AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo XC90 V8 Executive (2005)

Geef acht!

Volvo XC90 V8 Executive
Om marktaandeel in de Verenigde Staten te winnen, ontwikkelde Volvo samen met Yamaha een zeer potente V8 voor de XC90. De Zweed is beslist geen offroader, maar een soevereine automobiel waarmee het ontspannen en comfortabel cruisen is.

Met de 315 pk sterke V8 is de XC90 een vlotte auto; toch gaat het hier niet om prestaties, maar telt vooral het soevereine karakter. Dankzij de automatische zesversnellingsbak en het hoge koppel (440 Nm) kun je met lage toerentallen goed meekomen in het dagelijkse verkeer. Je hebt 'n enorme krachtreserve. Daar staat helaas een excessief brandstofverbruik tegenover. Ga uit van een gemiddelde tussen de 1 op 6,0 en 1 op 7,5. Gewicht, luchtweerstand en aandrijving eisen hun tol.


V8 van Yamaha
Vanwege de dwarse opstelling van de motor moest er een compacte V8 komen. Daartoe riep Ford, eigenaar van Volvo, de hulp in van Yamaha. Het resultaat: een 4,4-liter V8 die al bij 1.000 tpm 300 Nm levert, terwijl hij de 400 Nm-grens bij 2.000 tpm passeert. De V8 is volledig van aluminium, heeft vier kleppen per cilinder en variabele kleptiming. De motor slaat met een opzwepende blaf aan maar loopt stationair erg rustig. Bij het wegrijden voel je die krachtige V8-push; hij heeft duidelijk geen moeite met de twee ton wegende XC90. Op constante snelheden is de motor fluisterstil. De automaat schakelt snel op en benut het koppel van de motor optimaal. Met terugschakelen is hij ook bijzonder vlot. Een béétje gas en de transmissie springt één of twee verzetten terug. Dat gaat vergezeld van een portie geluid die je niet verwacht van een motor van dit kaliber. Dit gedrag doet afbreuk aan het nobele karakter van de XC90.
De krachtige (en dorstige!) motor en de versnellingsbak dragen sterk bij aan het comfort. De Volvo is echt te soepel geveerd om dynamisch te zijn. In bochten helt de koets behoorlijk over, wat onprettig is voor de inzittenden. Dit veerkarakter wreekt zich ook op de snelweg, waar de XC90 met zijn brede banden niet ongevoelig is voor spoorvorming en zijwind. De carrosserie voelt ook niet superstijf aan. De besturing is niet opvallend direct of communicatief, maar meer gericht op een ontspannen rijstijl. Kortom, de XC90 laat wat rijeigenschappen betreft steekjes vallen. De XC90 heeft weliswaar vierwielaandrijving, maar die is meer gericht op een veilig weggedrag dan op terreinrijden. Je hebt er profijt van in sneeuw en op gladde wegen, maar voor terreinrijden is deze Volvo niet bedoeld. De brochure toont ook nergens foto's van een XC90 in de bagger.


Dvd voor kids
De Volvo SUV vecht met zijn zeven zitplaatsen ook om de gunsten van de MPVminnende tak van onze beschaving. De XC90 wordt geleverd met twee extra (wegklapbare) zitplaatsen in het laadruim. Met alle plaatsen bezet, is een dakkoffer noodzaak. De achterste twee stoelen bieden een redelijk goede en veilige zit, inclusief gordijnairbags. De middelste stoel van de tweede zitrij is naar voren te schuiven en heeft een geïntegreerd kinderzitje. En omdat we met de duurste XC90 onderweg zijn, kunnen de achterpassagiers tijdens het rijden van een dvd'tje genieten. De hoofdsteunen van de voorstoelen zijn voorzien van beeldschermen en in de voorste armsteun huist een dvd-speler.

Het interieur is bijzonder stijlvol en straalt klasse uit. Fraaie leren bekleding en hoogwaardige materialen, met op de juiste plaatsen hout en aluminium. Op de ver naar binnen staande middenconsole is de bediening van alle belangrijke functies optimaal. De stuurbediening van de stereo en de cruise control zorgen af en toe voor onbedoeld claxonneren. Wanneer je de knoppen namelijk iets te hard indrukt, bedien je onbedoeld ook de claxon.

Signalement

Merk Volvo
Model XC90 V8 Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 93.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.414 cc
Maximaal vermogen 232 kW / 315 pk bij 5.850 tpm
Maximaal koppel 440 Nm bij 3.900 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.798 mm / 1.898 mm / 1.743 mm
Wielbasis 2.859 mm
Massa leeg 2.056 kg
Laadvermogen 704 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.250 kg / 750 kg
Banden235/60R18Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 7,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,7s
Brandstofverbruik 13,5 l/100km
CO2-uitstoot 322 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum