Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
520d zei:Dat is het punt. Ik zie echt helemaal niets van wat er achter de caravan gebeurt. Achteruit rijden voorkom ik dus liever zoveel mogelijk.
rke zei:Dat achteruit rijden hoort toch ook zo? De een loopt links achter de caravan en geeft aanwijzingen, de ander stuurt de auto. En dan wijzen/ zeggen waar de caravan heen moet, niet hoe zij denkt dat ik aan het hoepeltje zou moeten draaien (naar links, naar links, want de caravan moet naar rechts....)
Normaal gesproken uit ik zo'n opmerking en roepen jullie dat het niet de bedoeling is dat ik een kostbare bolide van jullie gratis voorzie van striping en nieuwe styling.the Fox zei:Of je hanteert gewoon het principe 'Boem is stop'.
Hoe dan ook, je ziet geen bal van wat er achter de caravan zit. Ik vind het al lastig om met een bestelauto achteruit te rijden, waarbij je geen gebruik kan maken van de binnenspiegel en niet binnendoor naar achteren kan kijken én niet over de schouder kan kijken omdat er geen ramen achter de voorportieren zitten. De stuurhandelingen zijn het probleem niet, maar het slechte zicht naar achteren maakt het vervelend. Dan rij ik liever met mijn vouwcaravan achteruit.
Gazpacho zei:In de zomer van 2011 was het dan zo ver, de Hobby begon haar tweede leven, als een dame van middelbare leeftijd die haar eerste facelift achter de rug heeft. De bestemming was Italie. Heerlijk licht van gewicht, dus achter de Tiguan was dat een eitje om door de bergen te cruisen!
Ook dit jaar wordt ze weer ingezet, de bestemming is nog onbekend.
Als ik ooit een andere caravan ga kopen, ik weet wel, deze oude dame wordt niet ingeruild. Die blijft in de familie!
Joost PP zei:Ik ben altijd bang voor het vochtspook. Mijn ouders hadden een Avento 395. Best een leuk ding, in 2008 hielden ze op met kamperen. Omdat deze een rondzit had met maar '1 tweepersoonsbed, was hij ongeschikt voor ons met de kids.
Caravan op MP gezet, van een caravanhandelaar uit HHW, van de Boulevard, kwam een aantrekkelijk bod. Erheen gereden, daar werden beiden kopkanten bekeken en er was helaas vocht aanwezig. OK de caravan was bijna 20 jaar oud, maar het drukte het bod enorm en waarschijnlijk rijdt hij nu in Polen rond.
Ik vraag me altijd af wat je eraan kunt doen? Jaarlijks eem vochtmeting? Heb het voor onze Chateau eigenlijk ook al drie jaar niet gedaan. En wat kun je eraan doen als er toch vocht zit?
rke zei:Joost PP zei:Ik ben altijd bang voor het vochtspook. Mijn ouders hadden een Avento 395. Best een leuk ding, in 2008 hielden ze op met kamperen. Omdat deze een rondzit had met maar '1 tweepersoonsbed, was hij ongeschikt voor ons met de kids.
Caravan op MP gezet, van een caravanhandelaar uit HHW, van de Boulevard, kwam een aantrekkelijk bod. Erheen gereden, daar werden beiden kopkanten bekeken en er was helaas vocht aanwezig. OK de caravan was bijna 20 jaar oud, maar het drukte het bod enorm en waarschijnlijk rijdt hij nu in Polen rond.
Ik vraag me altijd af wat je eraan kunt doen? Jaarlijks eem vochtmeting? Heb het voor onze Chateau eigenlijk ook al drie jaar niet gedaan. En wat kun je eraan doen als er toch vocht zit?
Droog stallen is een goede remedie om de problemen van vocht te voorkomen en je kan de naden goed dicht houden. Daar is speciale kit voor in de handel. Meestal lekken caravans op de naden tussen het dak en de wanden en ook rond de ruiten wil het wel eens gaan lekken.
JW01 (vanaf een Appel) zei:Alles went, behalve een Fendt! :T
Altai zei:@ rke met de vraag over een VW Polo 1.6 uit 1999: post van 23-04-2014 18:49
”Wat denken jullie van de Pollo (1600 motortje van 75 paardjes) om ons caravanneke te trekken? Een vriend van mij raadt mij dit af, maar we zijn ook met een 60 paardjes sterke Corolla met deze caravan op pad geweest.”
Conclusie uit de ANWB test van de Eribelle met een VW Polo 1.3 uit 1987: “Het is verbazingwekkend hoe gemakkelijk de caravan met de auto mee holt”.
Zie https://www.eribelle.nl/docs/document.11.pdf
Altai zei:@JW01: Er komen zoveel caravans voorbij maar jouw huidige caravan is nog niet voorgesteld?
Gezien je voorkeur hierboven voor een Fendt model Coco P. of die enorme tandemasser Tabbert en op blad 1: quoteJW01 (vanaf een Appel) Zelf ben ik wel van Tabbert, T@B en met name de Airstream-caravans."
Wordt je nieuwe "sleurhut" ook een enorme bungalow op wielen?
De beste uitvinding na de airco.JW01 (vanaf een Appel) zei:Altai zei:@JW01: Er komen zoveel caravans voorbij maar jouw huidige caravan is nog niet voorgesteld?
Gezien je voorkeur hierboven voor een Fendt model Coco P. of die enorme tandemasser Tabbert en op blad 1: quoteJW01 (vanaf een Appel) Zelf ben ik wel van Tabbert, T@B en met name de Airstream-caravans."
Nou ja, is van mijn ouders.
Tot vandaag hadden we een Home Car 445 Rally van 1996, sinds vandaag een Fendt Topas 490 van 2004, modeljaar '05 met mover.![]()
JW01 (vanaf een Appel) zei:Nou ja, is van mijn ouders.
Tot vandaag hadden we een Home Car 445 Rally van 1996, sinds vandaag een Fendt Topas 490 van 2004, modeljaar '05 met mover.![]()
Altai zei:rzasa zei:https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat/m822849065-fiat-127-orig-nederlands-in-prachtstaat-belastingvrij.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
![]()
Rzasa, dit vind ik hele mooie vondst. In dit model, bijna in dezelfde kleur, heeft kleine Altai nog op de achterbank gezeten (toen nog zonder gordels) en ook achter de voorstoelen gestaan. Heel herkenbaar het instructieboekje met goede herinneringen om voor papa iets op te zoeken.
![]()
Dat dit model nog bestaat na 42 jaar. De huidige vraagprijs is denk ik hoger dan de toenmalige nieuwprijs.
Ook heeft deze 127 het korte achterklepje van het allereerste model waarvan het slot elke winter altijd dicht vroor..... in ons geval immer met de startkabels erin.De kleine Italiaan had een hekel aan kou en liet dat overduidelijk blijken om herhaaldelijk 's winters niet te willen aanslaan als het gevroren had. Gelukkig is de Fiat 127 niet zo zwaar dus duwen kon/moest ook.
De Fiat was nieuw gekocht maar is niet heel lang gebleven. Verregaande roestschade (ondanks een nieuwe neus na een schade) en de onbetrouwbaarheid (ondanks frequent garage bezoek) waren de redenen om de jonge Fiat weg te doen. Naar aanleiding van deze unieke ervaring: Hoewel de 127 nog steeds geroemd wordt vanwege het model en qua motor in de hoge toeren te kunnen rijden is bij ons thuis nooit meer een Fiat of Italiaan aangeschaft.
michel1975 zei:De beste uitvinding na de airco.JW01 (vanaf een Appel) zei:Altai zei:@JW01: Er komen zoveel caravans voorbij maar jouw huidige caravan is nog niet voorgesteld?
Nou ja, is van mijn ouders.
Ik zweer er bij.
Altai zei:JW01 (vanaf een Appel) zei:Nou ja, is van mijn ouders.
Die Home Car lijkt al een zeer behoorlijk apparaat maar de Fendt Topas 490 is dan wel weer iets groter met een vast bed?Wel een slagje kleiner dan de aangehaalde C.P. Fendt.
![]()
Pictures, or it did not happen.Pink Panther zei:Leuk topic!
Zal me hier eens vaker melden, heb er voldoende ervaring mee. (Avensis 2.0 2009 + LMC 465 2012)
michel1975 zei:Reken er maar op dat het benzineverbruik van de SantaFe net zo exorbitant was zo niet hoger.
Ik heb de mazzel dat het verbruik met caravan net hoog/laag is als zonder. Namelijk 1 op 3 op gas![]()
michel1975 zei:Pictures, or it did not happen.Pink Panther zei:Leuk topic!
Zal me hier eens vaker melden, heb er voldoende ervaring mee. (Avensis 2.0 2009 + LMC 465 2012)![]()
Altai zei:Inderdaad mooie combinatie Pink Panther. Uit nieuwsgierigheid waarom is het raam aan de voorzijde relatief klein ten opzichte van bijvoorbeeld de buurman? In de hoek rechtsvoor zit de toiletgroep?
Vermakelijk verhaal. Ik zie het drama zich al lezend voor mijn ogen voltrekken.Altai zei:[....] Commentaar van mijn pa: "Meenemen en nooit meer terugbrengen".
the Fox zei:Over twee weken breekt de zomervakantie al aan. In de tweede en deels derde week ga ik met mijn meiden kamperen in onze Paradiso, in het zuiden van de Ardennen. Ik zie er, net als vorig jaar, wel weer tegenop. Niet tegen het kamperen, maar tegen alle voorbereidingen. Ik heb een gruwelijke hekel aan spullen verzamelen en inpakken. Het hele logistieke gebeuren is eigenlijk niet aan mij besteed. Maar ik zal er toch weer aan moeten geloven. Als ik maar eenmaal onderweg ben, dan komt het wel goed. Rustig met 90 over de snelweg rijden richting het zuiden. Genieten van de opmerkingen die ik krijg op mijn mobiele huisje. De verbaasde blikken van mensen op de camping als ik binnen een minuut de platte kar heb omgebouwd tot caravan. Maar ik kijk vooral uit naar het buiten zijn, naar het ontbreken van computers en televisie. Mijn mobiele telefoon zet ik uit. Alleen 's ochtends en 's avonds zet ik 'm even aan om te zien of er berichten zijn. Geen mail, geen facebook. Gewoon terug naar de basis. Met een boekje en foldertjes in de hand de plannen voor de komende dag bepalen. Wellicht even luisteren naar de autoradio voor de weerberichten of even vragen aan een oude lokale boer wat hij denkt van het weer. Net als vroeger, zonder buienradar. Dat zo'n boer dan zegt dat hij een stekende eksteroog heeft en dat hij daarom regen verwacht (terwijl hij stiekem op zijn iPhone kijkt). Prachtig.
Heel herkenbaar. Het in en uitpakken was ook hetgeen waar ik naarmate de jaren vorderden steeds erger tegen op ging zien. Dat is ook de reden geweest dat we de Paradiso na 10 jaar hebben ingeruild voor een caravan. De rest onderschrijf ik ook volledig. Geen pc/iPad/telefoon/mail/etc. Heerlijk buiten zijn en lekker tijd met mijn gezin doorbrengen na een best wel erg hectisch en druk jaar. Weer eens een boek lezen. Niets moet, alles mag. Dat is ook waar het kamperen bij mij om draait. Alleen tegenwoordig net even wat luxer.the Fox zei:Over twee weken breekt de zomervakantie al aan. In de tweede en deels derde week ga ik met mijn meiden kamperen in onze Paradiso, in het zuiden van de Ardennen. Ik zie er, net als vorig jaar, wel weer tegenop. Niet tegen het kamperen, maar tegen alle voorbereidingen. Ik heb een gruwelijke hekel aan spullen verzamelen en inpakken. Het hele logistieke gebeuren is eigenlijk niet aan mij besteed. Maar ik zal er toch weer aan moeten geloven. Als ik maar eenmaal onderweg ben, dan komt het wel goed. Rustig met 90 over de snelweg rijden richting het zuiden. Genieten van de opmerkingen die ik krijg op mijn mobiele huisje. De verbaasde blikken van mensen op de camping als ik binnen een minuut de platte kar heb omgebouwd tot caravan. Maar ik kijk vooral uit naar het buiten zijn, naar het ontbreken van computers en televisie. Mijn mobiele telefoon zet ik uit. Alleen 's ochtends en 's avonds zet ik 'm even aan om te zien of er berichten zijn. Geen mail, geen facebook. Gewoon terug naar de basis. Met een boekje en foldertjes in de hand de plannen voor de komende dag bepalen. Wellicht even luisteren naar de autoradio voor de weerberichten of even vragen aan een oude lokale boer wat hij denkt van het weer. Net als vroeger, zonder buienradar. Dat zo'n boer dan zegt dat hij een stekende eksteroog heeft en dat hij daarom regen verwacht (terwijl hij stiekem op zijn iPhone kijkt). Prachtig.
Pink Panther zei:Nee, totaal geen probleem met inpakken, het voordeel van een ruime caravan denk ik. Iedereen pakt zijn eigen kledingtas in, skottelbraai met toebehoren in de auto, gasflessen in de caravan, wat gereedschap in mijn foudraal, een fiets op het bed voorin en wat levensmiddelen voor onderweg. De rest ligt er al allemaal in.
Bij thuiskomst omgekeerd, maar dan ben ik wel een zeikerd. Caravan helemaal poetsen, voorzijde in de speciale was zetten (krijg altijd de vliegen er eenvoudig af) en pas daarna naar de stalling.
the Fox zei:Bij mijn Paradiso is het passen en meten om alles mee te kunnen krijgen en ik moet bij de voorbereidingen en het inpakken voor drie mensen denken, want twee van de drie breinen in mijn éénoudergezin denken alleen maar aan hun barbies en aan verder helemaal niets anders. Zoals ik eerder opmerkte, als we eenmaal onderweg zijn komt alles goed, maar dat inpakken.... aarrrggh!