Kwaliteitsimago
"Slechte auto's worden niet meer gebouwd", hoor je wel eens iemand zeggen. Of daarmee de bouwkwaliteit of de rijeigenschappen worden bedoeld wordt er dan niet bij verteld. Feit is wel, dat de moderne auto, ongeacht merk of type, op voornoemde onderdelen heel behoorlijk scoort. De één op bepaald vlak beter dan de ander, maar dramatisch slecht is het doorgaans niet, de Chinese nieuwkomers even daargelaten. Toch is kwaliteit vaak ook een zaak van imago. Zo staat Volkswagen te boek als een degelijke auto. Nu ga ik hier niet verkondigen dat dat niet zo is, maar ook dat merk kent zijn zwakheden. Ook Mercedes-Benz werd altijd in één adem genoemd met lange levensduur, maar als ik dan een C Klasse van 2001 zie met roest op de deuren en de achterklep zet ik ook daar mijn vraagtekens bij. Aan de andere kant: stap je dan weer achter het stuur van zo'n C 200 CDI automaat, desnoods met drie ton op de klok, dan voelt hij aan alsof hij net uit de fabriek komt. In de beleving van veel onwetenden zijn Franse en Italiaanse auto's onbetrouwbaar. Maar ook zij zullen hun mening moeten bijstellen. In de rubriek Klokje Rond hadden we ooit een Citroën BX met bijna negen ton op de klok. Op gas, eerste motortje! En laatst reed ik mee met onze fotograaf Lucas Verbeke in zijn vrij jonge Citroën C5 HDi. De teller staat al over de 70.000 en het ding loopt perfect, wat hij niet kon zeggen van zijn vorige auto, een Toyota Avensis diesel. Wie had dat gedacht? En toen ik onlangs de Duitse TÜV-statistiek raadpleegde, zag ik dat bij de categorie auto's van tien en elf jaar oud de Xantia beter scoorde dan de Golf, Focus en Astra. Op zijn minst opmerkelijk. Niet alleen op zich staande gevallen ontkrachten vooroordelen, ook de harde cijfers. Kortom, kwalitatief bedroevend slechte auto's kennen we inderdaad niet meer. Of is uw ervaring anders?