Zo ver komt de Toyota bZ4x in de praktijk
'Ik heb de accu 1x leeggereden tot 6% en had toen 410 km gereden'
Na lange tijd te hebben ingezet op hybride en waterstof gaat ook Toyota voor de bijl. De Toyota bZ4x betekende een omslag in de bedrijfsvisie, die wordt verwerkt in de naam. Het wat moeilijke ‘bZ’ staat namelijk voor Beyond Zero, waarmee de fabrikant aangeeft uiteindelijk klimaatpositief te willen zijn. Een mooie ambitie, maar voor ons wat lastig meetbaar. Dus kijken wij nu gewoon naar de actieradius van Toyota’s eerste EV.
Het aanbod van de bZ4x is relatief overzichtelijk. Je kunt kiezen tussen voor- en vierwielaandrijving, waarbij de 2WD-variant 204 pk levert tegen 218 voor de 4WD. Het batterijpakket meet in alle gevallen 71,4 kWh bruto, waarvan netto 64 kWh tot jouw beschikking staat. Het zou moeten zorgen voor een maximale actieradius van 461 (4WD) tot 516 (2WD) kilometer.
Gemiddelde actieradius Toyota bZ4x
Om maar met de deur in huis te vallen: dat haalt geen van de rijders die een gebruikersreview achterlieten op deze site. Ook in onze eigen dubbeltest, waarin de bZ4x het opnam tegen een Volkswagen ID4, kwamen we er niet zo ver mee. Wel haalden we een verbruik van 16,1 kWh/100 km en een bijbehorende actieradius van 397 kilometer. “Met aangename buitentemperaturen en bijna geen 130 km/h krijg je keurige cijfers. De Toyota hoeft zich voor dit verbruik niet te schamen en haalt een acceptabele actieradius”, luidde de conclusie. Met vierwielaandrijving en andere testomstandigheden stijgt het verbruik naar 19,8 kWh/100 km en daalt de range naar 323 kilometer, zo bewees tweelingbroer Subaru Solterra in een andere dubbeltest.
Combineren we deze waarden met door gebruikers gemelde getallen, dan zien we een gemiddelde actieradius van 354 kilometer en een bijbehorend verbruik van 18,1 kWh/100 km. Een bestuurder die zich rond het gemiddelde begeeft, zegt: “De actieradius bevindt zich tussen de 350 en 400 km, wat redelijk is gezien de gemiddelde omgevingstemperatuur van ongeveer 10 graden Celsius. Mijn verbruik varieert nu tussen 16 en 18 kWh/100 km, met dagelijks 100 km snelweg.” Een andere rijder nam in het voorjaar de proef op de som: “Ik heb de accu een keer leeggereden tot een SoC van 6 procent en had toen 410 km gereden. Met andere woorden: goede hoop dat we met een hogere buitentemperatuur nog wat verder komen.” Even rekenen leert dat de maximale actieradius in dit geval 436 kilometer zou zijn geweest. Andere rijders melden niet méér dan dit.
Rijbereik in de winter
Over zijn winter-actieradius zegt deze bestuurder het volgende. “In de koude weken van januari stond de actieradius bij een SoC van 100 procent op 320 km, rijdend met de verwarming aan zakte deze nog wat verder. Dit riep toch wel wat vraagtekens op. Met het verstrijken van de tijd en een hogere buitentemperatuur steeg de actieradius echter best wel weer snel.”
Een eigenaar die voor de bZ4x een AutoWeek Verbruiksmonitor bijhoudt, komt tot een verbruik van 20,55 kWh/100 km gedurende de wintermaanden. Vanwege de gedetailleerde informatie over de verbruikte hoeveelheid stroom verwachten we dat de laadverliezen, doorgaans zo’n 15 procent, hierbij zijn meegerekend. Het geeft een goede indicatie van de te verwachten laadkosten, maar zorgt er ook voor dat we dit niet kunnen omrekenen naar een rijbereik.
PRIVATE LEASE Toyota bZ4X
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Opel Grandland Electric vs. Toyota bZ4X – Elektrische SUV's die stiekem best wel MPV zijn
Toyota bZ4X komt nu in aanmerking voor SEPP-subsidie
Designreview Toyota bZ4X: ‘eerlijk Japans en met juiste dosis futurisme’
Vergelijkende Test: Toyota bZ4X vs Volkswagen ID.4
Toyota bZ4X - Back to Basics
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (250) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.