Zo ver komt de Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh in de praktijk

'Het is echt een zuinigheidswonder'

Hyundai Ioniq 6

Met de Ioniq-lijn manifesteert Hyundai zichzelf duidelijk als voorloper op EV-gebied. Of het nu de opvallende gestileerde Ioniq 5 is, de wilde Ioniq 5 N of de aalgladde Ioniq 6: deze modellen maken de tongen los. Maar alleen spraakmakend zijn is in het elektrische segment niet voldoende. Je kunt erover twisten, maar rijbereik is en blijft een van de belangrijkste waarden. Dus: zo ver komt de Hyundai Ioniq 6 in de praktijk. 

Mocht je bij elektrisch rijden vooral gefocust zijn op de actieradius, een schande is dat niet. Ook Hyundai ging met deze hyperfocus aan de slag en ontwikkelde, op basis van de Ioniq 5, de Ioniq 6 die aanzienlijk gestroomlijnder is. Het enige doel: een lager verbruik, en daarmee een hogere actieradius. Dat lijkt te hebben gewerkt, want als we de WLTP-waarden van beide auto’s vergelijken komt de Ioniq 6 wel 69 tot 107 kilometer verder dan een vergelijkbaar uitgevoerde 5. 

Actieradius Ioniq 6 in de praktijk 

Hoewel de Ioniq 6 verkrijgbaar is met twee verschillende batterijpakketten zien we dat het grootste deel van de klanten voor het maximale gaat. Bruto 77,4 en netto 74 kWh capaciteit. Zo’n Ioniq 6 lieten wij eens opdraven in een dubbeltest tegen de Tesla Model 3. Zo zuinig als de Tesla bleek het Koreaanse alternatief niet, maar met een verbruik van 15,7 kWh/100 km kom je er alsnog 471 kilometer ver mee. In een treffen met de BYD Seal kwamen we niet verder dan 18,6 kWh/100 km en een actieradius van 398 km.  

Nemen we deze verbruikscijfers én dat van gebruikers samen, dan komen we tot een gemiddeld rijbereik van 456 kilometer en een bijbehorend verbruik van 16,2 kWh/100 km. Onder optimale – lees zomerse – omstandigheden zit er flink meer in het vat. Rijders noemen regelmatig een bereik van 500 kilometer of meer, met een uitschieter tot 580 kilometer als het écht meezit. 

Winters en tegenwind 

Ook andere uitschieters zijn interessant. “Het verbruik van de auto stelt verre van teleur”, schrijft de berijder van een blauwgrijze Ioniq 6 77,4 kWh. “Het gemiddelde verbruik is 13.4 kWh per 100 km. Afgelopen week maakte ik een rit van Margraten naar Helmond, waar ik een verbruik van 11,8 kWh per 100 km aantikte. Het is echt een zuinigheidswonder.” En inderdaad, dat laatste verbruik zou leiden tot een actieradius van niet minder dan 617 kilometer. 

Als het kouder wordt stelt de berijder zijn mening bij. “Wanneer het kwik onder de 10 graden duikt, worden deze auto’s opeens een stuk minder efficiënt. Niks nieuws natuurlijk, maar nog steeds ben ik hiervan wel geschrokken. De auto haalt nu ongeveer 16,5-17 kWh/100 km. Dit maakt dat ik ongeveer 450 km op één lading rijd.” Ook een uitschieter: tegenwind. “Waar ik makkelijk 15 kWh per 100 km haal als ik de wind mee heb, mag ik met wind tegen blij zijn als ik 18 kWh per 100 km gemiddeld haal.” 

Een andere berijder deelt deze ervaring, tenminste als het gaat om winterse temperaturen. “Ik geloof niet dat ik ergens kan zien hoeveel ik verbruikt heb over alle 17000 kilometers samen, maar de laatste tijd zit het ergens tussen de 15 en 18 kWh/100 km bij permanente eco-stand. Dat geldt voor inmiddels gemonteerde winterwielen van 18 inch, met Bridgestone-banden.” Dit verbruik leidt tot een rijbereik van minimaal 411 tot maximaal 493 kilometer.”  

Vergelijking met Ioniq 5 

Vergelijken we deze waarden met die van de Ioniq 5, dan zien we dat de gestroomlijnde Ioniq 6 daadwerkelijk veel verder komt. Ioniq 5-rijders lieten eerder een gemiddeld verbruik van rond de 19 kWh/100 km zien, met een bijpassende actieradius van zo’n 385 kilometer. Daarbij moeten we wel zeggen dat de vergelijking niet helemaal eerlijk is, omdat het hier nog gaat om Ioniq 5’en met het oude batterijpakket. Inmiddels heeft de ‘5’ hetzelfde pakket als de in dit artikel beschreven Ioniq 6 77,4 kWh. 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (113) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum