Volvo XC60 T6 – 2009 – 317.458 km - Klokje rond
Donker en dorstig
67 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Rard van der Hoeven
- Klokje rond
Een Volvo XC60 met 317.458 kilometer op de klok, uit de tijd dat Volvo’s nog een Zweedse aangelegenheid waren; dat moet goedkomen. Deze XC60 met zijn dikke zescilinder is van Jan Wigmans uit het Brabantse Bruchem, die, net als wij, benieuwd is of de keurmeester vandaag een duim gaat geven.
Zweeds
Jan Wigmans heeft wel wat met Zweedse auto’s. De nodige Saabs en Volvo’s zijn de revue gepasseerd. “Mijn vader had vroeger al een Saab 96. Eerst met tweetaktmotor en daarna viertakt. Na de 96’s heeft hij twee 99’s gereden. Daar is de liefde voor Zweedse auto’s begonnen.” Naast de XC60 staan er bij Jan ook nog een Saab 900 cabriolet en een 9-3 Aero van de eeuwwisseling in de garage. Die laatste heeft een turbodrukmeter. “Dat is fantastisch. Zeker als je op cruisecontrol door de bergen rijdt: dan zie je de meter van de turbodruk langzaam op- en aflopen.”
Zuinig is anders
Terug naar de XC60, een speciale uitvoering. Jan: “Toen Saab dreigde failliet te gaan, ben ik toch eens gaan kijken naar een Volvo. In eerste instantie zijn mijn vrouw en ik een testrit gaan maken in een XC90. Dat vonden we maar een slagschip, zeker op dijkweggetjes. Na een testrit met een XC60 waren we wel meteen verkocht.”
Toen begon voor Jan de zoektocht. Hij wilde immers niet zomaar een XC60 zoals die op elke hoek van de straat te vinden is. “Ik was vastberaden een exemplaar te rijden dat zowel vanbuiten als vanbinnen zwart was.” Niet om functionele redenen, want de kleur zwart houdt warmte vast, maar Jan is geen fan van beige en zwart vindt hij wel chic. Ook vermogensreserve vindt hij belangrijk, daarom wilde hij de Volvo met T6-motor. Uiteindelijk importeerde zijn lokale garage er een uit Duitsland.
De drieliter zescilinder van de XC60 zou in theorie goed moeten zijn voor 285 pk. Nu zijn we vandaag niet op de rollenbank, dus gaan we er niet achter komen of de Volvo dat vermogen levert. Wat wel vaststaat, is dat de XC60 graag het tankstation aandoet. Jan: “In de praktijk haal ik een verbruik van 1 op 6. Als we met wintersport gaan, valt het door de lange afstand iets lager uit. Toch moest ik afgelopen seizoen op een rit van 825 kilometer twee keer de tank van 75 liter volgooien.”
Twee linkerhanden
Zelf doet Jan niets aan de auto. “Er zijn, zeker bij klassieke auto’s, twee soorten liefhebbers. Mensen die er een kopen om eraan te klussen, en mensen die totaal geen verstand hebben van techniek en ervan willen genieten. Ik behoor tot die laatste groep.” Pas geleden probeerde Jan nog de koplamp van zijn 9-3 te vervangen. “Halverwege liep ik vast en heb ik een vriend om hulp gevraagd. In vijf minuten was het gepiept. Bij de 9-3 cabrio moesten de stoelen opnieuw bekleed worden. De stoel van het frame demonteren ging prima. Alleen de opnieuw beklede stoel weer in de auto monteren bleek moeilijker dan gedacht. Ach ja, van die dingen …”
De onderhoudshistorie doet een keurig onderhouden auto vermoeden, maar keurmeester Tim de Leeuw heeft tijdens zijn proefrit toch het een en ander gevonden. “De Volvo rijdt niet slecht maar ook zeker niet goed. Het onderstel voelt wat bonkerig aan en de rammelende interieurdelen maken de beleving niet beter.” Dan gaat de motorkap open en vraagt Tim aan Jan of hij toevallig in een bosrijke omgeving woont. “Onder de motorkap zijn sporen te zien van marterschade. Een aantal kabels is al zo aangetast dat het koper zichtbaar is. Dat kan in de toekomst voor storingen zorgen.” En ja hoor, Jan heeft zowaar vorige week nog een onbestemd dier in zijn tuin zien rondlopen. Dat verklaart een hoop.
Dan nog die onderhoudshistorie. Daarin valt op dat er voor een klein fortuin aan reparaties zijn verricht aan lekkages inhet schuifdak. Jan: “Die bosrijke omgeving waar ik woon, helpt op dit punt ook niet mee.” Tegenwoordig is hij alert op vuil dat in de gaten en kieren gaat zitten; steeds weer waterlekkages laten repareren, daarvan wordt niemand blij.
Al met al kan er aan het einde van de keuring bij Tim net een duimpje vanaf. En daar is Jan blij mee, want hij is van plan nog een hele tijd met de XC60 door te rijden. “De gebreken die Tim heeft geconstateerd ga ik, in overleg met de garage, op mijn gemak aanpakken.”
Eigenaar Volvo XC60 T6
Naam: Jan Wigmans
Bouwjaar: 1964
Woonplaats: Bruchem
Beroep: controller bij de NS
Eerste auto: oranje Volkswagen Kever
Vorige auto: Saab 9-5 estate
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Apple CarPlay.”
Wat is je langste reis met de auto? “Zuid-Frankrijk.”
Onderhoudshistorie
- 113.575 km beurt, bougies vervangen, xenon lamp vernieuwd
- 129.533 km beurt
- 148.537 km beurt
- 159.126 km accu vernieuwd
- 172.783 km beurt
- 183.100 km apk, xenon lampen en ruitenwissers vernieuwd
- 188.573 km beurt
- 204.974 km remschijven voor en remblokken achter vervangen
- 213.322 km waterlekkage schuifdak gerepareerd
- 219.254 km beurt, koelventilator en regeleenheid vervangen, accu vernieuwd
- 235.004 km motorkapslot gerepareerd en waterafvoer doorgeblazen
- 236.878 km storing aan dynamo verholpen
- 09-2020 beurt, multiriem en spanrol vernieuwd, ruitenwisserbladen vernieuwd
- 246.789 km ophangrubbers voor en achter vernieuwd, vier nieuwe Vredestein-banden
- 253.403 km voorruit vernieuwd
- 255.548 km afvoerkanalen opengemaakt
- 256.440 km waterafvoerslang in de A-stijl vastgezet
- 260.880 km controlebeurt
- 271.699 km remlichten achter vernieuwd
- 275.464 km beurt, automaat gespoeld, banden voor/achter verwisseld
- 284.291 km remschijven voor/achter en remblokken achter vernieuwd, aandrijfas en accu vervangen
- 290.615 km aircoservice
- 292.373 km beurt, luchtmassameter vernieuwd
- 298.232 km kentekenplaatverlichting en diverse andere lampjes vervangen
- 309.314 km xenonlampen vernieuwd
- 310.130 km beurt, waterlekkage bij binnenspiegel verholpen, motorsteunen vernieuwd, voorbanden vernieuwd
- 315.130 km spiegels vernieuwd
Wat mankeert er aan de Volvo XC60?
- Deurvangers knakken bij openen en sluiten
- Sproeiers van het voorraam werken matig
- Koplampsproeiers werken niet allebei goed
- Zoemend bijgeluid hoorbaar vanuit de achterkant tijdens rijden
- Stuur staat naar links tijdens rechtuit rijden
- Onderstel is erg stug en bonkerig op slecht wegdek
- Interieur rammelt en kraakt bij rijden over slecht wegdek
- Dakraam tocht flink bij rijden op snelheid
- Auto trilt tijdens rijden op snelheid
- Koplampen worden dof
- Barst in lamp linksachter
- Auto is rondom slecht gespoten
- Linksachter zijn sporen van een grotere schade te zien
- Bij de inlaatbuis hangen er een aantal vacuümslangen los
- Boven op de motor zijn de kabels van een bobine aangevreten door een knaagdier
- Componenten boven versnellingsbak zijn vettig (vacuümpomp, stuurpomp, kettingaandrijving)
- Stofhoezen van de fuseekogels gekit
- Stofhoes van de stabilisatorverbindingsstang gescheurd
- Stabilisatorverbindingsstang rechtsachter heeft speling
- Onderkant van motor en bak behoorlijk vet
- Veel roest op de slangklemmen van het inlaatsysteem
- Er ligt een bout van het uitlaatsysteem los op het subframe
- Verbindingen van de uitlaat zijn vergaand verroest
- Hitteschild boven achterdemper is los gerot
- Roest op het subframe
De mening van Carrec Technocenter
“Lastig, deze XC60. Hij is niet onveilig en heeft ook geen risico op stranding. Toch is dit exemplaar niet heel verzorgd en zijn er aan beide kanten slecht herstelde schades te zien. Niet ernstig, maar ook niet heel prettig. Hij krijgt net aan één duim.”
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | XC60 T6 AWD Momentum |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 63.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.953 cc |
Maximaal vermogen | 210 kW / 285 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.628 mm / 1.891 mm / 1.713 mm |
Wielbasis | 2.774 mm |
Massa leeg | 1.748 kg |
Laadvermogen | 692 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s |
Brandstofverbruik | 11,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 274 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 2.0 T5 MOMENTUM LEDER NAVIGATIE ADAPTIVE CRUISE CONTROL BLUETOOTH TELEFOON RIJSTROOKSENSOREN DODEHOEKSENSOREN AFN. TREKHAAK ACHTERUITRIJCAMERA ZEER MOOI !! 3010 DEK
- 2012
- 177.301 km

Volvo XC60 2.0 T5 Summum Navi Leer Memory Elektr. Achterklep Stoelverwarming Climate PDC LM velgen
- 2012
- 215.496 km

Volvo XC60 3.0 T6 AWD Momentum 76.000KM!!!
- 2009
- 76.941 km
Lezersreacties (67) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.