Beleef je merk - Efteling vol Toyota-rijders – Dag AutoRAI
De Efteling afgelopen weekend. Met 5.000 kaarten op vrijdag, 13.000 op zaterdag en 10.000 op zondag kon je gerust spreken van een 'take over" door de Nederlandse Toyota-importeur Louwman & Parqui. Die had zoveel kaarten besteld om de Toyota-rijders in Nederland te trakteren. Bij de Toyota-dealer kon je voor 12 euro p.p. een toegangskaart kopen en dan kreeg je 4 euro Efteling-geld, gratis parkeren en dus toegang tot het park. Dat betekent een kadootje. Voor de Toyota-rijder, van de Toyota-importeur. Welkom op de Toyota Festatie 2011!
Natuurlijk ben ik als voormalig Toyota rijder ook van de partij. Want nergens, behalve op een fabrieks- of overslagterrein, zie je meer Toyota's bij elkaar geparkeerd dan dit weekend op De Efteling! Dat is enerzijds gaaf om te zien, anderzijds geeft het ook duidelijk aan dat de ratio regeert binnen het modellengamma van 's werelds grootste.
Aygo's en Yarissen en Prii maken overduidelijk de dienst uit. En ook al telt het parkeerterrein op zaterdag slechts één Supra, er is gelukkig nog wel iets van een 'wij-gevoel' . Geen MR2 gezien, die hebben blijkbaar geen Efteling nodig om pret te hebben...
Wat ik verder zie, is prima. Zo breng je je merk op een leuke manier naar de mensen toe. De Efteling an sich is leuk, een kadootje krijgen is altijd fijn en als je ziet dat je merk dan nog iets extra's biedt ter plekke, dan doe je het goed.
Kleine draaicirkel
Toyota is op cruciale plekken in het park goed zichtbaar aanwezig. Er is een groot paviljoen neergezet met een verzameling klassieke Toyota's én de allernieuwste producten zoals nieuwe Yaris en Verso S. Buiten kun je in de rij gaan staan om met een stoere Land Cruiser een spannende klim af te leggen, met een wip. Ook een parcoursje rijden die de kleine draaicirkel van de iQ tot zijn recht doet komen (binnen in het paviljoen) staat op het programma. Op vijf plekken in het park kun je je inschrijven voor een proefrit in een Auris Hybrid, of volledig elektrisch een rondje maken (de Efteling uit) in de Prius Plug In Hybrid. Verder een aandenken - een Toyota tas - gratis af te halen in datzelfde paviljoen. Op een grote vidiwall op één van de pleinen een van-harte-welkom--toespraak van de directeur, gelardeerd met leuke historische Toyota-beelden, actie en spektakel. Goed gedaan, bijna Amerikaanse toestanden.
Kijk, daar heb je algemeen directeur Pieter van der Velden van de Toyota-importeur! "We hadden bij Louwman & Parqui het gevoel dat we iets moesten doen voor al onze klanten. We zijn een groot merk, voor iedereen. Dan is de Efteling een sublieme plek. Ik hoor niets dan positieve reacties, ook op onze twitter-account is het één en al lof. Ben ik heel blij mee. Ik ben opgetogen dat al die klanten dit waarderen, daar doen we het voor!"
Lange rijen
Een Efteling vol Toyota-rijders: wat doet dat met je als je daar tussen loopt? Nou, om te beginnen is het volle bak op de zaterdag . Want het park is ook gewoon open voor 'vrij publiek'. 45 minuten wachttijd voor de Python is heel normaal vandaag. Een vol uur voor De Vliegende Hollander is ook geen uitzondering. De temperatuur is goed, maar droog houden we het niet. Een fikse plensbui van tijd tot tijd probeert de Toyota-liefde serieus af te koelen. Maar niets deert een die-hard Efteling-bezoeker. Die gaat door. En dat is vandaag niet anders. Samen schuilen voor de regen in een horeca-gelegenheid, dat schept een band. De sfeer blijft best. We zijn immers niet van suiker.
Een stevige 28.000 kaarten, gratis parkeren op zaterdag, een groot paviljoen, testmogelijkheden, dit feestje mag duidelijk wat kosten. Maar dat kan ook want Toyota had de AutoRAI in Amsterdam dit jaar overgeslagen.
Verder blijkt: keurig volk die Toyota-rijders. Geen incident gemeld gedurende het weekend met een bovengemiddelde aandeel Toyota-rijders binnen het publiek. Efteling-woordvoerder Koen Sanders: "Heel bijzonder vonden we het parkeerterrein vol met Toyota's. Dat maken wij hier ook zelden mee. De Efteling is tegenwoordig 365 dagen per jaar open. Dus helemaal afhuren kan niet meer. Maatwerk wel. Bijvoorbeeld na de reguliere sluitingstijd nog een uurtje of twee doorgaan. Evengoed hebben we een prima weekend achter de rug. Gezellig volle bak met veel tevreden gezichten in onze 75 hectare grote Efteling-wereld."
En na afloop van de Toyota-Efteling take-over blijft er natuurlijk niet één auto staan, die dingen doen het immers altijd. Het lijkt wel een sprookje...
En dat doet tevens het ergste vrezen voor de volgende AutoRAI. Als elke importeur immers zijn eigen feestje gaat bouwen zoals Toyota hier doet... En... geef ze eens ongelijk.