Het Caravan Topic

s velthuis zei:
the Fox zei:
Bij mijn Paradiso is het passen en meten om alles mee te kunnen krijgen en ik moet bij de voorbereidingen en het inpakken voor drie mensen denken, want twee van de drie breinen in mijn éénoudergezin denken alleen maar aan hun barbies en aan verder helemaal niets anders. Zoals ik eerder opmerkte, als we eenmaal onderweg zijn komt alles goed, maar dat inpakken.... aarrrggh!

Herkenbaar, hoewel wij een twee-oudergezin zijn met drie breintjes die nog niet mee kunnen denken met het inpakken. Dus met z'n tweeën inpakken voor 5, terwijl er 3 hun best doen om tegen te werken...
En dan krijg je dit gevoel: o_O

Dat ze ruzie gaan maken net op het moment dat je aan iets cruciaals denkt en het daardoor ook direct weer vergeet waarna je het daarop volgende uur gaat zitten peinzen over wat ook alweer zo cruciaal was.

The Fox zei:
Dat ze ruzie gaan maken net op het moment dat je aan iets cruciaals denkt en het daardoor ook direct weer vergeet waarna je het daarop volgende uur gaat zitten peinzen over wat ook alweer zo cruciaal was.

Of dat die zorgvuldig ingepakte tas ineens toch weer overhoop in de gang ligt omdat er even gecontroleerd moest worden of het lievelingshemd er wel in zat... Dat vervolgens vergeten wordt omdat juist dat hemd weer meegesleept is naar her en dus niet meer bij hot ligt. Zucht. Kan zelfs zijn dat we dit jaar een ochtendje kinderdagverblijf boeken, zodat wij even snel en rustig het spul achter en in de auto kunnen mikken.

08161923-c54a-4099-98f6-e9dc1cdad050.jpg

Daarom pakken wij de auto het liefst de dag/avond ervoor al in. Bij vertrek alleen nog wat kleine zaken zoals toilettas inpakken en rijden maar.

s velthuis zei:
the Fox zei:
Zoals ik eerder opmerkte, als we eenmaal onderweg zijn komt alles goed, maar dat inpakken.... aarrrggh!

Herkenbaar, hoewel wij een twee-oudergezin zijn met drie breintjes die nog niet mee kunnen denken met het inpakken. Dus met z'n tweeën inpakken voor 5, terwijl er 3 hun best doen om tegen te werken...

@S Velthuis: Hé, de Camp-let Royal in ingeklapte toestand. (y)
@the Fox en S Velthuis:
Alhier zijn er ook altijd 2 aan het inpakken voor de rest. Maar is er één van die twee ook al bezig met: "Als we eenmaal onderweg zijn....":D
Tegen het vergeten op het laatste moment: Onze inpak/afstreeplijst ligt op de eetkamer tafel en iedereen blijft daar vanaf. Alles wat "de twee" bedenken gaat op de lijst en strepen af.

De taakverdeling is al jaren gelijk: Paps pakt de dakkoffer en de aanhanger in en mams pakt de laatste zaken bij elkaar. Minder leuk was vorig jaar waarbij bleek dat niet alles past. Met steeds meer kinderen zijn er ook steeds meer spullen en een grotere tent om mee te nemen. Dus was de conclusie er zijn teveel spullen ten opzichte van de beschikbare bagageruimte.
Mijn klassiek geschoolde vrouw had genoeg aan een peinzende blik in de keurig bepakte aanhanger (alle zware zaken onderop en bij de as) en met een Veni, vidi, foetsie werden de inpakorders uitgedeeld. Schoorvoetend de vakantiebagage eruit gehaald en volgens de verstrekte orders ingepakt (ik ben al lang getrouwd en weet: Het gaat niet passen maar ruzie maken heeft nu toch geen zin dus doe ik het toch maar…. en bedenk “over een uurtje –met wellicht wat minder spullen- zijn we eenmaal onderweg”).

Uiteindelijk, het past!! We hebben zelfs nog iets ruimte over. Een groot gevoel van opluchting dat dit gelukt is maar tegelijk blijft er iets knagen want het grote “inpakego” van pa moest wijken. Zelden heb ik mijn vrouw zo zien stralen op een eerste vakantiedag. Als een beer die een enorme pot honing heeft gevonden.

