Stilte
Begrijpelijk dat Autoweek de interieurgeluidsmetingen heeft afgeschaft. Je hoort toch niks. Bij alle auto's zag je de laatste 20 jaar de geluidsproductie drastisch dalen. De kleintjes van nu overtreffen de topklassers van vroeger. Geen C-segmenter overschrijdt bij 120 nog de 70 dB, het A-segment komt in de buurt. Een Hyundai i10 is stiller dan een S-klasse W126.
In zo'n tijd ga je als testredacteur niet schrijven dat het zo heerlijk rustig is aan boord. Alle moderne auto's zijn voldoende of Heel Erg Stil. Ik kan me van de laatste twee jaar op de onvergetelijke Alfa 4C na – de goorste teringherrie van de wereld, heerlijk - geen gevallen van ernstige geluidsoverlast voor de geest halen. Zelfs een Porsche 911 loopt tegenwoordig als een naaimachine.
De turbodriecilinders van Mini/BMW en Ford doen qua loopcultuur niet onder voor de vierpitters die ze aflosten. Het eenliterblokje van het Peugeot-Citroën-Toyota-trio maakt bij optrekken wat leven, maar op kruissnelheid hoor je nog altijd minder dan in mijn historische Passat. Zelfs die controversiële Fiat TwinAir-tweecilinder gaat op tempo in een Panda niet door merg en been, vond ik. En wanneer hoorde ik de laatste diesel als een knikkerbak tekeer gaan? Lang geleden.
Wat is geluid nog?
Een accessoire. Soundtrack on demand.
E. en ik maken een pleziertochtje met de Jaguar die door de pers, ook door mij, luidruchtig werd geprezen om zijn grote smoel. De knalpijpen van de F-Type kunnen tetteren dat horen en zien je vergaat. Wij mannen jubelden. Eindelijk weer een sportwagen die het uitschreeuwde!
Bij de start geven de rioolbuizen onder de achterbumper even hun akoestische visitekaartje af; de Stoute Ochtendgroet die moet voor De Beleving. Maar het is vroeg. We willen Norg niet uit de slaap halen, de motor is nog koud, ik laat 'm rustig wakker worden en tot mijn verbazing merk ik hoe beschaafd de supercharged drieliter zich gedraagt. Heel gecultiveerd blok, eigenlijk. Wat zullen we nou hebben?
Ach, stom - hij staat in de eco-modus, bij Jaguar nu ook al met start-stop-systeem. Getsie. Zodra de motortemperatuur het toestaat, zet ik hem met dat toffe sixties-knopje op de middentunnel in de race-stand en geef gas. Dat laten die twee misthoorns achter zich geen twee keer zeggen. Hallo daar, hèhè!
Mevrouw schrikt zich het apezuur.
Be-la-che-lijk!, zucht ze.
Hoezo? Het is maar keet uit blik, mevrouw. Ik vink de eco-toets aan en de rust keert weer. De natuur is getemd, lawaai is een keuze. Aan-uit.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.