Opschakelen: naar boven of onder?

BMW M3 Cabrio
Ruim 90 procent van jullie zal dagelijks in dezelfde auto zitten. Je went dan snel aan posities van knoppen, de manier waarop de koppeling terugkomt en de directheid van het sturen. Wij stappen dagelijks in andere auto's en ookal gaan sommige dingen op de automatische piloot (ik denk vaak niet eens na over of ik automaat of handbak rijdt, het gaat gewoon vanzelf) maar ergonomisch is het soms even wennen. Na gisteren in een Alfa Mito met TCT-bak te zijn gestapt, viel met wel iets op. In de handmatige modus moet je, als je niet wilt flipperen, de pook naar je toehalen om op te schakelen en van je af duwen om terug te schakelen. Logisch, zal je denken, zo gaat het in race-auto's ook. Is ook het lekkerst. Als je naar voren beweegt bij het remmen, duw je de pook naar voren om terug te schakelen. Kan zijn, maar het is juist deze Alfa die een uitzondering vormt. BMW doet het ook zo, in de Fiat 500 Dualogic gaat het ook zo. Maar in onder meer in elke Ford, Volvo, Volkswagen, Audi en zelfs Porsche gaat het andersom. En dat zijn nogal wat modellen bij elkaar. Door die variatie kan ik dit nooit op de automatische piloot doen, ik moet altijd even kijken hoe het zit en dat nog proberen te onthouden ook. Maar het interessante is natuurlijk dat ALS één van de twee systemen beter was, dat allang de standaard was geworden. Men is het er dus niet over eens. En nu we het er toch over hebben: moet de ruitenwisserhendel naar boven of naar onder om de ruitenwissers aan te zetten? Of is eraan draaien nog beter? Lastig, lastig...

Lezersreacties (113)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.