Weblog Roy - Domme proefballonnen
Zakelijke rijder verplicht elektrisch? Dom idee
Wat voor ministers geldt, geldt blijkbaar niet voor andere zakelijke rijders.
Het was een interessante combinatie van nieuwsberichten. Eerst kwam er de waarschuwing vanuit de netbeheerders dat de overbelasting van het stroomnet op sommigen plekken zo groot is dat er geen nieuwe laadpalen voor elektrische auto’s kunnen worden geplaatst. Nogal een probleem, dat we de afgelopen tien jaar hadden kunnen zien aankomen. Nu ligt mijn expertise niet bij de Nederlandse stroomvoorziening, dus ik zal niet oordelen over de oorzaken en het falen van beleid zonder alle details te kennen, maar de overbelasting als zodanig is een feit. Een vrolijk weekje later troffen we in De Telegraaf een merkwaardig proefballonnetje van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Die wil het zakelijke rijders verplichten om vanaf 2025 elektrisch te rijden. Een opmerkelijk plan waarover ik wél iets durf te zeggen. Nu is dit hersenspinsel niet bepaald een wetsvoorstel. Wanneer een idee als dit vlak voor de vakantie in De Telegraaf belandt, is het niet meer dan een proefballon die bewust is gelekt. Deze zomer gaat het kabinet aan de slag met het bedenken van maatregelen die op Prinsjesdag worden gepresenteerd. Zo kun je polsen wat ‘de wereld’ ervan vindt. Nou mevrouw Heijnen, ik kan u zeggen, het is een dom idee. En het belangrijkste argument kent u. Het is niet altijd reëel om elektrisch te rijden.<ahref="https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/verduurzaming-wagenpark-kabinet-loopt-achter/"> Dat geldt immers ook voor de leden van het kabinet. In april liet uw collega-minister Bruins Slot nog aan de Kamer weten dat zij en al uw kabinetscollega’s pas over zes jaar aan de stekker hoeven. Dit in verband met het beperkte aanbod, eisen qua binnenruimte en volle agenda’s die niet goed combineren met het laden van elektrische auto’s. Hoewel een aantal directe collega’s van mij dit aperte onzin vonden, kon ik mij er wel in vinden. Hierover klagen is als de klachten dat staatshoofden gaan vliegen naar een milieuconferentie. Ze kunnen lastig per roeiboot en het gaat niet om die ene vlucht. Het gaat om mondiaal, of in ons geval landelijk beleid voor de massa. Daar zit de winst. Je hebt ook met veiligheid te maken, een Mercedes EQS (die als enige auto wel aan de meeste eisen zou voldoen) is te duur en rijden op benzine of diesel geeft je de flexibiliteit die hoort bij een baan als bewindspersoon. Ik ben het dus volledig EENS met Bruins Slot. Maar laten die zelfde redenen nu ook gelden voor een aantal zakelijke rijders. De vertegenwoordiger die heel Europa doorkruist kan niet overal makkelijk elektrisch laden en een CEO die zich laat rijden door een chauffeur heeft wellicht ook wat eisen wat betreft binnenruimte. Sommige mensen willen ook graag met hun leaseauto een caravan trekken en dat is met veel EV’s vrij lastig.Stel nu eens dat deze rare maatregel het haalt, wat gaan de mensen dan doen voor wie een EV geen optie is? Verrassing: die kopen een occasion op benzine of diesel. Een auto die meer verbruikt dan een nieuwe auto, bovendien kopen ze die mogelijk náást hun zakelijke EV waarvoor ze dan kilometers bijhouden. Zo komen er dus nog meer auto’s op de toch al zo drukke wegen. Ondertussen is het marktaandeel van EV’s bij zakelijke auto’s al extreem veel hoger dan van auto’s met een verbrandingsmotor en verplichten veel bedrijven hun medewerkers intussen om elektrisch te rijden. Want een bedrijf weet prima of dat reëel is of niet. Weet je wat wél een goed idee is? Houd de korting op de bijtelling om EV’s te stimuleren (in plaats van te verplichten) langer in stand, want in de afgelopen vijf jaar zagen we hoe effectief dat was. Nee, dat hoeft niet naar 0 procent, maar iets van 15 procent is wel lekker. Want EV’s zijn nog altijd duurder dan auto’s met verbrandingsmotor. Oh ja, ga als de sodemieter aan de slag met het stroomnet in Nederland, want daar zitten de echte problemen. Niet bij de zakelijke rijder die in Nederland al op grote schaal aan het stekkeren is.
Roy Klejwegt is naast ervaren testredacteur ook de man die zich voor AutoWeek bezighoudt
met al het nieuws uit Den Haag. Op deze plek geeft hij regelmatig uitleg over het nationale
autobeleid.
Deze column stond eerder in AutoWeek 27

Roy Kleijwegt
Autojournalist
Roy Kleijwegt (1981) heeft Journalistiek gestudeerd en liep in 2004 bij AutoWeek stage. Hij werkte daarna een aantal jaar bij het vakblad Automotive maar keerde hij in 2008 terug bij AutoWeek als testredacteur en politiek expert. Hij houdt van supercars en lichte sportwagens, van moderne auto's met coole gadgets en de mensen achter bijzondere automerken. Waar velen de opkomst van EV’s zien als een ramp, vindt Roy de transitie bijzonder interessant. Evengoed zijn zijn favoriete auto’s hoogtoerig en atmosferisch: hij moest een traan laten tijden het testen van een Ferrari 812 Superfast. Roy heeft weinig met klassiekers, hoewel de liefde voor youngtimers groeit nu hij ouder wordt. Hij reed in zijn vrije tijd op z'n Kosmic Rotax kart maar die is door tijdgebrek verkocht. In zijn vrije tijd geniet hij van sporten, poker en zijn gezin. Roy heeft veel interesse in BPM-wetgeving en andere politieke zaken en probeert op dat vlak de mopperende Nederlander uit te leggen hoe dingen werken. Voor zijn eigen deur staat een Tesla Model 3.