Auto van het jaar
De uitslag van de Auto van het jaar-verkiezing 2007 komt eraan, meldt De Telegraaf. Op de uitslag moeten we tot half november wachten, maar de genomineerden zijn bekend. Bijzonder is dat er dit jaar niet zeven maar acht kandidaten op de hitlijst staan. Het zijn de Volvo C30, de Skoda Roomster, de Peugeot 207, de Opel Corsa, de Honda Civic, de Ford S-Max, de Fiat Grande Punto en de Citroën C4 Picasso.
De Auto van het Jaar-jury bestaat uit een gezelschap geroutineerde Europese autojournalisten. Dat zijn jongens die weten waar Abraham de mosterd haalt. Van een Auto van het Jaar mag je dus ook verwachten dat hij in zijn soort top of the bill is, op welk gebied dan ook. Hij moet een unique selling point hebben, zoals dat in de marketing heet. Grensverleggend design. Innovatieve techniek. Nieuwe vervoersconcepten.
Dat hebben de respectievelijke jury's met enige regelmaat heel goed begrepen. Het ging ook wel eens ernstig mis. Ik kan me voorstellen dat de dienstdoende keurmeesters niet graag herinnerd worden aan rampenauto's als de Simca Horizon en de de Rover SD1, of aan een brave middenmoter als de Opel Omega. Niettemin werd in het verleden een aantal baanbrekende auto's uitverkoren: in 1975 de Citroën CX (een zorgenkind, maar wel in een oogverblindende verpakking, en zulke Citroëns vergeef je alles), in 1983 de spectaculair gestroomlijnde Audi 100, in 1997 de eerste Renault Scénic, recentelijk de tweede generatie Toyota Prius (2005). Soms springt een auto er om andere redenen uit. Met de Panda vond Fiat weliswaar niet opnieuw het wiel uit, het was door zijn prijs/kwaliteitsverhouding in 2004 wel een geheide winnaar.
Nu de hamvraag: Wat is de grote uitblinker van 2007? Ik zie hem niet. De visionaire types ontbreken. De C4 Picasso? Meer van hetzelfde. 207, Corsa, Grande Punto? Vast uitstekende auto's, niks nieuws onder de zon. De Civic? Cool design, dat de tand des tijds niet zal doorstaan; over een jaar of drie is hij totaal verouderd. De Roomster? Het prototype dat er aan voorafging was me liever. De S-Max? Ook business as usual in zijn segment, wel de mooiste mpv van het moment. Blijft over: de C30. En ja, dat bleek op de Parijse Mondial de l'automobile toch wel een auto waar het oog wat langer aan bleef haken dan ik dacht. Dat Volvo zich op de lifestylemarkt voor kapitaalkrachtige jongeren zou begeven viel te verwachten, maar het is een stoer ding, waarmee het merk nieuw territorium betreedt. Wat mij betreft wordt de Auto van het Jaar-verkiezing 2007 een strijd tussen Ford en Volvo. En dus een strikt familiare aangelegenheid, want Ford is Volvo.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.