León per Leon: eindeloos leeg
Lucas Verbeke en Jan Lemkes zijn in onze Seat Leon-duurtester onderweg naar de Spaanse stad waar die auto z'n naam aan te danken heeft. Ze willen daarbij niet meer dan één tank brandstof verstoken, en dat betekent dat de spaardiesel een verbruik van bijna 1 op 33 zal moeten halen. Dit verslag is een vervolg op drieeerdereweblogs. Binnenkort vind je het uitgebreide verhaal in de papieren AutoWeek!
Jawel, de Leon is in León! In alle eerlijkheid: vanmorgen had ik er een hard hoofd in. De brandstofmeter toonde nog twee schamele streepjes, volgens de boordcomputer goed voor grofweg de helft van de resterende afstand. In een poging het tij te keren besloten we nóg rustiger te rijden dan gisteren, maar zelfs bij 87 km/h zakte de actieradius gestaag door. Na in totaal 1.508 gereden kilometers verscheen de '0' op het schermpje tussen de klokken. Ondanks de zon, de vrijwel verlaten snelweg en de jerrycan met reservediesel in de kofferbak moet ik bekennen dat écht ontspannen rijden er vanaf dat moment niet meer bij was. Zonde, want we moesten op dat moment nog ruim 180 kilometer…
Ook voor aanvang van deze rit wist ik dat sommige auto's gerust honderd kilometer 'leeg' doorrijden, maar deze Seat hield dat doodleuk 186 kilometer vol. Daardoor haalden we niet alleen het bord dat de stadsgrens van León aankondigt – want dat was voor dit verhaal tenslotte genoeg geweest – maar konden we zelfs gewoon doorrollen tot in het centrum van het schitterende Spaanse stadje.
Nu willen jullie natuurlijk allemaal dolgraag weten wat het verbruik van de Leon Ecomotive was op deze bijzondere trip. Komt-ie: 1 op 30,4. Toen we de auto in León weer netjes volgooiden bleek er 54 liter in de tank te verdwijnen, vier meer dan de fabriek opgeeft. Ook de mooie verbruiksbeloften van Seat blijken dus haalbaar, al hadden ze er wat mij betreft wel even bij mogen zeggen dat je daarvoor wel 22 uur aircoloos moet zweten terwijl je door werkelijk íedereen wordt ingehaald. Maar: het kan! En het is gelukt! En nu zo snel mogelijk naar huis.

Jan Lemkes
Autojournalist
Jan studeerde met enige moeite af in de communicatie maar houdt zich sindsdien vooral bezig met auto's. Wat in 2012 begon als één enkel dagje per week op de nieuwsredactie, is nu uitgegroeid tot een combinatie van nieuwsredactie en testredactie, afgewisseld met reportages. Vaak betekent dat kilometers vreten, want behalve aan autonieuws is Jan ook verslaafd aan autorijden. Ook privé wisselt Jan geregeld van auto. De afwisseling is groot, maar Japanse merken, BMW en cabriolets zijn terugkerende thema's. In het verleden reed hij onder meer een E38 7-serie en een Lexus SC430, maar ook meerdere Daihatsu's Charade en allerlei Honda's.