Volvo V70 Cross Country 2.4T – 2002 – 371.721 km - Klokje rond
R op hoge poten
12 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Marc Klaver
- Klokje rond
Deze Volvo is geen XC70, geen echte R noch een faceliftversie en heeft bovendien een relatief lage tellerstand. Maar we vinden hem leuk genoeg om Arno van Kessel en zijn Zweedse troetelkind naar Soesterberg te laten komen. Wat bewoog hem ertoe om zoveel in zijn V70 Cross Country te investeren?
Het beste van twee werelden
Inderdaad, dit is een V70 Cross Country. Daarmee begon Volvo al in 1996, met de voorganger van dit model. Pas na de komst van de XC90, in 2002, besloten de Zweden om de opgeruigde V70 voortaan als XC70 door het leven te laten gaan. Als autoliefhebber pur sang was Arno van Kessel op zoek naar het beste van twee werelden en gebruikte als basis de V70 XC. “Autogek ben ik al van jongs af aan. Mijn eerst auto was een Alfa Romeo Alfasud TI, een geweldig leuk sturend karretje. De volgende was een zwarte Talbot Sunbeam Lotus 2.2, vandaag de dag heel zeldzaam. Toen trouwens ook al en met het inzicht van nu, had ik hem moeten houden. Maar ja, dat zeggen wel meer mensen van een auto die ze ooit bezaten.”
Bijna alles is R
Deze V70 gaat volgens Arno nooit meer weg, net als zijn XC90 V8 en de C70 D5 die hij voor de lange ritten gebruikt. “Die D5 is echt ongekend zuinig en mede door die auto maak ik niet veel kilometers met de XC. Door de jaren heen is het een rijdend project geworden waaraan ik steeds allerlei verbeteringen heb doorgevoerd. Internet is dan je grote vriend, daar zit ik op diverse fora en zo leer je wat er allemaal mogelijk is.” Wat hij uiteindelijk nastreefde was een Volvo met de looks van een XC70 en de prestaties van een R. “Zo kom je van het een in het ander en dankzij tips en ervaringen van anderen ben ik heel wat wijzer geworden. En ook heel wat armer.”
Hoe ontstond het idee om een XC70 R te bouwen? Arno: “De Volvo XC70 is in 2015 als experiment omgebouwd naar een type XC70R. Er is slechts een prototype XC70R door IPD USA gebouwd, die staat in het Volvo museum in Zweden.” Die auto inspireerde hem om zelf een XC70R Ocean Race te bouwen. Alles wat een Volvo V70R heeft, heeft hij verwerkt in de XC70R. De motor is echter vanaf de bestaande originele 2.4 turbo omgebouwd naar een R-versie. Behalve het onderblok heeft Arno alle overige onderdelen nieuw aangeschaft en opgebouwd. De motor is vervolgens door Rica tuning afgesteld op 300 pk en 460 Nm. “De automatische versnellingsbak is ook aangepast aan het hogere vermogen en koppel”, legt Arno uit. “De volledige ophanging is voorzien van 25 mm dikke en massieve stabilisatorstangen van IPD met veerpootbrug om de wegligging ook bij hogere snelheden te optimaliseren. De motorophanging is voorzien van IPD heavy duty steunen en rubbers.”
Omdat Arno de facelift van de XC70 in 2004 erg mooi vond, heeft hij destijds besloten om zijn Volvo XC70R te voorzien van de facelift voor- en achterbumper en achterlichten. “De koplampen zijn ook van het type R bi-xenon met zilvergrijsmetallic binnenkant en koplampwissers, die aan de voorbumper zijn aangepast. Voor mij is dit nu het perfecte compromis. De uitstraling van een XC en de kracht van een R.”
Toch niet perfect
We zijn benieuwd wat keurmeester Joep Schuurman van deze creatie vindt. Samen met zijn team van Carrec heeft Joep al heel wat onderstellen en motoren van een upgrade voorzien en is dus extra kritisch. Wat we hier feitelijk hebben, is een V70R die nog steeds hoog op de poten staat. En voor een beetje meer comfort, liet Arno banden met een vrij hoge wang (215/65 R17) monteren. Een week voor onze ontmoeting is de software van de motor nog aangepast, de reactie op het gaspedaal was naar Arno’s smaak iets te agressief.
Bij terugkomst van de proefrit blijkt Joep niet echt lyrisch te zijn, ondanks alle extra pk’s. “Het is zonder meer te voelen dat er veel is gedaan aan het onderstel en de aandrijflijn, maar dat pakt niet allemaal positief uit. Misschien leer je ermee leven, maar ik zou mij eraan storen. Maar verder vooral petje af voor al het werk dat in deze Volvo is gestoken, hij staat er nog goed bij voor een auto van 23 jaar oud.”
Tijdens het rijden voelde Joep al flink wat speling in de aandrijving en na enig speurwerk ontdekt hij de oorzaak: het voorste differentieel. Dat verbaast Arno, aangezien het onderdeel nog vrij recent is gereviseerd. “Een tegenvaller, maar niet onoverkomelijk. Reparatie is wel nodig, aangezien we deze zomer naar Oostenrijk emigreren en daar komt die vierwielaandrijving goed van pas. De XC heeft er inmiddels ruim 370.000 kilometer op zitten en ik verwacht dat hij mij zal overleven. Mijn zonen van 23, 21 en 18 jaar hebben allemaal altijd als baby, peuter, kleuter, puber en nu als jong volwassenen in de Volvo meegereisd. De Volvo zal uiteindelijk bij een van hen uitkomen.”
Eigenaar Volvo V70 Cross Country
Naam Arno van Kessel
Bouwjaar 1963
Woonplaats Leeuwarden
Beroep Advocaat
Eerste auto Alfa Romeo Alfasud TI
Vorige auto Audi S8
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Het navigatiescherm.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Roemenië.”
Onderhoudshistorie
In de 22 jaar dat Arno zijn Volvo in zijn bezit heeft, is al het reguliere onderhoud tijdig uitgevoerd en daarin zijn geen dure uitschieters te zien. Het meeste geld is gaan zitten in het ombouwen naar een R en naar de facelift van 2004. Maar er is ook het een en ander stuk gegaan. Hier een overzicht van de reparaties en aanpassingen:
- Stuurhuis gereviseerd
- Voorste differentieel gereviseerd
- Andere turbo
- Aircocompressor
- Aircoverdamper
- Radiateur
- Grotere intercooler
- Nieuwe stuurpomp
- Cilinderkop voorzien van nieuwe klepzittingen
- Grotere injectoren
- Ander type bobines
- Uitlaatspruitstuk van V70 R
- Grotere wielen (17 inch)
- Nieuwe dynamo
- Interieur opnieuw bekleed met leer, met R-logo
- Andere stabilisatorstangen
- Andere rubbers in de wiel- en motorophanging
- Extra veerpootbrug
- Motortuning naar vermogen van V70 R (300 pk, 460 Nm)
- Uitlaat vanaf spruitstuk
- Racekatalysator
- Downpipe
- Instrumentenpaneel, dashboard, stuur van V70 R
- Passagiersstoel elektrisch bedienbaar laten maken
- Dolby Surround geluidssysteem
- Remsysteem van een V70 R
- Uiterlijk veranderd naar facelift 2004, inclusief andere bumpers
Wat mankeert er aan de Volvo V70?
- Trilt fors met stationair lopen en bij lage toerentallen, door sport-motorsteunen
- Het starttoerental is aan de lage kant (slechte accu of startmotor)
- De wisserbladen voor maken soms lawaai
- Het sturen gaat zwaarder dan zou moeten, vermoedelijk door een (matig) gereviseerde stuurpomp
- Er is tijdens het rijden veel gedreun in de auto hoorbaar
- Er is een forse klap uit de aandrijving voelbaar bij lastwissel, 1 van de 2 haakse overbrengingen of een verbinding ermee heeft (te)veel speling
- Het motorstoringslampje brandt
- De positie van het spiegelglas linksvoor klopt niet en kan ook niet goed versteld worden
- De auto komt niet schokvrij tot stilstand met remmen. Vermoedelijk komt dit door een roestplek aan de binnenkant van de schijf linksvoor
De mening van Carrec Technocenter
‘De Volvo is voor zijn leeftijd in behoorlijk goede conditie. Wel zijn er zeer smaakgevoelige keuzes gemaakt, zoals de motorsteunen, die de auto wat oncomfortabel maken. Een duim omhoog voor de technische en optische staat en grote moeite die is gedaan.’
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V70 Cross Country 2.4 T |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 47.125 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.435 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 285 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.733 mm / 1.860 mm / 1.562 mm |
Wielbasis | 2.763 mm |
Massa leeg | 1.660 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 500 kg |
Banden | 215/65HR16Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s |
Brandstofverbruik | 11,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 270 g/km |