Rijhulpsystemen zorgen voor hogere autopremies

ADAS aflevering 3

Premies van autoverzekeringen blijven stijgen. Je zou alleen zeggen dat de technologie en rijhulpsystemen in auto's de kans op schade juist verkleinen. Afgelopen jaar betaalde de Nederlandse automobilist gemiddeld ruim zestien procent meer dan in 2018. In 2021 was er een lichte stijging. Dat blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Independer.

Je kent het in een modernere auto vast wel. Kom je dicht bij een paaltje, dan gaan de piepers letterlijk af! Het stuur trilt als je langzaam afdwaalt naar de middenlijn van de weg. Sensoren houden je bij de les en voorkomen dat je ergens pardoes tegenaan rijdt. Autoverzekeringsexpert Menno Dijcks van Independer legt uit: “Het is hard gegaan met de technologie in auto’s. Nieuwere modellen remmen zelfs automatisch af, als een bestuurder waarschuwingen negeert, of niet snel genoeg ingrijpt.”

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Hulpsystemen verlagen ongelukken met tweederde

Deze rijhulpsystemen kunnen het aantal ongelukken met tweederde verlagen. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse verzekeraars in 2021. Camera's, sensoren en andere technologische hulpmiddelen kunnen op die manier zorgen een halvering van het aantal aanrijdingen.

Het onderzoek van het Verbond van Verzekeraars laat verder zien dat de kans op een aanrijding tot drie keer groter is bij auto's die niet waarschuwen als de bestuurder naar een andere rijbaan afglijdt. Een signaal, of zelfs automatisch remmen, als je in zijn achteruit tegen iemand of iets aan dreigt te rijden, verkleint de kans op een ongeval met meer dan 50 procent.

Ook in de Verenigde Staten blijkt dat het aantal kop-staartbotsingen bij auto's met sensoren tot 50 procent lager ligt dan bij auto's zonder sensoren. Camera's en sensoren aan de achterkant voorkomen bijna 80 procent van de aanrijdingen bij achteruit rijden.

Het aantal claims dat binnenkomt bij Amerikaanse verzekeraars voor schade aan slimmere auto's ligt dan ook duidelijk onder het aantal claims voor auto's zonder sensoren: tot wel 28 procent lager. Bij jonge bestuurders tot 25 jaar is die daling nog groter.

Ondanks minder schade toch hogere premie

Eigenaren van slimme auto's betalen geen lagere premie. Hoe kunnen rijhulpsystemen zorgen voor hogere autopremies? “Het klopt dat ook in Nederland het aantal schadeclaims door deze nieuwe technieken daalt”', zegt Menno Dijcks. “Het herstellen van schades bij auto's met geavanceerde techniek is veel kostbaarder. Het bedrag per schadeclaim stijgt, waardoor het totaal dat verzekeraars uit moeten keren over alle claims in een jaar niet veel lager wordt of zelfs stijgt.”'

De gemiddelde claim die Amerikaanse verzekeraars uitbetaalden, lag voor auto's met sensoren en andere hulpmiddelen gemiddeld inderdaad 117 dollar hoger dan bij 'domme' auto's.

Omdat de sensoren doorgaans aan de buitenkant van de auto zitten, raken ze ook nog eens vrij makkelijk beschadigd - zelfs bij een lichte aanrijding.

Geen beschadiging, wel meer werk

Neem een voorbeeld Een bumper vervangen kost in de meeste gevallen een paar honderd euro. Voor een 'slimme' bumper, met ingebouwde sensoren, ligt dat bedrag al snel boven de €1.000.

Reparaties aan de voorruit zijn vaak ook fors duurder. Dan gaat het meestal om meer dan schade aan het glas. Veel autoruiten hebben ingebouwde sensoren of camera's die afstand, regen en daglicht meten. Zelfs als je die systemen niet hoeft te vervangen, kan het nodig zijn ze na schade aan de voorruit opnieuw af te stellen. Meten ze verkeerd, dan kan de auto op ongelukkige momenten ingrijpen en meer schade veroorzaken dan voorkomen. Zo'n herijking van een rijhulpsysteem kost gemiddeld rond de € 200.

De enige technologische rijhulp die in Amerika de premies iets heeft laten dalen, is de Electronic Stability Control (ESC). Deze techniek, die de kans verkleint dat je de controle over het stuur verliest, is in Europa sinds 2014 verplicht voor nieuwe auto's. Amerikanen met ESC in hun auto betaalden gemiddeld een halve procent minder premie dan eigenaren van vergelijkbare, oudere auto's zonder ESC. In harde cijfers: op een gemiddelde jaarpremie van 1.427 US dollar (€ 1.263), bespaarden ze zeven dollar (€ 6,20). Andere rijhulpsystemen leveren ook daar geen lagere premies op.

Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij verzekerings- en belastingvragen. Je kunt daarvoor terecht in het onderwerp Verzekering en Belasting.

Wat kost de autoverzekering?

Kenteken
Independer