Weblog Marc - Waardestijging bij occasions, torenhoge occasionprijzen

Audi A3 e-Tron Klokje Rond

Een auto mag dan de slechtste investering zijn die je je maar kan bedenken, toch lijkt daarvan in sommige gevallen totaal geen sprake de laatste jaren.

Meest frappante voorbeeld had ik onlangs met een Audi A3 e-tron die ik vorige maand reed voor een vergelijkende occasiontest. Die auto was van 2015, met circa 115.000 op de klok en het prijskaartje vermeldde een bedrag van €19.800. Best fors voor een auto van bijna tien jaar oud, maar het is de realiteit vandaag de dag. Nu ga ik even terug naar 2019, toen had ik ook een A3 e-Tron uit 2015 in een test, tegen een Golf GTE. Die auto was toen vier jaar oud en kostte €18.900. Inderdaad, vijf jaar later betaal voor dezelfde auto zelfs meer! Een trend die we bij meer occasions zien, als we de vraagprijzen uit bijvoorbeeld 2019 vergelijken van die met nu. Dat heeft alles te maken met vraag en aanbod en de steeds maar verder stijgende prijzen van nieuwe auto’s. Los van het feit dat er jaarlijks veel meer occasions dan nieuwe auto’s verkocht worden. Met kleine auto’s is het helemaal van de zotte. Nu schreven die altijd al heel weinig af, maar de prijzen nu zijn echt torenhoog. Twee voorbeelden: bij een merkdealer zie ik een handgeschakelde Hyundai i10 iMotion Comfort Plus van 2014 met slechts 38.000 km op de klok. Klinkt jong, maar we hebben het over een auto van tien jaar oud. De kleine mag voor €8.000 mee. Ja, je leest het goed: acht mille. Nieuwprijs, een decennium geleden? Dat was €12.000. Een nieuwe i10 Comfort kost nu overigens €20.095. Of wat te denken van een Volkswagen Up, de redelijk kale Take, 5-deurs, met airco, 2017, 43.000 km voor €9.450, met een nieuwprijs van €12.573.

Veel mensen werden de afgelopen jaren dus aangenaam verrast tijdens het inruilgesprek. Geen afschrijving of zelfs een kleine waardevermeerdering, bijvoorbeeld als het een twee jaar daarvoor gekochte occasion betreft. Wie had dat ooit gedacht? Goed, de auto die je terugkoopt is misschien ook duurder, maar als het totaalplaatje je op dat moment aanstaat, doe je een werelddeal. Zelfs gebruikte diesels met acceptabele kilometerstanden zijn geen winkeldochters meer, om nog maar te zwijgen van de zuinige hybrides. Een heel ander verhaal is het bij de inruil van een elektrische auto, daarop zit de handel op dit moment niet te wachten. Heb je vorig jaar voor de hoofdprijs een jong gebruikte EV gekocht, dan zou ik maar even niet aan inruilen denken. Dat gaat echt pijn doen. Kijk maar eens naar de prijs van een e-Golf van 2019 en vergelijk die met een benzineversie van hetzelfde bouwjaar. Die laatste is een stuk duurder. Wil je nu overstappen naar een tweedehands EV en heb je een courante benzineauto in te ruilen, dan kun je goed zakendoen. De prijzen van niet elektrische occasions lijken in ieder geval niet te gaan dalen, zeker niet nu de bpm dit jaar alweer omhoog is gegaan.

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.