AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Het 924-effect
58
Trots legt Martin Winterkorn, als VAG-baas nu ook opperhoofd in Zuffenhausen, in een Duits blad uit dat Porsche een tandje hoger mag – of lager, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Met unverfroren overwinnaarstrots verklaart hij het modellenaanbod wellicht te zullen uitbreiden met een kleinere Cayenne-achtige, 'iets' onder de Boxster en een extra Panamera-variant. Wordt dat wat, dan kan de huidige jaarproduktie van 75.000 Porsches binnen enkele jaren worden opgeschroefd naar het dubbele. Op langere termijn acht hij zelfs 200.000 niet uitgesloten. Volume is alles.
Mijn ernstige bedenkingen trotseren de autoriteit en het bewezen marktinzicht van een van Duitslands meest succesvolle automanagers. Ik beroep me op zijn 'voorganger' Wiedeking, die in zijn nadagen één kapitale fout beging maar verder bijna alles goed deed. Wiedeking hield Porsche exclusief door niet te tornen aan de hoge drempel: de verre van goedkope Boxster was al een grensgeval. Het tijdperk van de Volks-Porsche scheen voorgoed voorbij. Een nieuwe 912, 914 of 924 leken uitgesloten. Porsche stuurde de markt, niet omgekeerd.
Porsche hield die elitaire aanpak vol tot vorig jaar de crisisnood Wiedeking dwong zijn wet te breken. De diesel-Cayenne, de aangekondigde viercilinder Boxster – met de rug tegen de muur leek Porsche te buigen voor zwaar weer. Het was geen fijn nieuws, maar het is niets bij wat ons mogelijk staat te wachten. Wat Winterkorn belooft zijn een Porsche Tiguan en een Porsche Scirocco, ongetwijfeld barstensvol VW-techniek en onvermijdelijk met viercilinders, diesel en benzine. Dan wordt een Duits couturehuis een kleine modeketen. Ik betwijfel zeer of de 911-man bij dat vooruitzicht staat te juichen. Iets zegt me dat hij zijn duurbetaalde logo niet graag deelt met ex-Sciroccorijders.
Dat hoge produktie-aantallen en begerenswaardigheid elkaar niet uitsluiten hoeven ze bij VAG, Mercedes en BMW niet uit te leggen. De nuchtere keerzijde van de medaille is dat een B170 en C180 Business Class geen bedreiging blijken te vormen voor het aura van een SL65 AMG of SLR McLaren. Maar Porsche is een ander geval. De marktwaarde van een Porsche staat of valt bij de exclusiviteit van het merk. Een Boxster, onmiddellijk tot kappersvrouwenauto bestempeld, is inderdaad al op het randje. Porsche heeft een ondergrens. Die ligt, gok ik, dichtbij de 65.000 euro die de instap-Boxster kost. Duik je daar onder, dan verspeel je de jongensdroomfactor. Mijn instinct zegt me dat Winterkorn op het verkeerde paard wedt. Ik vrees een 924-effect, hoe goed die VAG-VoPo's ook zullen zijn.
Mijn ernstige bedenkingen trotseren de autoriteit en het bewezen marktinzicht van een van Duitslands meest succesvolle automanagers. Ik beroep me op zijn 'voorganger' Wiedeking, die in zijn nadagen één kapitale fout beging maar verder bijna alles goed deed. Wiedeking hield Porsche exclusief door niet te tornen aan de hoge drempel: de verre van goedkope Boxster was al een grensgeval. Het tijdperk van de Volks-Porsche scheen voorgoed voorbij. Een nieuwe 912, 914 of 924 leken uitgesloten. Porsche stuurde de markt, niet omgekeerd.
Porsche hield die elitaire aanpak vol tot vorig jaar de crisisnood Wiedeking dwong zijn wet te breken. De diesel-Cayenne, de aangekondigde viercilinder Boxster – met de rug tegen de muur leek Porsche te buigen voor zwaar weer. Het was geen fijn nieuws, maar het is niets bij wat ons mogelijk staat te wachten. Wat Winterkorn belooft zijn een Porsche Tiguan en een Porsche Scirocco, ongetwijfeld barstensvol VW-techniek en onvermijdelijk met viercilinders, diesel en benzine. Dan wordt een Duits couturehuis een kleine modeketen. Ik betwijfel zeer of de 911-man bij dat vooruitzicht staat te juichen. Iets zegt me dat hij zijn duurbetaalde logo niet graag deelt met ex-Sciroccorijders.
Dat hoge produktie-aantallen en begerenswaardigheid elkaar niet uitsluiten hoeven ze bij VAG, Mercedes en BMW niet uit te leggen. De nuchtere keerzijde van de medaille is dat een B170 en C180 Business Class geen bedreiging blijken te vormen voor het aura van een SL65 AMG of SLR McLaren. Maar Porsche is een ander geval. De marktwaarde van een Porsche staat of valt bij de exclusiviteit van het merk. Een Boxster, onmiddellijk tot kappersvrouwenauto bestempeld, is inderdaad al op het randje. Porsche heeft een ondergrens. Die ligt, gok ik, dichtbij de 65.000 euro die de instap-Boxster kost. Duik je daar onder, dan verspeel je de jongensdroomfactor. Mijn instinct zegt me dat Winterkorn op het verkeerde paard wedt. Ik vrees een 924-effect, hoe goed die VAG-VoPo's ook zullen zijn.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas - Onwil en onvermogen, de EV in Californië is ook een klassenverhaal
Weblogs
Weblog Ken – In jouw auto zitten waarschijnlijk Belgische luidsprekers
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs
Weblog Ken - Wallonië komt met aangepaste autobelasting die anti-SUV en anti-EV is
Weblogs