Zo gaat voorruitreparatie in z'n werk

Ruitreparatie (Carglass) - hars aanbrengen

Het kan je maar gebeuren: een steentje komt tegen je ruit aan en laat een putje of een ster achter. Dan moet je naar een professional om dat te laten repareren. Zo gaat de voorruitreparatie in z'n werk.

Je hoort een scherpe tik en opeens zit er een ster in de voorruit van je auto. Dat is schade waarvoor niemand aansprakelijk is. Meestal is de oorzaak niet meer dan een opspattend steentje of een stukje metaal ergens op de snelweg – vaak op een plek waar wegenbouwers aan de slag zijn. Het kan ook afkomstig zijn uit de laadbak van een vrachtauto. Hoe dan ook, aangezien je gewoonlijk rond de 100 km/h rijdt, kan zoiets kleins hard aankomen. De vraag is: wat gebeurt er nu met je auto? 

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Verschil tussen putje en ster in de voorruit

Van belang is dat er een onderscheid bestaat tussen een putje in het glas of iets ergers. Zo’n putje is slechts een oppervlakkige beschadiging, terwijl een ster uitlopers in de vorm van scheurtjes heeft. Het inslagpunt van een steentje wordt een krater genoemd en is duidelijk zichtbaar. Hoe groot de krater is, hangt van diverse factoren af. Van belang zijn de grootte van het projectiel, de snelheid waarmee de ruit is geraakt en de hoek waaronder dit gebeurde. Tot slot kan de plaats van de inslag een groot verschil maken. Nog steeds vrezen veel mensen dat de ruit in zo’n geval helemaal kapot zal gaan en er zelfs uit kan vallen. Gelukkig is dat een aanname die allang is achterhaald. Tegenwoordig zijn autoruiten opgebouwd uit twee lagen glas met daartussen een scheurbestendige, doorzichtige folie. In beginsel komen alleen beschadigingen aan de buitenkant van de voorruit voor reparatie in aanmerking. Is de binnenkant stuk, dan moet de complete ruit vervangen worden. De reden daarvoor schuilt in de sterkere kromming van de binnenste laag glas; die maakt de ruit gevoeliger voor een onverhoopte breuk. 

Voorruitreparatie door professional

Of een ruit hersteld kan worden, bepaalt de professional in de werkplaats. Is de krater te groot, of bevindt deze zich in het blikveld van de bestuurder, dan is vervangen noodzakelijk. Daarnaast mag de schade niet te dicht bij de rand zitten. Repareren gaat snel, kost betrekkelijk weinig en is duurzamer dan vervangen. Maar ook als de ruit vernieuwd moet worden, is er sprake van duurzaamheid. Het oude glas wordt omgesmolten tot grondstof voor nieuwe ruiten. Het herstellen van een krater duurt tussen de 30 en 60 minuten, vervangen van de hele ruit kost circa twee uur. Voor een simpele reparatie kan de glasspecialist in veel gevallen ook thuis of op je werk langskomen. Bedrijven zoals Carglass rekenen er geen extra kosten voor en de meeste autoverzekeringen vergoeden de onkosten zonder gevolgen voor het eigen risico. Maar je kunt ook gemakkelijk en snel online reserveren voor een afspraak in de werkplaats.

Van onze partner
Je auto schoonmaken en beschermen?
Lak bijwerken? Interieur reinigen? Je kunt bij Winparts.nl de juiste producten voor je auto bestellen om hem weer mooi te laten shinen!

Repareren of vervangen?

Het blikveld van de bestuurder mag niet door het ruitherstel beïnvloed worden. Omvang en locatie van dit blikveld is omschreven in de verkeerswetgeving. Het gaat om een rechthoek vanuit het midden van het stuurwiel. Die is 29 centimeter breed en wordt begrensd door het vlak dat de ruitenwissers bestrijken. Als grove richtlijn geldt: schade door steenslag kun je herstellen als de plek onder een munt van 2 euro past en als hij zich in het midden van de ruit of ergens aan de rechterkant bevindt. Laat de reparatie zo snel mogelijk uitvoeren, omdat een steenslag-putje kan uitlopen naar een grotere ster.

Ster in voorruit camper (Carglass) - Werktafel en gereedscha

  1. De voorbereiding Alles wat de reparateur nodig heeft, bevindt zich binnen handbereik op de speciaal voor dit werk ingerichte werkbank. Als eerste zal hij de motorkap met een doek beschermen en de ruitenwisser met een hoesje. Zo worden krasjes en vervuiling voorkomen.

Ster in voorruit camper (Carglass) - temperatuur meten

  1. Temperatuurmeting is belangrijk als het koud is of erg warm. Onder nul of boven 29 graden is de temperatuur niet geschikt voor reparatie van de krater: in het eerste geval omdat er geen vocht mag achterblijven en in het tweede geval omdat chemische processen dan te snel verlopen.
    Ruitreparatie (Carglass) - spiegel met zuignap (beter zicht)
  2. Zichtbaarheid vergroten doet de reparateur met een spiegel met zuignap. Dit is noodzakelijk omdat de krater erg klein kan zijn. De spiegel zorgt voor een betere belichting tijdens het herstelproces en de zuignap houdt hem op zijn plaats.

Ster in voorruit camper (Carglass) - Oppervlaktespanning ver

  1. Oppervlaktespanning verminderen gaat met behulp van een zogeheten cracker. Deze metalen stift haalt de restspanning uit het materiaal rond de krater.

Ster in voorruit camper (Carglass) - Reinigen rond krater

  1. Reinigen doet de expert door alles losse glasdeeltjes met een draaiende borstel uit de krater weg te halen. Omdat de beschadigde plek niet vochtig mag worden, is perslucht hier geen optie. Met een speciale slijpschijf verwijdert hij restanten van coatings en autowas.

Ster in voorruit camper (Carglass) - aanbrengen primer

  1. Primer is essentieel om een goede hechting te bereiken. Hij wordt aangebracht voordat het vullen van de krater met kunsthars kan beginnen. Bij het afzuigen van overtollige primer worden ook de laatste restjes vocht verwijderd.

Ster in voorruit camper (Carglass) - Inbrengen hars

  1. Hars aanbrengen en afzuigen is de fase waarin de krater daadwerkelijk wordt opgevuld. De hars komt uit een buisje en wordt meerdere malen achtereen onder vacuüm in het gaatje gespoten en weer afgezogen.

Ster in voorruit camper (Carglass) - uitharden

  1. Uitharden is ook iets wat met zorg gebeuren moet. De aangebrachte hars wordt met gelaagde folie bedekt en gedurende drie minuten met UV-licht bestraald.
    Ruitreparatie (Carglass) - verwijderen overtollige hars
  2. Overtollige hars verwijderen gaat mechanisch, met een draaiend borsteltje. Voor een leek oogt dit niet erg subtiel, maar de vakman weet wat hij doet.

Ster in voorruit camper (Carglass) - Polijsten hars

  1. De laatste stap in het reparatieproces is het polijsten van de herstelde plek. Dit moet omdat de uitgeharde kunsthars dof is. De ruit wordt weer mooi glad, maar het herstelde plekje blijft een beetje zichtbaar. Dit is onvermijdelijk.

 

Van onze partner
Milieusticker, vignet nodig?
In veel gebieden in Frankrijk en Duitsland moet je een vignet op je auto hebben. Bestel je Vignette Crit’Air, E-Plakette of milieusticker bij VignetBestellen. Gewoon in het Nederlands. Ook voor je (tol)vignet dat je in Oostenrijk en Zwitserland moet hebben. Regel het op tijd!

Moet er een nieuwe ruit geplaatst worden, dan komt er meer bij kijken. Immers: de oude ruit moet worden weggehaald en de nieuwe geplaatst. Wat dan belangrijk is, bestaat uit de calibratie van de apparatuur voor de rijhulpsystemen (ADAS) die vaak achter de voorruit zitten. Dat gebeurt zowel stationair als rijdend. Immers: als de kalibratie van die technieken niet goed is, dan loop je de kans op vreemde reacties van je auto. Dat is iets waar je wellicht niet direct bij stilstaat als je de auto wegbrengt om van een ster in de ruit af te komen!

Wat kost de autoverzekering?

Kenteken
Independer