Eenmaal onderweg gaat de combinatie heerlijk vooruit, de kinderen vallen een voor een in een lome zomerse middagslaap en meldt mijn glunderende vrouw: Ik ben toch zo gelukkig op dit moment en blij met jou.
Dit laatste heeft mijn ego dan weer iets geholpen.:D

Altai zei:
Met steeds meer kinderen zijn er ook steeds meer spullen en een grotere tent om mee te nemen. Dus was de conclusie er zijn teveel spullen ten opzichte van de beschikbare bagageruimte.
Het probleem bevindt zich meestal aan de bron. De conclusie is dus dat er teveel kinderen zijn ;)

Altai zei:
Uiteindelijk, het past!! We hebben zelfs nog iets ruimte over. Een groot gevoel van opluchting dat dit gelukt is maar tegelijk blijft er iets knagen want het grote “inpakego” van pa moest wijken. Zelden heb ik mijn vrouw zo zien stralen op een eerste vakantiedag. Als een beer die een enorme pot honing heeft gevonden.
:D Er gaat niets boven een stralende vrouw.

the Fox zei:
Altai zei:
Met steeds meer kinderen zijn er ook steeds meer spullen en een grotere tent om mee te nemen. Dus was de conclusie er zijn teveel spullen ten opzichte van de beschikbare bagageruimte.
Het probleem bevindt zich meestal aan de bron. De conclusie is dus dat er teveel kinderen zijn ;)

'bezint eer ge begint':)

Altai zei:
s velthuis zei:
the Fox zei:
Zoals ik eerder opmerkte, als we eenmaal onderweg zijn komt alles goed, maar dat inpakken.... aarrrggh!

@S Velthuis: Hé, de Camp-let Royal in ingeklapte toestand. (y)
@the Fox en S Velthuis:
Alhier zijn er ook altijd 2 aan het inpakken voor de rest. Maar is er één van die twee ook al bezig met: "Als we eenmaal onderweg zijn....":D
Tegen het vergeten op het laatste moment: Onze inpak/afstreeplijst ligt op de eetkamer tafel en iedereen blijft daar vanaf. Alles wat "de twee" bedenken gaat op de lijst en strepen af.

De taakverdeling is al jaren gelijk: Paps pakt de dakkoffer en de aanhanger in en mams pakt de laatste zaken bij elkaar. Minder leuk was vorig jaar waarbij bleek dat niet alles past. Met steeds meer kinderen zijn er ook steeds meer spullen en een grotere tent om mee te nemen. Dus was de conclusie er zijn teveel spullen ten opzichte van de beschikbare bagageruimte.
Mijn klassiek geschoolde vrouw had genoeg aan een peinzende blik in de keurig bepakte aanhanger (alle zware zaken onderop en bij de as) en met een Veni, vidi, foetsie werden de inpakorders uitgedeeld. Schoorvoetend de vakantiebagage eruit gehaald en volgens de verstrekte orders ingepakt (ik ben al lang getrouwd en weet: Het gaat niet passen maar ruzie maken heeft nu toch geen zin dus doe ik het toch maar…. en bedenk “over een uurtje –met wellicht wat minder spullen- zijn we eenmaal onderweg”).

Eenmaal onderweg gaat de combinatie heerlijk vooruit, de kinderen vallen een voor een in een lome zomerse middagslaap en meldt mijn glunderende vrouw: Ik ben toch zo gelukkig op dit moment en blij met jou.
Dit laatste heeft mijn ego dan weer iets geholpen.:D

Het past altijd wel...gewoon proppen. Vorig jaar vond mijn eigen wagen met dakkoffer erop het nodig om een kwartier voor vertrek te protesteren door een torsiestaaf overmidden te laten knallen.....de vervangende wagen was erg mooi, maar geen dakkoffer. Dat ding hebben we tot het dak afgeladen en crossen maar.

Boppie zei:
Het past altijd wel...gewoon proppen.

Nou... Met een baby, peuter en kleuter op de achterbank ben ik daar toch een beetje anders over gaan denken. Terwijl we echt niets geks bij ons hebben, slapen, eten, kleren. Maar ze hebben omgekeerd evenredig veel spullen mee. Hoe kleiner, hoe meer materiaal.

s velthuis zei:
Boppie zei:

Nou... Met een baby, peuter en kleuter op de achterbank ben ik daar toch een beetje anders over gaan denken. Terwijl we echt niets geks bij ons hebben, slapen, eten, kleren. Maar ze hebben omgekeerd evenredig veel spullen mee. Hoe kleiner, hoe meer materiaal.

Ik heb dit jaar een dochter gekregen.....Ik ga een beetje met je meevoelen. Dit jaar nog een huisje in Duitsland, volgend jaar weer kamperen met de tent. Maar dat is er maar 1.

ik kampeer al met mijn kind(eren) vanaf dat mijn oudste 1 jaar was. Al 7 kampeerjaren achter de rug met respectievelijk een geleende Paradiso, gehuurde tent, tent, tent, tent, Paradiso, Paradiso. Toen ik de leeftijd had die mijn dochters nu hebben zat ik met mijn ouders tijdens zomervakanties in pensions en hotels. Ik vond dat vreselijk. 's Ochtends ontbijten in een zaal, altijd beschaafd doen, als je in je eigen domeintje was, dan had je alleen maar een bed. Je moest echt de hort op om niet gek te worden. Gelukkig gingen we ook elke dag de hort op, maar spelen met leeftijdgenoten deed ik niet, want die waren er niet. Nee, geef mij maar kamperen. Die vrijheid vind ik vele malen luxer dan de wurgende sfeer van een hotelkamer.

@Fox: het aantal kinderen zien wij niet als een probleem integendeel.:) En ja wij weten van oorzaak en gevolg. (y) En het nadeel van een stralende vrouw is (@Durashift) dat ik ook heel snel onbezonnen kan zijn.....
@Boppie: Zonder mijn ego kreeg ik eigenlijk altijd alles mee op, achter of aan de auto maar mee zal het gaan. De breuk in een versterkte achterveer kwam ook niet ineens uit de lucht vallen. De optie van de dealer om standaard veren te plaatsen aangezien versterkte veren niet meer leverbaar waren (zoeken is een kunst) moest ik wel van de hand wijzen. Er moest weer een extra stevig verenpakket onder.
Mocht je mee willen voelen met Velthuis hier zijn ook meerdere kinderen en zit de achterbank echt vol. Het proppen kan niet/nooit ten koste gaan van de bloedjes van kinderen.:cool:

Als laatste @Fox met mijn kinderen een vakantie vieren in een hotel dan heb ik gelijk voldoende materiaal voor een nieuwe aflevering voor een blog: Hotel op stelten en een wijze les.:)

Boppie zei:
s velthuis zei:
Boppie zei:

Ik heb dit jaar een dochter gekregen.....Ik ga een beetje met je meevoelen. Dit jaar nog een huisje in Duitsland, volgend jaar weer kamperen met de tent. Maar dat is er maar 1.

Mijn schoonvader is overleden toen mijn vrouw met een dikke trommel liep van de oudste. half juni is hij overleden, begin augustus is mijn dochter geboren. Schoonmama zei toen: nemen jullie onze sleurhut nu maar, dat kampeert veel fijner.

Ik ben ooit padvinder geweest.
Een sleurhut had voor mij het imago van "de Tokkies gaan naar de Veluwe". Toch, een vrouw tegenspreken is al heel erg moeilijk, een vrouw en haar moeder tegenspreken is zeker onbegonnen werk. We hebben onze RC caravan dus geërfd.
Mijn vooroordeel betreffende "de sleurhut" was dus helemaal onterecht. Er is met twee kleine peuters op een camping maar weinig zo fijn als dat vaste dak. De kinders kunnen slapen en je hebt een ruimte onderweg. Even een schone luier? In de sleurhut op de parkeerplaats. Dikke stilstaande file omdat er een vrachtwagen een ongeluk moet hebben? Sleurhut open en koffie zetten voor de hele file. Camping waar 10 cm water overheen stroomt? Goh, nou worden de bandjes nat.

Bovendien kan je met een sleurhut en kleine kinderen een camping in Nederland uitzoeken (SVR.). Regen of kou is minder onaangenaam en hoe denk je dat een driejarige peuter de weg gaat vragen aan een fransoos?
"Waar zijn papa en mama?"
"qu'est-ce que tu as dit ?"

Ja, dat gaat goedkomen, egwel....

the Fox zei:
ik kampeer al met mijn kind(eren) vanaf dat mijn oudste 1 jaar was. Al 7 kampeerjaren achter de rug met respectievelijk een geleende Paradiso, gehuurde tent, tent, tent, tent, Paradiso, Paradiso. Toen ik de leeftijd had die mijn dochters nu hebben zat ik met mijn ouders tijdens zomervakanties in pensions en hotels. Ik vond dat vreselijk. 's Ochtends ontbijten in een zaal, altijd beschaafd doen, als je in je eigen domeintje was, dan had je alleen maar een bed. Je moest echt de hort op om niet gek te worden. Gelukkig gingen we ook elke dag de hort op, maar spelen met leeftijdgenoten deed ik niet, want die waren er niet. Nee, geef mij maar kamperen. Die vrijheid vind ik vele malen luxer dan de wurgende sfeer van een hotelkamer.

Amen. Kamperen heeft voor mij een heel los en rustig karakter. Laatste keer vliegen naar Side ook een klein hotel geboekt, eten was waardeloos, maar heerlijk rustig. Maar ik verblijf erg graag op een camping.

Maar hoe doe je weekendjes weg of citytrips dan? Neem aan dat je zo'n onhandig ding niet mee de binnenstad in neemt...

Daar heb je vakantieparken met bungalows voor, met een zwem(peuter)bad.
Voordelig buiten het 'seizoen' om de eerste jaren. (y)

A110-50 zei:
Maar hoe doe je weekendjes weg of citytrips dan? Neem aan dat je zo'n onhandig ding niet mee de binnenstad in neemt...

Voor je plezier de stad in.... Brrrrr....

Je kan de sleurhut thuis laten. Of op de camping. We zijn wel vaker met het openbaar vervoer het stadscentrum in gegaan (Stokholm, Rotweil, Milaan). Heel vaak weten de mensen van de camping wel hoe je het beste kan reizen.

rke zei:
Je kan de sleurhut thuis laten. Of op de camping. We zijn wel vaker met het openbaar vervoer het stadscentrum in gegaan (Stokholm, Rotweil, Milaan). Heel vaak weten de mensen van de camping wel hoe je het beste kan reizen.

Of wat minstens zo goed werkt: de fietsen van het rek halen. Zeker in grote steden is dat vaak een uitkomst, voor ons helemaal omdat we onze fietsaanhanger ook als dubbele wandelwagen (moeten) gebruiken. Gaan we ook de bergen mee in trouwens.

s velthuis zei:
rke zei:

Of wat minstens zo goed werkt: de fietsen van het rek halen. Zeker in grote steden is dat vaak een uitkomst, voor ons helemaal omdat we onze fietsaanhanger ook als dubbele wandelwagen (moeten) gebruiken. Gaan we ook de bergen mee in trouwens.
Maar daar heb je conditie voor nodig, vooral in de bergen. Niet de conditie van een dood paard maar een echte gezonde conditie.

En dat is iets wat bij menige autoliefhebber niet echt overvloedig aanwezig is. Ik kom zelf ook met regelmaat conditie te kort (de Alpe d'Huez op fietsen, bijvoorbeeld). Toch mag ik graag een rondje fietsen in plaats van dat eeuwige gehang op een terrasje of op het strand. Als ik eenmaal dood ben moet ik nog een eeuwigheid stilliggen, dan hoef ik nu nog niet te beginnen.

Ik wil ook altijd bezig zijn tijdens de vakantie. Niet op een neurotische manier, maar liggen op een handdoek is niets voor mij. Na een uur ben ik niet meer vooruit te branden, dan voel ik me als een vaatdoek. Liever ga ik wandelen of fietsen, desnoods zwemmen. Of ergens zitten met een mooi uitzicht voor me.
In de felle zon gedraag ik mij als een albino. Mij zal je niet in een blote bast en blootshoofds over de camping zien lopen als het 30 graden is. Pet op, bloes aan, stoel in de schaduw of het bos in. Rond mijn huis staan ook bomen die schaduw geven in mijn tuin. Er zijn mensen die dat jammer vinden. Maar je leert schaduw pas echt waarderen wanneer het er niet is.

Vorig jaar voor het eerst de fietsen meegenomen....dat we dat niet eerder hebben gedaan. Heerlijk.

We zaten op een 7km van Porto Vecchio vandaan. Stukje fietsen en je zat in het stadje `s avonds. Of begin van de avond een strandbarretje in de buurt opzoeken. En per ongeluk onze vakantie zo gepland dat het einde gelijk viel met de start van de Tour de France, wat een heel leuke ervaring was.En toen was een fiets helemaal makkelijk. Het maakt je lekker mobiel en je kan nog eens een biertje pakken.

Ik vind het juist heerlijk om te combineren op een vakantie..even lekker aan het strand een boekje lezen met een koud pilsje, of lekker een stukje fietsen. Af en toe een uitstapje met de auto. Stedentrip? De auto parkeer ik bij het hotel en raak hem niet mer aan. Alles met wandelen of het OV. Zeker in steden als Berlijn en Londen kan je alles prima met de metro doen. En je kan tussendoor nog een een borrel pakken.

s velthuis zei:
fietsaanhanger ook als dubbele wandelwagen (moeten) gebruiken.

Gaat de fietsaanhanger ook mee op de Camp-let of wordt deze gedemonteerd in de bak meegenomen? Ik zie op de Royal namelijk wel 2 gootjes voor fietsen maar hoe moet die aanhanger bovenop blijven staan bij 100 km/uur?

A110-50 zei:
rke zei:
A110-50 zei:

Voor je plezier de stad in.... Brrrrr....

Lijkt me niet meer dan logisch... Wat is er mis met een citytrip? Aparte reactie...

Mij schoonmoeder vind een stad als Amersfoort al snel te druk....die zou exact zo reageren.

Zoveel mensen, zoveel wensen.

rke zei:
s velthuis zei:
Maar daar heb je conditie voor nodig, vooral in de bergen. Niet de conditie van een dood paard maar een echte gezonde conditie.

Conditie is wel ok, gelukkig... 10% lukt nog net met zo'n kar achter de fiets. Lopend tussen ons in (sjorbandje naar voren, sjorbandje naar achteren) is het meeste te belopen, mits er een pad is. Met 1 kind in de wagen kun je hem ook op 1 wiel laten rijden, dan is een pad van 10 cm voldoende. Onze middelste dochter vond het heerlijk op die manier, lag lekker tegen de zijwand aan en viel vaak vanzelf in slaap.

IMGP0365.jpg

IMGP0788.jpg

36e4bd41-a740-439e-b8d9-3af1a6f7e11e.jpg

Altai zei:
s velthuis zei:
fietsaanhanger ook als dubbele wandelwagen (moeten) gebruiken.

Gaat de fietsaanhanger ook mee op de Camp-let of wordt deze gedemonteerd in de bak meegenomen? Ik zie op de Royal namelijk wel 2 gootjes voor fietsen maar hoe moet die aanhanger bovenop blijven staan bij 100 km/uur?

Zitten 4 goten op, voor de fietsen. Een vijfde fiets past eventueel overdwars op de dissel. Ons fietskarretje is een zwaar gemodificeerde Anello DC2, technisch identiek aan de Croozer. Kan helemaal plat opgevouwen worden, met een versterkt neuswiel (de originele brak na een paar kilometer op de eerste boomwortels al af), een versterkte bodem, verbeterde wielophanging en een Weber E fietskoppeling. Zit 100% zeker vast en geen last van doordrukken (100% spelingsvrij) als je aan het klimmen bent op de pedalen. Kar ligt achterin de kofferbak.

@S Velthuis: Mooie actie foto's. Fietskar past ook maar net (niet) op het plankier.:D
Op de bovenstaande foto zag ik blijkbaar niet alle wielgootjes. Het leek mij al een grote windvanger indien niet ingeklapt die Anello.
Wij hebben een type als de Dolphin XL eens € 789 (nu iets meer) met een vaste kuip.
Ooit een keer uitgezocht: De drie beste kinderkarren https://www.enfb.nl/
Uit: De Vogelvrije Fietser, mei 2003
Dolphin XL € 789: Beste voor alledaags gebruik
Burley d'Lite € 599: Licht en goed opvouwbaar
Chariot Couger2 € 614: Tevens goede wandelkar
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de Anello slecht is.:)
In het drukke verkeer vonden wij een vast kuipje en de beugels een soort van "tridion veiligheidskooi" erg belangrijk. Andere overweging was dat er bij tweedehands fietskarren slijtplekken (of doorgesleten zijwanden) waren ter hoogte van de wielen. Als jonge ouders waren wij zeer voorzichtig en vervolgens bezorgd omdat het mogelijk zou kunnen dat de kwetsbare kindervingertjes in een draaiend wiel grijpen. Wellicht waren wij overbezorgd/ te voorzichtig en werkt het toch ook goed met een stoffen zijkant.
Een stoffen fietskar vouwt wel een stuk platter op kan ik mij voorstellen.
Specificaties Winther Dolphin XL: Dimensies ingeklapt: 101 x 79 x 39 cm. Dit is bij ons een theoretische waarde.....ding wordt nooit opgeklapt.:cool:
Ook herkenbaar het slapende koppie tegen het plastic raampje geplakt.

Post in een ander topic gedaan over de Bovag. Kwam als eerste een filmpje van Beun de H. tegen: "De vakantie komt er weer aan....."
Die plaats ik hier even. Ik had deze namelijk nog niet gezien.

https://www.youtube.com/watch?v=uJwz8zaCYAU

[sub]Vond ik leuk.:cool:[/sub]

s velthuis zei:
Conditie is wel ok, gelukkig... 10% lukt nog net met zo'n kar achter de fiets. Lopend tussen ons in (sjorbandje naar voren, sjorbandje naar achteren) is het meeste te belopen, mits er een pad is. Met 1 kind in de wagen kun je hem ook op 1 wiel laten rijden, dan is een pad van 10 cm voldoende. Onze middelste dochter vond het heerlijk op die manier, lag lekker tegen de zijwand aan en viel vaak vanzelf in slaap.
Dan heb jij inderdaad een vrij goede conditie. 10% zonder kar lukt mij ook nog wel, we hebben ooit in de Dordogne een leuke camping gevonden op 10 km afstand van Neuvic. De weg van de camping naar het dorpje is "niet vlak" maar ik had voldoende conditie om op de fiets boodschappen te gaan doen.
Toch, de weg van de Alpe d'Huez ligt veel hoger en daar kwam ik ernstig veel lucht te kort. Ik heb nooit serieus in de bergen getraind, mijn lijf is gewend aan de Hollandse hoeveelheid lucht.

Ik mag graag actief bezig zijn op vakantie. Slenteren langs winkeltjes in een drukke binnenstad kan mij niet bekoren. Ook het terrasjes hangen is niet mijn favoriete sport, een uurtje is leuk maar daarna wil ik toch wel weer verder. Waar ik echt een hekel aan heb is uren op een druk terras hangen, in een soort van kippenhok-achtige omgeving de hele dag mensen kijken en bekeken worden en continu doodgeslagen bier proberen weg te slikken... Dan ga ik liever werken, dat brengt geld op en ik verveel mijzelf een stuk minder.

Een stuk fietsen, iets drinken op een terrasje (bij voorkeur zodanig dat je het geleuter van de mensen aan het tafeltje naast je niet hoeft te horen) en dan weer een tiental kilometertjes fietsen... dan zijn terrasjes leuk. En dat kan ook wel in een binnenstad met flink wat cultuur, maar de vrouwen in mijn gezin willen dat graag uitbreiden met zichzelf vergapen aan nutteloze accessoires van een of andere designer.

We hebben tijdens vakanties ook enkele ieder-voor-zich dagen.
Denk dan aan "Papa doet puberaal op de Stelvio" en "mama en haar meisjes shoppen zich een breuk in de winkeltjes van Milaan".
Of de meisjes bakken op het strand en papa fietst een rondje.

Dat idee..... Vakantie is ontspanning. De een heeft ontspanning op een handdoekje in de zon, de ander met de tong op het asfalt trappend op de Gazelluf.

Ze zijn ongetwijfeld heel comfortabel voor die kinderen maar ik vind ze echt doodeng. Ik moet er niet aan denken dat er een automobilist is die die kar over het hoofd ziet. Jou op de fiets zien ze vaak wel alleen die kar is vrij laag en niet iedereen verwacht zoiets. Dat was echt mijn grootste nachtmerrie. Nu is die 10 bijna 11 dus ik krijg hem er toch niet meer in:)

Ik heb mijn dochters ook enkele jaren met de fietskar vervoert. Wel had ik altijd een stok met een oranje vlaggetje aan de fietskar.
d meiden vonden het altijd leuk. De voordelen t.o.v. een kind achter op de fiets of voorop merk je in de winter wanneer het gesneeuwd heeft. Als fietser kan je alle kanten op glibberen maar de fietskar blijft stabiel.
We hebben nu een bakfiets. Ideaal, ook om mee te winkelen. Maar nu de meiden wat groter zijn en er ook vriendinnetjes mee naar huis komen die ook in de bakfiets willen wenste ik wel eens dat ik een bakfiets met trapondersteuning had genomen.

the Fox zei:
Ik heb mijn dochters ook enkele jaren met de fietskar vervoert. Wel had ik altijd een stok met een oranje vlaggetje aan de fietskar.
d meiden vonden het altijd leuk. De voordelen t.o.v. een kind achter op de fiets of voorop merk je in de winter wanneer het gesneeuwd heeft. Als fietser kan je alle kanten op glibberen maar de fietskar blijft stabiel.

Dat eerste hebben wij ook, geen idee waarom hij er op de foto niet op zat. Stabiliteit is inderdaad een zeer grote pre. In de heuvels van Zuid Duitsland af en toe fors doorgereden (ruim 45 km/h is de top geweest op een rechte weg naar beneden, was wel heel hard...) anders kwamen we de heuvels niet altijd op. Ding geeft verder geen krimp, kinderen zitten ingesnoerd in een metalen kooi. Daar kan geen kinderstoel tegenop. Die hebben we ook achterop de fiets, maar dat vind ik veel enger. Als je daarmee valt, klettert de kleine direct met het koppie op het asfalt.

Tot voor kort hadden we deze:
2.JPG

Prut achteraf! Helemaal in combinatie met die apart vormgegeven spiegels van de Opel Zafira Tourer.
Opel-Zafira-Tourer-34447_vcd_13_umweltliste_19.jpg

Op de Avensis zaten ze bij ons wel goed, volgens mij.

Mijn vader heeft deze week Milenco spiegels gekocht. Kijken hoe dat bevalt.

Ik heb hele oude

17julivertrek.jpg

P1150107_zps07b40ab0.jpg

die trillen als een gek, niet echt fijn. Dit jaar hoef ik er niet al teveel kilometers mee te rijden, maar ga wel een keer andere zoeken. Ik houd me nog aanbevolen.

Ik heb vergelijkbare spiegels. Ze klappen zelfs in bij windvlagen.

Ik heb ooit dit soort spiegels gehad:
Caravanspiegels-228x228.jpg

Perfecte spiegels alleen passen ze op bijna geen enkele auto zonder beschadigingen. Vooral bij de motorkap geeft het vaak beschadigingen, maar ook de pook die boven het wiel uitkomt kan flinke krassen maken.

en je kan ook hier aan denken:
dasta_8790_1.jpg

Dat lijkt mij goed werken, maar ik heb er geen ervaring mee.

Verder kan je bij trillen iets zwaars aan de spiegel zelf vastmaken. Door dat zwaars zal de spiegel niet meer trillen, bij motorfietsen zit hiervoor vaak een stuk massief ijzer in het stuur gemonteerd.
rizoma-stuur-trillingsdempers-racing-flat_4.jpg

Ford heeft een aantal modellen die standaard al voldoen: https://mydealehost.com/digitalservice/contentpage/ford/2014/f250/f250exterior.jpg

Gisteren de caravan opgehaald, de buurman heeft me even geassisteerd, de Prius kán het natuurlijk wel, maar mág het niet.

De Peug 407 van de buurman had een verloopje van 13 naar 7 polig, ik drukte hem er thuis zó op. Appeltje eitje zou je zeggen.

Aangekomen op de stallingslocatie drukte de buurman het verloopje er even af...kregen we het kreng er met geen mogelijkheid meer op! Zeler aa half uur aan het klooien geweest....in de regen.....erg leuk.
Uiteindelijk zonder verlichting naar huis gereden, ongeveer 10 km....best link, maar je moet toch wat. Het zijn echt ondingen, die verloopjes.

$_84.JPG

Nog terzijde, prima trekauto de Peug 407 voor zover ik het op de provinciale wegen kon beoordelen.

Mijn gedachte ook. Je zal deze week maar in Nederland staan.

Edit: Ik zie dat de vooruitzichten beter worden. (y):D

520d zei:
Ik hoop dat je het droog houdt daar?;)

Dit was in 2011 in Duitsland...waar het zo intens hard kan regenen. We waren in het Playmobillpark geweest (echt leuk voor kids tot een jaar of 6) en deze camping was er vlakbij. De volgende morgen gingen de sluizen open, perfect met de caravan, even aanhaken, pootjes uitdraaien, stekker erin en rijden maar.

Ffkes vlug over die opzetspiegels.

Op m'n werkauto gebruik ik Milenco's (grand aero) en die bevallen prima.

Voor de vakantie de set van m'n ouders gebruikt (repusel) en bij normale montage was dat ruk qua zicht naar achteren. De A6 heeft van die mooie 'schuine' spiegelhuizen, hierdoor kwam naar verhouding het spiegelglas erg laag. Na wat nadenken heb ik de houders op het huis laten zitten en de linkerspiegel 'op de kop' aan de rechterkant gezet en andersom. Zag er wat vreemd uit, maar had wel superzicht.

(k zal later vandaag even wat foto's uploaden voor het voorbeeld)

Over die spiegels, de foto's komen in het verhaal hieronder langs....

Zoals beloofd een verslagje van onze trip met caravan pasgeleden.
Recap: wij twijfelen over de aankoop van een 'hut-op-wielen', vorig jaar een weekje op Hardenberg gestaan, dat beviel goed. Maar is het ook leuk om een langere reis te maken ? Omdat onze kinderen (2 en 4) nog niet leerplichtig zijn dit jaar vroeg gegaan (laatste week juni, eerste 2 van juli) en met mijn ouders afgesproken dat we hun caravan mochten lenen. Om het helemaal makkelijk te maken hebben zij de caravan bij een stalling in Faro achtergelaten, dus we hebben solo heen kunnen rijden.
De caravan in kwestie is een Kip Starline 47TDB, dus met een vast bed achterin en een grote rondzit voor. Onze oudste kreeg een slaapplekje 'in de lengte' aan de ene kant van die (omgebouwde) rondzit, en voor de jongste paste een campingbedje (reiswieg-dinges) krap aan de andere kant.

Hoe ging het ?

Op een zaterdagavond vertrokken met als doel de hele nacht door te rijden.
Kinderen overdag bij opa en oma zodat wij rustig konden inpakken, en nog wat uitrusten. De auto helemaal afgeladen, er kon echt niks meer bij :)
Rijden ging prima, alleen bij Parijs (waar we rond middernacht ofzo waren) wel wat drukte, maar verder lekker kilometers gemaakt. Mijn vriendin en ik hebben elkaar continu afgelost. In de nacht, voor Bordeaux hebben we wel een uurtje of anderhalf allebei een powernap gedaan.
Het ochtenddeel op zondag lekker kalm aan gereden, de kids waren toen ook al wakker. Dus omgezet van een kilometervreter-stijl naar een kalmpjes-aan-methode. Met wat stops voor een plasje en een hapje/drankje die zondag tot aan Burgos gereden. Daar een leuk hotel midden in de stad gevonden. We waren hier rond 3-en overigens. Allemaal lekker in bad geweest, stukje lopen naar de kathedraal en wat gegeten en lekker vroeg naar bed.

Op maandag op tijd vertrokken, met als doel 's avonds in Faro aan te komen (gezien de vlotheid waarmee we redden een haalbaar doel).
Helaas, het mocht niet zo zijn....
2nk2h3b.jpg

Bij Montejo (na Salamanca aan de A66) in één keer al het vermogen van de auto weg. Snel de snelweg af bij de eerste afslag en bij een café in een klein dorp gestopt. (idee: als de boel dan het echt niet meer doet heb je in ieder geval te eten, drinken, een speeltuintje en wat volk in de buurt, beter dan de vluchtstrook...). Gezien de motor normaal liep en er geen rook/rammels waren besloten om via de secundaire weg naar de dichstbijzijnde Audi dealer te hobbelen. Dat was in Béjar. Enfin, om een lang verhaal kort te maken, we komen daar, diagnose: EGR-klep stuk, op z'n snelst woensdagmiddag klaar... Overigens was dit het moment dat ik erachter kwam dat we geen buitenlanddekking hebben bij de ANWB. Met wat hulp van een Spaanse college ea uitgelegd en zelf lokaal een hotel geboekt. Alle lof voor de garagehouder overigens, ondanks de taalbarriere hebben ze zich vreselijk ingespannen om de pijn te verzachten met kleurboekjes voor de meiden en een lift naar het hotel. De volgende dag met de stadsbus (een avontuur op zich) het stadje ingegaan waar een leuk park met speeltuin is. Heel grappig, na 3 haltes had de hele bus door dat wij 'die Hollanders met autopech' waren. Enniewee, geluk gehad, om 12 uur warden we gebeld. De auto was weer klaar!
Snel de auto opgehaald, troep uit het hotel en op naar Faro !
(voor de geintresseerden, in Spanje betaal je bij de officiele Audi dealer € 45,- per uur aan arbeid, de totale factuur voor het vervangen van de EGR klep was ff rond de € 450,-) (auw...)
Dus hophop naar Faro, via Sevilla.
Tegen het einde van de middag bij de stalling de caravan aan de auto geknoopt.
34fk8xd.jpg

(hier zitten de spiegels dus zoals bedacht door repusel, onderweg stoorde ik me eraan dat (icm met de lage zit) het overzicht over de lengte van de combinatie slecht was)

De camping hadden we al geboekt, met de opmerking dat we wellicht laat zouden aankomen.
De kids aangegeven dat we nog even de tanden op elkaar moisten zetten, maar wel wilden nu wel het laatste in één keer doorrijden.

Dat in de volgende post...

(edit-typo)

We hadden dus al voordat we vertrokken uit NL in Luz (vlakbij Lagos) een camping geboekt.
1e camping

Rond een uurtje of 9 a 10 op de camping. Hartelijk ontvangen door de nachtportier die ons begeleide naar een plekje (deze hadden vooraf al besproken, we zijn hier al vaker geweest nl.) We hebben de boel afgekoppeld, vlak gezet (min of meer) en de kinderen naar bed gedaan. Moeders en ik hebben daarna onder het genot van een paar koude bier en afhaalpizza gevierd dat we er waren.

De volgende dag de boel even goed opgezet
2uf6kp0.jpg

En het ontspannen kon beginnen. We zijn hier iets meer dan een week gebleven, leuke omgeving.
Nu, onze kinderen zijn in een leeftijd dat ze nog niet heel veel belangstelling hebben voor oude gebouwen en musea, dus we hebben de uitstapjes beperkt tot een middagje dierentuin, tripje naar Sagres ('de laatste bratwurst van europa' kan je daar eten ;) ), schelpen zoeken etc. Vooral veel in/aan het zwembad en strand gezeten/gelegen. Heerlijk was dat. Weer was top. Andere mensen op de camping top. Dus gewoon goed.

Onze oudste komt op een leeftijd dat ze graag met andere kinderen speelt (gelukkig) en ook die uitdaging zoekt. Helaas als je zo vroeg in het seizoen gaat is nog niet veel. Mijn partner en ik hadden dan ook bedacht dat ipv 2 weken in Portugal te blijven we wellicht beter wat eerder weg konden gaan om in Frankrijk nog een camping te pakken. Zowiezo lag dit in de planning, om zo een breekpunt te hebben in de trip.

Hier kan je zien hoe de spiegels hoger zitten:
2u8dkkl.jpg

14ak6lv.jpg

We hebben besloten om voor de afwisseling via Portugal omhoog te rijden naar Spanje. Dus A2/A13/A23 omhoog om dan bij Castelo Branco de grens over te gaan. Onderweg een camping gezocht via google.... De camping lag een stukje van de weg af bij Idanha a nova.
Mijn goede, slecht bewegwijzerd. Niet te vinden (want geen duidelijk adres), dus onderweg een paar keer de weg vragen. Uiteindelijk onszelf nog bijna vast gereden op een weggetje waar je niks te zoeken hebt met een caravan...
30rw5tf.jpg

(dit ging ongeveer 4km zo... keren niet mogelijk)

Uiteindelijk aangekomen op:
https://www.idanhacamping.pt/

Zo mooi als de website het doet voorkomen was het niet.... De camping was nogal verlaten. Een paar seizoensplekken stond wel iets, maar op een ouder (Portugees ?) echtpaar na waren we helemaal alleen. Ook het sanitair etc was nog niet seizoensklaar.
2gxfmlz.jpg

Na een nachtje goed slapen de reis voortgezet.
Via de E80/E5 richting Irun gereden. Nou ja rijden.... leek meer op windsurfen.
Onderweg bleek dat Frankrijk halen net even te ver zou zijn voor het comfortabele, plus iedereen wilde wel even douchen na die camping van de vorige nacht.
Al jaren kom ik in Baskenland langs San Sebastian, en dan zie je aan de rechterkant een baai met een camping, dus daar wilden we wel staan.

An sich helemaal top:
3e camping

Maar het was niet ideaal... 2 dagen reizen ging de dames niet in de koude kleren zitten, dus meng dat met een overvolle camping en dreigend onweer icm miljoenen onweersvliegjes... het recept voor een goede cursus crisismanagement :)

Enniewee, koppie koel gehouden. Caravannetje met hulp van de Spaanse campingburen in een hoekje gefrommeld, hapje eten gemaakt, lekker douchen en dan een verzoeningswijntje gedronken.
k9g7qg.jpg

Aangezien het ging regenen en stormen (en omdat we toch door gingen) helemaal niks opgezet of uitgepakt.

Terug
Bovenaan