Volvo XC60 2.4D Drive Momentum (2010)
Soepel weerwoord
Volgens de constructeurs is de XC60 de veiligste Volvo ooit en misschien wel de veiligste auto van dit moment. Maar dat was natuurlijk niet het hoofddoel bij de ontwikkeling van deze SUV: de auto moest vooral de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLK een goed weerwoord kunnen bieden. Met een lengte van 4,63 meter is de XC60 een van de grootste auto's in z'n segment, al zou je dat niet zeggen als je hem ziet staan. Met z'n rondere vormen moet hij met name vrouwen meer aanspreken dan de wat bonkige XC90.
De XC60 biedt bepaald geen sportieve zitpositie. Geen drama, maar wel goed om te weten, met name als je op zoek bent naar een dynamisch georiënteerde auto. Het Volvo-interieur biedt veel rust en ruimte. Dat is erg prettig, want juist door de ruime opzet en het evenwichtige, mooi ontworpen dashboard voel je je meteen thuis in deze auto. Ook met betrekking tot de praktische zaken in het interieur hebben we in principe geen klachten. Jammer is wel dat de portiervakken van de XC60 aan de kleine kant zijn. Volvo besteedt onder de noemer 'Side Impact Protection System' veel aandacht aan bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen, en SIPS zorgt ervoor dat er weinig ruimte overblijft in de deuren. Vandaar die relatief kleine vakken. Onze testauto is een Momentum-uitvoering, die standaard beschikt over mooie leren bekleding.
Soepele krachtbron
In het vooronder van de XC60 ligt een 175 pk sterke 2.4D-krachtbron. Deze vijfcilinder toont zich een heel soepele machine. Al bij 1.500 omwentelingen per minuut heeft de krachtbron een maximumkoppel van 420 Nm paraat. Dat bezorgt de XC60 prima prestaties. De sprint van nul tot honderd verloopt in 10,3 seconden en dat is voor een auto van dit formaat beslist uitstekend. Bovendien doet de krachtbron zijn werk in relatieve rust. Bij een tempo van 100 km/h komt de meter niet verder dan een bescheiden 62,9 decibel. Ook de ingrepen die hebben geleid tot deze Drive-uitvoering hebben zeker resultaat. De 1.618 kilo zware SUV consumeert gemiddeld 7,4 liter dieselbrandstof per honderd kilometer. Dat is weliswaar wat meer dan de fabriek belooft, maar desondanks is de XC60 daarmee nog altijd een redelijk bescheiden drinker. Het levert 'm een groen energielabel op. De jongste SUV van Volvo staat op het platform van de V70 en de S80 van het merk. De XC60 rijdt daardoor meer als een stationwagon die hoog op z'n poten staat dan als een logge SUV. Daarbij merk je heel duidelijk dat comfort bij de ontwikkeling voorop heeft gestaan; al is het onderstel harder dan dat van de XC70, de XC60 is nog steeds een bovengemiddeld ontspannen auto. Wel verliezen de voorwielen al vrij snel tractie als er flink gas wordt gegeven.
Buiten de goede stoelen valt op dat alles in de Zweed héél gemakkelijk werkt; de versnellingsbak schakelt ontzettend licht, het bedienen van de pedalen vraagt weinig kracht en ook de soepele motor draagt zijn steentje bij aan ontspannen rijden. De XC60 laat je reis lekker moeiteloos verlopen. Onze testauto is voorzien van een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, waar we geen fan van zijn. Bij elk tempo stuurt de auto ook nog eens erg licht.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | XC60 2.4D DRIVe Momentum |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 51.990 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.400 cc |
Maximaal vermogen | 129 kW / 175 pk bij 3.000 tpm |
Maximaal koppel | 420 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.628 mm / 1.891 mm / 1.713 mm |
Wielbasis | 2.774 mm |
Massa leeg | 1.618 kg |
Laadvermogen | 887 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 235/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,2 s / 5,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,2 s / 10,1 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 159 g/km |