AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Het roer moet radicaal om bij Seat
174
Het was een ware hallelujaweek bij de Volkswagen Groep. Audi maakte bijvoorbeeld bekend de komende jaren maar liefst 11,6 miljard te investeren in de ontwikkeling van nieuwe modellen en Skoda verwacht de verkopen in 2016 verdubbeld te hebben ten opzichte van nu. Maar dan lees je de plannen van Seat: binnen vijf jaar hoopt het Spaanse merk weer winst te maken. Dat klinkt wel heel erg bescheiden...
Weet Seat eigenlijk wel wat het wil? De laatste tijd begin ik steeds meer twijfels te krijgen als ik weer een Exeo zie rijden. De auto belichaamt in mijn ogen precies wat Seat niet moet willen: een geretoucheerde Audi-jas en het is een auto die toen hij nog een A4 was al geen Seat-DNA had. Ook de Ibiza is mij niet onderscheidend genoeg. De auto ziet er op zich kek uit, maar het verschil met andere B-segment auto's is te klein.
Alleen al binnen de Volkswagen Groep zit Seat met z'n auto's in een weinig benijdenswaardige positie. Skoda biedt dezelfde techniek goedkoper aan, en consumenten met een ruimere beurs geven in de praktijk massaal de voorkeur aan Volkswagens. Of natuurlijk producten van al die andere merken: Ford, Opel, Peugeot, Renault, Citroën, Fiat, Toyota, noem ze maar op.
Nee, Seat moet het over een andere boeg gooien. Het merk wordt vaak betiteld als het Alfa Romeo van de Volkswagen Groep en daar moeten de Spanjaarden werk van maken. Dus niet meer de rem erop bij het ontwerpen van auto's, geef bevlogen (Italiaanse?) ontwerpers maar carte blanche om echt iets bijzonders te maken. Dan maar wat minder praktisch, het gaat om de emotie. Een blauwdruk voor hoe een Seat moet zijn is wat mij betreft de Alfa Romeo 156: een relatief betaalbare, klassieke schoonheid.
Aan de techniek zal het verder niet liggen, want Seat kan vrijuit profiteren van de onderdelenmagazijnen van de Volkswagen Groep. TSI's en TDI's, modulaire platformen en DSG-transmissies, het ligt allemaal klaar om gebruikt te worden. Geef de auto's een duidelijk sportievere besturing en demping mee en reken maar dat de consument weer warmloopt voor de producten uit Martorell. Het merk verdient het.
Alleen al binnen de Volkswagen Groep zit Seat met z'n auto's in een weinig benijdenswaardige positie. Skoda biedt dezelfde techniek goedkoper aan, en consumenten met een ruimere beurs geven in de praktijk massaal de voorkeur aan Volkswagens. Of natuurlijk producten van al die andere merken: Ford, Opel, Peugeot, Renault, Citroën, Fiat, Toyota, noem ze maar op.
Nee, Seat moet het over een andere boeg gooien. Het merk wordt vaak betiteld als het Alfa Romeo van de Volkswagen Groep en daar moeten de Spanjaarden werk van maken. Dus niet meer de rem erop bij het ontwerpen van auto's, geef bevlogen (Italiaanse?) ontwerpers maar carte blanche om echt iets bijzonders te maken. Dan maar wat minder praktisch, het gaat om de emotie. Een blauwdruk voor hoe een Seat moet zijn is wat mij betreft de Alfa Romeo 156: een relatief betaalbare, klassieke schoonheid.
Aan de techniek zal het verder niet liggen, want Seat kan vrijuit profiteren van de onderdelenmagazijnen van de Volkswagen Groep. TSI's en TDI's, modulaire platformen en DSG-transmissies, het ligt allemaal klaar om gebruikt te worden. Geef de auto's een duidelijk sportievere besturing en demping mee en reken maar dat de consument weer warmloopt voor de producten uit Martorell. Het merk verdient het.
Lees ook
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs
Weblog Ken - Wallonië komt met aangepaste autobelasting die anti-SUV en anti-EV is
Weblogs
Weblog Ken: waarom de kritiek op trajectcontroles steeds luider wordt in Vlaanderen
Weblogs
Weblog Bas - Van info naar tainment
Weblogs