AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Zo zuinig rijden we met de mild hybride Lancia Ypsilon

1.2 Turbo Hybrid

Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid duurtester

De terugkeer van Lancia is op de AutoWeek-redactie niet onopgemerkt voorbijgegaan. Inmiddels hebben we er al dik 5.000 km op zitten met onze duurtest-Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid. Waar Italianen nog wel eens de naam hebben het niet zo nauw te nemen met de cijfers, is het benzineverbruik vooralsnog braaf volgens verwachting.

Hoewel zijn uiterlijk anders doet vermoeden, is de Lancia Ypsilon in feite een heel gangbare auto. Onderhuids is het gewoon een neefje van de Peugeot 208 (daar gaan we hem binnenkort naastzetten voor een vergelijkende test) en de Opel Corsa, dus voor grote verrassingen zorgt zijn rijgedrag vooralsnog niet. De mild-hybride aandrijflijn met 100 pk sterke 1.2 kenden we eveneens. Zo reden we eind vorig jaar de Jeep Avenger met deze krachtbron. De Jeep had ook de nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling die we in de Lancia tot onze beschiking hebben en daarover zijn we tot op heden best te spreken.

Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid duurtester

Sterk regeneratief remmen

Wel merken meerdere redacteuren op dat de Lancia in de laagste verzetten soms wat aarzelt. Trap je na stevig remmen het gas weer in, dan duurt het soms even voordat hij oppakt. Daarnaast wil op lage snelheden het schakelen tussen de elektromotor en brandstofmotor wel eens voor wat onrust zorgen en gaat het regeneratief remmen nogal enthousiast. Ongeacht de rijmodus houdt de Ypsilon vrij stevig in bij gas los. Zodanig, dat je je bijna afvraagt of de remlichten aangaan.

Veel elektrisch

Dat regenereren levert je vervolgens het nodige op. De Ypsilon is tot op heden een bescheiden gast in onze duurtestgarage gebleken. Lancia geeft een gemiddeld verbruik op van 1 op 21,7 (4,6 l/100 km) en daar zijn wij na bijna 5.300 kilometer akelig dicht bij in de buurt gekomen. Er ging zo’n 250 liter benzine doorheen en dat levert een gemiddeld verbruik op van 1 op 21,08. De laatste tijd ligt het zo rond de 1 op 18, mogelijk omdat er wat vaker kortere ritjes zijn gemaakt. Eerder in de duurtestperiode reed collega Marc Klaver met de Lancia naar Brussel vice versa. Dat was alles bij elkaar zo’n 1.000 km snelweg in twee dagen tijd en dat heeft het gemiddelde verbruik ongetwijfeld behoorlijk gedrukt.

Toch hoef je met de Ypsilon niet meteen te vrezen dat het verbruik omhoog schiet als je wat meer stedelijke kilometers maakt, want het valt op dat op lage snelheid de elektromotor zeer regelmatig het werk alleen afkan. Wie weet kunnen we, nu de temperaturen stijgen, het verbruik nog wat verder drukken, al is er met de huidige verbruikscijfers prima te leven.

Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid duurtester

Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid in cijfers

Beginstand 1.598

Tussenstand 6.875

Gereden kilometers 5.277

Getankte liters 250,22

Gemiddeld benzineverbruik  4,7 l/100 km (1:21,08)

Brandstofkosten €467,84

Signalement

Merk Lancia
Model Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid 100pk Edizione Cassina Limitata
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.700

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk
Maximaal koppel 205 Nm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 44 l
Lengte / breedte / hoogte 4.080 mm / 1.760 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.537 mm
Massa leeg 1.182 kg
Laadvermogen 508 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 640 kg
Banden205/45R17Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s
Brandstofverbruik 4,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 103 g/km

PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Lease'm
Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid
€ 519
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (76) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum