AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Sommige dealers leren het nooit
93
Met mijn woon-werkauto rijd ik ongeveer 45.000 kilometer per jaar. Hij is nu bijna 11 jaar oud en heeft 408.000 kilometer gereden. Juist omdat ik er dagelijks van afhankelijk ben, heb ik 'm in de zeven jaar die ik er nu in rijd, exact volgens fabrieksschema laten onderhouden, wat nog ouderwets drie beurten per jaar betekent. Lange tijd bij dezelfde dealer als waar ik hem heb gekocht, ook al is die 20 kilometer bij mijn woonplaats vandaan en zijn er alternatieven dichter in de buurt. Het is een wat kleinere dealer, waar ook de directeur regelmatig achter de balie zit. In al die jaren dat ik bij dit bedrijf kwam, is er natuurlijk wel eens iets misgegaan, maar dat werd altijd keurig opgelost. Gewoon een goede en prettige dealer waar de mensen mij bij naam kenden. Maar ja, als je dan naar de werkplaatsfacturen kijkt, moet je op een gegeven moment concluderen dat het restwaardetechnisch eigenlijk niet langer verantwoord is om zoveel geld aan werkplaatstarieven en dure merkonderdelen uit te geven. Vele duizenden euro's heb ik de afgelopen jaren naar de dealer gebracht en dat terwijl er eigenlijk maar zelden bijzonderheden waren.
Naar de universeel
Kortom, toen de auto ruim 10 jaar oud was, ben ik uitgeweken naar een universeel. Scheelt best veel geld. Het officiële onderhoudsschema wordt echter keurig aangehouden en voor elke beurt lever ikzelf een origineel merkoliefilter bij de auto. Gewoon, omdat ik me daar prettig bij voel. Dat filter haal ik bij mijn eigen dealer, waar ik op doordeweekse dagen tot zes uur 's avonds terecht kan.
Kortom, toen de auto ruim 10 jaar oud was, ben ik uitgeweken naar een universeel. Scheelt best veel geld. Het officiële onderhoudsschema wordt echter keurig aangehouden en voor elke beurt lever ikzelf een origineel merkoliefilter bij de auto. Gewoon, omdat ik me daar prettig bij voel. Dat filter haal ik bij mijn eigen dealer, waar ik op doordeweekse dagen tot zes uur 's avonds terecht kan.
Voor de laatste beurt ging het echter niet lukken om naar de eigen dealer te rijden. Geen nood, ik zou op weg naar huis bij een dealer langs de A1 wel even een filter scoren. Ik was er om kwart voor zes, maar toen ik het pand wilde betreden, vertelde een bordje met openingstijden me dat de afdeling Onderdelen om halfzes gesloten was. Balen, maar oké, blijkbaar was mijn dealer een uitzondering en was halfzes de normale sluitingstijd. Weet je wat, dacht ik, dan ga ik morgen na het werk in Hoofddorp wel voor halfzes langs de locale dealer.
Druk bezig
Trouwens, filosofeerde ik, als ik over een jaartje een jongere auto koop, kan ik 'm daar misschien ook wel in onderhoud doen, da's logistiek wel zo handig.
De volgende dag om klokslag kwart over vijf arriveerde ik bij de Hoofddorpse dealer. De receptie was onbemand. Er liepen wel personeelsleden in de showroom rond, maar die leken vooral met één ding heel druk bezig: naar huis gaan. Uiteindelijk kwam er een vriendelijk glimlachende dame naar me toe die vroeg of ze me van dienst kon zijn. Toen ik haar het doel van mijn bezoek meedeelde, betrok haar gezicht: "Helaas kan ik u niet helpen meneer, de onderdelenverkoop sluit om vijf uur." "Om vijf uur al?", vroeg ik verbaasd. Weinig overtuigend vroeg de dame nog aan een mannelijke collega of hij me misschien kon helpen. Maar nee, ook voor hem was dat een onmogelijke opgave om kwart over vijf. En al helemaal toen ik vertelde wat het bouwjaar van mijn auto was en nee, de auto was niet bij hen in onderhoud ... "Goh, ik had verwacht dat jullie wel tot halfzes open waren en bij mijn eigen dealer kan ik zelfs tot zes uur terecht", trachtte ik de heer en dame in kwestie nog te overtuigen. "Nou meneer", zei een derde man, met wie ik nog geen woord had gewisseld op weinig vriendelijke toon, "dan gaat u toch lekker naar uw eigen dealer!"
De volgende dag om klokslag kwart over vijf arriveerde ik bij de Hoofddorpse dealer. De receptie was onbemand. Er liepen wel personeelsleden in de showroom rond, maar die leken vooral met één ding heel druk bezig: naar huis gaan. Uiteindelijk kwam er een vriendelijk glimlachende dame naar me toe die vroeg of ze me van dienst kon zijn. Toen ik haar het doel van mijn bezoek meedeelde, betrok haar gezicht: "Helaas kan ik u niet helpen meneer, de onderdelenverkoop sluit om vijf uur." "Om vijf uur al?", vroeg ik verbaasd. Weinig overtuigend vroeg de dame nog aan een mannelijke collega of hij me misschien kon helpen. Maar nee, ook voor hem was dat een onmogelijke opgave om kwart over vijf. En al helemaal toen ik vertelde wat het bouwjaar van mijn auto was en nee, de auto was niet bij hen in onderhoud ... "Goh, ik had verwacht dat jullie wel tot halfzes open waren en bij mijn eigen dealer kan ik zelfs tot zes uur terecht", trachtte ik de heer en dame in kwestie nog te overtuigen. "Nou meneer", zei een derde man, met wie ik nog geen woord had gewisseld op weinig vriendelijke toon, "dan gaat u toch lekker naar uw eigen dealer!"
Het onmogelijke?
Ik was met stomheid geslagen. Overkomt me dit bij een officiële dealer van míjn merk? Eerder had ik op een creatieve oplossing gehoopt als, 'weet je wat, geeft u ons het kenteken van uw auto, dan zoeken we het juiste oliefilter erbij en dan kunt u het morgen om deze tijd afhalen'. Of verwachtte ik het onmogelijke?
Nee, ik denk niet dat ik hier een auto ga kopen en ik denk ook niet dat ik hier met mijn volgende auto een paar duizend euro per jaar aan onderhoud en onderdelen ga uitgeven.
Het blijft ongelooflijk hoe sommige dealers, ook van de zogenaamde premium merken, met (potentiële) klanten omgaan. Juist op dit soort momenten kun je indruk maken en nieuwe klanten binnenhalen. Maar nee, de piepers stonden waarschijnlijk koud te worden en dat is natuurlijk belangrijker dan de één of andere onbenul die denkt om kwart over vijf nog een oliefilter van 17 euro te kunnen scoren ...
Het blijft ongelooflijk hoe sommige dealers, ook van de zogenaamde premium merken, met (potentiële) klanten omgaan. Juist op dit soort momenten kun je indruk maken en nieuwe klanten binnenhalen. Maar nee, de piepers stonden waarschijnlijk koud te worden en dat is natuurlijk belangrijker dan de één of andere onbenul die denkt om kwart over vijf nog een oliefilter van 17 euro te kunnen scoren ...
Lees ook
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs
Weblog Bas - Onwil en onvermogen, de EV in Californië is ook een klassenverhaal
Weblogs
Weblog Ken – In jouw auto zitten waarschijnlijk Belgische luidsprekers
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs