Winterbandentest 2021 235/55 R 18
Winterbanden worden steeds beter, maar ook steeds duurder. Zijn ze de aanschaf waard? We testen tien modellen op sneeuw, nat en droog wegdek. Dit keer in de maat 235/55 R 18, geschikt voor grote en zware SUV’s.
IJzige weggetjes, gladde opritten, de winter slaat binnenkort weer genadeloos toe. Vooral bestuurders van grote, zware SUV’s moeten zich hierop tijdig voorbereiden. In sommige landen, waaronder Duitsland, zijn winterbanden onder bepaalde omstandigheden verplicht. Dit betekent dat winterbanden een must zijn bij winterse wegomstandigheden. Denk echter niet dat je met 4x4-techniek geen last hebt van een gladde ondergrond. Op de eerste de beste helling heb je al een probleem en bij het remmen helpt de 4x4-techniek je ook al niet. De tractie van zomerbanden is slechts een vijfde van die van een gemiddelde winterband. En de zijdelingse grip is zo slecht dat zware auto’s bij het rijden door bochten heuvelaf simpelweg de greppel in glijden.
Winterbanden zijn specialisten bij lage temperaturen en winterse omstandigheden. In gebieden met veel sneeuw kun je niet zonder, maar ook in landen met een milder klimaat moet een winterband uit de voeten kunnen. Daarom hebben wij uitgebreide tests uitgevoerd in alle klimaatzones. Om er zeker van te zijn dat de klimatologische omstandigheden goed waren, was de aanlooptijd extreem lang. We hebben de tests op nat en droog wegdek al in december vorig jaar uitgevoerd op het testcircuit van Bridgestone in de buurt van Rome. De weersomstandigheden zijn er in december mild, met temperaturen die een paar graden boven nul liggen. Voor de sneeuwtests zijn we verder weg gegaan, naar Noord-Zweden in de buurt van Arvidsjaur om exact te zijn. Daar hebben we in januari bij temperaturen rond de tien graden Celsius ons uitgebreide winterprogramma afgewerkt.
Nog een testonderdeel: moderne winterbanden moeten weinig afrolgeluid veroorzaken en brandstof besparen – een ware nachtmerrie voor de ontwikkelaars. Een zomerband is als referentie in de test opgenomen – buiten de beoordeling om. Hij maakt geen enkele kans op vaste sneeuw, maar op natte en droge wegen is het een ander verhaal. Winterbanden hebben tot 2.000 insnijdingen in het loopvlak (lamellen), die een stevige grip geven op ijs en sneeuw. De veel zachtere rubbersamenstelling blijft ook langer flexibel bij lage temperaturen. Door dergelijke eigenschappen kunnen winterspecialisten het onder sommige omstandigheden ook lastig krijgen, vooral op droog wegdek. De rijdynamiektests en remproeven op droog wegdek brengen de nadelen van het ontwerp snel aan het licht. Bij het rijden met hoge snelheid op het snelle wegparcours geven bijna alle winterbanden onderstuur, waarbij de auto vroegtijdig over de voorwielen wegglijdt. De zomerbanden zijn ook veel preciezer als het gaat om instuurgedrag en feedback. De remweg op droog wegdek is ook een belangrijk knelpunt: veel winterbanden geven hier belangrijke veiligheidsreserves prijs.
Conclusie
Bij deze test hebben we negen premium- en merkbanden en één goedkope Chinese band aan de tand gevoeld. Bijna alle winterbanden imponeren met een hoog prestatieniveau. De testwinnaars met topprestaties in alle weersomstandigheden zijn de Goodyear Ultragrip Performance + en de Michelin Pilot Alpin 5 SUV. De Vredestein Wintrac Pro biedt goede prestaties voor een schappelijke prijs.
De volledige uitslag van alle 10 winterbanden en alle testresultaten inclusief staatjes en grafieken zijn deze week te lezen in AutoWeek nr. 47 (24-30 november), of onderaan dit artikel digitaal verkrijgbaar.
Prijsvergelijker
Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op zomerbanden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van 16 verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier de uitslagen van alle bandentests van de afgelopen 9 jaar terug te vinden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (9) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.