Zo ver komt de BMW iX in de praktijk

'Kun je met een iX xDrive50 rijden als het 31 graden vriest?'

BMW iX xDrive40

Hoewel BMW zijn elektrische carrière ‘EV only’ begon, ziet het gamma er nu heel anders uit. Veruit de meeste e-modellen kun je immers ook ‘gewoon’ met een verbrandingsmotor bestellen. Uitzondering is de forse BMW iX, die het midden houdt tussen een SUV en een MPV. Hij is er naar keuze met een 71 kWh- of een megalomane 105,2 kWh-batterij. Komen gebruikers daarmee in de praktijk nog een beetje ver? 

Bij het doornemen van de gebruikersreviews ontdekten we al dat rijders hun BMW iX kunnen waarderen. Dergelijke artikelen zouden wel erg lang worden als we ook het verbruik en de actieradius uitgebreid zouden behandelen, vandaar dat we dit in deze rubriek doen. Dat geeft ruimte om in te zoomen op specifieke gebruiksomstandigheden en daarin stellen gebruikers ons allerminst teleur. Je leest hier zelfs hoe ver een BMW iX xDrive50 nog komt bij temperaturen van ruim dertig graden onder nul! 

Actieradius BMW iX xDrive40 

We trappen af met de ‘instapversie’, de vierwielaangedreven iX xDrive40 met 71 kWh netto batterijcapaciteit. Deze versie logeerde tweemaal op de AutoWeek-redactie. Eén keer mocht hij zich bewijzen in een dubbeltest tegen de Mercedes-Benz EQS, waarbij hij een gemiddeld stroomverbruik van 23,8 kWh/100 km en een bijbehorende actieradius van 298 kilometer liet noteren. Tegenover de Audi Q8 e-tron ging het iets beter, met respectievelijk 22 kWh/100 km en 323 kilometer. Beide waarden liggen net iets hoger dan het gemiddelde verbruik dat we uit de reviews extraheren. Daarbij verschijnt onder de streep een waarde van 20,9 kWh/100 km, wat staat voor een actieradius van 340 kilometer. 

In de winter stijgt het verbruik en daalt de actieradius, een conclusie waar niemand meer van opkijkt. De minst gunstige winterwaarde van een xDrive40 is 25 kWh/100 km, wat neerkomt op een rijbereik van maximaal 284 kilometer. Het beste verbruik dat we in een review tegenkomen, is 18 kWh/100 km in de maand september, wat leidt tot een maximale actieradius van 394 kilometer. Wil je nog meer weten over het verbruik, dan is het door deze rijder gemaakte overzicht van de energieconsumptie per maand interessant om te zien. 

Rijbereik iX xDrive50 

Nu is het tijd voor de iX xDrive50, de sterkere versie met netto 105,2 kWh grote batterij. Deze versie is, tenminste wat gebruikersreviews betreft, aanzienlijk zeldzamer. Daardoor komen we tot een minder representatief gemiddelde van 443 kilometer en een verbruik van 24,2 kWh/100 km. Daarmee komt de xDrive50 weliswaar verder dan de xDrive40, maar het verschil is niet zo groot als je op basis van de batterijcapaciteit zou verwachten. Dat wordt anders als we naar de uitersten kijken. Over een maximaal bereik van 572 kilometer (bij 18,4 kWh/100 km) hoefde de eigenaar immers niet naar huis te schrijven, omdat die afstand simpelweg kon worden gereden. Deze waarde werd bereikt op een afstand van ruim 100 kilometer, met een snelheid van 105 km/h en een buitentemperatuur van 12 graden Celsius. 

Stresstest bij -31 graden Celsius 

Twaalf graden is niets voor deze BMW iX, die door zijn eigenaar is blootgesteld aan veel lagere temperaturen. “Kun je met een iX50 rijden als het -31 graden vriest?”, vraagt hij zich in zijn review af. Het antwoord blijkt ‘ja’, al heeft het natuurlijk een flinke impact op het verbruik en de actieradius. “Ondanks een snelheid van maximaal 90 km/h over besneeuwde en beijsde wegen resulteerde dat in een gemiddeld verbruik van 29,7 kWh/100 km over een afstand van 354 km”, meldt de bestuurder. Nog een interessant gegeven: “Als je de auto even parkeert en alleen de verwarming aan laat staan, zie je dat dit alleen al rond de 7 à 9 kWh kost om de auto op temperatuur te houden.”  

 

 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (121) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum