Zo ver komt de Mercedes-Benz EQE in de praktijk
'Meer dan 500 kilometer lukt makkelijk bij normale temperaturen'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
Aan sommige auto’s kun je al zíen dat ze zuinig zijn. De Mercedes-Benz EQE is zo’n model waarbij de aerodynamica belangrijker is dan de traditionele Mercedes-lijnen. Voor veel mensen is dat even wennen, maar de Duitsers stelden resultaat boven heritage. En met succes, want met onze duurtester legden we maar liefst 736,6 kilometer af op één lading. Een interessant experiment, maar welke waarden halen gebruikers in de praktijk?
Wie AuotWeek aandachtig volgt, weet dat de duurtest-EQE het ‘instapmodel’ EQE 300 is, niet eens het type met de grootste actieradius. Het betekent niet dat Mercedes-Benz kinderachtig is met kilowatturen. Dit basismodel geeft je al 89 kWh batterijcapaciteit, de topmodellen kunnen met 90,6 kWh maar nauwelijks meer energie opslaan. De EQE 300 heeft volgens officiële cijfers een range tot 629 kilometer. De EQE 350+ moet, met een opgegeven actieradius van 659 kilometer, het verst komen.
Praktijkactieradius EQE
Om dat inzichtelijk te krijgen, bekijken we reviews van EQE-rijders. Wat in de eerste plaats opvalt, is dat niet alle rijders nauwgezet het verbruik en rijbereik bijhouden. Zou de EQE simpelweg zoveel actieradius bieden dat het in de dagelijkse praktijk geen uitdagingen oplevert?
Wie wel inzicht geeft in het verbruik is positief, tenminste onder gunstige omstandigheden. “Na drie weken noteerde ik een naar mijn mening super goed gemiddelde van 15,1 kWh/100 km over een afstand van 4.200 kilometer”, schrijft de rijder van een EQE 300 AMG Line die gemiddeld ‘altijd rond de 16 kWh/100 km uitkomt. Ook de rijder van een EQE 350 AMG Line is enthousiast. “De auto heeft een enorm bereik. Meer dan 500 kilometer lukt gemakkelijk bij normale temperaturen”, schrijft hij zonder verder in detail te treden.
De ervaringen met onze duurtester sluiten daarbij aan. Bij normaal Nederlands gebruik haalden we in de eerste weken ook al eens 560 kilometer op een lading, waarbij we normaal met het verkeer meereden. Dat was bij uitstekende omstandigheden in de zomer, bij temperaturen rond de 20 graden.
Koude is killing
Het aanvankelijke enthousiasme slaat om als de buitentemperaturen dalen. “Qua verbruik is het nu wel minder aan het worden”, schrijft een EQE 350-rijder. “In de zomer zat ik nog onder de 15 kWh/100 km (meer dan 600 km werkelijk bereik!). Dit was op basis van veel snelweg in Nederland overdag, dus cruisecontrol op 105 km/u.” Het monteren van winterbanden stuwde zijn verbruik omhoog naar 18 kWh/100 km en toen het kwik verder zakte, liep het nog verder op. “Met de dalende temperaturen ging het verbruik steeds verder omhoog. Vandaag was het bij vertrek -3 graden en kwam mijn totale verbruik op 25 kWh/100km voor een rit van 45 km inclusief opwarmen auto, stoelverwarming en grootste deel snelweg.” Zijn conclusie: “Werkelijk bereik op honderd procent lading is gedaald van meer dan 600 km in de zomer naar circa 370 km bij vrieskou, dus een reductie van bijna veertig procent. Dat valt me wel tegen.”
De EQE 300-rijder komt op een lager, maar nog steeds significant percentage. “Intussen is het mooie weer voorbij, regen is het woord van de dag, het wordt maximaal een graad of tien en mijn EQE staat op winterbanden. Tja, dan verandert de zaak snel wat betreft verbruik. 21 kWh per 100 km is nu de norm, en als je niet uitkijkt is 22-23 een veelvoorkomend getal op de meter, op korte afstanden 25 à 30. Zomaar even dertig procent meer dan deze zomer, dus dat betekent dertig procent minder bereik.”
En die gemiddelde actieradius?
Wanneer we alle genoemde waarden met elkaar verrekenen, verschijnt er een gemiddelde actieradius van 550 kilometer voor de EQE 300 en EQE 350 gezamenlijk. Let wel: onder gunstige omstandigheden. Enkele gebruikers melden dat het rijbereik in de winter sterk afneemt tot beneden de 400 kilometer. We hopen dat snel meer EQE-rijders hun winterse ervaringen zullen delen, zodat we een completer beeld kunnen schetsen van het bereik onder minder gunstige omstandigheden.
Meer weten over elektrisch rijden in de praktijk? Bekijk hier een overzicht van ruim twintig elektrische auto’s en hun werkelijke actieradius.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQE 300 AMG Line Premium 89 kWh | Achterasbesturing | Distronic+ | Burmester | Panoramadak | Memory | Verwarmd Stuurwiel | Digital Light | Augmented Reality |
- 2024
- 17.939 km

Mercedes-Benz EQE 43 AMG 4MATIC | Premium Plus Pakket | MBUX Hyperscreen | AMG Nightpakket
- 2025
- 1 km

Mercedes-Benz EQE 300 Business Solution AMG 90 kWh
- 2025
- 1.500 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (170) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.