Zo zuinig rijden we met de mild hybride Lancia Ypsilon
1.2 Turbo Hybrid
De terugkeer van Lancia is op de AutoWeek-redactie niet onopgemerkt voorbijgegaan. Inmiddels hebben we er al dik 5.000 km op zitten met onze duurtest-Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid. Waar Italianen nog wel eens de naam hebben het niet zo nauw te nemen met de cijfers, is het benzineverbruik vooralsnog braaf volgens verwachting.
Hoewel zijn uiterlijk anders doet vermoeden, is de Lancia Ypsilon in feite een heel gangbare auto. Onderhuids is het gewoon een neefje van de Peugeot 208 (daar gaan we hem binnenkort naastzetten voor een vergelijkende test) en de Opel Corsa, dus voor grote verrassingen zorgt zijn rijgedrag vooralsnog niet. De mild-hybride aandrijflijn met 100 pk sterke 1.2 kenden we eveneens. Zo reden we eind vorig jaar de Jeep Avenger met deze krachtbron. De Jeep had ook de nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling die we in de Lancia tot onze beschiking hebben en daarover zijn we tot op heden best te spreken.
Sterk regeneratief remmen
Wel merken meerdere redacteuren op dat de Lancia in de laagste verzetten soms wat aarzelt. Trap je na stevig remmen het gas weer in, dan duurt het soms even voordat hij oppakt. Daarnaast wil op lage snelheden het schakelen tussen de elektromotor en brandstofmotor wel eens voor wat onrust zorgen en gaat het regeneratief remmen nogal enthousiast. Ongeacht de rijmodus houdt de Ypsilon vrij stevig in bij gas los. Zodanig, dat je je bijna afvraagt of de remlichten aangaan.
Veel elektrisch
Dat regenereren levert je vervolgens het nodige op. De Ypsilon is tot op heden een bescheiden gast in onze duurtestgarage gebleken. Lancia geeft een gemiddeld verbruik op van 1 op 21,7 (4,6 l/100 km) en daar zijn wij na bijna 5.300 kilometer akelig dicht bij in de buurt gekomen. Er ging zo’n 250 liter benzine doorheen en dat levert een gemiddeld verbruik op van 1 op 21,08. De laatste tijd ligt het zo rond de 1 op 18, mogelijk omdat er wat vaker kortere ritjes zijn gemaakt. Eerder in de duurtestperiode reed collega Marc Klaver met de Lancia naar Brussel vice versa. Dat was alles bij elkaar zo’n 1.000 km snelweg in twee dagen tijd en dat heeft het gemiddelde verbruik ongetwijfeld behoorlijk gedrukt.
Toch hoef je met de Ypsilon niet meteen te vrezen dat het verbruik omhoog schiet als je wat meer stedelijke kilometers maakt, want het valt op dat op lage snelheid de elektromotor zeer regelmatig het werk alleen afkan. Wie weet kunnen we, nu de temperaturen stijgen, het verbruik nog wat verder drukken, al is er met de huidige verbruikscijfers prima te leven.
Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid in cijfers
Beginstand 1.598
Tussenstand 6.875
Gereden kilometers 5.277
Getankte liters 250,22
Gemiddeld benzineverbruik 4,7 l/100 km (1:21,08)
Brandstofkosten €467,84
Signalement
Merk | Lancia |
---|---|
Model | Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid 100pk Edizione Cassina Limitata |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk |
Maximaal koppel | 205 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 44 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.080 mm / 1.760 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.537 mm |
Massa leeg | 1.182 kg |
Laadvermogen | 508 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 640 kg |
Banden | 205/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s |
Brandstofverbruik | 4,6 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 103 g/km |
PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Lees ook
Sportieve Lancia Ypsilon HF wordt een slag sterker dan verwacht
In de simpelste Lancia Ypsilon heb je als bestuurder geen houvast - Back to Basics
In dit stukje Duitsland is het net alsof je in Amerika rijdt
Gelukkig staat onze Skoda Kodiaq iV niet meer op winterbanden
Met Scenic E-Tech Electric slaat Renault keihard terug na periode van elektrische stilte
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (76) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.