León per Leon: nog duizend kilometer rechterbaan
Lucas Verbeke en Jan Lemkes zijn in onze Seat Leon-duurtester onderweg naar de Spaanse stad waar die auto z'n naam aan te danken heeft. Ze willen daarbij niet meer dan één tank brandstof verstoken, en dat betekent dat de spaardiesel een verbruik van bijna 1 op 33 zal moeten halen. Het eerste deel van hun reisverslag vind je hier.
Dat was te verwachten: hoewel we pas tegen tweeën bij Parijs aankwamen leverde de Franse hoofdstad toch de nodige vertraging op. De langere reistijd is daarbij niet eens zo'n probleem, maar voor ons mooie verbruikscijfer is de filevorming slecht nieuws. Waar we aan het begin van de rit nog regelmatig 2,8 liter per 100 km op het scherm weten te toveren, stijgt dat gemiddelde in de Parijse drukte naar precies 3 liter per 100 km. Daarmee zouden we het evengoed halen, maar boordcomputers hebben de vervelende neiging te overdrijven.
Op de rechterbaan van de Péage houden we waar dat mogelijk is 90 km/h aan. Al snel na Parijs resulteert dat in een computer die het gemiddelde verbruik naar een iets veiliger 2,9 l/100 km bijstelt. Prima, maar de Seat blijft pessimistisch: de voorspelde actieradius is de gehele rit niet boven de 1180 uitgekomen, en staat nu (17:50u) op een onverbiddelijk 940 km. De afstand naar León? Nog precies 1000 km…
Of de actieradiusstress er ook een aandeel in heeft weet ik niet, maar feit is dat we er warmpjes bij zitten in de duurtester. Een temperatuur van zo'n 24 graden blijkt toch als 'heet' te bestempelen als de zon schijnt en je – zoals wij vandaag – de airco hebt afgezworen. Ook het openen van een raam doen we liever niet, want dat zou de stroomlijn maar verstoren.
Ondanks de warmte is het goed toeven in de Leon, die dankzij z'n stoelen, zitpositie en logische bediening een aangename verblijfplaats is. Bovendien is 'negentig' minder langzaam dan het lijkt als je urenlang over de rechterbaan sukkelt: we worden regelmatig ingehaald door hardrijders die we eerder hebben gezien tijdens deze rit. Zo blijkt maar weer eens dat het strategisch plannen van niet al te lange pauzes meer loont dan het diep intrappen van het gaspedaal.

Jan Lemkes
Autojournalist
Jan studeerde met enige moeite af in de communicatie maar houdt zich sindsdien vooral bezig met auto's. Wat in 2012 begon als één enkel dagje per week op de nieuwsredactie, is nu uitgegroeid tot een combinatie van nieuwsredactie en testredactie, afgewisseld met reportages. Vaak betekent dat kilometers vreten, want behalve aan autonieuws is Jan ook verslaafd aan autorijden. Ook privé wisselt Jan geregeld van auto. De afwisseling is groot, maar Japanse merken, BMW en cabriolets zijn terugkerende thema's. In het verleden reed hij onder meer een E38 7-serie en een Lexus SC430, maar ook meerdere Daihatsu's Charade en allerlei Honda's.