Het geheim van kenaf
De BMW i3 heeft een unieke eigenschap waar ik nergens over had gelezen. In moderne auto's met hun grote glasoppervlakken zet je op zonnige dagen, zelfs in de winter, snel de airconditioning aan. In mijn test-BMW bleef het in juli opmerkelijk koel, zo koel dat ik bij temperaturen boven de 20 graden de airco uit liet zonder er erg in te hebben. Het interieur warmt ook bij felle zon veel minder op dan in 'normale' auto's, ook BMW's. Het verschil was zo groot dat ik in eerste instantie aan een van slag geraakte thermostaat dacht. En die verduisterde achterzijruiten van de auto helpen misschien ook een beetje.
Ik begon te vermoeden dat het iets te maken zou kunnen hebben met het ruimhartige gebruik van Kenaf, een klimaatneutraal materiaal van plantaardige vezels dat BMW royaal toepast op het dashboard en de deurpanelen van de auto. Bij aanraking voelen de spaanplaat-achtige oppervlakken relatief koel aan, terwijl de kunststoffen in reguliere modellen snel heet worden. Heeft dat spul een hitte-afstotende werking?
Ik verzocht de BMW-importeur mijn vraag naar de deskundigen in Duitsland door te spelen en verdomd, ik had het goed.
Kenaf, laat BMW weten, heeft twee eigenschappen die de opwarming van de cabine tegengaan. Ten eerste hebben de natuurlijke vezels van Kenaf ten opzichte van conventionele materialen een geringer warmtegeleidingsvermogen, waardoor de opwarming wordt vertraagd. Ten tweede ontbreekt in de i3 de schuimrug of het schuimfolie waarvan in andere auto's de deur- en dashboardbekleding zijn voorzien, waardoor de 'thermische massa' geringer is.
Zo ontdek je nog eens wat. De vraag is dan meteen: als de effecten zo spectaculair zijn, waarom wordt Kenaf niet in alle auto's toegepast? Het zou een forse energiebesparing kunnen opleveren.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.