Over Up, Citigo en Mii
Ik moet zeggen dat ik de drie A-segmenters van de Volkswagen Groep best geslaagde auto's vind. Al hadden de verschillen wat groter mogen zijn, maar in deze klasse gaat het er om de kosten te drukken en als ze alledrie van de zelfde productielijn moeten komen, kun je geen drie totaal verschillende auto's verwachten.
Waar ik wel een beetje mee zit, is de naamgeving. Ik vind alle drie de typeaanduidingen niet zo geslaagd. Op de naam Up zijn natuurlijk duizend-en-één variaties mogelijk. Als je er in de vrieskou mee met autopech op de vluchtstrook staat, wordt het natuurlijk al gauw een fucked-Up. En het is maar goed dat Volkswagen geen zeven jaar garantie geeft en in navolging van Kia een speciaal model komt om dat te benadrukken. Dan zou je al gauw moeten rondrijden in een Seven-Up. Het is maar een kleine greep...
Dan de Skoda Citigo. Al jarenlang doen de marketingafdelingen er alles aan om het publiek er van te overtuigen dat je zo'n kleine auto ook best op de buitenweg kan gebruiken. Iedereen weet dat je met een moderne A-segment auto best 130 of 140 km/u kan kruisen. Skoda kiest er daarentegen voor om 'city' nadrukkelijk in de typeaanduiding te noemen. Vreemd. Bovendien klinkt Citigo in mijn oren eerder als een soort vuilniswagen, een buslijn voor de ouden van dagen of het nieuwste type van Bugaboo. Ik vind 'm niet passen bij een no-nonsense Skoda.
Als klap op de vuurpijl was er gisteren de Seat Mii. De computerspelletjesadepten vielen zowat van hun stoel. "De figuurtjes waarmee je speelt op de Wii heten ook zo!" Zouden ze dat echt niet zelf weten bij Seat? Ik hou me doorgaans verre van computerspelletjes. Ik kreeg bij het horen van de typenaam dan weer meteen een visioen van Beaker van de Muppet Show...

Nic De Boer
Autojournalist
Al van jongs af aan ben ik autogek en verslind ik autoblaadjes. Ik wist dus ook al vroeg wat ik wilde worden: het werken bij een titel als AutoWeek lag voor de hand. Mijn eerste klus bij AutoWeek was het bemensen van de nieuwsdesk. Saillant detail: het allereerste bericht dat ik ooit schreef, was de aankondiging van de prijzen van de CityRover – een auto die achteraf nooit is gekomen. Toch was het helemaal in mijn straatje want ik heb een voorkeur voor auto’s die buiten het normale vallen en een bijzonder verhaal hebben. Sinds enige jaren ben ik occasionredacteur en werp ik mijn op als Beschermheer van de Roestplek. Moderne auto’s vind ik weldegelijk interessant maar een auto die al een tijdje ‘geleefd’ heeft, zegt me een stuk meer. Mijn eerste auto was een Citroën ID19B uit 1969. De nieuwste auto die ik ooit kocht, is uit 2002 en de kans is maar heel klein dat ik ooit een auto van later datum aanschaf.