Liever logoloos?
Op de salon van Genève viel - zoals te doen gebruikelijk - een hoop moois te bewonderen. Exoten, maar ook modellen die voor lieden zoals u en ik in beeld komen. Opvallend is de opmars van Kia en Hyundai. Ooit haalden we onze neus op voor die rare, achterwielaangedreven Pony en Sonata maar anno 2011 doen de Koreanen serieus mee. Kia komt met twee goed ogende modellen in het A- en B-segment: de nieuwe Picanto en de Rio. En de ambities reiken verder, zo blijkt uit de Hyundai i40. Oké, het mag qua design een mengelmoes zijn van de Ford Mondeo, Citroën C5 Break, Toyota Avensis en een vleugje Mazda6, maar hij smoelt goed. En met een zuinige, dus fiscaal vriendelijke diesel en lage catalogusprijs in het vooruitzicht zou hij zomaar op de shortlist van de zakelijke rijder kunnen belanden. Daar hoopt Hyundai vurig op. Interessant in deze is de uitkomst van een onderzoek onder een groep consumenten dat het merk heeft gehouden. De i40 werd gepresenteerd zonder logo's en bijna unaniem kreeg de auto veel waardering. Totdat duidelijk werd dat het om een Hyundai ging en mensen toch afhaakten. Althans, de kooplust nam af. Dat deed bij mij de vraag rijzen of het een idee is om in de lijst met extra's de optie 'zonder merklogo en typeaanduiding' op te nemen. Misschien zou VW dat ook moeten doen met de Phaeton! Merken als BMW en Mercedes-Benz bieden immers al sinds jaar en dag de mogelijkheid om nieuwe auto's zonder typeaanduiding te bestellen. Kun je met je 318i de indruk wekken een 325i te rijden! Andersom kan ook, als je het niet nodig vindt dat anderen zien dat je een C350 4Matic rijdt in plaats van een 180BlueEfficiency...