Zeg het maar: dikke motor of mooie spullen?

Brabus SLS AMG Roadster

Het is een vraag die vaak door mijn hoofd schiet achter het stuur van één van onze testauto's: als ik zelf op het punt zou staan om deze auto aan te schaffen, zou ik dan kiezen voor een dikke motor, of zou ik op motorisch gebied genoegen nemen met minder en mijn nieuwe aanwinst voor het uitgespaarde bedrag volhangen met aantrekkelijke opties? Een dilemma dat zeer ter zake doet in het aanschafproces, maar waar ik persoonlijk zeker niet zomaar een antwoord op heb.
Want aan de ene kant kan ik enorm genieten van een krachtige motor in een auto: het maakt het rijden vermakelijker, je komt eenvoudiger met het verkeer mee en op de momenten dát het kan, valt er ook nog te genieten van de bekende duw in je rug. Maar ook gewoon het feit dat je auto er toe in staat is, dat je eventueel moeiteloos kunt inhalen of zonder problemen een tussenacceleratie afwerkt, voegt wat mij betreft al heel wat toe aan de manier waarop je van een auto kunt genieten. Laatst voelde ik het nog in onze Citroën DS4 Duurtester, voorzien van die fijne 2.0 HDi turbodiesel: meer dan voldoende kracht aanwezig, waardoor je door het verkeer manoeuvreert als ware je een warm mes door de boter. Tandje terug schakelen, gas erop en je voelt dat je auto meer dan capabel is. Hoe vaak gebruik je het in de praktijk? Wat mij betreft niet erg relevant. De weet dat je auto het kan, is in sommige gevallen al ruim voldoende. En ja, daar kan ik blij van worden.
Maar steeds vaker bekruipt me de vraag: wat heb je er aan, in een land waar je nooit echt van je acceleratievermogen kunt profiteren? Waarom zou je doorsparen voor een dikke 200 pk sterke HDi in je Peugeot 508, als je net zo snel op de plek van bestemming aankomt met een flink geknepen 1.6 e-HDi voor je voeten? Zeker als je die lichter gemotoriseerde versie volpropt met lekkere accessoires? Dat is ook een mooie manier om je knaken stuk te gooien, en vaak bespaar je met een minder dikke motor ook nog op de gebruikskosten. Lekker belangrijk dat je dan net wat langer moet doortrekken in de versnelling om in te voegen, dan maar geen duw in je rug. Wat kan jou het schelen, wanneer je je vierwieler als wisselgeld kan volhangen met een fantastische geluidsinstallatie, masserende – en natuurlijk met echt leder omhulde – stoelen die warme of koude lucht tegen je ruggengraat blazen, de modernste multimediasystemen en comfortverhogende zaken als parkeercamera's.
Ik heb bewondering voor mensen die gewoon een heerlijk dik blok bestellen in hun auto – boeien, die bijtelling – maar ergens snap ik ook heel goed dat massa's Hollanders in ondergemotoriseerde, maar full-option volgehangen kruiphokken stappen. Nog steeds weet ik niet wat ik zelf zou doen. Welke keuze maakte jij?

Lezersreacties (140)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.