Mistlampen: sloop er maar uit. Zinloos.

Mistlamp in de verte

Het mistseizoen is weer geopend en dat betekent dat er weer naarstig op de mistlampschakelaars wordt gebeukt, zonder eigenlijk te weten waarvoor. Want om maar met de deur in huis te vallen: de mistlamp is de meest zinloze voorziening ooit op een auto. Ik kan mij geen enkele situatie voorstellen waarin je profijt zou hebben van die dingen. Heb je bij mist, met een zicht van 100 of 200 meter, meer zicht met de voorste mistlampen aan? Nee. En maak je het wel eens mee dat het zicht minder is dan 50 meter, zodat je heel misschien het mistachterlicht aan mag zetten? Nee. Bovendien: als het zicht echt zó beroerd is, dan gaat die rode lantaarn op de achterbumper je leven ook niet meer redden. Dat ding is ooit op de markt gebracht vanuit de gedachte dat achteropkomend verkeer je dan eerder ziet en nog op tijd kan remmen. Alsof zij wel 130 rijden met dat zicht! Oké, als je opeens een mistbank in rijdt, zou dat in theorie kunnen. Maar echt, ik zie mistachterlichten alleen maar ten onrechte gebruikt worden en dat zegt meteen iets over het verkeersinzicht van de bestuurder in kwestie. Die ziet mist en drukt domweg dat ding aan, ook al is er ruim zicht of rijdt er iemand achter hem of haar. Of binnen de bebouwde kom. Ook zo zinloos.

Dan de exemplaren aan de voorzijde. Die zouden heel misschien van nut kunnen zijn als het echt pot- en potdicht zit. In dat geval weerkaatst de lichtbundel van de gewone koplampen op de waternevel, waardoor je tegen een witte wand aan kijkt. Dan kunnen de voorste mistlampen, breedstralers, misschien uitkomst bieden. Ware het niet dat de lichtbundel naar voren toe echt minimaal is, waardoor je alsnog niks ziet. Kortom, ook zinloos. Serieus: in al die decennia dat ik auto rijd, ben ik nog nooit in een situatie terecht gekomen waarin ik zeer sterk de behoefte had aan een stel mistlampen of een mistachterlicht. Dus laat die dingen lekker uit, vooral de achterste en al helemaal in het donker, wanneer je achteropkomend verkeer zo ongeveer verblindt met die rode verstralers. Qua verlichting is het allemaal niet zo moeilijk: domweg altijd dimlicht aan, twee klikjes (ook dat schijnen velen niet te begrijpen en rijden met stadslichtjes) en hooguit bij daglicht met de bekende, moderne dagrijlampen aan. Een auto die daarmee is uitgerust, moet eigenlijk een automatische lichtschakelaar hebben, zodat er niet in de schemering, bij mist en bij regen met slechts een stel waxinelichtjes aan de voorkant wordt gereden. Dus bij code geel verstand aan, mistlamp uit.

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.