Xpeng P7 Performance versus Tesla Model 3 Performance – Vergelijkende Test
Beter goed gejat...
191 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De gladde, gestroomlijnde sedanvorm van de nieuwe Xpeng P7 komt ons bekend voor en de toevoeging ‘Performance’ hebben we eerder gehoord. Geen schande, want de Tesla Model 3 is wel voor meer autofabrikanten een voorbeeld. De grote vraag is vooral of de P7 het ‘Tesla-idee’ beter uitvoert dan Tesla zelf.
Wacht even, is dit niet de ‘oude’ Model 3?
Pijnlijk puntje, maar inderdaad. Tesla introduceerde de stevig vernieuwde Model 3 nadat we deze test maakten. We hebben er zelfs al mee gereden, dus kijk zeker even die video terug voor de verschillen met dit ‘oude’ model. Een nieuwe Performance is er echter nog niet. Die komt waarschijnlijk in een andere vorm terug.
Goed, negeren we dat. Die Xpeng oogt een stuk groter dan de Tesla, is hij dat ook?
De P7 is inderdaad een maatje groter dan de overbekende Model 3 en staat wat dat betreft dus tussen de Model 3 en de Model S in. De kleinste Tesla wint het echter wel als het gaat om bagageruimte. Volgens de officiële opgave gaat er 561 liter achter de achterbank, waarvan een aanzienlijk deel in een indrukwekkend grote ‘kelder’ onder de vloer verdwijnt. De P7 heeft zo’n verborgen ruimte niet en houdt het op 440 liter. Bovendien heeft de Xpeng geen extra bagageruimte voorin. De Tesla heeft die wel. Er gaat naar verluidt 88 liter in, maar misschien nog wel belangrijker is dat zo’n ‘frunk’ kan worden gebruikt voor laadkabels, veiligheidshesjes en ander grut dat anders hinderlijk door de bagageruimte slingert. Beide auto’s zijn echte sedans, met een vrij korte achterklep. Achterin zitten gaat in de Xpeng wel beter dan in de Tesla. Daarin blijft de hoge vloer een belangrijk nadeel, terwijl de P7 een wat natuurlijker zithouding biedt.
Deze auto’s heten allebei ‘Performance’. Dat schept verwachtingen. Lossen ze die in?
De Xpeng P7 Performance heeft dankzij twee elektromotoren vierwielaandrijving en 473 pk. Hij is daarmee serieus snel, maar moet op dat vlak wel zijn meerdere erkennen in de nóg snellere Model 3 Performance. Die Tesla biedt met een aangepast onderstel en grotere remmen ook daadwerkelijk een wat sportievere rij-ervaring, terwijl een Model 3 van nature al erg scherp en direct is. De Xpeng heeft een heel ander karakter. Hij is ook als Performance vooral heel relaxed en comfortabel en het ‘Performance’-gedeelte beperkt zich dus tot de snelheid. De tammere ‘Long Range’-aandrijflijn past daarmee wat ons betreft beter bij het karakter van de auto, al is dat extra vermogen natuurlijk nooit weg. Dat de Xpeng niet sportief is, wil overigens niet zeggen dat hij niet lekker rijdt. Wat de P7 mist aan dynamiek maakt hij goed met een luxegevoel dat in de Tesla eigenlijk geheel ontbreekt. De cabine is goed geïsoleerd, drempels worden op weldadige wijze gladgestreken, de besturing is licht en de zitpositie achter het stuur bijzonder prettig.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (191) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.