Wat klopt hier niet?

Toyota-reclame

Leuke reclame van Toyota, waarin een man het al sinds de seventies overleeft met zijn Starletje en 'm uiteindelijk wil inruilen voor een Aygo. 't Is altijd fijn als een importeur zijn nek uitsteekt en zelf een reclame produceert voor de Nederlandse markt. Doorgaans doen we het met promofilmpjes waar de auto's op hun mooist door een virtueel landschapje rijden en worden besloten met een of andere doodgeslagen payoff.

Bij de commercial is aan alles gedacht: kleding, haarstijlen en natuurlijk de auto's passen telkens precies bij de tijd. Alleen het Starletje blijft, om de duurzaamheid van een Toyota te onderstrepen, altijd maar het zelfde.

Hoe leuk het filmpje ook is, ik heb toch wat kanttekeningen: om te beginnen start de reclame in 1978, waar het kenteken dateert uit 1980. Die twee jaar geef ik 'm natuurlijk graag cadeau. De reclame gaat pas echt scheef omdat er natuurlijk geen enkele Starlet uit die tijd dertig jaar dagelijks gebruik zou overleven in ons klimaat. Zelfs in het enorme aanbod van de Duitse site Mobile.de is de oudste Starlet niet ouder dan 1984. Wat die reclame suggereert, kan dus helemaal niet.

Vrijwel alle Toyota's uit die tijd zijn inmiddels opgeroest. De overlevers moeten buitengewoon liefdevol zijn behandeld of jarenlang diep zijn weggestopt in een verwarmde garage. Een beetje dichterlijke vrijheid in een tv commercial moet natuurlijk kunnen, maar hier klopt het concept volgens mij in de basis niet. Kortom: de uitwerking is helemaal in orde, alleen het idee kraakt nogal.

Ben benieuwd of de we nog meer op Nederland toegespitste reclames van Toyota kunnen verwachten. We houden het in de gaten...

Lezersreacties (153)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.