Waarom de Primera (saai) moet blijven

zo zien we hem graag

Nissan schuift de Primera aan de kant voor een nieuwe X-Trail. Met andere woorden: suv vervangt duv. Toen ik het op een nette website las voelde ik aan mijn water dat het klopte, juist omdat mijn eerste aandrang was in lachen uit te barsten. Net als in de gewone mensenwereld blijken in autoland de onwaarschijnlijkste nieuwsberichten best vaak waar te zijn. Áls het klopt, begint het complete Nissan-modellenaanbod te verSUVven en verMPVen: Note, Qashqai, X-Trail, etcetera. Niks nieuws onder de zon, zo gaat het overal. En aangezien het over Nissans gaat zeg ik: allemaal best, zolang ik er - 350Z, Navara en Patrol natuurlijk uitgezonderd - maar niet in hoef te rijden.

Aan de andere kant: het gaat daar wel met fascinerend grote stappen. Van Primera naar X-Trail. Dat is van Buckler naar Bavaria, van suf naar suv, van AD naar Telegraaf; dat is, kortom, een beetje raar. Wat drijft de fabrikant?

De handel natuurlijk. Crossover-achtigen verkopen, zelfs bij Nissan. Dankzij de Note en de Qashqai zet die club tenminste weer een beetje om, heb ik begrepen. Een kind begrijpt waarom dat met de laatste Primera niet meer lukte. Ze hadden hem zo lelijk gemaakt dat niemand hem nog wilde.

De grootste fout was dat ze bij Nissan hadden geprobeerd om de Primera interessant te maken. Ze hadden er zelfs een designer voor ingehuurd. Een zeer slechte weliswaar, maar je zag er wel aan af dat een trendy vogel in een hippe designstudio over die wanstaltigheid zeker vijf dikbetaalde minuten diep had nagedacht: Raar ding.

Blijkbaar vond de Nissan-rijder er niks aan. Niet zozeer omdat er inderdaad niks aan was, als wel omdat hij simpelweg voor een beschaafde prijs liever een nette en zo onopvallend mogelijke auto had gehad. Kon hem die buitenkant verrotten - als het maar reed. Jawel, die mensen heb je.

En dat type klant - waarvoor ik steeds meer sympathie krijg - is bij Nissan, voorzover hij niet allang gillend is weggelopen, straks dus veroordeeld tot iets X-Trail-achtigs. Of gaan de Nissan-marketeers straks weer vertellen dat ze met die X-Trail nieuwe doelgroepen gaan aanboren? Vast.

Intussen hoop ik dat het fout gaat. Dat ze bij Nissan zien wat ze verkeerd doen. En het slavenwerk hervatten waar ze altijd goed in waren: saaie, degelijke, goede auto's bouwen. Eén 350Z is genoeg. Als zelfs Nissan hip wordt, staat de wereld op zijn kop en dat, ik kan het niet genoeg benadrukken, zou vervelende gevolgen kunnen hebben. Straks zijn er namelijk geen saaie auto's meer. Wat betekent dat je bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal niet meer ziet wat een spannende auto spannend maakt, zodat het geen enkele zin meer heeft een Porsche of een Mercedes SLK te kopen.

Nissan was een van de laatste fabrikanten die de kunst beheersten van het kleurloze, emotieloze massaproduct waar echte auto's ooit zo vreugdevol bij afstaken. Best knap, als je erover nadenkt. Een exoot krijgt zelfs een joch van tien met een beetje tekenvaardigheid nog op papier. Maar zulke dodelijk saaie auto's bouwen als de vroegere Almera's en Primera's, auto's waar zelfs de harde kern van ANWB-leden van in coma raakte, is een vak op zich.

Het bewijs stond vanmorgen voor mijn deur. De blauwe muurbloem op de foto is van Marcel, die een restantvoorraad Frans eiken op mijn overloop kwam leggen. Hij kwam niet met zijn Transporter, die met een koelprobleem bij de garage stond. Hij kwam met de gezinsauto. Yep, een oude Primera. Jaargang '97, schat ik. Aircootje. Radio-cd. Tweeliter zestienklepper. Trekhaak. Hemeltergend kleurloos. Je ogen vallen al dicht als je er naar kijkt. Maar starten en lopen. Met drie opgroeiende meiden achterin en een vouwwagen gaat dat jaar in jaar uit probleemloos naar Italië. Goeie auto, Marcel?

Prima auto. Je ziet hem niet staan. Hij is niet hip. Hij is gereedschap. Heerlijk, heerlijk, heerlijk. Je zou er nostalgisch van worden.

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.