller tegen het rood, gasplank onderin en met kermende bandjes van de 75 pk om de caravan moeiteloos de Alpen in te jagen deze zomer is de Polo ook zeer de moeite waard.:LOL: Nog afgezien van het lagere brandstofverbruik wordt dit onbetaalbaar genieten deze vakantie. :D

@JW01: Er komen zoveel caravans voorbij maar jouw huidige caravan is nog niet voorgesteld?
Gezien je voorkeur hierboven voor een Fendt model Coco P. of die enorme tandemasser Tabbert en op blad 1: quoteJW01 (vanaf een Appel) Zelf ben ik wel van Tabbert, T@B en met name de Airstream-caravans."
Wordt je nieuwe "sleurhut" ook een enorme bungalow op wielen?

Hey dit topic heb ik zomaar gemist. Hier ook fervent kampeerders. Ooit begonnen met een Paradiso. Deze heeft ons 10 jaar lang overal heen gebracht maar ik ben blij dat we nu een caravan hebben. Ze noemen het wel het 1 minuut wonder maar dan moet je niet een voortent op willen zetten. Ik zat al dagen tegen het op en afbreken aan te hikken. Hierna een Tabbert tandemasser aangeschaft en nu een Kip Hyline. Voorzien van alle gemakken inclusief vloeistofverwarming. Dus wij kamperen inmiddels ook gewoon s'winters.
Ik hoef gelukkig met beladen alleen maar op te letten op de kogeldruk en zorgen dat alles laag en zo dicht mogelijk bij de as ligt. Onze combinatie laat het toe om alles in de caravan te gooien en met een zo goed als lege auto te rijden.

102qgee.jpg

Vanaf mijn 6e gingen wij met het gezin kamperen. Eerst met een Renault 4 met imperiaal en een tent, later werd het een Erka karretje. Kwamen we prima heel Frankrijk mee door. De tent werd een vouwwagen, een Tago, en ervoor kwam eerst een Renault 12TL, later een TS met vliegtuigstoelen :). Die werd later vervangen door een Renault 18 Automaat. Toen mijn zus en ik niet meer meegingen kwam er een caravan. Eerst een Avento 395T de Luxe in bruin metallic, met een Renault 20 TX ervoor. Die werd vervangen door een Renault 11 GTE, een bizarre combinatie. Kan er geen foto's van vinden. De Avento werd ingeruild op een Kip Grey Line 41TTZ en de 11 werd vervangen door een R21 GTS HB Alizé en later een Scénic 2.0 RT.

Met de Scénic en de Kip ben ik naar Oostenrijk geweest. Ideale combinatie, zelfs een 15% helling was geen probleem. Op de snelweg waren lange hellingen een peuleschil, ik reed iedereen voorbij. Op een stuk verlaten snelweg de teller even over de 130 gehad en hij lag als een huis. De wegligging van een Kip is echt beter dan gemiddeld.

De Kip ging eruit en dat werd een Dethleffs Camper 510V LifeStyle. De Scenic kon die niet aan en er kwam een Mitsubishi Outlander 2.0 Comfort.

Met die combi ben ik in 2005 naar Zuid-Frankrijk geweest. De Outlander deed het prima, verbruik bij 100 à 110 was 1 op 6,5. Hij was wel wat lawaaiig en als de wind op de kop stond en op lange hellingen moest ie flink aan de bak. Daarom ging die er in 2010 uit en kwam er een Hyundai Santa Fé 2.7 V6 voor in de plaats. Met die combinatie ben ik nooit op stap geweest maar wel een paar keer een kort ritje gemaakt. Dat was echt een hele fijne combinatie volgens mijn vader. De caravan hebben ze vorig jaar verkocht vanwege gezondheidsproblemen. Ik had 'm graag nog eens geleend.

100_0002.jpg

100_0003a.jpg

IMG_1530.jpg

Reken er maar op dat het benzineverbruik van de SantaFe net zo exorbitant was zo niet hoger.
Ik heb de mazzel dat het verbruik met caravan net hoog/laag is als zonder. Namelijk 1 op 3 op gas:)

Altai zei:
@JW01: Er komen zoveel caravans voorbij maar jouw huidige caravan is nog niet voorgesteld?
Gezien je voorkeur hierboven voor een Fendt model Coco P. of die enorme tandemasser Tabbert en op blad 1: quoteJW01 (vanaf een Appel) Zelf ben ik wel van Tabbert, T@B en met name de Airstream-caravans."

Nou ja, is van mijn ouders. :)
Tot vandaag hadden we een Home Car 445 Rally van 1996, sinds vandaag een Fendt Topas 490 van 2004, modeljaar '05 met mover. :LOL:

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Altai zei:

Tot vandaag hadden we een Home Car 445 Rally van 1996, sinds vandaag een Fendt Topas 490 van 2004, modeljaar '05 met mover. :LOL:
De beste uitvinding na de airco.:)
Ik zweer er bij.

Mijn ouders hebben ook een Avento 395 gehad,

augtolhek11.jpg

Helaas hebben mijn ouders hem in 2009 weg moeten doen. We konden hem overnemen, maar het was te lastig met alleen een rondzit. Eigenlijk alleen geschikt voor twee personen.

vakantievoorbij.jpg

Deze foto was trouwens in 2009 nog pop TV tijdens het weer. De caravan ging naar twee 'boefjes' op de caravanbourlevard in Heerhugowaard. Die hadden een mooie prijs geboden, maar helaas had de caravan vocht aan de kopse kanten. Daarmee werd de prijs tot enkele honderden euro's gereduceerd. Sneu voor mijn moeder, want die had hem intens netjes gemaakt.

Die Home Car lijkt al een zeer behoorlijk apparaat maar de Fendt Topas 490 is dan wel weer iets groter met een vast bed? (y) Wel een slagje kleiner dan de aangehaalde C.P. Fendt. :cool:

Uit het topic: Het leuke of zeldzame old\youngtimers en klassiekers te koop topic - deel 6
Altai zei:
rzasa zei:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat/m822849065-fiat-127-orig-nederlands-in-prachtstaat-belastingvrij.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
$_85.JPG

Rzasa, dit vind ik hele mooie vondst (y). In dit model, bijna in dezelfde kleur, heeft kleine Altai nog op de achterbank gezeten (toen nog zonder gordels) en ook achter de voorstoelen gestaan. Heel herkenbaar het instructieboekje met goede herinneringen om voor papa iets op te zoeken.:D
Dat dit model nog bestaat na 42 jaar. De huidige vraagprijs is denk ik hoger dan de toenmalige nieuwprijs.

Ook heeft deze 127 het korte achterklepje van het allereerste model waarvan het slot elke winter altijd dicht vroor..... in ons geval immer met de startkabels erin. (n) De kleine Italiaan had een hekel aan kou en liet dat overduidelijk blijken om herhaaldelijk 's winters niet te willen aanslaan als het gevroren had. Gelukkig is de Fiat 127 niet zo zwaar dus duwen kon/moest ook.:(
De Fiat was nieuw gekocht maar is niet heel lang gebleven. Verregaande roestschade (ondanks een nieuwe neus na een schade) en de onbetrouwbaarheid (ondanks frequent garage bezoek) waren de redenen om de jonge Fiat weg te doen. Naar aanleiding van deze unieke ervaring: Hoewel de 127 nog steeds geroemd wordt vanwege het model en qua motor in de hoge toeren te kunnen rijden is bij ons thuis nooit meer een Fiat of Italiaan aangeschaft.

Rzasa, heeft de advertentie gevonden maar wat een plaatje is het!
Met een dergelijke Fiat 127 zijn de pa en ma van Altai een keer gaan kamperen met de vouwwagen. Let op één keer.
Achter de 127 hing een Alpenkreuzer. Plaatje van zo'n vouwwagen probeer ik mee te sturen:

https://www.google.nl/search?q=alpenkreuzer&sa=X&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=v3qtU4fQC7Oy7Abv5oDQDA&ved=0CC0QsAQ&biw=1131&bih=567#facrc=_&imgdii=_&imgrc=F4LqZ-8n3RbO1M%253A%3BYYgtQE0eAf8BKM%3Bhttp%253A%252F%252Fhome.kpn.nl%252Fr.r.hettema1962%252Fverbouwingen%252Fopzetten4.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fhome.kpn.nl%252Fr.r.hettema1962%252Falpenkreuzer.html%3B845%3B634

Het kamperen was voor de ouwelui geen succes. Kinderen ziek, volop regen, constant troep en zand in de tent. Tijdens de vakantie werd er schade aan de trekauto veroorzaakt (de nieuwe neus). Het kampeeravontuur bleef bij een keer.
Pas veel en veel later toen kleine Altai groter was en opperde dat kamperen toch leuk was werd er ernstig en openlijk getwijfeld aan mijn geestelijke gesteldheid. Na aankoop van mijn eerste tent kreeg ik met de zegen van huis alle "oude" maar als nieuw en nauwelijks gebruikte kampeerspullen mee. Commentaar van mijn pa: "Meenemen en nooit meer terugbrengen".

