AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Weblog Ken - 10 jaar gepersonaliseerde kentekens in België: wat hebben we geleerd?

Ken Divjak - Onze man in Vlaanderen

Belgisch kenteken

Het zou zomaar kunnen dat de ‘persoplaat’ zijn intrede ook in Nederland gaat doen. In België bestaat de optie ondertussen tien jaar, met voor- en tegenstanders.

Volgens de laatste cijfers circuleren er in België 46.000 gepersonaliseerde kentekens. Sinds de introductie van de zogenaamde persoplaat in 2014 is de vraag alleen maar toegenomen, met uitzondering van de periode waarin de prijs voor zo’n kenteken even van €1.000 naar €2.000 was gestegen. 

Kassa-kassa

Voor de fans van gepersonaliseerde kentekens is €1.000 kennelijk oké, maar wordt het bij €2.000 een dure grap. Dat laatste mag je overigens letterlijk nemen, te beoordelen aan het aantal pogingen tot verkeershumor. Wat dacht je bijvoorbeeld van het koppel dat op zijn wagen HIHIHI en op de hare HAHAHA heeft gezet? Of van de thuisverpleegster die betaalde om KUT-WIJF op haar bumpers te laten hangen? Goede smaak koop je duidelijk niet met zo’n kenteken, maar dat zal de Belgische staat worst wezen. Zelfs aan €1.000 per stuk gerekend hebben de gepersonaliseerde kentekens al 46 miljoen euro opgebracht. Dat de ANPR-camera’s af en toe moeite hebben om de gekke combinaties te ontcijferen, doet er schijnbaar minder toe. Want wie laatst lacht …

Dat niet iedereen met de vrije keuze van cijfers en letters opgezet is, blijkt uit tal van klachten. Het Gelijkekansencentrum Unia trok bijvoorbeeld hard van leer tegen combinaties met H-88, die in bepaalde kringen naar (Heil) Hitler verwijzen. Een kenteken als 1-RAS-88 zou met dien verstande ook verboden moeten zijn, maar circuleert net als SS gewoon op de Belgische wegen. Eenmaal goedgekeurd is het voor de overheid blijkbaar niet evident om de toekenning ongedaan te maken. Zo glippen er af en toe ongepaste combinaties door de mazen van het net, ook al hanteert de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) een zwarte lijst en wordt elke aanvraag door een ambtenaar gecontroleerd. De vraag is alleen waar die de lijn trekt. Voor de een is TRUMP een held, voor de ander het begin van het einde. Idem dito voor POETIN en nog zovele andere beladen namen en woorden. 

Doordenkers

Als Nederland de gepersonaliseerde kentekens toelaat, doet de overheid er sowieso goed aan om lessen te trekken uit het Belgische verhaal. Geïnteresseerde bestuurders kunnen op hun beurt al nadenken over slimme combinaties, om te vermijden dat het de ene slechte mop na de andere regent op Nederlandse wegen. Het lijkt er namelijk op dat teveel keuzevrijheid minder inspirerend werkt. Kijk daarvoor maar naar Engeland, waar het kentekenspel veel subtieler gespeeld wordt. Doordenkers zijn altijd leuker dan platvloerse begrippen, zeker als ze betrekking hebben op het automodel en niet op het ego van de bestuurder. Zelfs in Duitsland, waar de mogelijkheden vaak beperkt zijn tot een paar tekens, slagen ze erin om leuke kentekens te verzinnen, dus haal je creativiteit maar boven in de commentaren van dit bericht!

Lezersreacties (51)

Reageren