De stroomkadett
Aardig Volkskrant-interview met ingenieur Tim de Lange. Hij sleutelt aan een betaalbare EV, de elektrische Kadett die we nog in het aanbod misten
Dat doet de mede-ontwikkelaar van de Nuna-zonnewagen in zijn eentje. Vind ik heel moedig van hem. Zo zijn en waren er velen, kleinere en grotere zelfstandigen waar we na de eerste publiciteitsgolfjes te vaak niks meer van horen. De Mindset van oud-VW-designchef Murat Günak - prachtig ontwerp, ik heb er in Berlijn nog een paar meter in mogen rijden - of het Duitse Loremo; gone with the wind. In gezelschap van oud-hoofdredacteur Tonie Broekhuijsen bezocht ik Mindset in Zwitserland, waar we gastvrij werden ontvangen door de ontwerper en zijn uitbundige Zwitserse geldschieter. Met enige bezorgdheid zag ik de financiële man hoger van de toren blazen dan de ervaren Günak, die behoedzaam liet doorschemeren welke bedragen zijn gemoeid met de ontwikkeling en implementatie van een nieuw model. Mindset redde het niet; in 2012 werd de firma opgeheven. Eeuwig zonde. Dat autootje – met uitneembare range extender - had een hit kunnen worden als de inhoud net zo sterk was geweest als de vorm.
De Lange zegt wel rake dingen over Tesla. Inderdaad, hoe efficiënt is een Model S? Die zijn indrukwekkende actieradius alleen kan leveren dankzij het loodzware accupakket dat hem tot blok aan eigen been maakt? En op de Hollands nuchtere vraag naar het waarom van die enorme vermogens kon je wachten.
Tot je dienst, criticus. Je vergeet één ding. Motorische innovaties braken wel vaker door om redenen die met hun doelstelling niks te maken hebben. De direct ingespoten turbodiesel werd niet hip door zijn verbruik maar zijn prestaties. Tesla kwam er door met brute kracht zo cool en vet mogelijk in het topsegment te glijden. Elon Musk begreep de boodschap: nut is pas verkoopbaar als het leuk is.
Stel dat De Lange er in slaagt voor een bescheiden prijs een vierzitter met 75 pk, een topsnelheid van 140 en een behoorlijke actieradius te ontwikkelen - dan nog zal alles afhangen van de buitenkant. Al was het op ecologische en economische gronden een offer you can't refuse, hij moet tot de verbeelding spreken.
Overigens zijn die elektrische Kadetts er wel degelijk. De Nissan Leaf en Renault Zoe komen toch in de buurt en een trapje lager zijn er voor de stadsmens Twizy's en elektrische Smartjes, slimme auto's met alle beperkingen die je voor het goede doel nog even voor lief moet nemen. Maar ik hoop van harte dat De Lange iets unieks in de pen heeft, waarmee hij ons en alle weifelende investeerders massaal over de streep trekt. We kunnen er allemaal nog zo hard in geloven, de transitie naar elektromobiliteit verloopt allesbehalve vlekkeloos. In Duitsland dreigt de wankele EV-markt zelfs te kapseizen, las ik deze week in de Süddeutsche Zeitung.
En daar heeft iedereen zijn kaarten op gezet. Hemel, wat is er nog veel werk aan de winkel.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.