Zomerbandentest 2018

51 banden langs de meetlaat

zomerbandenweken
AutoWeek 14 2018
AutoWeek 14 2018

Je leest het in AutoWeek 14 2018

Bij de populaire bandenmaat 195/65 R 15 voor onder meer compacte middenklassers is de keuze reuze. We vertellen je welke banden echt goed zijn- en welke je beter links kunt laten liggen.

Tik voor de grap eens de zoektermen ‘zomerbanden’ en ‘195/65 R 15’ in op je computer. Je zult versteld staan van het grote aantal zoekresultaten. De keuze is bij deze bandenmaat simpelweg overweldigend. Dat is ook niet zo vreemd, want de 195 millimeter brede banden met een diameter van 15 inch aan de binnenzijde en een zijwanghoogte van 127 mm (65 procent van de breedte) is gedurende meer dan een decennium de absolute bestseller op de bandenmarkt geweest.

Vandaag de dag zijn de basisuitvoeringen van veel compacte middenklassers, zoals de Volkswagen Golf, Audi A3, Opel Astra en Seat Leon, voorzien van deze maat banden. De vraag naar deze, door praktisch alle bandenfabrikanten ter wereld aangeboden maat is echter aan het dalen en dat kon de kaskraker van weleer op de langere termijn wel eens de das omdoen. “Wij investeren niet meer in de ontwikkeling van dit soort doorsneematen”, zo melden diverse premiumfabrikanten al. Zij dreigen te kiezen voor een goedkope, universele rubbermix; een ontwikkeling die de dynamische kwaliteiten en rijveiligheid niet ten goede komt. Maar zover willen we het niet laten komen.

De 51 testdeelnemers moeten zichzelf eerst bewijzen in de kwalificatieronde. We hebben daarbij vooral gekeken naar de veiligheidsaspecten. Vervolgens hebben we beoordeeld of de banden waar voor hun geld bieden, waarbij we de aanschafprijzen hebben afgezet tegen de verwachte levensduur. Van lowbudgetband tot dure premiumband: elk merk krijgt bij ons een kans. Daarvoor hebben we anoniem banden gekocht bij bandenhandelaren en steeds populairder wordende internetaanbieders.

BIZARRE VERSCHILLEN

De aangeschafte banden moesten zich vervolgens bewijzen op het testcircuit, waarbij ze dienden te laten zien wat ze op een nat en een droog wegdek aan veiligheidsreserves te bieden hebben. Om dit in kaart te brengen, hebben we aan de hand van een complexe procedure hun remwegen gemeten met een beginsnelheid van 100 km/h op een droog wegdek en 80 km/h op een nat wegdek.

De verschillen die deze eerste veiligheidscheck aan het licht bracht, waren simpelweg bizar: tussen de beste en de slechtste band zat op droog wegdek een verschil van 8 meter. Op nat wegdek liep dit zelfs op naar bijna 18 meter! Bij de staart van een file zou de Seat met de Fortuna G745-banden nog een snelheid van bijna 50 km/h op de teller hebben staan, terwijl hij met de uitstekend remmende banden van Bridgestone allang veilig tot stilstand zou zijn gekomen. De Fortuna’s deden hun naam dus geen eer aan.

Alleen de banden met de 20 kortste remwegen kwalificeerden zich voor de aansluitende rijtests. Tot slot kijken we naar de financiële aspecten. Zoals verwacht heeft veiligheid zijn prijs. Dat je voor schappelijke bedragen echter ook uitstekend presterende banden kunt kopen, laat onze testwinnaar van dit jaar zien. Welke band dat is, lees je hierna.

BELANGRIJK: EEN CORRECTE BANDENSPANNING

Ook al moet je bij steeds meer tankstations betalen om je bandenspanning te kunnen controleren, het is aan te raden om dat toch één keer per maand te doen. Houd daarbij de door de fabrikant geadviseerde bandenspanning aan; die staat in het instructieboekje van je auto of aan de binnenzijde van het tankklepje vermeld. Bij diverse nieuwe automodellen wordt al een hogere bandenspanning aangehouden om brandstof te besparen. Zorg ervoor dat je de bandenspanning verhoogt voordat je met zware belading gaat rijden.

VIERSEIZOENENBANDEN: EEN SERIEUZE OPTIE

De voordelen van de steeds populairder wordende vierseizoenenbanden (ook wel all season-banden genoemd) zijn duidelijk: geen halfjaarlijkse wissel meer bij de bandenhandelaar, geen tweede set banden met velgen, geen opslagkosten. Dat bespaart een hoop tijd en geld. Dit gemak mag natuurlijk niet ten koste gaan van de rijveiligheid. Maar dat gebeurt ook niet, zo blijkt uit recent uitgevoerde tests met deze allrounders onder alle rijomstandigheden. In elk geval voor kleine en compacte auto’s en middenklassers zijn vierzeizoenenbanden een interessant alternatief.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren