Opzij, opzij, opzij, de man met winterbanden heeft haast

Mercedes S Coupé vast in de sneeuw
Geen idee hoe het met jullie zit, maar ik ben de sneeuw inmiddels helemaal zat. De dooi begint hier inmiddels in te zetten en ik ben blij toe. Dat heeft natuurlijk alles maken met het testen van auto's, dat een nachtmerrie is met dit weer. Ja, er zijn wat voordelen met mooie plaatjes, maar vooral logistiek gezien is het een nachtmerrie. Daar komt bij dat de overgrote meerderheid van de testauto's op normale banden staat en da's niet fijn met dit weer. Hulde voor BMW en Volvo trouwens, die hun hele vloot op winterbanden zetten. Zeker in bijvoorbeeld een D-segmentauto kom je soms geen meter voor- of achteruit vanwege de brede banden. Een IX20 deed het bijvoorbeeld al stukken beter dan een nieuwe Laguna met grote wielen.
Het is natuurlijk vooral een kwestie van je hoofd erbij houden, je tijd nemen en rustig aan doen. Alleen wordt dat laatste niet door iedereen gewaardeerd. Zoals iedereen wel weet, geldt meestal: hoe 'lokaler' de weg hoe gladder het is. Soms is er wel gestrooid, soms niet, soms lijkt het glad, soms niet: je hebt geen idee. Ik doe altijd even een heel korte remproef zodra ik een nieuw stuk weg op rijd (uiteraard zonder dat de auto achter me daar last van heeft), want aan de snelheid waarmee het ABS ingrijpt, kun je goed merken hoeveel grip je daadwerkelijk hebt. Maar ja, het gripniveau van een winterband is natuurlijk compleet anders in deze omstandigheden en dat zul je weten ook. Ik ben meerdere malen opgeduwd, afgesneden en op andere manieren agressief benaderd door auto's die (mag ik hopen) op winterbanden stonden en die vonden dat mijn tempo te laag lag. Waar hebben we het dan over? Nou 35-40 km/h op een besneeuwde spekgladde weg waar je normaal 80 mag. Of 35 op een 70 km/h weg. Of 30-35 waar je 50 mag. Let wel, ik ben echt geen mietje, maar het ging hier om het echte werk: platgereden sneeuw waarop je zelfs te voet voorzichtig moet zijn. Je zou zeggen dat als op snelwegen een verlaagde limiet van 50 km/h geldt, dat mensen aan het denken zet. Dat viel mij tegen.

Ik maak me vooral zorgen over de tweedeling die nu op de wegen ontstaat. De winterband rukt op. Maar het tempoverschil tussen mensen met en zonder winterbanden ook. Op snelwegen overleven we het wel, daar kunnen de boys met haast er voorbij. Maar op enkelbaanswegen zorgt het voor levensgevaarlijke situaties. Mensen gaan opduwen of, erger nog, inhalen op een ijsweg. Nu merk ik bijvoorbeeld in de mist dat Nederlanders wel vaker hun tempo weigeren aan te passen ('ik mag 80, dan rijd ik dat ook!), maar dat maakt het niet prettiger. Helemaal met het vooruitzicht dat er meer van deze winters aankomen.

Lezersreacties (224)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.