Licht- of regensensor? Nee dank u
Sinds februari vorig jaar moeten alle vanaf dat moment nieuw geïntroduceerde modellen over dagrijverlichting beschikken. Goede ontwikkeling, dankzij die twee felle pitten (of led-balken) valt een rijdend voertuig gewoon beter op. Toch is het niet allemaal halleluja. Zo blijf ik het vreemd vinden, dat er aan de achterkant niets brandt. Oké, misschien niet altijd nodig, maar bij een beetje nevelig weer kan het geen kwaad. Bovendien vind ik het er maar raar uitzien, zo'n auto zonder brandende achterlichten in de regen of de mist. Maar het kan nog gekker. Een paar weken geleden reed ik om een uur of negen 's avonds op de N302 richting Harderwijk toen ik ver voor mij 'iets' zag rijden zonder licht. Geen achterlampen, geen kentekenplaatverlichting, niks. Eenmaal dichterbij, zag ik dat er twee schemerlampjes aan de voorkant brandden. Juist, de dagrijlampen. Waarschijnlijk gaat bij de auto in kwestie de dashboardverlichting altijd aan na het starten, waardoor het in het donker in eerste instantie niet opvalt dat je geen licht aan hebt. Je ziet het nog wel eens gebeuren in goed verlichte steden, waar iemand dan doodleuk zonder licht aan door de bebouwde kom snort. Kan gebeuren. Maar in dit geval reed de persoon in kwestie dus gewoon zonder licht en stelde hij zich tevreden met het flauwe schijnsel van de twee attentielampjes aan de voorzijde. Waaruit ik de conclusie trok: een auto met dagrijlampen moet ook over automatisch inschakelde verlichting beschikken. Anders is de kans groot dat men het licht vergeet in te schakelen. Maar die lichtsensoren werken ook niet altijd even nauwkeurig, gezien de vele automobilisten die 's ochtends of tegen de avond zonder licht rijden. En wat te denken van de generatie die nu rijles krijgt? Die rijden doorgaans in nieuwe auto's, met dagrijverlichting. Het wordt dus geen automatisme meer om na het starten het knopje om te draaien (mocht je al de intentie hebben om altijd met dimlicht aan te rijden, waar ik zelf voorstander van ben). De instructeur zal hen ongetwijfeld de werking van de lichtschakelaar uitleggen, hoewel er ook nog steeds hele volksstammen zijn die bij regen, mist of schemering met parkeerlichtjes aan rijden. Kortom, die lichtsensor kan mij gestolen worden. Net als de regensensor, die vrijwel nooit precies dat doet wat jij wilt. Een regelbare interval is net zo prettig. Bovendien: waarom hebben auto's die zijn voorzien ven een automatische wisfunctie tóch nog twee normale wisstanden (gewoon en snel)? Die sensor weet het toch zo goed? Nee, laat mij het maar lekker zelf doen. Nou ja, een goede automatische transmissie, automatische klimaatregeling (hoewel ik daar ook wel eens ruzie mee heb) en cruise control (geen automatische) mogen wat mij betreft wel op het menu staan.