michel1975 zei:
Altai zei:

De beste uitvinding na de airco.:)
Ik zweer er bij.

klik :)

Altai zei:

Die Home Car lijkt al een zeer behoorlijk apparaat maar de Fendt Topas 490 is dan wel weer iets groter met een vast bed? (y) Wel een slagje kleiner dan de aangehaalde C.P. Fendt. :cool:

Heeft inderdaad een vast bed.

michel1975 zei:
Reken er maar op dat het benzineverbruik van de SantaFe net zo exorbitant was zo niet hoger.
Ik heb de mazzel dat het verbruik met caravan net hoog/laag is als zonder. Namelijk 1 op 3 op gas:)

Het verbruik was ongeveer gelijk. De Outlander moest veel harder werken. De Santa Fé trok 'm een stuk makkelijker en was heerlijk stil.

Inderdaad mooie combinatie Pink Panther. Uit nieuwsgierigheid waarom is het raam aan de voorzijde relatief klein ten opzichte van bijvoorbeeld de buurman? In de hoek rechtsvoor zit de toiletgroep?

Met dank (y). Vast bed onder het kleine raam en de rondzit aan de achterzijde. Mooi ding.

Over twee weken breekt de zomervakantie al aan. In de tweede en deels derde week ga ik met mijn meiden kamperen in onze Paradiso, in het zuiden van de Ardennen. Ik zie er, net als vorig jaar, wel weer tegenop. Niet tegen het kamperen, maar tegen alle voorbereidingen. Ik heb een gruwelijke hekel aan spullen verzamelen en inpakken. Het hele logistieke gebeuren is eigenlijk niet aan mij besteed. Maar ik zal er toch weer aan moeten geloven. Als ik maar eenmaal onderweg ben, dan komt het wel goed. Rustig met 90 over de snelweg rijden richting het zuiden. Genieten van de opmerkingen die ik krijg op mijn mobiele huisje. De verbaasde blikken van mensen op de camping als ik binnen een minuut de platte kar heb omgebouwd tot caravan. Maar ik kijk vooral uit naar het buiten zijn, naar het ontbreken van computers en televisie. Mijn mobiele telefoon zet ik uit. Alleen 's ochtends en 's avonds zet ik 'm even aan om te zien of er berichten zijn. Geen mail, geen facebook. Gewoon terug naar de basis. Met een boekje en foldertjes in de hand de plannen voor de komende dag bepalen. Wellicht even luisteren naar de autoradio voor de weerberichten of even vragen aan een oude lokale boer wat hij denkt van het weer. Net als vroeger, zonder buienradar. Dat zo'n boer dan zegt dat hij een stekende eksteroog heeft en dat hij daarom regen verwacht (terwijl hij stiekem op zijn iPhone kijkt :) ). Prachtig.

the Fox zei:
Over twee weken breekt de zomervakantie al aan. In de tweede en deels derde week ga ik met mijn meiden kamperen in onze Paradiso, in het zuiden van de Ardennen. Ik zie er, net als vorig jaar, wel weer tegenop. Niet tegen het kamperen, maar tegen alle voorbereidingen. Ik heb een gruwelijke hekel aan spullen verzamelen en inpakken. Het hele logistieke gebeuren is eigenlijk niet aan mij besteed. Maar ik zal er toch weer aan moeten geloven. Als ik maar eenmaal onderweg ben, dan komt het wel goed. Rustig met 90 over de snelweg rijden richting het zuiden. Genieten van de opmerkingen die ik krijg op mijn mobiele huisje. De verbaasde blikken van mensen op de camping als ik binnen een minuut de platte kar heb omgebouwd tot caravan. Maar ik kijk vooral uit naar het buiten zijn, naar het ontbreken van computers en televisie. Mijn mobiele telefoon zet ik uit. Alleen 's ochtends en 's avonds zet ik 'm even aan om te zien of er berichten zijn. Geen mail, geen facebook. Gewoon terug naar de basis. Met een boekje en foldertjes in de hand de plannen voor de komende dag bepalen. Wellicht even luisteren naar de autoradio voor de weerberichten of even vragen aan een oude lokale boer wat hij denkt van het weer. Net als vroeger, zonder buienradar. Dat zo'n boer dan zegt dat hij een stekende eksteroog heeft en dat hij daarom regen verwacht (terwijl hij stiekem op zijn iPhone kijkt :) ). Prachtig.

Mijn mooiste vakanties waren de impulsieve, onverwachte vakanties. Gaan we morgenochtend weg? Ok, even inpakken dan.
Welke richting? Hoe lang? Boot, fiets, auto, sleurhut?

En die boer en die iPhone: ik heb zelf ook een goed gevoel wat voor weer het gaat worden. Dat gevoel werkt wel beter in bekende omgevingen, maar ook in het buitenland kan ik het weer redelijk aanvoelen. In ieder geval goed genoeg om voor de wandeling te bepalen of ik wel of niet regenkleding mee moet nemen.

En ja, ik ben wel eens tot mijn ondergoed doorweekt thuisgekomen omdat ik het gevoel had dat het noodweer later los zou barsten. Dat is het risico van "gokken op je gevoel".

the Fox zei:
Heel herkenbaar. Het in en uitpakken was ook hetgeen waar ik naarmate de jaren vorderden steeds erger tegen op ging zien. Dat is ook de reden geweest dat we de Paradiso na 10 jaar hebben ingeruild voor een caravan. De rest onderschrijf ik ook volledig. Geen pc/iPad/telefoon/mail/etc. Heerlijk buiten zijn en lekker tijd met mijn gezin doorbrengen na een best wel erg hectisch en druk jaar. Weer eens een boek lezen. Niets moet, alles mag. Dat is ook waar het kamperen bij mij om draait. Alleen tegenwoordig net even wat luxer.

Nee, totaal geen probleem met inpakken, het voordeel van een ruime caravan denk ik. Iedereen pakt zijn eigen kledingtas in, skottelbraai met toebehoren in de auto, gasflessen in de caravan, wat gereedschap in mijn foudraal, een fiets op het bed voorin en wat levensmiddelen voor onderweg. De rest ligt er al allemaal in.
Bij thuiskomst omgekeerd, maar dan ben ik wel een zeikerd. Caravan helemaal poetsen, voorzijde in de speciale was zetten (krijg altijd de vliegen er eenvoudig af) en pas daarna naar de stalling.

Pink Panther zei:
Nee, totaal geen probleem met inpakken, het voordeel van een ruime caravan denk ik. Iedereen pakt zijn eigen kledingtas in, skottelbraai met toebehoren in de auto, gasflessen in de caravan, wat gereedschap in mijn foudraal, een fiets op het bed voorin en wat levensmiddelen voor onderweg. De rest ligt er al allemaal in.
Bij thuiskomst omgekeerd, maar dan ben ik wel een zeikerd. Caravan helemaal poetsen, voorzijde in de speciale was zetten (krijg altijd de vliegen er eenvoudig af) en pas daarna naar de stalling.

De caravan inpakken is een makkie. Hij staat startklaar in de stalling, ik hoef er alleen even wat voedsel en kleding in te mikken (vooral in de Camry). Ook moet ik mijn fiets op de dissel zetten en ter compensatie van dat gewicht moet ik de gasflessen helemaal achterin laden. Iets wat de klojo die achterop mijn sleurhut gaat klappen wel zal waarderen.
Eigenlijk ben ik de laatste jaren net zo veel bezig met uitladen voordat ik op vakantie als met inladen. Er ligt namelijk een luifel en een voortent in en een van de twee blijft thuis - de laatste jaren vooral de voortent.

Bij mijn Paradiso is het passen en meten om alles mee te kunnen krijgen en ik moet bij de voorbereidingen en het inpakken voor drie mensen denken, want twee van de drie breinen in mijn éénoudergezin denken alleen maar aan hun barbies en aan verder helemaal niets anders. Zoals ik eerder opmerkte, als we eenmaal onderweg zijn komt alles goed, maar dat inpakken.... aarrrggh!

Ik heb voor de gein wel eens gezegd dat ik van onze caravan een soort verbeterde Paradiso zou maken: Het dak scharnierend open en je kan van boven af dat ding volstorten met allerlei """""onmisbare""""" zaken.........

the Fox zei:
Bij mijn Paradiso is het passen en meten om alles mee te kunnen krijgen en ik moet bij de voorbereidingen en het inpakken voor drie mensen denken, want twee van de drie breinen in mijn éénoudergezin denken alleen maar aan hun barbies en aan verder helemaal niets anders. Zoals ik eerder opmerkte, als we eenmaal onderweg zijn komt alles goed, maar dat inpakken.... aarrrggh!

Herkenbaar, hoewel wij een twee-oudergezin zijn met drie breintjes die nog niet mee kunnen denken met het inpakken. Dus met z'n tweeën inpakken voor 5, terwijl er 3 hun best doen om tegen te werken...

Terug
Bovenaan