Zo ver komen de elektrische Volkswagen Up, Skoda Citigo en Seat Mii in de praktijk

Elektrische drieling van VW

Volkswagen e-Up

Betaalbaar elektrisch rijden is een belangrijk onderwerp van gesprek en dankzij nieuwkomers als de Citroën ë-C3 is het steeds iets minder ver weg. Helemaal nieuw is het fenomeen niet, want ook het trio Volkswagen e-Up, Seat Mii Electric en Skoda Citigo e-iV stond voor relatief betaalbaar e-vervoer. Hoe ver kwam je daarmee in de praktijk? 

Even wennen: voor het eerst in deze rubriek behandelen we drie modellen tegelijk. Daar komen we mee weg omdat niet alleen de techniek, maar ook de koets van deze auto’s hetzelfde of zo goed als hetzelfde is. Alle drie hebben ze een 83 pk sterke elektromotor en een netto 32,3 kWh (bruto 36,8) groot batterijpakket. Uitzondering hierop is de e-Up die Volkswagen tot 2020 leverde: die moest het doen met slechts 16 kWh netto (18,7 kWh bruto) capaciteit. 

Zo ver komen e-Up, Mii Electric en Citigo e-iV 

We beginnen met de voltallige drieling, voorzien van de grote batterij. Veruit het grootste deel van de gebruikersreviews die wij daarover raadplegen, zijn geschreven door eigenaren van de Skoda Citigo iV.  Samen met zijn neefjes blijkt deze compacte EV blijkt een zuinig ding, want een gemiddeld verbruik van 13,8 kWh/100 km leidt tot een maximale actieradius van 232 kilometer. 

Laten we inzoomen op een rijder die inmiddels zo’n 50.000 kilometer met de Citigo e-IV aflegde. “Het verbruik ligt in de winter op 15 kWh per 100 km, in de zomer rond 11,5 tot 12 kWh per 100 km”, laat deze weten. Dat staat voor een actieradius van 215 tot 281 kilometer. 

Een andere bestuurder geeft inzicht in het winterverbruik zonder verdere stroomvreters. Dat is uiteraard geen gebruikelijke situatie, maar laat wel mooi zien wat de verwarming verbruikt. “Als we de auto voor korte ritjes als regenjas of pakezel gebruiken, schakelen we de eco+-stand in, dus geen verwarming. Dan blijft ook in de winter zo'n kort ritje op 10 kWh/100 km steken.” Als je goed tegen kou kunt, houd je het dan wel 323 kilometer lang vol. 

Ook in onze eigen reviews maakten de elektrische kleintjes hun opwachting, waarbij het verbruik bovengemiddeld hoog was. In een dubbeltest tegen de Renault Twingo Electric schopte de Seat Mii Electric het tot 17,2 kWh/100 km en een rijbereik van 187 km. Tegen de MG ZS EV en Smart ForFour EQ kwam de Citigo e-IV niet verder dan 174 km en 18,5 kWh/100 km.  

Rijbereik e-Up 16 kWh 

Voor veel ritten kom je met bovenstaande waarden vermoedelijk prima uit. Kijken we naar de eerste generatie e-Up, met netto 16 kWh batterijcapaciteit, dan ziet dat beeld er heel anders uit. “De zomer verliep heerlijk. Alles binnendoor rijden en je haalde gemakkelijk een bereik van 140 km”, schrijft de eigenaar van een vrolijk bestickerde e-Up uit 2018. In de winter kantelde het aanvankelijke enthousiasme. “De accu was al niet groot, maar als het koud werd een bereik van 70 km op een volle accu? Zelf met voorverwarmde accu was het een ramp. Snelweg rijden was enkel een optie als je 80 km/h reed en o, wat hebben mensen mij die winter gehaat.”  

Een tweede rijder deelt ongeveer dezelfde ervaring. “Winter met -10 graden: 60-80 kilometer, winter 0 graden: ongeveer 80-100 kilometer. Herfst en lente met 10 graden: 100-120 kilometer en in de zomer, met 20 graden, ongeveer 120-140 kilometer.” 

De elektrische drieling van het Volkswagen-concern blijkt dus best een bruikbare compacte EV. Zolang je tenminste voor de Seat en Skoda gaat, of een e-Up van na 2020. Het origineel van Volkswagen, dat werd geleverd tot 2020, kent zeker ’s winters een beperkt gebruiksgemak. 

Lezersreacties (105) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum