Zo ver komt de MG 4 in de praktijk
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
Na het behoorlijke succes van de MG ZS EV vonden de Chinezen het hoog tijd voor een elektrische hatchback. De MG 4 was geboren. Een auto die we als opvallend dynamisch ervaren, en die er in onze tests regelmatig met de winst vandoor ging. Die rijeigenschappen vinden we vandaag niet zo belangrijk, want het gaat maar om één ding. Hoe ver komt de MG 4 in de praktijk?
Nu is er niet zoiets als één MG 4, want het merk levert niet minder dan drie verschillende varianten. Instappen doe je in de Standard Range, met 51 kWh bruto (50,8 kWh netto) batterijcapaciteit. Daarboven vind je de Long Range, die schermt met bruto 64 kWh, netto 61,7 kWh. Na enige tijd lanceerde MG de overtreffende trap, de Extended Range. Met 77 kWh aan bruto capaciteit (en 74,4 netto) belooft deze een WLTP-actieradius tot 520 kilometer. Voor de Long Range en Standard Range zijn de opgaven respectievelijk 450 en 350 kilometer.
Actieradius MG 4 Long Range
Zoals altijd baseren we ons in dit artikel op door gebruikers gedeelde waarden in combinatie met eigen testgegevens. Veruit de meeste berijders die een review bijhouden hebben een MG 4 Long Range, vandaar dat we deze versie uitgebreid behandelen. De cijfers: een gemiddelde actieradius van 390 kilometer en een bijbehorend energieverbruik van 16,4 kWh/100 km.
De 450 kilometer wordt dus gemiddeld niet gehaald, maar onder de juiste omstandigheden ligt deze wel in het verschiet. “Actieradius komt in de buurt van fabrieksopgave. In gunstige omstandigheden +/- 435 km, in ongunstige rond de 400 km”, concludeert de eigenaar van een MG 4 Long Range Luxury na zo’n 5.000 kilometer.
Een andere Long Range Luxury-rijder is eveneens tevreden met het verbruik. “Zuinig: zomer 12-14 kWh/100km, winter: 14-17 kWh/100 km.” Een paar snelle rekensommen later weten we dat er onder optimale omstandigheden wel een actieradius van 512 km in moet zitten, tegen 363 in het ongunstigste geval.
Over goede omstandigheden gesproken, tijdens onze triotest met de Renault Megane E-Tech, Volkswagen ID3 en MG 4 laat de MG zich van zijn beste kant zien. Met een testverbruik van 14,4 kWh/100 km komt hij tot een actieradius van 428 kilometer. Daarmee is hij zuiniger dan de Renault en Volkswagen en komt hij in de praktijk het verst. Ook bij slechts enkele graden boven nul doet-ie het aardig, nu tegen een Peugeot e-2008. “"De MG scoort met speels gemak beter dan de Peugeot. In de koude week begin maart haalde de 4 ruim onder de 20 kWh/100 km, maar dat was in de e-2008 ondenkbaar”, schreven we. Het leidt tot een test-actieradius van 343 kilometer.
Extended Range onder minder goede omstandigheden
Als we de MG 4 Extended Range aan de tand voelen is het zo’n 10 graden Celsius. Het verbruik tijdens de test is dan duidelijk hoger, maar met 19 kWh/100 km komen we alsnog tot een actieradius van 413 kilometer. Daarmee wordt de BYD Dolphin waartegen hij het opneemt op achterstand gezet. “In de praktijk blijkt het verschil in verbruik kleiner dan verwacht, de MG blijft dichter bij de opgegeven waarde dan de BYD”, schrijven we. Gebruikersreviews van de MG 4 Extended Range zijn er nog niet. Heb jij zo’n auto, dan zijn we erg benieuwd naar jouw praktijkwaarden.
PRIVATE LEASE MG 4
Had je deze auto's al gezien?

MG 4 Electric Trophy Extended Range | Private Lease vanaf € 499,- 72mnd 5.000km| 520 km actieradius (WLTP)| Zwart dak | Dual-Color Interior | Stoel + stuurverwarming | 360 gradencamera | Voorraad Voordeel Tot € 7.000,-
- 2025
- 10 km

MG 4 Electric Trophy Extended Range | 520 km actieradius (WLTP)| Zwart dak | Dual-Color Interior | Stoel + stuurverwarming | 360 gradencamera | Voorraad Voordee Tot € 7.000,- | OP=OP
- 2025
- 10 km

MG 4 Electric Trophy Extended Range | 520 km actieradius (WLTP)| Zwart dak | Dual-Color Interior | Stoel + stuurverwarming | 360 gradencamera | Voorraad Voordee Tot € 7.000,- | OP=OP
- 2025
- 10 km
Lees ook
Zo ver komt de MG ZS EV in de praktijk
Zo ver komt de Renault Megane E-Tech Electric in de praktijk
Praktijkervaring MG 4 – Zo beoordelen eigenaren hun elektrische hatchback
BYD Dolphin vs. MG4 - Vergelijkende Test
Test: MG 4 Xpower - Waanzinnig snel, maar geen echte hot hatch
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.