Zo ver komt de Cupra Born 58 kWh in de praktijk
'In de zomer kom ik 300 km ver, in de winter houdt het bij 260 km op'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De Cupra Born is een volle neef van de Volkswagen ID3. Hij deelt de technische basis, en ook hoef je je ogen maar een beetje dicht te knijpen om Volkswagens basisvorm in het Cupra-design te ontwaren. Betekent het dat de te verwachten actieradius in de praktijk hetzelfde is? Op basis van eigen tests en gebruikersreviews vinden we het antwoord.
De instapmotor heeft 204 pk, de versie daarboven levert met 231 pk net iets meer. Wat betreft batterijen is er lange tijd keuze uit twee opties: netto 58 en netto 77 kWh. Per modeljaar 2024 is de basisbatterij zowel netto als bruto met één kWh gegroeid en heeft ook het instapmodel 231 pk. Ook is er sindsdien een echt topmodel, de Cupra Born VZ. Deze levert niet alleen 326 pk vermogen, maar heeft daadwerkelijk een grotere accu met netto 79 kWh capaciteit. In dit artikel kijken we naar het origineel met 58 kWh capaciteit.
Gemiddelde actieradius Cupra Born
We bepalen de te verwachten actieradius volgens het vertrouwde recept. Combineren we de gegevens uit onze eigen Cupra Born-tests met die van gebruikers, dan zien we een gemiddeld rijbereik van 328 kilometer. Het verbruik dat daarbij hoort is 17,7 kWh/100 km. Dat komt zo goed als overeen met het gemiddelde van de ID3, waarbij we opschreven: “Ga uit van gemiddeld 280 kilometer actieradius in de winter en van 380 kilometer in de zomer.”
Nu we het toch over zomer en winter hebben, gebruikers van de Cupra Born delen deze waarden graag met ons. “Bij gemengd gebruik in de zomer haal ik 350 kilometer, wat daalt tot 250 kilometer voor een snelwegrit bij vorst”, beschrijft een Cupra Born Business Plus-rijder de uitersten. Zuiniger kan het ook. “Na bijna 10.000 km, hoofdzakelijk snelwegkilometers, staat het gemiddelde verbruik op 16 kWh/100 km”, schrijft een (inmiddels) privé-eigenaar van een Born. Met deze waarde is er 362 kilometer uit het batterijpakket te persen. Deze bestuurder meldt eveneens een minimum van 250 kilometer in de winter en tot 380 km ’s zomers.
Een derde berijder is aanvankelijk tevreden, maar op de lange termijn minder blij met het praktijkbereik van zijn Cupra Born Performance. “De actieradius is voor mij te beperkt”, is zijn conclusie. “In de zomer kom ik 300 km ver. In de winter houdt het bij 260 km op. Mijn gemiddelde verbruik over de afgelopen 36.000 km ligt op 19.8 kWh/100 km.” Hoe dat komt? “Ik rijd voornamelijk snelwegkilometers, 's ochtends met de meute mee en in de avond zo'n 120-130 km/h als het mogelijk is.”
Cupra Born bij AutoWeek
Ook de AutoWeek-redactie reed meermaals met de Cupra Born. Onder verschillende omstandigheden mocht hij laten zien wat hij waard was. Dat leidde tot twee heel verschillende verbruiksgemiddelden, al werd het nooit exorbitant. “Mede door zijn uitdagende rijeigenschappen kwamen wij tijdens de test op een gemiddeld stroomverbruik van 19,2 kWh/100 km. Dat vertaalt zich in een rijbereik van 302 km”, schreven we bij het ene uiterste. In een vergelijking met de Smart #1 liet de Cupra zich van zijn spaarzame kant zien. Door genoegen te nemen met slechts 15,4 kWh/100 km liet hij de Smart heel ver achter zich. Met een dergelijk verbruik kom je immers mooi 376 kilometer ver.
De conclusie die we trokken bij de Volkswagen ID3 blijkt dus inderdaad direct toepasbaar op de Cupra Born. Ga ook hier uit van gemiddeld 280 kilometer in de winter en 380 in de zomer.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
PRIVATE LEASE Cupra Born
Had je deze auto's al gezien?

Cupra Born Copper Edition One 62 kWh | NIEUW BINEN | Panoramadak | 20" | Head-Up Display | Elek. stoelverstelling |
- 2022
- 33.724 km

Cupra Born Essential Limited | Digitaal instrumentenpaneel (Virtual Cockpit) | Parkeersensoren achter & voor | Rijprofielkeuze
- 2025
- 10 km

Cupra Born Business Limited | Achteruitrijcamera | Digitaal instrumentenpaneel (Virtual Cockpit) | Parkeersensoren achter & voor
- 2025
- 10 km
Lees ook
Zo ver komt de Volkswagen ID.3 58 kWh in de praktijk
Dubbeltest: Alpine A290 vs. Cupra Born - Wat is rijplezier je waard?
Basisversie Cupra Born fors goedkoper
Test: Cupra Born VZ - Zo moet de moderne, elektrische hot hatch zijn
Praktijkervaring Cupra Born: eigenaren over sportschool-ID3
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.